برنامه نویسی اندروید یکی از شغل های جدید است که بعد از فراگیر شدن گوشی ها و تبلت های هوشمند در سراسر جهان بوجود آمد ، از آنجایی که تعداد افراد استفاده کننده از موبایل های هوشمند روزانه در حال گسترش است ، این شغل هر روز نسبت به قبل پیشرفت چشم گیری میکند و اگر بطور خلاصه در همین ابتدای مقاله بخواهم در مورد آینده ی شغلی برنامه نویسی موبایل یک جمله بگم اینطوری میگم : آینده ی هر شخصی که در زمینه ی برنامه نویسی موبایل فعالیت میکند واقعا عالی و بی نظیر است  . 

آینده شغلی برنامه نویسی موبایل چطور است ؟‌

برای تائید جمله ی بالا ، مقاله ی زیر را بصورت مفصل در مورد برنامه نویسی موبایل در گذشته ، حال و آینده را تشریح میکنم و مطمئنم بعد از خواندن مقاله ی زیر بهتر میتوانید تصمیم بگیرید برنامه نویسی موبایل شغلی پرسود است یا نه ! 

 

آینده ی شغلی برنامه نویسی موبایل 

دو سیستم عامل به نام Android  که ساخت شرکت گوگل است و IOS ساخت شرکت اپل میباشد ، پرچم دار سیستم عامل گوشی ها و تبلت های هوشمند هستند و برنامه نویسان موبایل معمولا برای این سیستم عامل ها اپلیکیشن تولید می کنند . در چند سال گذشته مخصوصا از سال 1390 هجری شمسی در کشور ایران ، استفاده از این سیستم عامل ها رشد چشمگیری داشته است البته این رشد موازی با رشد جهانی بوده و در کل جهان این رشد با سرعت بالا وجود داشته مخصوصا برای اندروید که بعنوان اولین سیستم عامل پراستفاده برای گوشی های هوشمند و تبلت ها در بین مردم جهان است  . 

در سال جاری یعنی 2018 طبق آمارهای موجود در سایت های معتبر حدود 6.1 میلیارد گوشی هوشمند در جهان مورد استفاده است . 

هر ماه تعداد 6 میلیون گوشی هوشمند به جمع کل استفاده کنندگان گوشی های هوشمند اضافه میشود . 

 

آینده ی شغلی برنامه نویسی اندروید - کسب درآمد برنامه نویسی اندروید

 

مردمی که از گوشی های هوشمند استفاده میکنند ، روی گوشی خود اپلیکیشن نصب میکنند ، هر روز انتظار کیفیت بالاتری از اپلیکیشن ها را دارند ، اپلیکیشن ها را بروزرسانی میکنند و دوست دارند کارهای زندگی خودشان را با اپلیکیشن ها به انجام برسانند ، چون موبایل همیشه در دسترس است و به راحتی از آن استفاده میشود . 

اگر فرصت کافی برای مطالعه ی کامل متن را ندارید پیشنهاد میکنم با مشاهده ی ویدیوی زیر از مطالب گفته شده در این مقاله مطلع شوید : 

 

 

آمار مارکت کافه بازار در ایران برای آینده شغلی برنامه نویسی 

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط بزرگترین مارکت اندروید ایرانی به نام کافه بازار  هم اکنون 37 میلیون نفر در ایران این مارکت اندرویدی را نصب کرده اند و استفاده میکنند . 

و طبق یک سری آمارهای منتشر شده در وب سایت ها و سازمان های معتبر ایرانی بیش از 40 میلیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد که از اینترنت نیز استفاده می کنند . 

با این آمار عظیم که در مقابل شما بعنوان مشتری اپلیکیشن های شما قرار دارد ، آیا میلیاردر شدن سخت است ؟ قطعا خیر ! آیا آینده ی چنین رشد و پیشرفتی خوب نیست ؟ قطعا عالی است . 

در ادامه ی مقاله به بررسی سیستم عامل اندروید ، تخصص های مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید ، آینده ی شغلی و ... میپردازیم . 

سیستم عامل اندروید بعنوان محبوب ترین سیستم عامل گوشی های هوشمند است که برپایه لینوکس و بصورت متن باز عرضه شده است . این سیستم عامل توسط شرکت گوگل توسعه داده میشود . 

برای توسعه ی اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید شما باید زبان برنامه نویسی جاوا را یاد بگیرید البته زبان های فرعی و غیر رسمی دیگری هم وجود دارد ولی توصیه نمیشود . زباان رسمی برنامه نویسی اندروید جاواست و سپس برای سرعت بخشیدن به توسعه ی خود میتوانید از زبان رسمی دوم گوگل برای سیستم عامل اندروید به نام کاتلین بهره بگیرید ولی ابتدا جاوا را حتما باید بدانید . 

 

رشد تعداد موبایل هایی که سیستم عامل اندروید داشته اند از سال 93 تا 97 شمسی در مارکت کافه بازار به شکل زیر بوده است : 

 

سال ۱۳۹۳ تعداد نصب فعال کافه بازار 17.000.000 نفر 

سال ۱۳۹۴ تعداد نصب فعال کافه بازار 23.000.000 نفر

سال ۱۳۹۵ تعداد نصب فعال کافه بازار 29.000.000 نفر

سال ۱۳۹۶ تعداد نصب فعال کافه بازار 33.000.000 نفر

سال ۱۳۹۷ تعداد نصب فعال کافه بازار 37.000.000 نفر 

در سال های بعدی یعنی ۱۴۰۲ به بعد تعداد دانلود به بیش از ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ نفر رسیده است.

 

رشد استفاده از دستگاه های اندرویدی را میتوان با آمار نصب بزرگترین مارکت اندرویدی ایران نیز بدست آورد هر ساله تقریبا 5.000.000 نفر به جمع نصب کنندگان فعال این مارکت اضافه شده است و این یعنی یک بازه ی عظیم از مشتریان که شما هر لحظه میتوانید محصول خوبی به آنها ارائه دهید و میلیاردر شوید . 

پرداخت درون برنامه ای یکی از شیوه های ترغیب برای نصب اپلیکیشن های شما میباشد به این صورت که ابتدا بخشی از اپلیکیشن شما رایگان میباشد و سپس درون برنامه مقداری از محصولات یا بخشی از اپلیکیشن را بصورت کامل یا بصورت دوره ای میتوانید به کاربران بفروشید . 

اگر از بازه ی 37.000.000 نفر کاربر تنها 10 درصد آنها اپلیکیشن شما را نصب بکنند عددی نزدیک به 3.700.000 نفر میشود و اگر شما بتوانید حتی نصف این تعداد را ترغیب کنید محصولات شما را بخرند یک رقم بسیار بالا خواهد بود  : 

3.700.000 / 2 = 1.850.000

و اگر هر مشتری شما فقط و فقط 1000 تومان را برای خرید برنامه ی شما یا قسمتی از برنامه ی شما پرداخت کنند مبلغی که بدست می آورید یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تومان است . 

یکبار دیگر رقم های بالا را نگاه کنید و توجه کنید ما تنها 10% را در نظر گرفتیم و از 10% فقط نصف آنها محصول شما را خریده اند ولی تبریک میگوئیم شما نزدیک دو میلیارد تومان پول درآورده اید . 

اگر اپ های شما دو عدد سه عدد یا بیشتر باشد چه اتفاقی رخ میدهد ؟ 

و اگر همینطور تا دو سه سال مداوم تلاش و کار بکنید چه ؟ 

 

آیکون  اگر تا کنون این مقاله ی آموزشی را خواندید و به برنامه نویسی اندروید علاقه مند شدید بهتر است وقت را هدر نداده و با یک دوره ی آموزشی خوب برنامه نویسی اندروید را شروع کنید. ما در گروه آموزشی آواسام یک دوره ی جامع و کاملی برای برنامه نویسی اندروید تولید کرده ایم که کاملا از صفر شروع میشود و شما را تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای اندروید همراهی میکند اگر دوست داشتی میتونی جزئیات این دوره ی آموزشی را اینجا ببینی و در صورت تمایل در این دوره ی ارزشمند شرکت بکنی.

 

 

به نظر شما اینده ی شغلی چنین کاری چطور است ؟ آینده کلی زندگی شما که در یکسال اول ممکن است تامین شود و آینده ی شغلی برنامه نویسی موبایل یک زمینه ی شغلی کاملا تضمین شده است و هر روز بهتر از روز قبل میشود . هر بار که شما میخوابید و صبح از خواب بیدار میشوید تعداد افراد زیادی به جمع استفاده کنندگان موبایل های هوشمند اضافه شده است که آنها خواستار اپلیکیشن هستند 

برنامه نویسی موبایل شغلی است که مشتری ها به سمت شما روانه میشوند و هر روز درخواست انها بیشتر و بیشتر میشود و این شما هستید که باید از این موقعیت های عالی استفاده کنید 

در ادامه آمار رسمی کافه بازار برای بهار سال 97 را تحلیل میکنیم

در این آمار منتشر شده که آخرین آمار کافه بازار تا کنون میباشد ( آبان ۱۳۹۷ ) ، بیشتر در مورد رشد برنامه های آنی کافه بازار تاکید شده است . 

برنامه های آنی ، برنامه هایی هستند که نیاز به نصب کردن ندارند و با کلیک روی آن در مارکت اجرا میشوند ، معمولا این برنامه ها کم حجمتر هستند و نیاز به فضای ذخیره ندارد و منابع سیستم را کمتر مصرف میکنند 

طبق آمار بازار که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید میزان استفاده از این برنامه ها به طرز چشم گیری افزایش یافته است : 

 

آموزش برنامه های آنی کافه بازار میزان درآمد برنامه نویسان اندرویدی ایرانی

همانطور که میبینید تعداد دفعات باز شدن برنامه های آنی در ماه خرداد سال 1397 به بیش از 7 میلیون بار رسیده است که از رشد استفاده کنندگان این نوع از برنامه ها حکایت میکند . 

در این آمار به قسمت مقایسه درآمد بازی ها و برنامه ها میرسیم که برای ما در این مقاله که درباره ی آینده ی شغلی برنامه نویسی در ایران است ، کاربرد فراوانی دارد 

 

به تصویر زیر نگاه کنید : 

 

درآمد برنامه نویس اندروید در ایران و درآمد بازی سازی موبایل در ایران و کافه بازار

همانطور که در تصویر بالا میبینید ، میزان فروش در بازی ها بیشتر از برنامه ها در مارکت کافه بازار بوده است ولی این مورد میتواند نشات گرفته از تعداد بالای بازی ها در این مارکت باشد 

برای مثال اکثر بازی های خارجی در کشور ایران فروش خوبی دارند مثل کلش آف کلنز ، کلش رویال و دیگر بازی های معروف کمپانی های بزرگ بازیسازی که با کافه بازار قرارداد دارند . 

و بدین ترتیب نمیتوان گفت که درآمد بازیسازی بیشتر از ساخت اپلیکیشن اندرویدی است چه بسا ممکن است تولید اپلیکیشن برای اندروید در ایران بسیار پرسود تر از یک بازی باشد مهم این است که یک محصول با کیفیت تولید کنید و مداوم آنرا طبق نیاز و سلیقه ی استفاده کنندگان بروزرسانی بکنید . 

 

اگر چه آمار منتشر شده ی کافه  بازار آمار دقیق و خوبی است ولی به نظر میرسد برخی قسمت ها به درد توسعه دهنده و بازی ساز های اندرویدی نمیخورد . برای مثال همین بخش مقایسه خرید بازی ها و برنامه ها در مارکت اندرویدی کافه بازار که به تفکیک مدل گوشی های موبایل قرار داده شده است . پس میتوانیم خودمان هم چرخی در کافه بازار بزنیم و با مشاهده ی تعداد دانلود ها ، نظرات درج شده و میزان رضایت استفاده کنندگان ، و نصب و تست کردن بازی ها و برنامه های کافه بازار متوجه شویم که چرا یک محصول پول خوبی در اندازه ی میلیارد در می آورد ولی یک اپ یا بازی هر چقدر هم زحمت برای آن کشیده شود پولی در نمیاورد . 

معمولا وقتی یک اپلیکیشن یا بازی ، موفق میشود سایت های مختلفی با مدیران و سازندگان آن محصول محاصبه انجام میدهند که در آن جزئیات و روند تولید محصول ، تعداد اعضای تیم ، درآمد و ... گفته میشود که خیلی مفید خواهد بود و با سرچ کردن این موارد شما میتوانید به دید کلی برسید که چه اپلیکیشن و بازی تولید کنید تا سریع پولدار شوید .

 

آیا در آینده سوپر اپلیکیشن ها موفق میشوند ؟‌

سوپر اپلیکیشن ها ، به اپلیکیشن هایی گفته میشود که کار چندین اپ را درون یک اپ انجام میدهند. بعضی وقت ها شما هم اپلیکیشن هایی را دیده اید که درون آنها هم فروشگاه هست هم جامعه مجازی است هم ابزارهای دیگری !‌ به این نوع اپلیکیشن ها سوپر اپلیکیشن میگویند که به تازگی در کشور ایران محبوبیت پیدا کرده اند و تصور استفاده کنندگان این است که با نصب یک اپلیکیشن منابع و فضای کمتری از گوشی آنها اشغال میشود ولی آيا واقعیت اینطور است ؟‌

آیا آینده ی برنامه نویسی موبایل برای سوپر اپ هاست ؟

اما واقعیت چیز دیگریست ، سوپر اپلیکیشن ها ممکن است از نظر فضای ذخیره سازی کمی کمتر از اپلیکیشن های دیگر فضا را اشغال بکنند ولی مصرف منابع بسیار بیشتری نسبت به دیگر اپلیکیشن هایی دارند که برای یک هدف خاص تولید شده اند.

در جامعه ی جهانی نیز برخی از سوپر اپ ها منتشر شدند که به زودی کاربران خود را از دست دادند و مردم بیشتر ترجیح میدهند از یک اپلیکیشن خاص برای انجام هدف خاصی استفاده کنند.

در زیر دلایلی برای شکست اکثر سوپر اپ ها ( SuperApp ) در سطح جهانی آورده ایم :‌

  1. گرفتن تمرکز استفاده کننده از اصل ماجرا 
  2. باگ های بیشتر اپلیکیشن به دلیل پورت کردن اپ های دیگر در یک اپ
  3. عدم توانایی برنامه ریزی درست برای آینده ی اپ بخاطر چند موضوعیت
  4. تجربه ی بد مصرف کنندگان بخاطر مشخص نبودن موضوع اپلیکیشن
  5. مصرف منابع خیلی بیشتر گوشی به دلیل ساختار اپ های سوپر اپ
  6. عدم توانایی ایجاد ارزش مشتری محور در اپلیکیشن
  7. و دلایل فراوان فنی دیگر که برای صاحبان اپلیکیشن پیش می آید

برای روشن تر شدن این مطلب کافیست یک سرچ ( مثل این سرچ ) در گوگل بزنید تا متوجه شوید که سوپر اپ ها در کشورهایی که استفاده کننده ی فراوانی از موبایل را دارند مثل چین و هند و ... شکست خورده است. 

در یک بازه ی کوتاهی دنیای اپلیکیشن ها به سمت سوپراپ ها حرکت کرد و این باعث نگرانی برنامه نویسان اندرویدی شد ولی در سالهای گذشته که استفاده از اپلیکیشن ها رشد شدیدی داشته است مشخص شد که سوپر اپ ها تقریبا در حال شکست هستند. نمونه های ایرانی سوپراپ ها هم بوجود آمدند و الان تقریبا شکست خورده هستند و مردم ذهنیت بدی نسبت به آنها دارند که از نام بردن این اپلیکیشن ها در این مقاله معذور هستیم ولی به اندازه ی کافی معروف شده بودند که میتوانید با جستجوی گوگل نام آن اپ ها را پیدا کنید.

پس آینده ای برای سوپراپ ها ( super apps ) نمیتوان در نظر داشت و بهتر است بعنوان برنامه نویس اندروید ، تمرکز روی ساخت اپلیکیشن هایی که فقط در یک حوزه ی خاص فعالیت میکنند باشد و مطمئنا آینده ی چنین اپلیکیشن هایی درخشان است.

 

نتیجه گیری :‌

بصورت کلی در زمان نوشتن این مقاله ما آینده ی خوبی را برای برنامه نویسی پیش بینی کرده بودیم که با گذشت چند سال از انتشار این مقاله نوشته های درون این مقاله به واقعیت پیوست و حتی از رشدی که ما پیش بینی کرده بودیم هم فراتر رفته است. میلیون ها نفر در ایران از اپلیکیشن های موبایلی استفاده میکنند و طبق آمارهایی تقریبا ۷۰ میلیون نفر فقط اپلیکیشن دیوار را نصب کرده اند شما تصور کنید چقدر یوزر داریم و شما میتوانید کسب و کار خود را چقدر رونق دهید ! فقط کافیست تخصص برنامه نویسی اندروید را کسب کنید و بتوانید اپلیکیشن های عالی بسازید و خدمات خوبی ارائه دهید تا بتوانید مشتریان خود را جمع کنید. اگر این همه اپلیکیشن ایرانی توانسته اند میلیون ها یوزر جمع کنند شما چرا نتوانید؟ همچنین آینده ی برنامه نویسی اندروید در کشور ایران عالی است و پیش بینی میشود این رقم ها باز بالاتر برود و باز کاربران جدیدی و بیشتری به نصب و استفاده از اپ های موبایلی رغبت نشان دهند. پس از همین حالا آموزش برنامه نویسی اندروید را شروع کنید.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/80
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
امیرعلی / 10 ماه پیش

سلام بنظر شما برای شروع و نوشتن برنامه های با کیفیت فلاتر بهتره یا کاتلین؟

پشتیبانی آواسام :

سلام کاتلین

مهدی اسکندری / 3 سال پیش

سلام.

ببخشید می‌خواستم بدونم ساخت یک اپلیکیشن اندروید چقدر طول می‌کشه و چقدر می‌شه پول در آورد؟

 

و اینکه درآمد برنامه نویسی اندروید بیشتره یا برنامه نویسی وب؟

پشتیبانی آواسام :

سلام. ساخت یک اپ بستگی به امکانات و میزان حجم کدنویسی اون اپلیکیشن داره بعضی ها در یک ماه بعضی ها در شش ماه و ... نمیشه زمان تعیین کرد همینطور نمیشه قیمت هم تعیین کرد و اگر نگران درآمد و بازار کار هستید عبارت << درآمد برنامه نویسی آواسام >> را گوگل کنید تا مقالات و ویدیوهای آموزشی ما در این زمینه به شما نمایش داده شود.

امید غلامی / 5 سال پیش
آینده بازار رو حدس زدن و نوشتن بیزنس پلن اونم تو کشور ما واقعا سخت
پشتیبانی آواسام :

سلام به نظرم موفق شدن در این زمینه در کشور ایران به مراتب راحت تر از کشورهای دیگر است چون متخصص این زمینه کم است و نیاز بازار کار شدیدا زیاد 

ماهان / 5 سال پیش
Flutter یک Software Development Kit و یا به اختصار SDK است که به ما کمک میکند اپلیکیشن های موبایلی با رابط کاربری زیبا برای اندروید و یا ios ایجاد کنیم.
ماهان / 5 سال پیش
React native یک چارچوب جاوا اسکریپتی هستش که برای ساختن برنامه های موبایلِ native هستش. برای یادگیری این چارچوب نیازه که React رو قبلش یاد گرفت.
ماهان / 5 سال پیش
بنظرم الان دو تا گزینه جدید اومده که بیشتر باید روی اینها تمرکز داشت: ReactNative, Flutter
پشتیبانی آواسام :

سلام بله کاملا درسته . در این مورد مقاله های زیادی نوشتیم از جمله : 

https://avasam.ir/blog/90

https://avasam.ir/blog/91

https://avasam.ir/blog/92

با تشکر

طاها خضوعی / 5 سال پیش
حالا با ورود ReactNative اینده برنامه نویس های اندروید به چه شکله؟
پشتیبانی آواسام :

سلام . با ورود ری اکت نیتیو بازار موبایل بهتر از قبل شده است یعنی تخصص کم و افراد کم برای شرکت ها مورد نیاز است تا مشکل قبل که باید برای هر سیستم عامل متخصص جدا استخدام میکردند وجود نداشته باشد . ضمنا برای پروژه های شخصی نیز بسیار مفید است در کل با ورود ری اکت نیتیو بازار برنامه نویسی موبایل بهتر شده است 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس