نصب و راه اندازی محیط php

ابزارهای مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی پی اچ پی

برای شروع برنامه نویسی پی اچ پی باید سه چیز در کامپیوتر شما نصب شده باشد : 

 

  • Web Server : پی اچ پی میتواند روی اکثر وب سرورهای مجازی کار کند از جمله IIS مایکروسافت ولی بهتر است از وب سرور رایگان آپاچی استفاده شود که از این لینک میتوانید دانلود کنید : https://httpd.apache.org/download.cgi

  • Database : پی اچ پی میتواند با اکثر پایگاه های داده ارتباط برقرار کند از جمله Oracle و Sybase ، ولی بصورت مرسوم از MySQL  استفاده میشود که از این لینک میتوانید دریافت کنید : https://www.mysql.com/downloads/

  • PHP Parser : برای اینکه کدهای پی اچ پی پردازش شود و در نهایت بصورت خروجی HTML به مرورگر ارسال شود باید زبان پارسر پی اچ پی  یا PHP parser نصب شود . 

 

برای نصب کردن تمام نیازمندی های بالا برای یک کامپیوتر شخصی و آموزش دیدن پی اچ پی شما میتوانید از برنامه های آماده استفاده کنید که موارد بالا را بصورت خودکار با چند کلیک نصب میکند و شرایط را برای برنامه نویسی پی اچ پی مهیا میکند.

برای نصب و آماده سازی محیط برنامه نویسی زبان PHP در جلسات رایگان دوره ی آموزش پی اچ پی به زبان فارسی میتوانید شرکت کنید.

به این برنامه ها کارساز وب یا وب سرور مجازی نیز میگویند که چند نمونه از آنها را معرفی میکنیم : 

	 آماده سازی محیط برنامه نویسی زبان php یا پی اچ پی

همانطور که میبینید سه برنامه برای شما معرفی شده است که البته اگر ویندوز هستید میتوانید یکی از موارد بالا را انتخاب کنید ولی اگر سیستم عامل های غیره هستید میتوانید از xampp  یا برنامه های مشابه برای ان سیستم عامل استفاده کنید .

 

بعد از نصب کردن هر کدام از برنامه های بالا سه موارد اصلی مورد نیاز بصورت خودکار نصب میشود  و کاری که شما باید انجام دهید این است که برنامه را اجرا کنید و Apachee و mysql  را استارت کنید همین ! سپس کدهای پی اچ پی شما مورد پردازش قرار میگیرد و میتوانید آنها را اجرا کنید .

 

پیشنهاد ما نصب کردن تنها برنامه ی xampp است که با نصب و اجرای ان شما میتوانید به کدنویسی پی اچ پی بپردازید البته باید فایل های php خود را حتما در مسیر روت اصلی سرور ایجاد کنید که در نرم افزار xampp آدرسی مشابه این خواهد بود : 

C:/xampp/htdocs/ مسیر ریشه ی اصلی وب سرور شما در زمپ

 

بعد از اینکه وب سرور مجازی شما آماده شد ، شما نیاز به یک محیط کدنویسی دارید البته این نکته را در نظر داشته باشید که با هرچیزی که بتواند متن را ویرایش کند میتوانید کدهای پی اچ پی را بنویسید حتی با notepad ساده ی ویندوز 

ولی برای راحتی کار و سرعت بیشتر از محیط هایی استفاده میکنیم که به ما کمک میکنند تا پروژه های پی اچ پی را بهتر ایجاد و مدیریت کنیم و کدنویسی پی اچ پی را با لذت بیشتری انجام دهیم 

یکی از این برنامه ها که هم رایگان هست و هم قدرتمند و هم سرعت بالائی دارد محیط کدنویسی ATOM میباشد که از این لینک میتوانید به رایگان تهیه کنید : https://atom.io/

 

 بعد از نصب کردن محیط کدنویسی بالا شما یک برنامه ای به نام atom خواهید داشت که با باز کردن آن یک محیط کاری جذاب و پر امکانات برای شما باز میشود که به راحتی تمام میتوانید کدهای پی اچ پی را درون آن بنویسید ویرایش کنید و مدیریت کنید . 

ضمنا " این محیط برای فریمورک های پی اچ پی و حتی سی ام اس ها و فروشگاه سازهایی که با php نوشته شده اند مناسب است و افزونه های لازم را دارد که به رایگان میتوانید استفاده کنید . 

نصب و آماده سازی محیط برنامه نویسی پی اچ پی ( php ) در لینوکس 

آموزش برنامه نویسی php در محیط linux ( لینوکس )

در بسیاری از توزیع های لینوکسی شما میتوانید به سادگی نرم افزار Xampp را نصب کنید . نرم افزار Xampp دارای وب سرور آپاچی و پایگاه داده mysql و phpmyadmin میباشد.

همچنین درون Xampp نسخه ای از زبان PHP بصورت خودکار روی توزیع لینوکسی شما نصب میشود و آماده ی کدنویسی پی اچ پی در لینوکس هستید.

برای دانلود Xampp برای لینوکس اینجا کلیک کنید.

پس از نصب Xampp شما میتوانید فایل های php خود را در مسیر opt/lampp/htdocs قرار دهید که ریشه ی اصلی سرور لوکال شما محسوب میشود . 

همچنین این نکته را دسترسی داشته باشید که برای کار کردن با فایل های مسیر opt/lampp/htdocs باید دسترسی روت داشته باشید.