بک لینک ها و انواع آنها 

مدت ها بود که درگیر مسئله ی بک لینک ها در سئو وب سایت ، نحوه ی ایجاد بک لینک های با کیفیت و در نهایت انواع بک لینک ها بودم ولی یک مطلب خوب جامع و مفیدی در این باره پیدا نکردم  مدت ها در این زمینه مطالعه کردم و امروز قصد دارم تجربیاتم را بصورت یک مقاله ی مفید و کامل بنویسم.اگر شما هم به دنبال توسعه ی وب یا برنامه نویس هستید قطعا درگیر این مسائل میشوید و در این مقاله بصورت کامل سعی کردم درباره ی بک لینک ها که یکی از مباحث اصلی سئو هست را بصورت یکجا بنویسم

بک لینک ها اساس کار موتورها جستجو هستن . بدون بک لینک ها شما هیچ شانسی برای رقابت بین صفحات پیدا شده در جستجوی گوگل نخواهید داشت .

قصد من از جمع آوری همه چیز در این پست ، در اصل انتقال مفهوم بک لینک است . از صفر تا صد بک لینک را اینجا میخوانید . چرا بک لینک ها برای سئو مهم اند  ، هدف آنها چیست ؟ ، چقدر بک لینک نیاز دارید ؟ و درباره ی کیفیت لینک ها اینجا مطالعه خواهید کرد .

 بک لینک چیست ؟ تاثیر بک لینک acklink چیست ؟ تاثیر backlink بر سئو - آموزش سئو

Backlink  چیست ؟‌

به عبارتی دیگر ، Backlink  یک لینک است که بواسطه ی آن کاربر از یک صفحه ی اینترنتی به صفحه ی دیگری فرستاده میشود .

لینک ها هم بصورت متنی و هم بصورت گرافیکی ممکن است قرار بگیرد و  در بخش های زیر از یک وب سایت ممکن است قرار داده شوند :

·         هدر سایت

·         فوتر سایت

·         درون متن ها

·         در بخش وبلاگ

·         در یک بنر تبلیغاتی

·         زیر یک متن

·         در یک صفحه خالی

·         بصورت نظر ( comment ) در یک وب سایت

 

Backlink  ها بعنوان شریان های حیاتی سئو حساب میشوند و یکی از بخش های استراتژیک بهینه سازی موتورهای جستجو هوشمند ، ساختن  backlink  های با کیفیت بالا است .

Backlink ها تاثیر شدیدی در جایگاه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل دارند .

Backlink ها در رتبه بندی سایت تاثیر شگرفی دارند و به همین خاطر هست که متخصصین سئو همیشه بر backlink ها تاکید دارند و آنها را بسیار مهم میدانند .

 

چرا بک لینک ها مهم هستند ؟ 

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی موتورهای جستجو ، backlink  ها بسیار مهم هستند . این لینک ها بر روی محبوبیت ، ارتباطات و قدرت و اعتبار دامنه ی شما اثر دارن.

Backlink های با کیفیت که تولید میکنید بهترین شانس را به شما ارمغان می اورد تا در یک کلمه ی کلیدی در گوگل رتبه ی بهتری داشته باشید .

وقتی یک خزنده ی موتور جستجو به وب سایت شما وارد میشود تا ارتباط آدرس سایت ، صفحات و هر چیزی که نمایش داده میشود را مشخص کند ، نگاه نزدیکی به تعداد و کیفیت backlink های دامنه ی شما می اندازد .

از دید یک موتور جستجو ، backlink  ها نشان دهنده اهمیت و ارتباط یک سایت خاص هستند ، اگرچه ما نمیدانیم واقعا موتورهای جستجو به backlink ها توجه میکنند و چطور و چقدر بر رتبه ی سایت اثر میگذارند . اما چیزی که مطمئنا میدانیم این است که کیفیت backlink ها مطمئنا فاکتور مهم و موثر است .

Backlink ها مهم است چون :

·         به رتبه بندی شما در جستجوی ارگانیک کمک کنند

·         کمک میکنند تا گوگل صفحات شما را سریعتر ایندکس بکند

·         باعث میشود ترافیک ارجاعی بزرگی را کسب کنید

·         به کاربران کمک میکنند که بین صفحات و سایت ها به راحتی گردش کنند و به محتوای مورد نظر دسترسی سریع داشته باشند

گوگل به سایت هایی که backlink های با کیفیت تری دارند اعتبار بیشتری بدهد و رتبه ی چنین وب سایت هایی خیلی بهتر از سایت هایی هست که backlink  های منابع مشخص و مشابهی را ندارند ، وب سایت هایی که منبع لینک خوب و مشابه خودشان را دارند بصورت خودکار رتبه ی بالاتری در نتایج گوگل خواهند داشت .

بخاطر همین همیشه باید سعی کنید backlink های با کیفیت بالا و طبیعی بسازید . به این معنی که شما باید backlink  های واقعی مرتبط با موضوع صفحه یا سایت خود را داشته باشید نه اینکه هر جا برسه یک لینک الکی ایجاد کنید ، اینطوری فایده ای نخواهد داشت .

 انواع بک لینک ها در سئو ، بک لینک در سئو ، اهمیت بک لینک در سئو ، backlink سئو

انواع backlink ها :

صرفنظر از  آنچه شما بصورت آنلاین برای خواسته هایتان انجام میدهید ، backlink  ها کلا به دو دسته تقسیم میشن  :

لینک های  dofollow  و  nofollow

این چیزی است که شما برای هر دو نوع ، در کدهای زبان HTML خواهید دید :

 

< a href="https://www.avasam.ir"> Link Text </ a >

< a href="https://www.avasam.ir" rel="nofollow"> Link Text < /a >

 

تفاوت backlink ها 

تنها تفاوت این دو لینک خصوصیت rel است که در لینک nofollow  مقدار آن nofollow است . بطور خلاصه وقتی شما یک لینکی را بصورت  nofollow تعریف میکند به گوگل اعلام میکنید که این لینک یک لینک طبیعی است و هیچ گونه قصد سواستفاده برای افزایش رتبه ی الکی جایی را ندارید ! البته همیشه هم اینطوری نیست یعنی بهتره در سایت شما برای اینکه قدرت سایتتون را به گوگل نشان دهید گاهی لینک های nofollow  داشته باشید .

لینک های nofollow  برای رتبه ی مقصد لینک ، هیچ تاثیری در رتبه بندی ندارند و فقط یک لینک ساده هستند که به یک جایی ارجاع داده شوند . اما وقتی یک وب سایت معتبر و رتبه ی بالا لینک شما را حتی بصورت nofollow قرار میدهد برای ارزش و اعتبار دامنه ی سایت شما بی تاثیر نیست .

پس به این نتیجه میرسیم لینک هایی که dofollow یا follow هستند همان لینک های عادی هستند که در تمام وب سایت ها وجود دارد و گوگل مقصد آنها را برای رتبه بندی بررسی میکند و اگر از یک سایت معتبر و یا یک جای معتبر لینک داده شوند مطمئنا روی رتبه بندی آن سایت مقصد تاثیر خوبی گذاشته میشود .

برفرض مثال ،سایت الف که رتبه ی خوبی هم دارد لینک سایت ب را قرار میدهد و گوگل وقتی از این موضوع با خبر میشود احساس میکند که سایت ب یک سایت ارزشمند است که لینکش در سایت الف قرار گرفته است و شروع میکند به بررسی و رتبه دهی به سایت ب .

اما اگر همین لینک بصورت nofollow قرار بگیرد گوگل دیگر برای بررسی و رتبه دهی سراغ سایت ب نمیرود اما یک سری الگوریتم هایی دارد که بر ارزش و قدرت مقصد بی تاثیر نیست .

در سایت خودتان اگر لینک های فراوان قرار میدهید یا لینک هایی برای ارجاع به جامعه های مجازی و ... دارد به آنها خاصیت nofollow بدهید تا اعتبار سایت شما نزد گوگل زیاد شود .

چون وقتی در سایت شما چندین لینک باشد که از نوع nofollow باشند یعنی اینکه شما دوست ندارید از رتبه و اعتبار سایت خود برای دیگر سایت ها مایه بگذارید و این یعنی شما به سایت خودتان ارزش قائلید و در نهایت همه ی اینها را موتورهای جستجو درک میکنند و برای اینده و رتبه بندی سایت شما بی تاثیر نخواهد بود .

لینک های نوفالو به ربات ها میگن که منو فالو نکن! ولی خب یه موضوعی که همیشه مطرح هستش مودب بودن یا حرف گوش کن بودن ربات هاست؛ که بعضی وقت ها این لینک هارو دنبال میکنن و تاثیر گذاریش رو روی سئو سایت میزاره.

 

اگر بخوام مثال بازار رو برای این نوع بک لینک ها بگم، میشه معرفی یه فرد توسط یکی دیگه از همون افراد بازار ولی به این صورت که اون فرد از اعتبار خودش برای معرفی استفاده نمیکنه و فقط صرفا شخص مورد نظر رو معرفی میکنه !

 

·         تقریبا 70 درصد بقیه لینک های موجود در اینترنت نوفالو و انواع زیر مجموعه ای اون هستن.

·         بک لینک nofollow ارزش کمتری نسبت به بک لینک های follow داره

·         تقریبا میشه گفت اکثر لینک هایی که توی شبکه های اجتماعی قرار میگیره نوفالو هستند.

·         نمیشه این نوع بک لینک رو نادیده در  نظر گرفت؛ چون امکان نداره گوگل از 70 درصد لینک های فضای اینترنت چشم پوشی کنه.

·         برای مدیریت لینک های خروجی صفحات سایتمون بهتره که از بک لینک های نوفالو استفاده کنیم.

 

چه چیزی یک backlink را قدرتمند میکند ؟

چه چیزی یک backlink را لینکی خوب و چه چیزی انر بد تلقی میکند ؟ 

برای بررسی کردن این موضوع ، مثل تمامی موارد دیگر در زندگی که کیفیت یک امر سلیقه ای است و از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد . در بحث سئو و متخصصین سئو نیز بک لینک های خوب و  بد از سایتی تا سایت دیگر متفاوت هستند .

آموزش سئو ، آموزش بک لینک ها ، انواع بک لینک ها ، قراردادن بک لینک

برای اینکه متوجه شوید کدام مناسب شماست ، ابتدا بخش های زیر را بخوانید :

·         ارتباط محتوایی سایت

·         لینک های خروجی و جایی که قرار گرفته اند

·         مشخصات backlink های رقبای شما

اگر چه عقیده های افراد در این زمینه ممکن است متفاوت باشد ، هر بازاریاب دیجیتالی و متخصص سئو با یک backlink  خوب موافق است که اصول زیر را پیروی کند  :

 

1.      کیفیت backlink

برای اینکه یک backlink با کیفیت باشد باید از بخشی که مرتبط با موضوع باشد بیاید ( یعنی از جای نامربوط به یک صفحه کاربر ارسال نشود ) . منبعی که لینک آنجا قرار گرفته باید با موتور های جستجو آشنا باشد و قابل اعتماد باشد . همانطور که بالا هم اشاره کرده ام ، هر موتور جستجو قصد دارد کاربران خود را به بهترین شیوه ی ممکن به یک موضوع مرتبط ارجاع دهد . به همین منظور خزنده بین میلیون ها وب سایت میرود تا وب سایت ایده آل را برای جستجو کاربران نمایش دهد . در این سنجش ، موتور جستجو همه ی ارتباطات را بررسی میکند مخصوصا backlink ها را !
نکته ی مهم اینجا این است که موتور جستجو در بحث
backlink ارتباطات بین لینک دهنده و لینک شونده را در سطوح مختلف بررسی میکند . مثلا محتویات درون یک صفحه ی خاص یا حتی ارتباط کلی وب سایت با جایی که لینک قرار داده شده است بررسی میشود .

2. برای backlink های خوب هزینه کنید  


برای بدست آوردن چیزهایی که واقعا ارزشمند است شما باید خودتان را به زحمت بیاندازید این عکس العمل دقیقا مشابه ساختن لینک های قوی است . سایت هایی که رتبه و اعتبار بالایی دارند در عوض قراردادن لینک شما تقاضای چیز ارزشمندی را دارند . اگر میخواهید ماهی بزرگی را بگیرید باید آستین خود را بالا بزنید و برایش تلاش کنید .

3.      فاکتور ترافیک و قدرت لینک


در روزهای اولیه اینترنت ، هدف
backlink ها تنها ارجاع دادن شما از یک سایت به سایت دیگری بودند .
هنوز هم این مورد تغییر خاصی نکرده است ، یک لینک خوب هنوز هم توانایی تولید شمار زیادی از بازدیدکنندگان را دارد. ترافیک همچنان یک عامل مهم برای تعیین کیفیت یک لینک خاص است. اگر شانسی وجود ندارد که شما هر گونه ترافیک واقعی را به ارمغان بیاورید، احتمالا ارزش انجام آن را ندارد.
تشخیص اینکه  یک صفحه ی خاص قدرت بازدهی در ترافیک واقعی را دارد یا نه کار ساده ای نیست ، کار ساده ای نیست. اگر می خواهید بدانید که آیا یک لینک خاصی ارزشمند است یا نه روی این فاکتورها تمرکز کنید :
Page Authority ، domain authority ، تعداد لینکهای صفحه،  لینک های فالو یا نوفالو ، مکان قرارگیری در صفحه 

 

4.      انکر تکست  +  رابطه 

اگر با معنی Anchor text آشنا نیستید  اینطوری فرض کنید که انکر تکست همان لینک ساده است که با کلیک روی آن وارد یک سایت دیگری میشود با این تفاوت که در لینک نام سایت یا جایی که ارجاع داده میشود نوشته میشود مثلا یک لینکی با کلمه ی گوگل وجود دارد که با کلیک روی گوگل وارد صفحه ی اول گوگل خواهید شد .
یکی از اهداف انکر تکست خوب این است که قبل از کلیک کردن روی لینک ، تقریبا مشخص میشود که به کجا خواهید رفت مثلا وقتی روی یک لینکی کلیک میکنید که متن آن ویکیپدیا است مطمئن میشوید با کلیک روی آن وارد سایت ویکیپدیا خواهید شد .
انکر تکست ها واقعا بر روی رتبه بندی سئو سایت تاثیر مثبتی دارند و موتورهای جستجو از آنها به عنوان شاخص استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری درباره سایت و صفحه ای که از طریق این کلمه یا عبارت خاص لینک میشود ، یاد بگیرد .
بارها و بارها ثابت شده است که انکرتکست ها دارای اهمیت ویژه ای در نظر موتور جستجوی گوگل دارد .
اگر میخواهید انکرتکست های مثبت و مفیدی را ایجاد کنید سعی کنید کلمه ای را لینک دار کنید که به آن سایت و محتوای آن اشاره کند مثلا اگر میخواهید لینک سایت مارا قرار دهید بنویسید سایت آموزشی آواسام و لینک را روی این عبارت قرار دهید .

 

5. بک لینک های درون-محتوا

اگر درون محتوای یک وبلاگ یا یک نوشته در سایتی لینک قرار داده شود معمولا به آن لینک طبیعی و ارگانیک گفته میشود بطوریکه خواننده ی مطلب احساس کند که نویسنده ی آن مقاله ، برحسب نیاز مقاله آن لینک را قرار داده است نه صرفا برای جذب ترافیک به سمت آن لینک ، در این صورت این لینک طبیعی و ارگانیک خواهد بود و مطمئنا روی سئو موثر است .

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/109
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مصطفی نصیری / 3 سال پیش

ممنون از شما، مطلب کاربردی و مفیدی بود

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس