جانگو یا لاراول ؟ برنامه نویسان وب بخوانند

جانگو یا لاراول ؟ برنامه نویسان وب بخوانند

بروزرسانی : 4 ماه پیش

جانگو یا لاراول - django vs laravel

 

تفاوت میان جانگو ( Django ) و لاراول ( Laravel )

Django یک فریمورک متن باز برای توسعه ی وب است که با زبان برنامه نویسی Python نوشته شده است . در Django الگوی طراحی بر اساس MVT که مخفف Model View Template است پیاده سازی شده است.Django برای طراحی برنامه های تحت وب پیچیده استفاده میشود . 

 Laravel یک فریمورک متن باز برای توسعه ی وب است که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است . الگوی طراحی بر اساس MVC که مخفف Model View Controller است پیاده سازی شده است .

Laravel عملکردهای غنی دارد که مشابه Ruby on Rails است و همچنین شما میتوانید از Laravel برای ساخت سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS استفاده کنید . 

 

جنگو ( Django ) چیست ؟

برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ فریمورک Django توسط بنیاد نرم افزاری Django تولید و منتشر شده است.

فریمورک Django بر اساس لایسنس  3-clause BSD میباشد .

Django در برخی وب سایتهای مشهور ، مانند Mozilla، Instagram، Bitbucket، Pinterest و غیره ، مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه توسعه و نگهداری و بروزرسانی های این فریمورک توسط بنیاد نرم افزاری Django انجام میگیرد . 

Django سبک است و  یک ویژگی مستقل با هدف توسعه و تست پروژه ها دارد .

هدف اصلی فریمورک Django این است توسعه اپلیکیشن های تحت وب پیچیده را آسانتر کند تا در مدت زمان کمی توسعه داده شوند . 

 

لاراول ( Laravel ) چیست ؟‌

فریمورک Laravel توسط Taylor Otwell ساخته شده است که تحت لایسنس MIT منتشر شده است . اولین نسخه ی Laravel در تاریخ 2011 منتشر شد . 

پیش نیاز یادگیری Laravel  فهمیدن پایه ی زبان برنامه نویسی Php است . 

Laravel میتواند بعنوان یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS استفاده شود .

Laravel امکاناتی خوبی برای پیاده سازی سایت های با ترافیک بالا دارد .

امکانات و ویژگی های فریمورک Laravel باعث سرعت توسعه و صرفه جویی در وقت و زحمت توسعه دهندگان وب میشود . 

Laravel امکانات خوبی برای پیاده سازی یک سایت از صفر دارد که کار را بسیار راحت میکند .

 

خب بعد از اینکه با Laravel و Django آشنا شدیم بریم که ببینیم این دو فریمورک چه تفاوت هایی با هم دارند.

 

مقایسه کلیدی بین Laravel و Django 

  1. Django یک فریمورک سطح بالا برای توسعه ی وب است که با زبان برنامه نویسی Python تولید شده است که با راه کار clean design باعث افزایش سرعت توسعه میشود در حالیکه Laravel هم یک فریمورک برای توسعه ی وب است که با زبان برنامه نویسی Php تولید شده است و دارای syntax زیباست  . امکانات متفاوتی در Laravel مثل سیستم Routing ، Session ، Authentication و Caching وجود دارد . 

  2. Django توسعه سریع را فراهم میکند ، جامعه ی بزرگی از توسعه دهندگان را دارد ،‌پکیج های زیادی دارد ، برای یادگیری آسان است و کتابخانه های خوبی دارد و Laravel هم توسعه ی سریع را فراهم میکند ، از وابستگی ها استفاده میکند ، پکیج های خوبی دارد ، از الگوی طراحی MVC استفاده میکند و جامعه ی رو به رشدی از برنامه نویسان وب دارد و ...

  3. Django موارد منفی دارد که پشتیبانی نشده و یا عملکرد بهتری ندارند مثل مدیریت URL ها ، ORM ضعیف و مشکلات کامپوننت های داخلی فریمورک ولی در Laravel موارد منفی کمتر است. 

  4. Django دارای middleware های زیادی است در حالیکه Laravel تنها برای درخواست های HTTP دارای middleware است . Django کمی سریعتر است ، به این خاطر که از زبان پایتون استفاده میکند و پایتون کمی سریعتر از Php است. 

  5. Django دارای ابزارهای زیاد درونی مثل decorators, SEO tools و کتابخانه های جانبی است در حالیکه Laravel ابزارهای ساده تری درون خود دارد ولی قابل افزودن است.
     
  6. کامپوننت های Django سبک هستند و دارای سیستم serialization و validating هستند که در بین فرم ها و پایگاه داده نقش بازی میکنند در حالی که Laravel از Composer استفاده میکند تا کتابخانه ها و وابستگی های مورد نیاز را فراخوانی کند این اطلاعات درون فایل composer.json  قرار میگیرد.

  7. Django از سیستم ORM یا Object Relational Mapping استفاده میکند تا یک واسط بین پایگاه داده و اپلیکیشن ایجاد کند تا بطور موثر بتواند روی پایگاه داده کار کند در حالیکه در Laravel از سیستم query builder و ORMتوسط پیاده سازی  active record استفاده میکند.
     
  8. Django از چند زبانه بودن سایت پشتیبانی میکند این کار توسط سیستم داخلی بین المللی سازی Django انجام میگیرد در حالیکه Laravel شامل namespace ها و interface های مختلف برای استفاده و سازمان دهی منابع دارد. 

  9. Django دارای رابط کاربری برای Administrator یا مدیریت task ها و اکتیویتی های مختلف است درحالیکه Laravel سیستم authentication و مکانیسم template engine  وجود دارد که میتوانید layout های مختلف با محتواهای مورد نظر ایجاد کنید.

  10. Django فریمورک های مختلفی مانند Ajax, Caching, RSS (Rich Site Summary) feeds را پشتیبانی میکند در حالیکه Laravel سیستم های مدیریت تنظیمات ، مسیریابی ( routing ) و تست را دارد.

 

جدول مقایسه ی Django و Laravel

در جدول زیر سعی کردیم پرفرمنس Django و Laravel را مقایسه کنیم :‌

عنوان مقایسه فریمورک Django فریمورک Laravel
تعریف یک فریمورک فول استک برای وب که با Python نوشته شده است . یک فریمورک فول استک برای وب که با Php نوشته شده است . 
نگهداری توسط بنیاد نرم افزاری Django پشتیبانی و نگهداری میشود . توسط توسعه دهنده و جامعه ی توسعه دهندگان Laravel نگهداری میشود و تحت مجوز MIT است .
الگوی طراحی Model View Template (MVT) Model View Controller (MVC)
پلتفرم  کراس - پلتفرم است. کراس - پلتفرم است .
عمومی دارای ابزارهای توسعه سریع است و جامعه ی عالی برنامه نویسان دارد . طراحی تمیزی دارد و دارای انجمن کاربران رو به رشد است .
مقیاس پذیری از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است .  Laravel نیز از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است و تنها تفاوتش زبان برنامه نویسی این فریمورک است .
استاندارد سازی بر اساس انجمن بزرگی از توسعه دهندگان  انجمن توسعه دهندگان
سازگاری فریمورک های زیاد دیگری نیز برای Python وجود دارد تنها فریمورک قدرتمند که برای Php مطرح است .

 

نتیجه گیری - بلاخره Django یا Laravel 

بعد از کلی تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که تفاوت اصلی میان Django و Laravel این است که فریمورک Django از زبان برنامه نویسی Python بهره میگیرد در حالیکه Laravel از زبان برنامه نویسی Php .

جوانب مثبت و منفی ریز بسیاری وجود دارد که ممکن است Laravel را برتر از Django یا برعکس نشان دهد ولی در کل پرفرمنس یکسانی دارند و نمیشود گفت کدام یک بر دیگری برتری دارد . 

از نظر مقیاس پذیری ، توسعه آسان تر ، نگهداری و آزمایش آسانتر  Django کمی بهتر است . 

همچنین زبان برنامه نویسی Python نسبت به Php سرعت توسعه ی بالاتر و آسانی بیشتری دارد که ممکن است همین مسئله باعث شود فکر کنید Django بهتر است . 

شاید Django کمی از نظر پرفرمنس و سرعت توسعه بهتر از Laravel باشد ولی کاری نیست که در Django بتوانید ولی در Laravel  نه . 

پس بسته به شرایط خود اینکه چه زبانی را بیشتر کار کردید اگر Php را کار کردید Laravel را انتخاب کنید ولی اگر قبلا با Python کار کردید بهترین گزینه برای شما Django است.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/139
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
سعیده غلامی / 4 ماه پیش

مقایسه ی عالی درباره ی لاراول و جنگو بود ممنونم

نادر / 2 سال پیش

به نظر من برای توسعه ی وب سایت های بزرگ جنگو بهتره ولی برای توسعه ی سایت های کوچک تا متوسط لاراول گزینه ی خوبیه چون جنگو با پایتونه و پایتون برای کارهای بزرگ خیلی خوبه کافه بازار هم مدیریتش یه زمانی با جنگو بود اگر اشتباه نکنم

 

احسان / 3 سال پیش

لاراول که خیلی قدرتمند تر از جنگو عمل میکنه 

احسان / 3 سال پیش

لاراول که خیلی قدرتمند تر از جنگو عمل میکنه 

مهمان / 4 سال پیش

مقایسه خوبی بود ولی خیلی لاراول رو کمتر از چیزی که واقعا هست نشون دادید. در حال حاضر لاراول فیچر های بیشتری نسبت به جنگو داره و کامل تره. اما در کل هر دوشون ساختار خوبی دارن اما لاراول در حال حاضر قوی تره. ولی خب ممکنه جنگو سبک تر باشه.

ممنون از مطلب خوبتون

مصطفی / 4 سال پیش

توی بهترین حالت میشه گفت اصلا با لاراول طرف کار نکرده و این مقاله رو نوشته...

orm به نام الکوئنت داره که به شدت سرعتش هم از جنگو بالاتره (توی ریلیشن ها نه جیسون ساده)

فریم ورک yii2 هم فوق العادس ولی میگه نداره و....

و کلی ایراد دیگه که حالشو ندارم بنویسم...

دوتاشون یکی ان فقط سلیقست میگی نه هم مهم نیست!

بهرامی / 4 سال پیش
سلام میشه چند تا نمونه کار یا دمو از سایتهای فارسی که با جانگو کار شدن رو معرفی کنین اکثر سایت ها هم جانگو رو تبلیغ میکنن اما یه سی ام اس مثل وردپرس نیست یا من ندیدم .
پشتیبانی آواسام :

سلام برای نمونه کافه بازار با جانگو است و قبلا دیوار هم با جانگو بود ... در کل مثل وردپرس سی ام اس معروفی نداره ولی این اصلا کمبود نیست وردبرس چیزی نیست که نشه با جانگو پیادش کرد 

با احترام 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس