کدایگنایتر یا لاراول ؟ کدام فریمورک پی اچ پی

کدایگنایتر یا لاراول ؟ کدام فریمورک پی اچ پی

بروزرسانی : 4 ماه پیش

مقایسه لاراول و کدایگنایتر

برنامه نویسان وب که با زبان پی اچ پی کار میکنند به دنبال یک فریمورک قابل اعتماد هستند تا پروژه های خود را پیاده سازی کنند . برای انتخاب فریمورک زبان پی اچ پی گزینه های زیادی وجود دارد . 

قبل از بوجود آمدن فریمورک ها ، برنامه نویسان وب ، سایت ها را با کدهای خام پی اچ پی انجام میداند اما اکنون با استفاده از فریمورک ها میتوان کدنویسی زیبایی را انجام داد . 

در این مقاله ما به دو فریمورک محبوب پی اچ پی به نام های کدایگنایتر و لاراول می پردازیم . 

اگر کدایگنایتر و لاراول یکی از گزینه های انتخابی شما هستند و سوال شما این است که کدام را انتخاب کنم ؟ این بستگی به کاری دارد که میخواهید انجام دهید . 

در مقاله ی زیر مقایسه ی خوبی بین لاراول و کدایگنایتر انجام دادیم ، بخوانید تا متوجه شوید کدام یک مناسب شماست و باید انتخاب کنید . 

 

مقایسه ی فریمورک کدایگنایتر با لاراول ( Codeigniter vs Laravel ) 

 

1 مقایسه از نظر model view و controller ها ( CodeIgniter vs Laravel: Model View Controller ) : 

 

هر دو فریمورک Laravel و Codeigniter از الگوی طراحی  MVC استفاده میکنند . این الگو باعث افزایش سرعت کدنویسی و توسعه میشود چرا که کدنویس ممکن است بخش هایی که در یک پروژه انجام داده است در پروژه های دیگر هم بتواند استفاده کند . MVC دیزاین پروژه را به سه بخش اصلی تقسیم بندی میکند . 

مدل که وظیفه ی ارتباط با دیتابیس و عملیات های مرتبط با آن میباشد 

کنترلر که کنترل کننده و انجام دهنده ی عملیات های اصلی پروژه در این بخش است 

ویو بخشی است که رابط کاربری پروژه ی ما را آماده سازی میکند . 

 

2 مقایسه از نظر طراحی پایگاه داده بین لاراول و کدایگنایتر : 

 

لاراول از ORM استفاده میکند . ORM مخفف Object-Relational Mapping یک تکنیک میباشد که داده های پایگاه داده را در برنامه نویسی شی گرا وارد میکند بعبارتی داده های دیتابیس به اشیا درون کدهای پروژه تبدیل میشود . 

جدول های پایگاه داده در لاراول از رابطه ها که یک سیستم در لاراول است استفاده میکنند و میتوان روابط پیچیده بین تمام جدول ها را با لاراول پیاده سازی کرد 

یکی از بهترین مثال ها پیاده سازی سیستم پرداخت حقوق میباشد ، جدول کارمندان در ارتباط با جدول حقوق ، جدول پرداخت ها و ... میباشد . که توسعه دهنده میتواند بین جداول مختلف هر نوع رابطه ای را پیاده سازی کند . 

لاراول همچنین امکان کوئری نویسی خالی را هم دارد ( نه به شیوه ی ORM ) . این شیوه ممکن است مشکلاتی با شیوه ی ORM داشته باشد چون تفاوت هایی با هم دارند  دو سیستم Elequent ORM  و Query Builder در لاراول مطالعه کنید . 

 

کدایگنایتر هم از ORM استفاده میکند . در کدایگنایتر اشیای پایگاه داده ، شامل مواردی مثل رابطه ها در لاراول نیست . Object-oriented databases (OODB)  برای ذخیره سازی داده های نامرتبط یا داده های سازمان دهی نشده ،  بهتر از ORM است . مثلا برای ساماندهی یک سری تصویر و ویدئو مناسب است . 

 

نتیجه ی مقایسه ای این بخش : باز هم به پروژه ی شما بستگی دارد . برای پایگاه داده ی وب سایت های تجاری لاراول بهتر است در حالی که برای سایت های کوچک و شخصی یا فروشگاه های کوچک اینترنتی سیستم کدایگنایتر ساده ، سریعتر و کارآمدتر خواهد بود . 

 

3 نگهداری لاراول در مقایسه با کدایگنایتر :

 

لاراول بر نگهداری آسان پروژه ها تمرکز کرده است . این مورد لاراول را برای کارهای درون شرکت یا تیم آسان میکند بخصوص برای پروژه هایی که در طول زمان زود زود تغییر پیدا میکند . 

توسعه دهندگانی که مطمئن هستند ، تغییرات و نگهداری روزانه روی سایت دارند به خوبی میدانند که لاراول بسیار بهتر است . 

 

کدایگنایتر برای نگهداری و تغییرات زود زود ، متاسفانه خوب نیست ! کدایگنایتر برای پروژه های کوچک و سریع تاکید میکند کدایگنایتر ماژولار نیست پس یک توسعه دهنده باید کدهای زیادی بنویسد و وقت زیاد بگذارد تا سایت را اپدیت کند . 

 

نتیجه ی مقایسه در این بخش : در این بخش لاراول پیروز است .

 

4 مقایسه لاراول و کدایگنایتر از نظر قالب سازی و کتابخانه ها :

 

کدایگنایتر در حالت کلی سیستم قالب سازی ندارد ولی باز هم تاکید میکنم این فریمورک سبک و برای پروژه های شخصی مناسب تر است ، کدایگنایتر فقط سیستم قالب ساز و کتابخانه های بزرگی ندارد . 

فریمورک لاراول از موتور Blade  برای قالب سازی استفاده میکند . این موتور با MVC سازگار است و توسعه دهندگان میتوانند کدهای HTML خود را رندر کنند و باعث میشود کدنویسی حالت ماکارانی انجام نشود . 

 

کدایگنایتر تعداد کمی کتابخانه دارد که بسیار جامع هم نیستند . سیستم لاراول به خوبی مستند سازی و قابل گسترش است که به توسعه دهندگان با نمونه کدهای ارائه شده کمک بزرگی میکند . 

 

نتیجه ی مقایسه در این بخش : در این بخش لاراول پیروز است .

 

جوانب مثبت و منفی فریمورک های لاراول و کدایگنایتر : 

 

مقایسه ی بین لاراول و کدایگنایتر به این مورد بستگی دارد که شما قصد دارید چه چیزی بسازید . هر دوی این فریمورک ها برای زبان php هستند ولی پیاده سازی آنها متفاوت است . 

 

کدایگنایتر ( Codeigniter ) :

بهترین فریمورک پی اچ پی کدایگنایتر

فریمورک کدایگنایتر برای افرادی که تازه شروع میکنند مناسب است و قصد دارند در مدت زمان کم یک فریمورک از زبان php را مسلط شوند . برای اپلیکیشن های تحت وب که سبک و کوچک هستند بهترین گزینه است که نیاز به تغییرات و بروزرسانی های زیاد نیست . 

 

جنبه های مثبت فریمورک کدایگنایتر : 

  • سبک است ( فضای مورد نیاز تقریبا 256 MB است ) 
  • بهترین گزینه برای اجرای سریع و سایت های کوچک مثل وب سایت های شخصی 
  • حتما نیاز نیست توسعه دهنده از mvc تبعیت کند
  • برای یادگیری راحت است و سریع می توان متخصص شد 
  • OODB  برای داده های غیر مرتبط 

جنبه های منفی فریمورک کدایگنایتر : 

  • ساختار کلی قالب یا موتور قالب سازی وجود ندارد و همچنین کتابخانه های کمی دارد 
  • بروزرسانی های بعدی سایت کمی دردسر ساز خواهد شد برخی جاها نیاز است بخشی از کدها از اول نوشته شود 
  • ماژولار نیست 

 

لاراول ( Laravel ) :

بهترین فریمورک پی اچ پی لاراول

لاراول برای کارهای شرکتی ، تیمی و سازمانی یا پروژه های تجاری بزرگ پیشنهاد میشود که قصد دارند امکانات وب سایت خود را زود زود بروزرسانی کنند . ممکن است یادگیری لاراول کمی زمان بر باشد ولی ارزشش را دارد و کتابخانه های جامع و قالب های قوی نگهداری و بروزرسانی یک وب سایت لاراول ساده خواهد بود .  

 

جنبه های مثبت فریمورک لاراول : 

  • موتور قالب سازی Blade باعث میشود کدهای کمتر HTML بنویسید و قالب سازی راحتی انجام دهید 
  • کتابخانه های جامع تر و همچنین مستندات بهتری نسبت به کدایگنایتر دارد 
  • برای داده های سازمان دهی شده و بزرگ رابطه های لاراول بسیار مفید است 
  • امنیت وب سایت را برای سایت های مدرن تامین میکند 
  • ابزارهای زیادی مثل Artisan , migration , Tinker و ... دارد 

جنبه های منفی فریمورک لاراول : 

  • تناقص بین سیستم Elegant و Query builder ممکن است نتایج خالی از پایگاه داده به شما تحویل دهد 
  • لاراول از legacy systems بخوبی نمیتواند استفاده کنند . 
  • کدنویسی در لاراول به سبکی و سادگی کدایگنایتر نیست و گاهی در لاراول کدهای اضافی وجود دارد که باعث حجیم شدن پروژه میشود 

 

مقایسه لاراول با کدایگنایتر : نتیجه گیری نهائی 

 

هدف شما از پروژه ای که انجام میدهید و آینده ی آن بهترین تصمیم را برای انتخاب بین لاراول و کدایگنایتر میتواند بگیرد . برای پروژه های کوچک و شخصی کدایگنایتر بهتر است . لاراول برای وب سایت هایی که تیمی روی آن کار میشود و بزرگ است استفاده میشود . 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/88
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مصطفی / 3 سال پیش

به نظر من اگه سیستم اونقدر برزگ باشه که لازمه هر ماه اپدیت بشه یا تیم برنامه نویسی کار رو انجام میدن، برید سمت لاراوال. در غیر اینصورت کدیگنایتر سرعتش حداقل دوبرابر لاراوله. حتما برید سمت کدیگنایتر. من الان همین کارو میکنم.

حمزه / 4 سال پیش
مواردی مثل قالب و کتابخانه ها و.. در کد ایگنایتر هست هم از بلید و هم از موتور اسمارتی همچنین قابلیت ماژولاریتی و معماری mvvm در کد ایگنایتر هستش منبع شما کجا بوده!؟
پشتیبانی آواسام :

سلام منظور ما پیشفرض ها بوده وگرنه blade یا دیگر تمپلیت انجین ها نه تنها در کدایگنایتر بلکه در همه فریمورک ها نصب میشه

ناصر باقری محمودابادی / 5 سال پیش
مزابای لاراول ستفاده از معماری MVC در لاراول: در تعریف معماری MVC و فریم ورک‌های مبتنی بر آن می‌توان گفت که این معماری تلفیقی از سه لایه model-view-controller است. کار با پایگاه داده از وظایف بخش model است. وظیفه ارتباط با کاربر نهایی بر عهده بخش view است. و وظیفه کنترل و ایجاد ارتباط بین دو لایه view و model برعهده بخش controller است. تقسیم بندی برنامه به این سه قسمت مزایای فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین مزیت‌های آن جداسازی منطق برنامه از بخش view سایت است که این امر باعث می‌شود؛ هنگام ایجاد تغییر در view، این تغییرات منطق برنامه را تحت تاثیر قرار ندهند. فریم ورک لاراول بر پایه معماری MVC است. انتشار به صورت متن باز: انتشار به صورت متن باز امکان تغییر این فریم ورک طبق چیزی که می‌خواهید را فراهم می‌کند. امکان تعریف RESTFUL controllers: منطقی برای سهولت استفاده از کنترلرها و کاهش کدها در آن بر پایه درخواست‌های GET و POST است. استفاده از خصوصیت auto-loading: خصوصیت auto-loading در لاراول امکان لود اتوماتیک کلاس‌ها و کامپوننت‌ها را در صورت نیاز به‌ آن‌ها فراهم کرده است. راحتی استفاده از پایگاه داده: با استفاده از سیستم ORM یا همان ابزار Elequent در لاراول می‌توانید با انواع پایگاه داده‌ها ارتباط برقرار کرده و انواع کوئری‌ها را در آن به کار بگیرید. استفاده از ابزار unit testing: با استفاده از ابزار تست لاراول به راحتی می‌توانید برنامه‌های خود را تست کنید. استفاده از قالب blade: می‌توان از داده‌های برنامه در view توسط قالب blade استفاده کرد. ایجاد پکیج‌ها: در لاراول به راحتی می‌توانید پکیج‌های موردنظر خود را ایجاد کنید و از آن در برنامه‌های خود بهره ببرید، یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. استفاده از خط فرمان artisan: استفاده از خط فرمان artisan این امکان را می‌دهد تا کارهای پیچیده‌ای را توسط چند خط کد ساده انجام دهیم. استفاده از migration: استفاده از این قابلیت این امکان را فراهم کرده است که تغییرات بانک اطلاعاتی به همراه سورس کد پروژه قابل انتقال باشد. نصب آسان: از مزیت‌های لاراول این است که نصب این فریم ورک و کار با آن بسیار راحت است. استفاده از کامپوننت‌ها: لاراول از پکیج‌ها و کامپوننت‌های زیادی بهره می‌برد که به راحتی بر روی پروژه نصب و استفاده می‌شوند. امنیت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای یک برنامه نویس اهمیت دارد، امنیت برنامه‌ی در حال ساخت است. لاراول از سطح بالایی از امنیت برخوردار است. مسیریابی: راحتی کار و قدرت مسیریابی لاراول از مهم‌ترین ‌ویژگی‌های لاراول است.
امید غلامی / 5 سال پیش
مزیت کدایگنایتر سادگی سورس کدش نسبت به لاراول هم هست...
ماهان / 5 سال پیش
انتخاب من هم بین این دو لاراول هستش. بیشتر کسانی که دیدم هم این چارچوب رو انتخاب کردن، البته برای گزینه دوم میشه سراغ کدایگنایتر رفت.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس