لینک های فالو (follow) در مقابل لینک های نوفالو (nofollow) در سئو سایت

لینک های فالو (follow) در مقابل لینک های نوفالو (nofollow) در سئو سایت

بروزرسانی : 4 ماه پیش

دسترسی سریع به مطالب این مقاله ی آموزشی :‌

  1. مقدمه 
  2. لینک های فالو ( Follow ) چیست ؟‌

  3. لینک های نوفالو ( No Follow ) چیست ؟‌

  4. دنیای وب بدون No Follow یک دنیای پر از اسپم و آزاردهنده 

  5. لینک های NoFollow ویژگی مورد نیاز برای کل اینترنت

  6. پس لینک های Nofollow بی ارزش هستند ؟ درسته ؟ 

  7. چطور بفهمیم لینک های یک سایت فالو (follow) هستند یا نوفالو(Nofollow) ؟‌
  8. آموزش کار با افزونه ی MozBar برای نمایش لینک های فالو (follow) و نوفالو (Nofollow) 

  9. چطور بک لینک های follow بسازیم 

  10. لینک های فالو ( do follow ) یا لینک های نوفالو ( no follow )

 

لینک های فالو (do follow ) در مقابل لینک های نوفالو ( nofollow ) در سئو سایت

آموزش لینک های فالو (follow) و نوفالو (no follow) در بحث سئو

افرادی که جدیدا کسب تخصص سئو را شروع کرده اند یا کسب و کاری در اینترنت دارند که خودشان میخواهند سئو سایت خود را انجام دهند به بحث جالب به نام لینک های follow و لینک های no-follow برمیخورند . 

ممکن است سوال این باشد که چرا باید لینک ها را follow یا no-follow تعریف کرد ؟ اصلا کجا باید از اینها استفاده کرد و اینها چه تاثیری روی سئو سایت دارند ؟‌ شناسایی لینک های follow و no-follow به شما کمک میکند تا بتوانید بک لینک (backlink) های خوب و مفیدی برای سایت خود بگیرید که باعث رشد و ارتقای سئو سایت شما خواهد شد.

اگر سردرگم هستید نگران نباشید با این مقاله میخواهم بصورت کامل این دو لینک را به شما تشریح کنم و خوب یاد بگیرید که چطور از این لینک ها استفاده کنید . پس کافیه این مقاله ی آموزشی را بخوانید . 

البته همین ابتدای مقاله یادتون باشه که ما کلا دو نوع لینک داریم 

  • لینک های No Follow که بهشون نوفالو گفته میشه که برای پیاده سازیشون به تگ a مربوط به لینک ها یک خاصیت جدید بصورت rel="nofollow" اضافه میشه . مثال :‌
    <a href="https://avasam.ir/" rel="nofollow">Go to avasam</a>
  • لینک های Follow یا Do Follow یا فالو که همون لینک های عادی هستند و برای پیاده سازیشون هیچ کار خاص دیگری نیاز نیست . مثال :‌
    <a href="https://avasam.ir/" >Go to avasam</a>

 

لینک های فالو ( Follow ) چیست ؟‌

لینک های follow یا فالو در بحث سئو -آموزش تفاوت بک لینک های فالو و نوفالو

ابتدا اگر بخواهیم تفاوت میان لینک های فالو ( do follow ) و نوفالو ( no follow ) را درک کنیم باید ببینیم که پشت ماجرای سئو چه اتفاقی میوفتد که  لینک های فالو ( do follow ) و نوفالو ( no follow )  انقدر در بحث سئو سایت و بالا بردن ربته ی سایت در نتایج جستجو اهمیت دارند. 

وقتی یک لینکی کلیک میشود و وارد سایت جدیدی میشود . آن سایت جدید کمی امتیاز در سئو دریافت میکند . فرض کنید لینک های ورودی هر کدام یک امتیاز سئو است . خب طبیعتا هر چقدر لینک ورودی به یک سایت در دیگر سایت ها زیاد باشد یعنی امتیاز آن سایت نزد گوگل بالاتر میرود. 

یا به عبارت ساده تر ،‌ لینک های ورودی بیشتر = امتیاز سئو بیشتر. 

گوگل کاملا حواسش به این امتیاز ها است . گوگل به لینک های ورودی یک سایت نظارت میکند و تعداد آنها و همچنین منبع آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد . 

وقتی یک صفحه ای خاص در سایت شما ،‌از سایت های بسیار زیاد دیگری لینک ورودی میگیرد گوگل میگوید هی ... این صفحه حتما یه چیزی داره که این همه آدم بهش لینک دادن ... و بعد به اون صفحه امتیاز بیشتری میده . 

گوگل تصمیم میگیرد در بین موضوعات یکسان در سایت های مختلفی که دارد سایتی که بیشتری لینک ورودی را دارد به نتایج بالاتر ببرد تا نتیجه ی مطلوب به کاربران نمایش دهد . 

گوگل یک مقدار برای صفحات مختلف سایت ها به نام PageRank در نظر میگیرد تا تعداد و نوع ورودی ها به آن صفحه را محاسبه کند . 

بسیار مقالات یا افراد دیگر که در زمینه ی سئو فعالیت میکنند اسم امتیاز های ورودی را عصاره های لینک میزارن !‌ 

این عصاره از منبعی که لینک خروجی در آن قرار دارد و مقصد که لینک ورودی در آن است جریان پیدا میکند و باعث بهبود سئو و رتبه ی سایت مقصد میشود . 

هر چه سایت های مبدا معتبرتر باشند این عصاره هم اصل تر و قوی تر میشود برای مثال فرض کنید از سایت نیویورک تایمز یا سایت های خبری معروف جهانی به سایت شما لینک داده شود مطمئنا این لینک عصاره ی قوی تری دارد امتیاز بسیار بیشتری دارد و بعد از قرارگیری لینک شما در مبدا قدرتمند به یکبار سئو سایتتون افزایش چشم گیری پیدا میکنه .

خب حالا میتونیم لینک های فالو (follow) را بهتر تعریف کنیم . 

لینک های فالو لینک هایی هستند که به همراه خود عصاره ی سئو از مبدا به مقصد منتقل میکنند . باعث افزایش رتبه ی سایت مقصد در نتایج جستجوی گوگل میشوند و در نتیجه باعث افزایش بازدهی شما نسبت به رقبا میشود . 

 

لینک های نوفالو ( No Follow ) چیست ؟‌

آموزش تفاوت لینک های فالو ( Follow )‌ و نوفالو (No Follow) - لینک های نوفالو

بطور ساده :‌لینک های نوفالو (No Follow) لینک هایی هستند که امتیاز سئو ندارند ، آن عصاره که در بالا تعریف کردیم را به همراه خود از مبدا به مقصد حمل نمیکنند و در واقع کمک خاصی به بهبود سئو سایت مقصد نمیکند . 

لینک های نوفالو (No Follow) به گوگل میگوید من را فالو یا دنبال نکن . شاید در مرحله ی اول این صحبت برای سئو کاران یا صاحبان کسب و کار ها غم انگیز باشد ...

ساختن لینک های نوفالو درست مثل لینک های فالو هستند ولی فقط یک ویژگی باید به تگ لینک اضافه کنید و آن هم rel=”nofollow” است .

پیاده سازی یک لینک نوفالو در سایت مثل کد زیر است :‌

<a href=”http://my-site.com/” rel=”nofollow”>Click to se my website</a>

در این نوع لینک یک هشدار به موتور جستجو می گوید که من را دنبال نکن یا بهتره بگیم به موتور جستجوگر میگه که از امتیاز و سئو سایت من برای سایت مقصد که در این لینک قرار دادم ارزشی قائل نشو . 

در ابتدا به نظر ترسناک و نگران کننده میاد ! یعنی چی که هیچ ارزشی از من به سایت مقصد در نظر نگیر خب شاید یه سری سایت ها وجود داشته باشد که در آنها تبلیغ کنیم و لینک های تبلیغ آن سایت ها نوفالو باشه پس تکلیف چیه ؟ واگه از این جور سوالها به ذهنتون اومد پس بقیه مطلب را با حوصله بخونید . 

 

دنیای وب بدون No Follow یک دنیای پر از اسپم و آزاردهنده 

همانطور که بالا اشاره کردیم لینک های Follow توسط گوگل بعنوان یک امتیاز سئو برای مقصد حساب میشوند . وجود لینک های ورودی بیشتر برای یک صفحه به معنی امتیاز بالا نزد گوگل و در نتیجه افزایش رتبه ی PageRank را به همراه دارد . 

رتبه بندی PageRank برای این هدف ساخته شده است که در نتایج جستجوی گوگل نتایج با کیفیت و واقعی به کاربران نمایش داده شود . 

شاید شنیده باشید زمانی که هنوز لینک های No Follow ابداع نشده بودند بعضی متخصصین سئو ( البته خودشون اسمشون رو گذاشته بودن متخصص ) با روش های فریبنده باعث افزایش بیهوده ی PageRank صفحات مختلف میکردند تا در گوگل رتبه ی بالاتری داشته باشند . 

در این روش که غیر اخلاقی و به دور از فضای سالم برای رقابت بود سئوکاران موتورهای جستجوگر را فریب میدادند و ایجاد لینک های جعلی و مصنوعی هم بهترین روش و ابزار برای این افراد بود . 

تفاوت لینک های فالو (follow) با نوفالو (nofollow) در سئو سایت

حقیقتا وقتی سئوکاران اهمیت لینک ها در PageRank سایت ها را کشف کردند گندش را درآوردند و اینترنت پر از اسپم شد . 

هر صفحه و سایت که لینک های ورودی بیشتری داشت به این معنی بود که باید PageRank بیشتری هم داشته باشد و تفاوتی هم نداشت که کیفیت آن لینک ها و مبدا آنها از کجاست ؟ اسپم هست یا نیست ؟ 

قسمت نظرات سایت ها خنده دار شده بود پر بود از اسپم های تبلیغاتی و چرت و پرت هایی که واقعا فضای اینترنت با اسپم ها داشت به گند کشیده میشد . 

تاثیر لینک های اسپم روی سئو سایت

 

تفاوت لینک های فالو و نوفالو در سئو سایت - اهمیت بک لینک های فالو

 

سایت ویکیپدیا تقریبا گیج شده بود . برای دریافت رتبه ی سئو بیشتر اسپمرها سعی میکردند که در صدها هزار صفحه ی ویکیپدیایی سایت خود را بعنوان منبع اطلاعاتی معرفی کنند . 

جامعه ی وبلاگ نویسان هم کم کم داشت نگران میشد و مردم از دست اسپمر ها در اینترنت خسته شده بودند . 

سال 2015 بود که Matt Cutts و Jason Shellen در گوگل برای اولین بار ویژگی nofollow را معرفی کردند .

 

لینک های NoFollow ویژگی مورد نیاز برای کل اینترنت

NoFollow ویژگی مورد نیاز برای کل اینترنت بود البته نه برای آنهایی که اسپمر نبودند و لیاقت لینک ها را داشته باشند  .

ویژگی NoFollow دست اسپمر ها را از PageRank کوتاه کرد البته نیازی به نگرانی نیست اتفاقا این باعث شد که سئو برای سایت هایی که واقعا کیفیت مطلوبی دارند بسیار عالی تر از قبل باشد پس اگر شما وبلاگ ، وب سایت فروشگاهی یا هر کسب و کاری دارید که واقعا دارید کیفیت را ارائه میدهید خاصیت Nofollow برای شما نعمتی است تا اسپمرها دیده نشوند بلکه شما دیده شوید . 

لینک های فالو و نوفالو در بروزرسانی جدید گوگل و تاثیر آن روی سئو سایت

بعد از بروزرسانی سیستم موتور جستجوی گوگل ، وبلاگ ها و انجمن های مختلف در بستر وب به حالت عادی قبلی خود بازگشتند چون اسپمرهای سئو فهمیدند که اسپم کردن فقط وقت آنها را هدر میدهد و تازه بعضی وقت ها به ضرر آنها هم تمام میشود چون موتور جستجو گوگل طبق الگوریتمی هرزنامه ها و یا سایت های اسپمر را میشناسد و آنها را جریمه میکند . 

ویکیپدیا و وردپرس در ابتدا بصورت خودکار خاصیت Nofollow را به لینک هایی که توسط دیگران در کامنت ها و بخش های مختلف منتشر میشد اعمال کردند تا اسپم کم و کمتر شود . 

اگر چه اسپم در بخش نظرات سایت های مختلف رخ میدهد ولی Nofollow آنرا کم رنگتر کرده است . 

بعنوان یک وب مستر ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه موقعی بهتر است لینک های No follow استفاده کنید و چه موقعی لینک های follow ! 

لینک های Nofollow در ابتدا متعلق به موارد زیر است :‌

  1. لینک های فروخته شده ( مثلا نمایش تبلیغ نباید follow باشه البته بستگی داره ممکنه شخصی با شرایط فالو بفروشه )
  2. بخش نظرات سایت 
  3. انجمن ها 
  4. هر چیزی که گوگل آن را "محتوای غیرقابل اعتماد" بنامد

برخی از وب مسترها ، ممکن است خاصیت Nofollow را از بخش نظرات  بعنوان پاداش برای کاربران خود بردارند و این باز به نوع سایت و تصمیمی که سازندگان آن میگیرند متفاوت است . 

 

پس لینک های Nofollow بی ارزش هستند ؟ درسته ؟ 

قطعا نه !‌  لینک های Nofollow درسته که در ارزش سئو و PageRank تاثیری ندارد ولی این به این معنی نیست که لینک های Nofollow کاملا بی ارزش هستند . 

لینک های Nofollow هنوز ترافیک ارجاعی با ارزشی را ارائه می دهند  . 

یک کامنت مناسب در وبلاگ های مختلف یا یک لینک در انجمن های مرتبط با موضوع سایت شما ، فرقی نمیکند که لینک follow باشد یا Nofollow ، میتواند حجم بسیاری از ترافیک را به سمت سایت شما سرازیر کند . 

ضمنا این روزها موتورهای جستجو ، فاکتورهای خیلی زیادی علاوه بر عصاره ی بک لینک ها یا PageRank صفحه دارند . 

تولید محتوا و لینک دادن به سایت در جامعه های مجازی مانند توییتر و فیسبوک ( باوجود Nofollow بودن لینک هایشان ) خیلی ارزشمند هستند . 

در بستر اینترنت مهم این است که برند سازی کنید . بجای اینکه فکر کنید چه لینکی برای سئو شما مفید است به این فکر کنید که چه لینکی برای تجارت شما مفید است ( عدد رتبه ی سایت بدون کسب درآمد بی ارزش است ) ممکن است شخصی سایت داشته باشد با رتبه ی 60000 و از آن ماهانه صد میلیون تومان کسب درآمد کند ولی ممکن است یک فرد دیگری با تلاش و کارهای دیگر سئو سایت خود را به رتبه ی هزار برساند ولی درآمدش کمتر باشد . مهم این است کیفیت تبلیغات و برندسازی شما در اینترنت چطور است ؟‌

اگر ده نفر برند شما ببیند و از آن ده نفر دو نفر مشتری شما شود بهتر از این است که دو هزار نفر شما را ببیند ولی نتوانید یک نفر را حتی مشتری خود بکنید .

لینک های ویکیپدیایی هنوز هم با ارزش هستند  . اگر بتوانید محتوای خاصی تولید کنید و در ویکپدیا متن را درج کنید و بعنوان منبع سایت خود را لینک کنید خیلی عالی میشود . 

قرار دادن بک لینک در ویکیپدیا

 

لینک های Wikipedia علی رغم اینکه نامشخص هستند هنوز هم میتوانند ترافیک را هدایت کنند و شاید هم کمک کنند با انتشار در جایی که لینک هایش فالو است به شما یک بک لینک با کیفیت فالو به ارمغان بیاورند. 

مطمئنم این صحبت ها و آموزش ها در این مقاله برای متخصصین سئو ناخوشایند است چون آنها راز کار خود را معمولاا فاش نمیکنند تا همیشه مشتری داشته باشند ولی من متخصص سئو نیستم من سعی میکنم سئو تمام وب سایت های خودم و وب سایت های مشتری هایم را تامین کنم و معتقدم سئو باید در کنار طراحی و برنامه نویسی وب انجام بگیرد نباید تخصص جدا و خاصی باشد با وجود این راضی هم نیستم به کسب و کار شخصی لطمه ای وارد کنم . من اینها را اینجا نوشتم تا سختی هایی که تحمل کردم و سالهایی که پای برنامه نویسی وب و کشف رازهای سئو صرف کردم را در اختیار امثال خودم قرار دهم تا از نظر مالی و زمانی متضرر نشوند . 

 

چطور بفهمیم لینک های یک سایت فالو (follow) هستند یا نوفالو(Nofollow) ؟‌

برای این کار افزونه های خیلی زیادی وجود داره که میتونید روی کروم یا فایرفاکس یا دیگر مرورگرهای وب نصب کنید و اون ها میان لینک ها را رنگ آمیزی میکنند و به شما میگن کدوم لینک ها فالو هست و کدوم لینک ها آنفالو .

من میخام یک افزونه ی قوی اینجا معرفی کنم که علاوه بر اینکه لینک های فالو و نوفالو رو نشون میده بلکه لینک های external یا خارجی و لینک های internal یا داخلی را هم مشخص میکنه 

در ضمن Domain Authority یا قدرت دامنه را هم نشون میده که بفهمید قدرت منبع چقدر هست و لینک های اون منبع چقدر برای سئو سایت شما ارزش خواهد داشت . 

افزونه ی MOZ هست که برای سایت معروف سئو کاران یعنی سایت Moz است . 

شما میتونید به بخش افزونه های کروم برید یا در گوگل نام این افزونه را جستجو کنید . نام افزونه MozBar هست که برای نصب این افزونه روی کروم اینجا کلیک کنید . 

 افزونه سئو Moz برای نمایش لینک های فالو و نوفالو در سایت

بروزرسانی سال 2023 : افزونه ی mozbar برای فایرفاکس غیرفعال شده است و دیگر نمیتوان استفاده کرد شما میتوانید دلیلش را اینجا بخوانید.

شما همچنین میتوانید این افزونه را از بخش فروشگاه افزونه های گوگل کروم به مرورگر اوپرا هم نصب کنید . کافیه همون لینک بالا که برای کروم قرار دادم رو توی مرورگر اوپرا باز کنید خودش مینویسه install on opera و تمام . 

 نصب افزونه سئو MozBar روی مرورگر اوپرا برای نمایش لینک های فالو و نوفالو

اگر مرورگر خاص دیگری هم استفاده میکنید شما میتوانید با مراجعه به سایت اصلی moz موجود بودن افزونه برای مرورگر خود را مطلع شوید . 

بخش دانلود و نصب افزونه ی MozBar در سایت خود moz.com 

 

آموزش کار با افزونه ی MozBar برای نمایش لینک های فالو (follow) و نوفالو (Nofollow) 

بعد از نصب این افزونه یک نوار در مرورگر شما برای هر وب سایتی ظاهر میشود . همچنین در نتایج جستجوی موتوری مثل گوگل برای هر نتیجه نیز یک نوار زیر نتیجه ی پیدا شده قرار میگیرد . 

  • روی این نوار شما DA یا همان Domain Authority را مشاهده میکنید که قدرت لینک را مشخص میکند . 
  • در بخش دیگری تعداد بک لینک های ساخته شده یا لینک های ورودی به ان سایت را میبینید که مثلا نوشته 1002 links
  • بخش بعدی PA یا همان PAGE Authority هست که قدرت یک صفحه ی خاص را نشان میدهد 

در تصویر زیر هر بخش که با فلش مشخص شده گویای یک بخش است و تصویر کامل شما را راهنمایی میکند که چطور از این افزونه استفاده کنید  . 

آموزش کار با افزونه ی سئو MozBar برای نمایش قدرت یک سایت و تعداد لینک ها و همچنین نوع لینک های یک سایت

 

چطور بک لینک های follow بسازیم 

خب تمام جنبه های مثبت و منفی انواع لینک ها را خواندیم و فهمیدیم که بک لینک های فالو یا نوفالو چه چیزی هستند و چه تاثیری در سئو وب سایت ها دارند . 

حالا با خواندن مقاله ی بالا و فهمیدن ارزش لینک های follow ممکن است شما همین الان برای سایت خود لینک فالو (follow) بخواهید و حاضر باشید برایش هزینه هم پرداخت کنید اما توجه کنید سئو و بک لینک های قوی با پرداخت هزینه حاصل نمیشه . 

خیلی از سایت ها هستند که بک لینک میفروشند و ادعا میکنند که بسیار با کیفیت هست و فالو هست و اینجور داستان ها اما باید بدونید سئو چیزی نیست که با پول بخرید سئو ساختنی هست و آن هم فقط و فقط توسط شخص شما وب مستر عزیز یا کارمندان شما .

برای ساخت بهترین لینک های فالو (follow links) راه کار زیر را ادامه دهید و به چیز غیر واقعی یا خریدنی که سریع اتفاق بیوفتد نباشید چون واقعا چنین چیزی وجود ندارد و بیشتر برای قاپیدن پول شما این طرح های تبلیغاتی را ساخته اند . ( بهتر است پولتان را خرج خریدن بسته های آموزشی سئو خوب بکنید تا اینکه یکی بیاد و بگه من سایت شما را در عرض یک ماه میارم به لیست اول گوگل و بعد از قاپیدن پول شما غیب بشه  ) . 

بهترین روش برای ایجاد لینک های do follow راه کار صادقانه ی زیر است :‌

سعی کنید محتوای عالی و جذاب و اورجینال تولید کنید و بطور دستی یا طبیعی آن محتوا را در هر جایی که میتوانید به اشتراک بذارید ( مثلا در تلگرام ، توییتر ، اینستاگرام ، لینکدین ، یوتیوب ، فیسبوک ، آپارت و ... ) . 

روش دیگر خوب ، وبلاگ نویسی بعنوان مهمان است مخصوصا وقتی که وبلاگ مبدا با موضوع سایت مقصد تقریبا یکی باشد . این کار باعث افزایش چشم گیر و سریع سئو سایت شما خواهد شد . 

 

سخن آخر : لینک های فالو ( do follow ) یا لینک های نوفالو ( no follow )

 حقیقت این است که باید تعادل لینک های فالو و نوفالو را حفظ کنید . درسته که لینک های فالو بسیار اهمیت دارند و روی سئو یک سایت تاثیر فراوانی دارند اما دلیل نیست که ما لینک های نوفالو را کلا از برنامه ی کاری سایتمان حذف کنیم . هر دوی این لینک ها برای کسب و کار شما و تجارت آنلاین شما مفید هستند . لینک های do follow یا فالو فقط مزیت های بیشتری نسبت به لینک های نوفالو ( no follow ) دارد همین.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/160
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
eliyasgholipoour_music / 2 سال پیش

ایرانی فالوور

 

مهدیه / 3 سال پیش

داداش این چه فونتیه؟

Alirez4 / 4 سال پیش
ممنون از مقالتون - یک سوال ؛لینک سازی داخلی سایت باید No Follow باشه یا Do Follow ؟ لینک سازی خارجی به سایتی دیگر درم تن مقاله بهتر است از کدام نوع باشد؟ و آیا واقعا در عمل اینقدر تاثیر داره که فالو و یا نوفالو باشه لینک ها؟
پشتیبانی آواسام :

سلام . برای لینک های خارجی کلا نوفالو خوبه البته اگر بخواهید از سئو سایتتون به سایت های خروجی امتیازی قائل شوید و به آنها از سئو خودتون کمی امتیاز بدهید . برای لینک های درون سایت هم حتما از لینک های فالو استفاده کنید . کلا جایی که میخواهید توسط گوگل از سایت شما فالو بشه به معنی اینه که از عصاره ی سئو سایت خودتان به سایت مقصد هم کمی بدهید . 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس