کاتلین ( Kotlin ) چیست ؟ 

به زبان ساده کاتلین یک زبان برنامه نویسی جدید است که بیشترین استفاده ی آن برای توسعه اپلیکیشن های اندرویدی میباشد . ویژگی ها و مزیت های زبان کاتلین و همچنین سازگاری خوب آن با زبان قبلی توسعه ی اپ های اندرویدی یعنی جاوا ، باعث شده است که کاتلین جایگاهی خوبی در توسعه ی برنامه های اندرویدی پیدا کند. البته زبان kotlin فقط برای برنامه نویسی موبایل نیست بلکه در جاهای دیگری همچون برنامه نویسی سمت سرور با کاتلین ، فرانت اند ، کاتلین نیتیو ، کاتلین مولتی پلتفرم برای اپ های موبایل و. ... کاربرد دارد.

از آنجایی که کاتلین یک زبان بسیار راحت برای یادگیری و در عین حال قدرتمند ، سریع و سالم است توصیه میشود اگر به بحث برنامه نویسی موبایل علاقه دارید آنرا بصورت کامل یاد بگیرید.همچنین با کاتلین مولتی پلتفرم میتوانید اپ موبایل کراس پلتفرم بسازید یعنی یکبار کد بزنید و دوبار خروجی بگیرید هم برای Android و هم برای ios .

 

کاتلین چیست و چرا باید یاد بگیریم

 

شرکت های بزرگی همچون  Pinterest, Netflix, Lyft, و Capital One در فناوری های توسعه ی خود از زبان کاتلین استفاده میکنند و از زمانی که شرکت گوگل ( پشتیبان رسمی اندروید ) زبان برنامه نویسی کاتلین را بصورت رسمی پشتیبانی کرد علاقه ی شرکت ها و افراد برنامه نویس به این زبان شدیدتر شد. اما واقعا چه دلایلی وجود دارد که یک برنامه نویس ، زبان کاتلین را بیاموزد ؟ در زیر شش دلیل آورده ام که شما را راهنمایی میکند . 

 

اگر حوصله ی خواندن این مقاله ی آموزشی بصورت کامل را ندارید ما پیشنهاد میکنیم از پادکست صوتی زیر استفاده کنید تا متوجه شوید اهمیت یادگیری زبان کاتلین در سال ۲۰۲۱ چقدر است و سپس میتوانید مباحث مقاله را سرفرصت مطالعه کنید. البته هم پادکست و هم مقاله دارای نکات جدایی برای آموزش کاتلین هستند :‌

 

 

دلایل استفاده از زبان کاتلین ( Kotlin )  

شاید شما با سرچ گوگل یا بقیه موتورهای جستجو به این مطلب آموزشی رسیده اید و دلایل خاص خود را هم دارید که زبان کاتلین را همین امروز شروع کنید به یاد گرفتن ! در ادامه ی مقاله ما به ۵ دلیل اصلی برای یادگیری کاتلین میپردازیم که با خواندن آن ۵ دلیل ممکن است از شروع برنامه نویسی کاتلین منصرف شوید یا ممکن است علاقه ی شما به یادگیری کاتلین چندین برابر شود. 

دلایل یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین kotlin

اگر مقاله ی آموزشی پایین را خواندید و مطمئن شدید که کاتلین یکی از زبان های برنامه نویسی است که باید یاد بگیرید پس تا دیر نشده شروع کنید و از دوره ی آموزش کاتلین پروژه محور که هم ویدیویی هست و هم به زبان فارسی استفاده کنید.

کاتلین با امکانات و ابزارهای جدیدی که اتفاقا یادگیری آن خیلی ساده است یکی از زبان هایی شده که ممکن است در آینده به جاهای بهتری برسد و چیزی است که با یادگیری آن آینده ی خوبی در حوزه ی برنامه نویسی رقم خواهید زد.

 

یک بروزرسانی عالی برای کاتلین :‌ Jetpack Compose 

شاید یکی از بزرگترین اپدیت های اخیر در برنامه نویسی اندروید بحث جت پک کامپوز بوده که شیوه ی طراحی سنتی را منسوخ و شیوه ی جدیدی را ارائه داده است.

دیگر در نسخه های جدید android studio شما نمیتوانید قالب های ظاهری XML بسازید و کدنویسی اپ تغییر پیدا کرده.

جت پک کامپوز بروزرسانی جدید کاتلین ( Kotlin )

کاتلین سعی کرده در یکی از امکانات مهم که فلاتر از او جلوتر بود قدم برداشته و با فلاتر در این مورد رقابت سنگینی داشته باشه. امروزه شاید یکی از مهم ترین دلایل که باید کاتلین را انتخاب کنید همین بحث جت پک کامپوز هست که فقط و فقط در زبان برنامه نویسی کاتلین موجود است.

 

1 - نیاز بازار کار به کاتلین ( kotlin )

طبق آمار سایت realm  که بر اساس برنامه نویسان موبایل و زبان های برنامه نویسی استفاده شده توسط انان میباشد ، سال 2018 بعنوان سال زبان برنامه نویسی کاتلین معرفی شده است . طبق مطالعات انجام شده بعد از مراسمGoogle I/O 2017 مقدار 20% از برنامه نویسان که از جاوا استفاده میکردند اکنون از زبان کاتلین استفاده میکنند . این نوسان آماری نتیجه ی استفاده ی برنامه نویسان و شرکت ها از زبان کاتلین است . 

 

بازار کار زبان کاتلین ( kotlin )

 

اگر نگاهی به سایت جهانی کاریابی Glassdoor بیاندازید مشاهده میکنید که بسیاری از شرکت ها و تیم های برنامه نویسی اندروید در سطح جهان به دنبال برنامه نویس اندرویدی هستند که به کاتلین مسلط باشد . 

سایت realm پیش بینی کرده که تا پایان سال 2018 کاتلین پیشرفت زیادی خواهد کرد تا جایی که زبان مورد نیاز برای یک برنامه نویس اندرویدی خواهد بود . این پیشرفت ها با افزایش تقاضای بازار کار نیز میباشد . 

خوب بودن یادگیری کاتلین تنها به توسعه ی اندروید ختم نمیشود ، سایت  ITJobsWatch را نگاهی بیاندازید . میبینید که چقدر تقاضای زبان کاتلین زیاد میباشد که تنها مربوط به توسعه ی اندروید نیست بلکه برنامه نویس سمت سرور و ... مسلط به کاتلین مورد نیاز بازار کار است . 

 

2 - افزایش سرعت توسعه ی پروژه ها در کاتلین ( Kotlin )

در برنامه نویسی با کاتلین خطوط کدنویسی کمتری خواهیم داشت . کاتلین بصورت ذاتی یک زبان فشرده و مختصر میباشد  ، بنابراین شما میتوانید کارهای زیادی را با خطوط کمتری انجام دهید . 

برای مثال شما میتوانید یک لیست ویو را به سادگی یک خط فیلتر کنید : 

val positiveNumbers = list.filter { it > 0}

و شما اگر یک singleton نیاز دارید به راحتی خطوط زیر یک آبجکت تولید میکنید : 

object ThisIsASingleton {
 val companyName: String = “JetBrains”
}

 

سرعت زبان کاتلین kotlin

 

در زبان کاتلین مختصر بودن کدها ، باعث عدم خوانایی کدهای شما نمیشود این به این معنی است که شما مدت زمان کمتری را صرف کدنویسی میکنید و سرعت انجام و بازبینی پروژه های شما بالا میرود ، در این صورت شما میتوانید بخش های زیادی را در سریعترین زمان ممکن به اپلیکیش های خود اضافه کنید و خواسته کاربران خود یا کارفرمای خود را با سرعت تمام انجام دهید . 

بخشی از مطلب قرار گرفته در سایت Techbeacon.com در این باره اینجا نوشتم : 

توسعه دهندگان کدهای کمتر و تمیز را دوست دارند . کدهای کمتر ، زمان کمتری برای نوشتن ، زمان کمتری برای خواندن و خطاهای کمتری خواهد داشت . شرکت jetbrains  درد روزانه  برنامه نویس ها در کدنویسی ، را درک کرده است و کاتلین را تولید کرده است.

 

3 - کیفیت بالای اپلیکیشن های تولید شده در کاتلین ( Kotlin )

کاتلین با ویژگی هایی safety که دارد باعث ارتقای کیفیت اپلیکیشن ها میشود بطوری که باگ های بسیار کمتری رخ میدهد برای مثال در مقابل خطای معروف اپ های اندرویدی nullpointerexception مقاوم است و براساس سیستم  null-safety می باشد . 

 

کیفیت بالای کاتلین kotlin

 

به عبارتی دیگر در کاتلین متغیرها بصورت پیشفرض نمیتواند null باشد ، با به دام انداختن خطاهای بیشتر ، در نتیجه ی برنامه ی کم خطا تری تولید میشود .

این خیلی مهم است چون نام این خطا billion dollar mistake نام گذاری شده بود .

 

4 - از کتابخانه های موجود جاوا میشود در کاتلین (kotlin ) استفاده کرد

زبان کاتلین 100% با زبان جاوا سازگار است پس نیاز نیست برنامه نویسی با جاوا را متوقف کنید  و شما به تدریج میتوانید از جاوا به کاتلین بدون دردسر کوچ کنید . 

 

کاتلین kotlin و  جاوا  java

 

از این رفرنس توابع میتوانید استفاده کنید این رفرنس به شما توانایی این را میدهد که با کدهای قدیمی حتی کلاس های جاوا به همراه کاتلین کار کنید بدون اینکه نیاز باشد همه چیز را از ابتدا با کاتلین بنویسید . 

این یکی از مزیت های زبان کاتلین محسوب میشود که به شما این قدرت را میدهد که همه ی  زبان های یادگرفته ی قبلی خود را رها نکنید و در کنار انها بتوانید کار کنید . 

سال ۲۰۲۱ هستیم و ممکن است این سوال هم در ذهن شما باشد که آیا یادگیری زبان کاتلین در سال ۲۰۲۲ یا ۱۴۰۲ شمسی خوب است یا نه ؟ برای اینکه متوجه این موضوع شوید ما ویدیویی آماده کردیم که پیشنهاد میکنیم حتما تماشا کنید. ویدیو را میتوانید در آپارات از این لینک تماشا نمائید  یا از پلیر زیر برای تماشا استفاده کنید.

 

5 - زبان کاتلین ( kotlin ) بصورت رسمی توسط تیم گوگل پشتیبانی میشود 

در مراسم Google I/O در May 2017 بصورت رسمی گوگل اعلام کرد که زبان برنامه نویسی کاتلین را بعنوان زبان برنامه نویسی توسعه اپ های اندرویدی انتخاب میکند . 

در مراسم Google I/O 2017 گفته شده : 

زبان کاتلین بصورت درخشان طراحی شده است ، زبان بالغی است که ما باور داریم توسعه ی اپ های اندرویدی را سریعتر و جذاب تر خواهد کرد ، بسیاری از توسعه دهندگان اندرویدی به ما گفته اند که کاتلین را دوست دارند و این چیزیست که بسیاری از توسعه دهندگان تیم خود ما نیز میگویند . جامعه ی اندروید صحبت کرده و ما فقط گوش دادیم . 

 

معرفی کاتلین در گوگل آی او introduce kotlin in google io

 

درست یکسال بعد در مراسم Google  I/O 2018 گوگل اعلام کرد : 

35% برنامه نویسان حرفه ای از کاتلین استفاده میکنند . بسیاری از برنامه نویسان در حال کوچ به زبان کاتلین هستند و ما به مدت طولانی این زبان را پشتیبانی خواهیم کرد . 

محیط برنامه نویسی رسمی اندرویدی یعنی Android Studio  از نسخه ی 3 به بعد بصورت کامل از زبان کاتلین پشتیبانی میکند . پس شما میتوانید کدنویسی کاتلین را بدون نیاز به یادگیری یک محیط جدید شروع کنید . 

میتوانید کدهای جاوا و کاتلین را به سادگی کلیک روی یک دکمه درون محیط اندروید استودیو انجام دهید  .

یادگیری زبان کاتلین بسیار لذت بخش و ساده میباشد و اگر به فکر یک زبان خوب برای سرعت بخشیدن به توسعه اپلیکیشن های اندرویدی خود هستید از کاتلین استفاده کنید . 

برای شرکت های بزرگ و کوچک و همچنین برنامه نویسان فردی ، به دلیل بهره وری بالایی که دارد کامل منطقی و متقاعد کننده است . همچنین باعث میشود باگ های یک اپ به سرعت و سادگی گرفته شود  کاتلین در آینده باعث میشود ابزارهای جدید یا بروزرسانی های جدید را سریعتر تحویل میشتری دهید . 

شما اگر در حال توسعه ی اپلیکیشن های خود با جاوا هستید اصلا نگران نباشید همانطور که در بالا هم گفته شده است کاتلین کاملا با جاوا سازگار است و نیاز نیست شما جاوا را فراموش کنید هر جا که حال کردید با کاتلین کد بزنید و یاد بگیرید !

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/86
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
علی رضایی / 3 ماه پیش

سلام من قصد دارم برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین را شروع کنم چه دوره ی آموزشی پیشنهاد میدهید؟

پشتیبانی آواسام :

سلام. دوره ی جامع کاتلین سایت آواسام از صفر تا صد میباشد و بصورت پروژه محور مباحث را پوشش داده. قطعا این مورد میتونه بهترین گزینه باشه . با احترام

ندا / 4 ماه پیش

سلام بسیار عالی بود پس من زبان کاتلین را برای یادگیری شروع میکنم ممنون از زحماتتون

محسن قربانزاده / 5 ماه پیش

سلام وقت بخیر مطلب بسیار جامع و خوبی درباره ی زبان کاتلین ارائه دادید اما پادکست صوتی درج شده کار نمیکنه ممنون میشم اصلاح کنید

پشتیبانی آواسام :

سلام مرسی از توجهتون و بابت اطلاع رسانی ممنونیم . مشکل حل شد پادکست رو میتونید گوش بدید با احترام

سمیرا / 2 سال پیش

مطلب فوق العاده ای درباره ی کاتلین بود ممنون از شما حتما دوره ی آموزش کاتلین که آخر مقاله معرفی کردید را تهیه میکنم

علیرضا / 2 سال پیش

آموزش بسیار عالی درباره ی زبان برنامه نویسی کاتلین بود من کاتلین را تازه شروع کردم و امیدوارم در سریعترین زمان ممکن بتونم یاد بگیرم چون یک پروژه با زبان کاتلین برای اندروید گرفتم . تشکر

سارا نعیمی / 2 سال پیش

سلام مقاله ی بسیار عالی و آموزنده ای درباره ی کاتلین بود ممنونم . 

رها / 2 سال پیش

سلام بابت مقاله ی آموزشی فوق العاده ی شما درباره ی آموزش کاتلین تشکر میکنم . لطفا درباره ی کاتلین بیشتر آموزش بزارید ممنون

مسعود نظامی / 2 سال پیش

سلام . زبان کاتلین فوق العاده هست من جاوا بلدم و میخام مهاجرت کنم به کاتلین انشاالله که بتونم از دوره ی آموزش کاتلین استاد نیکزاد استفاده بکنم. تشکر

پدرام / 2 سال پیش

سلام و خسته نباشید خدمت گروه آموزشی آواسام مقاله ی پرتوان و عالی در حوزه ی آموزش کاتلین بود. من قصد داشتم کاتلین را از شما تهیه کنم و فکر میکنم دوره ی فوق العاده ای باشه این مقاله در گوگل رتبه ی ۱ دارد و به شما تبریک میگم. واقعا بابت این سایت و دوره ها باید به هر هدفی که دارید برسید مطمئنم

نازنین / 3 سال پیش

سلام دوره ی آموزشی برای کاتلین ندارید ؟ که بشه برنامه نویسی موبایل رو باهاش یاد گرفت ؟؟

پشتیبانی آواسام :

سلام دوست گرامی . ما یک دوره ی کامل برای یادگیری کاتلین داریم که برای برنامه نویسی اندروید ساخته شده حتما ببینید لینکش : https://avasam.ir/product/48/Kotlin-full-course-by-sam-nikzad

ناصر باقری محمودابادی / 5 سال پیش
یه افزونه روی اندروید استدیو سوار میشه که میتونید کد های جاوا رو به کاتلین تبدیل کنید
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس