درس 1 - بررسی اجمالی فریمورک لاراول

لاراول چیست ؟‌

آموزش لاراول

فریمورک لاراول که بصورت Laravel نوشته میشود یک فریمورک متن باز برای زبان برنامه نویسی PHP است. لاراول در عین حال که آسان است بسیار قدرتمند است.

لاراول از یک الگوی طراحی خاص که از MVC یا mode-view-controller پیروی میکند ساخته شده است.

فریمورک لاراول به لطف وجود Composer از بسته ها و پکیج های دیگر فریمورک ها هم استفاده میکند تا یک فریمورک جامعی برای ساخت و توسعه ی اپلیکیشن های تحت وب را فراهم کنید.

برنامه های وب که به این شکل توسعه داده شوند از انعطاف پذیری و عملگرایی خوبی برخوردار هستند.

فریمورک Laravel ویژگی های خوب دیگر فریمورک های php مثل codeigniter و Yii و زبان های برنامه نویسی دیگری مثل Ruby on Rails را استفاده میکند.

لاراول دارای ابزارهای بسیار پرکاربرد و غنی هست که سرعت توسعه و ساخت وب سایت ها را بصورت فزاینده ای بهبود میبخشد.

اگر شما به زبان برنامه نویسی php تسلط داشته باشید آموزش لاراول برای شما بسیار عالی هست چون با این فریمورک میتوانید به توسعه و ساخته شدن سایت ها سرعت ببخشید.

لاراول در زمان توسعه دهنده یا توسعه دهندگان یک وب سایت صرفه جویی میکند و از بسیاری اتک های جلوگیری میکند ( امنیت خوبی دارد ).

در این آموزش لاراول ، قصد داریم تمامی بخش های اصلی فریمورک لاراول را به شما معرفی کنیم لطفا در نظر داشته باشید کسی که به لاراول مسلط میشود تقریبا با تمام نسخه های موجود و نسخه های آینده که منتشر خواهد شد میتواند کار کند اصل لاراول یک چیز است و در نسخه های جدیدی تغییرات جزيی و امکانات جدیدی اضافه میشود و فقط نیاز است آنها را یاد بگیرید.

 

مزایای استفاده از فریمورک لاراول

زمانی که یک وب سایتی را بر پایه ی فریمورک لاراول پیاده سازی میکنید مزایای زیر را بدست می آورید . 

  • با توجه به ویژگی های فریمورک لاراول نتیجه ی کار شما انعطاف پذیر خواهد بود.
  • به دلیل اینکه لاراول از ابزارهای مفید غنی است در زمان توسعه ی یک اپلیکیشن تحت وب بسیار صرفه جویی خواهد شد.
  • لاراول شامل namespace ها و interface ها است و به همین دلیل سازماندهی و مدیریت منابع آسانتر خواهد شد.

 

Composer چیست و چه ارتباطی به لاراول  دارد ؟‌

	 کامپوزر ( compser ) در لاراول

کامپوز یک برنامه ی مدیریت وابستگی ها برای زبان برنامه نویسی php است که شامل وابستگی ها و کتابخانه های مورد نیاز است.زمانی که شما قصد دارید لاراول را نصب کنید به دلیل اینکه لاراول از بسته های مختلفی تشکلی شده است و ممکن است آن بسته ها هم نیاز به بسته های دیگری داشته باشند این کار را composer برای شما انجام میدهد و آنها را در کنار یک دیگر برای شما نصب میکند.

همچنین اگر بعدا نیاز داشتید که کتابخانه یا کامپوننت اضافه ای را نصب کنید این کار را composer برای لاراول نصب شده ی شما انجام میدهد.

اگر بعد از نصب لاراول به پوشه ی اصلی محل نصب بروید یک فایل با نام composer.json را مشاهده میکنید که اطلاعات کامپوز در این قسمت از لاراول شما قرار گرفته است.

 

ابزار Artisan چیست و چه کاربردی در لاراول دارد ؟‌

این ابزار یک ابزار کامند لاین یا دستوری در ترمینال یا کامند پرومپ شما هست که دستورات فراوان کمکی برای ساختن سریع یک اپلیکیشن تحت وب را فراهم میکند.

این دستورات از فریمورک Symphony گرفته شده است و در نسخه ی لاراول 5.1 به بعد اضافه شده است.

 

ویژگی های اصلی فریمورک لاراول

ویژگی های لاراول

فریمورک لاراول ویژگی های اصلی و کلیدی زیر را دارد که باعث میشود به گزینه ی خوب برای توسعه ی اپلیکیشن های تحت وب تبدیل شود.

 

ماژولار بودن 

لاراول بیش از 20 ماژول و کتابخانه ی اصلی در درون خود دارد که به پیشرفت توسعه ی اپ کمک میکند.هر یک از این ماژول های فریمورک Laravel با کامپوزر مدیریت میشود که بروزرسانی کتابخانه ها و ماژول ها را هم آسان تر میکند.

 

قابلیت تست 

لاراول دارای ابزارها و کمک کننده هایی دارد که کار تست کردن وب سایت در موقعیت های مختلف را فراهم میسازد.

این ابزار ها به نگهداری کد ها و رفع ایرادات آنها کمک میکنند.

 

سیستم Routing

فریمورک لاراول از سیستم بسیار انطاف پذیری برای مدیریت درخواست ها و url ها با استفاده از سیستم Routing برخوردار است.سیستم Routing سرعت و عملکرد توسعه دهنده ی  یک وب سایت را افزایش میدهد.

 

مدیریت پیکربندی ها

سیستمی که با فریمورک لاراول پیاده سازی میشود ممکن است روی محیط های مختلفی اجرا شود و به همین خاطر تنظیمات مشخص و مدیریت پیکربندی های بهتری دارد.

برای کنترل پیکربندی ها لاراول یک رویکرد آسانی برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان فراهم می آورد.

 

Query Builder و ORM

برای کار با دیتابیس در فریمورک لاراول یک query builder ساخته شده است که عمل کوئری روی دیتابیس را انجام میدهد.لاراول از ORM یا Object Relational Mapper و ActiveRecord استفاده میکند که Eloquent نامگذاری شده است.

 

Schema Builder

Schema Builder در لاراول تعاریف پایگاه داده را حفظ میکند . همچنین پیگری تغییرات اتفاق افتاده توسط migration ها را هم حفظ میکند.

 

موتور Template 

لاراول از Blade استفاده میکند که یک تمپلیت انجین سبک و قوی است که میتوانید بلاک های مختلفی را تعریف کنید از آنها مجددا استفاده کنید و محتویات پویایی را درون آنها داشته باشید.

 

E-mail در لاراول

فریمورک لاراول دارای کلاس mail است که به ارسال متن ایمیل با فایل اتچ شده کمک میکند.

 

Authentication یا احراز هویت در لاراول

احراز هویت یکی از چیزهایی هست که در اکثر وب سایت ها مورد نیاز است. لاراول سیستم احراز هویت را بسادگی میسازد که شامل ثبت نام ، ورود ، فراموشی رمز عبور و ... است. 

 

Redis در لاراول

فریمورک لاراول از Redis برای اتصال به یک session موجود و کش استفاده میکند.Redis بصورت مستقیم با session ها در ارتباط هست.

 

queue در لاراول

لاراول دارای سیستم queue صف بندی است مثلا موقع ارسال ایمیل به کاربران زیاد و یا یک Cron job خاص !

اگر قرار است کارهایی را به ترتیب انجام بدهید این سیستم شما را کمک میکند که بصورت اتوماتیک کارها انجام بگیرد و دیگر نیاز نیست صبر کنید کارها یک به یک تمام شود .

 

Event و Command Bus در لاراول

در Laravel 5.1 ابزار  Command Bus اضافه شده است که به اجرای command ها و اعزام کردن رویداد ها به شیوه ی آسان است.دستورات موجود در Laravel طبق چرخه حیات برنامه عمل می کنند.

 

اتمام