5 دلیل برای اینکه با جاوا اسکریپت کار کنید

5 دلیل برای اینکه با جاوا اسکریپت کار کنید

بروزرسانی : 1 ماه پیش
دسته بندی :‌ - طراحی وب

یک خبر خوب : دوره ی آموزش جاوااسکریپت سایت آواسام با تدریس مهندس نیکزاد در 50 جلسه به مدت محدودی رایگان شد. برای دریافت این دوره به لینک زیر مراجعه کنید و در سایت آپارات تماشا کنید. دقت کنید که ویدیو ها ممکن است به مدت محدودی رایگان منتشر شود پس هرچه سریعتر از انها استفاده کنید : 

دوره ی آموزش رایگان جاوا اسکریپت در آپارات آواسام 

 

پنج دلیل عمده برای استفاده از جاوا اسکریپت

 

دلیل ۱ :

جاوااسکریپت آسان است. هیچ پیش نیاز یا برنامه ی خاصی برای راه اندازی نیاز ندارد. کدهای این زبان میتواند توسط مرورگر شما اجرا شود، تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که شروع کنید به نوشتن کدهای جاوااسکریپت و مرورگر شما کدهای شما را اجرا خواهد کرد، به همین سادگی! برای افرادی که حوصله ی دنبال کردن دستورالعمل های نصب، مثل زبان های پایتون و رابی و ... را ندارند ، جاوا اسکریپت بهترین گزینه است تا برنامه نویسی را ساده تر و سریعتر شروع کنند. در ادامه ی همین مقاله به دلایل بیشتری برای اینکه جاوااسکریپت کار کنید میپردازیم پس حتما این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

 

دلیل ۱ برای یادگیری زبان جاوا اسکریپت

یکی از موانع یادگیری یا سخت شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید مراحل پیچیده و ابتدائی برای نصب و راه اندازی محیط آن زبان است که جاوااسکریپت این سختی ها را ندارد و به هیچ برنامه و محیط از پیش نصب شده ای نیاز نخواهد داشت .

 

دلیل ۲ :

جاوااسکریپت در همه جا استفاده می شود. در توسعه ی  وب (  vue.js , Angular , React)، در سمت سرور، موبایل، کامپیوتر خانگی، بازی ها، اینترنت اشیاء، رباتیک، دنیای مجازی و ...

اما بیشتر کاربرد جاوا اسکریپت در توسعه ی وب است، چون جایگزین بهتری برای جاوا اسکریپت برای نوشتن برنامه های سمت کلاینت وجود ندارد.

قدرت اصلی زبان جاوا اسکریپت در توسعه ی وب میباشد اما در دیگر پلتفرم ها جایگزین های قوی تر و بهتری برای این زبان وجود دارد ، به عنوان مثال، در توسعه ی موبایل ، جاوااسکریپت هیچ امیدی به جایگزینی با زبان قدرتمند کاتلین در برنامه نویسی اندروید و Objective-C/Swift در IOS  ندارد.

دلیل دوم برای یادگیری زبان جاوا اسکریپت

 

در برنامه نویسی دسکتاپ، جاوااسکریپت نمی تواند با C++  و جاوا رقابت کند.

در بازی سازی ، زبان اصلی و قدرتمند C++  و C# است ( باز هم جاوااسکریپت نمی تواند با آنها رقابت کند).

در اینترنت اشیاء قدرت اصلی دست زبان جاوا ، پایتون ، سی و حتی زبانPerl  است.

در رباتیک نیز جاوااسکریپت نمی تواند با C/C++  و جاوا و پایتون رقابت کند.

آنچه از نوشته های بالا برداشت میشود این است که جاوا اسکریپت با اینکه زبان مولتی پلتفرم و محبوب است ولی در پلتفرم های خاص دیگر همیشه زبان های کامل و قوی وجود دارد که از جاوا اسکریپت قویتر هستند به همین خاطر تاکید ما این است که جاوا اسکریپت را برای توسعه وب و نوشتن برنامه های سمت کلاینت که در مرورگر اجرا میشوند به کار بگیرید .

 

دلیل ۳ :

وجود فریمورک نود جی اس(Node.js) که یک فریمورک بسیار محبوب و پرکاربرد است و پکیج منیجر NPM که بزرگترین پکیج منیجر برای جاوا اسکریپت است و بیش از ۳۰۰۰۰ هزار بسته جاوااسکریپتی در آن موجود است. 

 نود. جی‌اس امکان استفاده از جاوااسکریپت برای نوشتن اسکریپت‌های سمت سرور را فراهم می‌کند تا بدین صورت بتوان با آن صفحات وب پویا را قبل از فرستادن آن به مرورگر کاربر تولید کرد.

 پس شما میتوانید وب سایت های داینامیک سریع تولید کنید که سمت سرور نیز با جاوااسکریپت کدنویسی کرده باشد و این باز دوباره اهمیت یاد گیری جاوااسکریپت را نشان میدهد . 

 

دلیل ۴ :

بازار کار برای زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت بسیار عالی است. بیشتر شغل های مورد نیاز بازار کار زبان جاوااسکریپت مربوط به توسعه وب سایت ، سمت کاربر (front-end) یا Node سمت سرور با است.

دلایل یادگیری جاوا اسکریپت و نود جی اس

 

تقریبا میشود گفت شغل خوبی برای جاوااسکریپت در زمینه های موبایل، دسکتاپ، اینترنت چیزها، بازی ها، روباتیک، واقعیت مجازی و غیره  وجود ندارد.

بسیاری از زمینه ها همچون هوش مصنوعی، روباتیک، داده های بزرگ، اینترنت اشیاء، محاسبات ابری، مدل سازی و شبیه سازی علمی، واقعیت مجازی و غیره برای زبان جاوااسکریپت ناشناخته هستند و بجای جاوااسکریپت زبان های زیر استفاده میشود : 

 Java، Python، C / C ++، Go، Haskell و Julia .

 

دلیل ۵ :

جاوااسکریپت سینتکس یا قواعد دستوری روان و شیوایی دارد. البته بسیاری از برنامه نویسان از پیچیدگی کدهای جاوااسکریپت گلایه مند هستند و دلیل این اتفاق هم کدنویسی زیاد هست که آن هم توسط کتابخانه ها و فریمورک های مختلف برای این زبان حل شده است مثلا فریمورکی مثل Vue.js یا کتابخانه ای مثل react و ... کدنویسی سایت بسیار راحت تر از قبل شده است.

 آیا میدانستید جاوا اسکریپت طبق آمار 2018 وب سایت stackoverflow در رتبه ی اول محبوب ترین زبان برنامه نویسی قرار دارد ؟ به این لینک سر بزنید  .

 

 

جمع بندی و سخن آخر : 

 

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی کامل میباشد که از شی گرائی پشتیبانی میکند و در ابتدا برای نوشتن برنامه های تحت وب سمت کلاینت کاربرد داشت اما در زمینه های دیگر نفوذ کرد مثلا در بازی سازی با انجین یونیتی شما میتوانید با کدهای javascript بخش هایی از بازی خود را کدنویسی کنید .

یا با react native میتوانید اپلیکیشن های موبایل تولید کنید 

فریمورک ها و کتابخانه های  زیادی برای جاوااسکریپت نوشته شده است که ممکن است اسم آنها را شنیده باشید و بسیار پر کاربرد هستند : 

که همگی توسعه وب سایت را بسیار راحت تر کرده اند و ابزارهای بسیار عالی برای ساخت وب سایت های تک صفحه ای ، پویا و قدرتمند و سریع هستند . 

پس بعنوان یک برنامه نویس ، واجب است چنین زبانی را یاد بگیرید و یاد گرفتن آن هم با این همه قدرت و عظمت بسیار کار ساده ای است چون این زبان زیاد پیچیده نیست . 

 

اگر به یادگیری زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت علاقه مند هستید میتوانید از ویدیو زیر شروع کنید : 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/84
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
ناشناس / 2 سال پیش

البته من فکر نکنم پدر تمام زبان های برنامه نویسی سی پلاس پلاس باشه(البته یکمی ربط داره)

ولی با پایتون خیلی کار های بیشتری میشه کرد

Meysam / 2 سال پیش

جاوا اسکریپت آسان و کدزدن باهاش خیلی ساده هست فقط تو بعضی جا ها از شیوه های زبان سی پلاس پلاس استفاده کرده بعضی ها میگن سخته ولی از نظر من هیچ سختی ندارد اگه میخوایی خوب درک کنی برو سی پلاس پلاس رو اول خوب یاد بگیر تمام زبان های برنامه نویسی از پدرشون یعنی سی پلاس پلاس ارث بردن باور نداری کمی باسی پلاس پلاس کد بنویس میبینی بیشتر جا ها جاوا اسکریپت هست .

مهمان / 4 سال پیش

React native خوبه یا نه

ناصر / 4 سال پیش

سلام خسته نباشید

در زمینه برنامه نویسی موبایل آیا جاوااسکریپت با استفاده از react native عملکرد قابل قبولی ندارد؟

 

هادی پولادوند / 5 سال پیش
ممنون بابت مقاله،پیشنهاد میکنم یه دوره ی مقدماتی و یک دوره ی پروژه محور nodejs هم توی سایت داشته باشید.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس