ابزارهای توسعه اپلیکیشن های Cross Platform

ابزارهای توسعه اپلیکیشن های Cross Platform

بروزرسانی : 5 ماه پیش

کراس پلتفرم ( Cross Platform )  چیست ؟ 

توسعه ی اپلیکیشن های Cross platform  به معنی توسعه و برنامه نویسی برنامه هایی است که در نهایت خروجی برای سیستم عامل های مختلفی داشته باشد. توسعه و تولید اپلیکیشن های Cross Platform زمانی مفید است که نصب کنندگان یک اپ از گوشی های موبایل با سیستم عامل های متنوعی مثل ios و android و ... استفاده کنند . 

برنامه نویس یکبار کدنویسی میکند و برای سیستم عامل های گوناگون خروجی قابل نصب منتشر میکند که قابل انتشار در مارکت های مختلف اندرویدی نیز میباشند .

 

امروز بسیاری از شرکت ها ، چه برای فروش محصولات و چه برای دسترسی راحت تر به مشتریان یا ارائه هر نوع سرویس به مشتریان بصورت راحت تر و سریع تر از اپلیکیشن های قابل نصب روی موبایل استفاده میکنند . 

برای هر تیم برنامه نویسی یا هر شخص برنامه نویس ، انتخاب زبان برنامه نویسی یا تکنولوژی مورد استفاده جهت پیاده سازی یک اپ قابل اعتماد و خوب مسئله ی بسیار مهمی میباشد . بسیاری از این تکنولوژی ها و زبان ها امکان cross platform را برای برنامه نویسان فراهم کرده اند تا با یکبار کدنویسی خروجی های متنوعی بگیرند و تمام سیستم عامل های گوشی های موبایل و تبلت ها را پشتیبانی کنند . ممکن است cross platform بودن یک برنامه به سیستم های دسکتاپ مثل ویندوز و مک و ... هم نقوذ کند و برای انها هم بتوان خروجی گرفت و نصب کرد ! 

 

اگر شما قصد دارید برای موبایل برنامه نویسی کنید و در مدت زمان کم بتوانید یک اپ cross platform بسازید و ابزارهای زیادی در اختیار شماست . در لیست زیر تعدادی از ابزارها و تکنولوژی هایی که به شما اجازه میدهند اپلیکیشن های cross platform تولید کنید لیست شده است . 

 

تعدادی از ابزارها و تکنولوژی های مورد استفاده جهت تولید اپ های cross platform : 

 

 

1 - Appy Pie برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform : 

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

این ابزار مخصوص افرادی است که نمیخواهند در ابتدای کار وسط کدهای برنامه نویسی موبایل شیرجه بزنند و با آنها سر و کله بزنند ! با Appy Pie میتوان اپلیکیشن هایی را تولید کرد که در مارکت های اندرویدی مثل Google Play, Apple App Store, Windows App Store و یا هر مارکت دیگری منتشر کرد .

یکی از زیبائی های Appy Pie این است که نیاز نیست حتی یک خط کدنویسی بکنید و کافیست کلیک کنید و امکانات را به اپلیکیشن خود اضافه کنید . 

یکی دیگر از ویژگی های Appy Pie این است که هزاران امکان از قبل آماده شده وجود دارد که میتوانید در اپلیکیشن های خود استفاده کنید . 

این ابزار برای افرادی مفید است که دوست ندارند زیاد برنامه نویسی یاد بگیرند یا حتی برنامه نویس موبایل استخدام کنند . 

این ابزار کار شما را بسیار سبک تر میکند و آموزش های بسیار زیادی در قسمت FAQ  بصورت فعال دارد همچنین کانال یوتیوب این ابزار پر است از نکات آموزشی و نکته های مفید و .. برای تولید هر چه بهتر یک اپلیکیشن قابل نصب روی موبایل ها ! 

این پلتفرم برای شما یک پنل مدیریت میدهد که بصورت گرافیکی همه چیز مشخص و قابل مفهوم است . برای اینکه کاربران اپلیکیشن های خود را حفظ کنید تا اپ شما را پاک نکنند این پلتفرم ابزارهای مختلفی مثل تجزیه و تحلیل و ... هم در اختیار شما می گذارد .

این پلتفرم قابلیت افزودن فروش درون برنامه را هم میدهد یعنی شما میتوانید اپ خود را رایگان منتشر کنید ولی یک سری ویژگی ها یا ابزارهای درونی آن یا حتی محتوای بخشی را درون اپ بفروش بگذارید . 

 

2 - PhoneGap برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform : 

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

همه کاره بودن این ابزار باعث شده است که توسعه دهندگان آرزوی یادگیری آن برای توسعه ی اپ های cross platform را داشته باشند .  مزایایی که این ابزار توسعه ی اپلیکیشن دارد ، آنرا برای هر توسعه دهنده ی مدرن ، جذاب میکند . یکی از این مزیت ها قابلیتی است که باعث میشود برنامه نویس فقط یکبار کدنویسی کند و روی تمام گوشی های موبایل اپ خود را استفاده کند ( خروجی برای اکثریت سیستم عامل های موبایل بگیرد ) .

اپلیکیشنی که با PhoneGap  تولید شده است با زبان های HTML5, CSS3 و JavaScript است . 

این ابزار توسعه توسط شرکت Adobe ساخته شده است و برای قابلیت خروجی گیری برای اکثریت سیستم عامل ها موبایل مثل viz. Android, Windows  و iOS را دارد .

علاوه بر این سیستم عامل های معروف و بروز که معرفی کردیم وقتی با PhoneGap  اپلیکیشن تولید میکنید حتی میتوانید برای سیستم عامل های  Symbian, Palm, BlackBerry, iTouch و دستگاه های iPad  خروجی بگیرید . 

PhoneGap  رایگان و کد باز است و این قابلیت را به شما میدهد که با سخت افزار دستگاه های موبایل  مثل سخت افزارهای accelerometer, GPS/location, camera, sound و ... کار کنید .

فریمورک این ابزار شامل کتابخانه های فراوان میباشد که عملکرد و کارکرد اپلیکیشن ها را بهبود میبخشد و کمک میکند در مراحل بحرانی توسعه ی اپ ها ، در زمان خود صرفه جویی کنید . 

این ابزار همه کار بخاطر انعطاف پذیری خود منحصر به فرد است که به توسعه دهنده اجازه میدهد با تلاش کم انواع اپلیکیشن های قوی موبایل را تولید کنند . 

همچنین زمانی که توسعه دهنده با این ابزار برنامه نویسی میکند توانایی گسترش عملکرد و قابلیت های آنرا با استفاده از خاصیت معماری plug-in به آن بیافزاید . 

همچنین تجربه ی استفاده کنندگان بیانگر این بوده است که اپلیکیشن های تولید شده با PhoneGap سرعت کافی را دارند و بعنوان یک اپلیکیشن موبایل از نظر سرعت با دیگر سیستم های توسعه اپ فرقی ندارند . 

 رایگان و متن باز بودن PhoneGap   باعث شده است باعث شده است که جامعه ی خوبی برای برنامه نویسان آن تشکیل شود پس پیدا کردن توسعه دهنده ی PhoneGap    هم کار راحتی خواهد بود و به راحتی میتوان عمل بروزرسانی برای برنامه های قدیمی تولید شده با PhoneGap را انجام داد . 

PhoneGap  یکی از راحت ترین و موثرترین ابزارهای توسعه ی اپ های موبایل است که نیاز به مهارت های خاصی هم ندارد . 

 

3 - Xamarin برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform : 

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

Xamarin یکی از ابزارهای محبوب توسعه ی برنامه های موبایل است که براساس زبان سی شارپ میباشد . یکی از ویژگی های این ابزار این است که محیط توسعه ی بخصوص و زبان مخصوص و همچنین API های خودش را دارد . 

این ویژگی های بخصوص است که Xamarin را برای ساختن اپ های نتیو مناسب میکند . 

xamarin از لایه ی business logic و دسترسی داده های پلتفرم ها مجددا استفاده میکند که برای توسعه دهندگان موبایل به ویژه با داده های حجیم محلی ، اپلیکیشن هایی که نیاز به حالت آفلاین دارد و کار و پردازش تصویر کاربرد دارد .

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم Xamarin از زبان سی شارپ استفاده میکند به این معنی که زیرساخت دات نت میباشد . 

xamarin یک ابزار توسعه ی محبوب برای تولید اپلیکیشن های سه سیستم عامل محبوب  Android, Windows, و iOS میباشد . این ابزار از طیف وسیعی از دستگاه ها برای تست و ارزیابی کیفی برنامه های ساخته شده پشتیبانی میکند که به برنامه نویسان کمک میکند اپلیکیشن های با کیفیت تر و قوی تری تولید کنند . 

یک فریمورک به نام mono framewrok وجود دارد که امکان استفاده از API های دستگاه موبایل را ممکن میسازد .

یکی از ویژگی های xamarin نسبت به دیگر ابزارهای تولید اپلیکیشن موبایل ، باگ های کمتر است که باعث میشود در زمان برنامه نویس صرفه جویی شود . همچنین کدهای کمتری نوشته میشود که همین مورد نیز باعث بروز خطاهای کمتر و همچنین صرفه جویی در زمان کدنویس میشود . این بدان معنی است که با تنها یک آزمون، کد هر دو سیستم عامل را می توان با بهره وری عالی اعتبار سنجی کرد.

فلسفه اصلی ابزار Xamarin بر اساس ماهیت مشترک است، از این رو، این ابزار به توسعه دهندگان، فرصتی برای انتخاب و انتخاب از تعدادی از اجزای که برخی از آنها پولی میباشد را میدهد ، هر چند بخش هایی بصورت رایگان وجود دارد . 

xamarin بسیاری از ابزارهای رابط کاربری ، خدمات مربوط به وب سرویس ها و کتابخانه های مربوط به اپلیکیشن های کراس پلتفرم را دارد . 

یکی دیگر از ویژگی های بزرگ xamarin ارتباط با تعداد بسیار زیادی از بک اند ها میباشد مثل Salesforce و ... .

با وجود چنین امکانات و ویژگی های خوبی نمیتوان گفت که xamarin بهترین گزینه برای توسعه ی اپ های کراس پلتفرم است ، xamarin با خیلی از کتابخانه های کد باز android و ios مشکل سازگاری دارد . 

 

4 - Appcelerator برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

Appcelerator که بعنوان سرعت بخشی برای توسعه اپ های موبایل شناخته شده است به توسعه دهندگان کمک میکند با کدهای کمتر اپلیکیشن های جالبی تولید کنند .Appcelerator از Titanium Development Platform  استفاده میکند و در بین توئیتری ها محبوبیت دارد برای اینکه به توسعه دهندگان کمک کند تا بتوانند اپلیکیشن ها و برنامه های خود را با سرعت بیشتری با هدف موبایل و تبلت و حتی دسکتاپ تولید کنند . 

این ابزار با زبان های JavaScript, HTML, PHP, Ruby, و Python سازگار است   . تخمین زده شده است که از این ابزار هزارن اپلیکیشن در هر ماه تولید میشود . 

توسعه دهندگان Appcelerator قابلیت درگ و دراپ کردن برای جابجا کردن object ها خواهند داشت و از جاوا اسکریپت جهت دسترسی مستقیم به Api های نتیو ios و android  استفاده میکند . 

این ابزار به طور خاصی برای آن دسته از سازمان هایی  ایده آل است که از مهارت های مبتنی بر وب در هنگام کار بر روی توسعه ی برنامه هایی با هدف چند سیستم عامل کار میکنند . 

 

5 - RhoMobile برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

Rhodes  یک فریمورک متن باز که براساس زبان برنامه نویسی ruby طراحی شده است که اساس RhoMobile میباشد . 

این فریمورک به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا اپلیکیشن های داده محور و کراس پلتفرم با هدف اجرا روی اکثر سیستم عامل ها و موبایل های هوشمند ، بسازند . در ساختار یا معماری اصلی ، این فریمورک  ساده تر از phoneGap است . 

توسعه ی اپلیکیشن ها با این ابزار برای سیستم عامل های iPhone, Android, Windows Mobile, Symbian, و RIM ممکن است. 

این ابزار فعلا از تکنولوژی های وب همچون HTML5, CSS3, JavaScript استفاده میکند که هم اکنون شامل ruby هم میشود . 

 

RhoMobile  طوری است که شما فقط یکبار کدنویسی میکنید سپس میتوانید خروجی برای سیستم عامل های مختلف موبایل ها را دریافت کنید و منتشر کنید . 

ابزار دیگری به نام RhoHub, & RhoSync وجود دارد که به شما امکان هاستینگ اطلاعات را میدهد .

 

6 - Ionic برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

فریمورک ionic  بر اساس زبان Sass CSS و کراس پلتفرم میباشد  و بعبارتی دیگر اپلیکیشن های تولید شده ، روی تعداد زیادی از سیستم عامل ها قابل اجراست . در این ابزار شما میتوانید از Angular JS برای ساخت اپلیکیشن های قویتر کمک بگیرید . 

ionic بصورت عمده برای تولید اپلیکیشن های hybrid  استفاده میشود . از آنجا که یک SDK کد باز کامل برای ionic وجود دارد بهترین گزینه برای تولید اپلیکیشن های hybrid است که از تکنولوژی های وب مانند CSS, HTML وSASS استفاده میکنند .

Ionic یک ابزار عالی با ویژگی های منحصر به فرد و سرویس هایی مناسب برای توسعه ی اپلیکیشن های تعاملی میباشد . ionic همچنین دارای کتابخانه ی عالی ، بهینه سازی شده برای موبایل جهت استفاده از HTML، CSS و JS و ابزار های دیگر CSS میباشد .

 

7 - MoSync برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

MoSync یک ابزار عالی براساس زبان های استاندارد برنامه نویسی وب است همچنین بعنوان ابزار SDK توسعه ی اپلیکیشن های مولتی پلتفرم است . 

این ابزار یک ابزار منحصر به فرد است که مجهز به کتابخانه ها ، کامپایلر ها ، پروفایل دستگاه ها ، runtime ها و بسیاری از ابزارهای دیگر میباشد . 

MoSync  سازگار برای کار با زبان های PHP, JavaScript, Python, Ruby  و ...

همچنین دارای سازگاری با محیط توسعه مجتمع مبتنی بر Eclipse برای برنامه نویسی C / C ++ است .

علاوه بر سیستم عامل های محبوب مانند آندروید، windows mobile و ...  MoSync همچنین از Moblin، Symbian و حتی توزیع لینوکس تلفن همراه هم پشتیبانی میکند . 

 

8 - Monocross برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

Monocross  یک فریمورک موبایل ، کد باز و کراس پلتفرم است . که از زبان سی شارپ و Microsoft .NET با فریمورک mono استفاده میکند تا اپلیکیشن های مولتی پلتفرم تولید کند که روی دستگاه های تبلت ها و گوشیهای Android  , iPads & iPhones, Windows phone و  devices that Webkit-enabled قابل نصب و استفاده باشد . 

یکی از بزرگترین ویژگی های این ابزار، این است که باعث می شود برنامه به راحتی قابل تبدیل باشند و این مورد به توسعه دهندگان کمک میکند که طیف بسیاری از دستگاه های موبایل و تبلت و ... را بتوانند پشتیبانی کنند . 

 

9 - NativeScript برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

NativeScript  یک ابزار کد باز و کراس پلتفرم است . این ابزار برخلاف اکثر رقبای خود رایگان است و بخش پولی ندارد . با NativeScript برنامه نویسان میتوانند با تکنولوژی ها و زبان های Angular, JavaScript, یا TypeScript  برای موبایل ها Android و  iOS برنامه بسازند  . 

NativeScript با Vue.JS سازگار است . برای کار با این ابزار باید خط فرمان بلد باشید به این معنی که توسعه دهنده همچنین باید خود را ویرایشگر متن خود را ارائه دهد.

 

10 - Kony برای توسعه ی اپلیکیشن های cross platform :

آموزش ساخت برنامه های کراس پلتفرم موبایل - ساخت برنامه های اندرویدی مولتی پلتفرم آموزش

kony زمانی که با یک محیط توسعه ی واحد ارائه شد به توسعه دهندگان اجازه داد که با زبان JavaScript  بتوانند اپلیکیشن هایی تولید کنند که روی دستگاه های مختلفی اجرا شود . 

با این حال، این ابزار یک جیب کوچک است، مخصوصا اگر شما به دنبال ایجاد بیش از یک برنامه هستید، بیش از صد کاربر برای اپ خود میخواهید و ... .

ابزار توسعه ی kony قابلیت پشتیبانی از خیلی چیزها مثل  مدیریت API  ها ، ربات سخنگو ، ابزارهای صوتی ، گزارشات مشتری ها ، واقعیت افزوده ، برنامه های مرجع و ... را دارد . 

اگر چه تمام ابزارها روی مک و ویندوز قابل نصب است برنامه های همراه همراه برای پیش نمایش و آزمایش بر روی دستگاه واقعی که قرار است در آن اجرا شود استفاده می شود.

 

بروزرسانی :‌

زبان برنامه نویسی کاتلین برای استفاده ی کراس پلتفرم 

زبان برنامه نویسی جدید کاتلین (kotlin) با انتشار نسخه ی کاتلین مولتی پلتفرم این توانایی را به توسعه دهندگان میدهد که بتوانند اپلیکیشن های مولتی پلتفرم تولید کنند همچنین این زبان براساس تکنولوژی جدید جت پک کامپوز میباشد که در توسعه ی اپلیکیشن های مدرن بسیار کاربردی است.

همچنین این زبان برنامه نویسی مدرن است و سرعت بالاتری نسبت به دیگر زبان ها و ابزارهای تولید اپ بصورت کراس پلتفرم را دارد. شما میتوانید با استفاده از زبان کاتلین اپلیکیشن های اندرویدی و آیفون تولید کنید و کد بیس هر دو یکسان خواهد بود و میتواند در وقت و هزینه های شما صرفه جویی شود.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/90
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مهمان / 5 ماه پیش

مطبی جذاب درباره ی کراس پلتفرم بود من برنامه نویس کراس پلتفرم با ری اکت نیتیو هستم میخام برم فلاتر

امید غلامی / 5 سال پیش
با xamarin کار کردم اما خیلی از اینهایی که معرفی شده بود رو حتی به اسم نمیشناختم...سپاس
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس