ریدایرکت 301 چیه و کی باید ازش استفاده کرد

ریدایرکت 301 چیه و کی باید ازش استفاده کرد

بروزرسانی : 5 ماه پیش

ریدایرکت 301 ( 301 Redirect ) چیست ؟

ریدایرکت 301 برای تغییر مسیر دائمی یک url به یک url دیگر استفاده میشود. ریدایرکت ۳۰۱ ترافیک مربوط به یک url که ممکن است شامل بازدید کنندگان واقعی یا موتورهای جستجو از یک url خاص ( که در آدرس بار مرورگر خود تایپ کرده اند یا روی یکی از نتیجه های جستجو کلیک کرده اند )  را به یک url جدید منتقل میکند. این کار باعث میشود که شما بازدیدکنندگان و اعتبار سئو صفحه ی قبلی را از دست ندهید بلکه آنرا ( با از دست دادن کمی از اعتبار ) به صفحه ی جدید منتقل کنید. 

 

ریدایرکت ۳۰۱ چیست ؟

 

 

من چند بار در سایت های مختلف دامنه را عوض کرده ام هر بار که این اتفاق میوفتد تقریبا فراموش میکردم تا ایمیل های مربوط به آن دامنه را نیز منتقل کنم این کار با انجام یک فوروارد ساده روی ایمیل انجام میگیرد مثلا تنظیم میکنید بجای info@site1.ir ایمیل را به info@site2.ir فوروارد کن . اینطوری ایمیل های مهمی که دریافت میکنید را هم از دست نمیدهید. 

ریدارکت 301 برای حفظ کردن قدرت دامنه ی قبلی و همچنین رتبه در نتیجه ی جستجوهای اینترنتی ، مهم است.

ریدایرکت 301 به راحتی کاربران و موتورهای جستجوگر را به یک آدرس جدید منتقل میکند بدون اینکه در این بین اتفاق خاصی بیوفتد یا انها از مسیر منحرف شوند یا نیاز به تایپ آدرس جدید شما در مرورگر خود را داشته باشند . 

در این مقاله ی آموزشی سعی میکنیم بصورت کامل درباره ی ریدایرکت 301 (‌ 301 redirect ) به شما آموزش دهیم تا بصورت کامل یاد بگیرید . 

 

ریدایرکت 301 ( 301 Redirect ) چیست ؟

خب همانطور که بالا هم توضیح دادیم ریدایرکت 301 تغییر مسیر دائمی از یک Url خاص به یک Url جدید است . 

این ریدایرکت تقریبا Url های دیگر مشابه را نیز در بر میگیرد و به همین خاطر است که برای حفظ نتایج موتورهای جستجو یا Backlink های موجود در اینترنت مفید است بطوریکه با این کار Authority دامنه حفظ میشود . 

خب بیایید مثال عملی بزنیم تا این موضوع را بیشتر درک کنیم . 

 

ریدایرکت ۳۰۱ را چه زمانی انجام دهیم ؟

 

 

در زیر دو عدد Url متفاوت مشاهده میکنید در صورتی که هر دو شما را به یک سایت منتقل میکنند و این کار به لطف وجود ریدایرکت 301 است . 

  1. avasam.ir
  2. http://avasam.ir

زمانی که سایت را با http:// در ابتدای آن و یا بدون آن باز میکنید در هر صورت شما به avasam.ir منتقل میشوید این اتفاق بخاطر استفاده از ریدایرکت 301 است . 

تنظیم کردن ریدایرکت 301 برای حفظ رتبه ی سایت و قدرت سایت از بک لینک ها و پیوند های ورودی ضروری است . ما کل آدرس ها را به avasam.ir ختم کردیم تا دوگانگی ایجاد نشود و تمام مسیرها با  avasam.ir شروع شود . 

 

چرا باید از ریدایرکت 301 یا Redirect 301 در وب سایت استفاده کنیم ؟ 

دلایل اصلی و مهمی که بازاریابان اینترنتی از ریدارکت 301 استفاده میکنند در زیر لیست کرده ایم . 

  1. برای یکسان سازی دامنه با دامنه هایی که ممکن است با http://, www و یا https:// شروع شوند . در هر صورت باید همه ی اینها به یک دامنه ی ختم شوند برای مثال avasam.ir و این باعث به حداکثر رساندن authority دامنه است . 
  2. هنگامی که برند یا نام دامنه عوض میشود برای مثال ما قبلا samenta.ir بودیم حالا شدیم avasam.ir اگر بخواهیم تمام ترافیک samenta.ir را داشته باشیم باید ریدایرکت 301 ایجاد کنیم .
  3. برای هدایت کردن ترافیک از دامنه هایی که برای یک برند یا سایت هستند . مثلا avasam.info و avasam.com را به avasam.ir ریدایرکت میکنیم که همگی یکجا جمع شوند . 

 

در سناریوی دوم ، اگر یک شرکت نام تجاری و برند خود را تغییر دهد مجبور به تغییر نام دامنه نیز است . در اینجا روی دامنه ی قدیمی یک ریدایرکت 301 قرار میگیرد تا قدرت پیوند های ورودی حفظ شود و تماما به Url جدید منتقل شوند . 

علاوه بر این ریدایرکت 301 باعث میشود کاربرانی که به یک Url خاص مراجعه میکنند و قصد دارند مثلا مطلب x را ببینند در سایت جدید نیز به مطلب x دسترسی دارند و دقیقا مشخص است به دنبال چه هستند . 

در سناریوی سوم ممکن است یک شرکتی از نام دامنه ی مشابه استفاده کند و یا دامنه های مشابه را خریداری نماید برای اینکه مطمئن شود کاربران با زدن نام دامنه های دیگر نیز دقیقا به آن Url در سایت قبلی ارجاع داده میشود یک ریدایرکت 301 نیاز است . 

 

تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ بر سئو سایت چیست ؟‌

 

 

تفاوت بین ریدایرکت دائمی و سایر ریدایرکت ها چیست؟

در حالت کلی ،‌  ریدایرکت از نوع 301 برای سئو سایت خیلی بهتر است تا اینکه یک ریدایرکت موقتی ایجاد شود چون این نوع ریدایرکت تمام پیوندهای ورودی را به Url جدید عینا" ریدایرکت میکند و به وب سایت ها کمک میکنند تا رتبه ی خود در جستجوها را از دست ندهند و از هرگونه افت ترافیک جلوگیری شود 

موارد کمی وجود دارد که یک تغییر مسیر موقت 302 نسبت به یک تغییر مسیر دائمی 301 بهتر باشد . برای مثال زمانی  که محتوای وب سایت باید بصورت موقتی منتقل شود یا زمانی که سایت در حال تعمیر و بروزرسانی است یا برای دریافت یک محتوا کاربران باید به سایت دیگری بروند .

 

باید و نباید ها در انجام ریدایرکت 301 ( Redirect 301 ) 

خب تا اینجای کار شما از اهمیت های ریدایرکت 301 مطلع شدید در زیر راه کارهایی به شما ارائه میدهیم که در ساخت ریدارکت 301 اشتباه نکنید تا سئو و رتبه ی سایت خود را از دست بدهید پس قدم های زیر را با دقت مطالعه کنید :

1 - یک ریدایرکت برای ادرس سایتتان با  http://  و با http://www انجام دهید 

زمانی که یک ریدایرکت 301 بین Url هایی که در ابتدای آنها http و یا www قرار میگیرد موتورهای جستجو برای هر کدام از این Url ها یک رتبه بندی جدایی کنار میگذارد یعنی عملا با این کار رتبه ی کلی سایتتان را بین Url های تکراری تقسیم بندی میکنید که این اصلا برای سئو سایت شما خوب نیست . برای جلوگیری از این کار برای تمام مواردی از آدرس سایت خود که فکر میکنید بصورت تکراری است یک ریدایرکت 301 ایجاد کنید . 

2 - بدون اینکه ریدایرکت 301 را درست نکردید به سایت جدید منتقل نشوید 

در سال 2010  شرکت Toys دامنه ی toys.com را خریداری کرد ولی فراموش کرده بودند که روی دامنه ی جدید ریدایرکت 301 انجام دهند و همین مسئله باعث سقوط رتبه ی سئو سایت این شرکت شد چون سایت جدید آنها توسط گوگل دوباره بعنوان یک سایت و برند جدید ارزیابی شد بدون اینکه قدرت دامنه ی قبلی و اصلی شرکت و پیوندهای ورودی انها در نظر گرفته شود . پس مهم است قبل از اینکه محتوای سایتتان را به دامنه ی جدید منتقل کنید ابتدا یک ریدایرکت 301 درست کنید و بعد محتوای قبلی را در ان دامنه قرار دهید تا موتورهای جستجو متوجه مهاجرت شما شده و رتبه ی قبلی خود را از دست ندهید . 

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/141
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس