تفاوت میان apt-get و apt در لینوکس

تفاوت میان apt-get و apt در لینوکس

بروزرسانی : 5 ماه پیش
دسته بندی :‌ - لینوکس

دسترسی سریع به مطالب این مقاله :‌

 

تفاوت میان apt-get و apt در لینوکس

نکته :‌ در این مقاله ی آموزشی تفاوت بین دستورات apt-get و apt مربوط به ترمینال لینوکس میپردازیم و سپس برخی کاربردهای apt که با دستور قدیمی apt-get جایگزین شده است میپردازیم. 

یکی از ویژگی های جدیدی که از اوبونتو نسخه ی 16.04 به بعد ارائه شد دستور apt بود . البته نسخه ی پایدار ابزار apt در سال 2014 منتشر شده بود ولی مردم از سال 2016 متوجه وجود آن شدند. 

برای نصب کردن یک بسته جدید دستور  apt install package به جای دستور قدیمی apt-get install package استفاده میشود . البته این دستور مختص توزیع اوبونتو نیست بلکه توزیع های دیگر هم به تقلید از اوبونتو شروع کردند به استفاده از آن و کاربران خود را ترغیب کردند که از این دستور استفاده کنند. 

شاید سوال اصلی شما این باشد که تفاوت بین apt و apt-get چیست ؟ اگر این دستورات کار یکسانی را انجام میدهد پس چرا دستور جدید یعنی apt ساخته شده و توصیه میشود از آن استفاده کنیم ؟‌

بصورت مکرر این سوال ها ، از پشتیبانی ما پرسیده شده است و به همین دلیل با کمک علیرضا هاشمی عزیز یکی از علاقه مندان و عاشقان لینوکس این مقاله را فراهم کردیم تا پاسخ تمام سوالات مربوط به apt و apt-get باشد . 

 

تفاوت دستور apt با apt-get در لینوکس 

آموزش دستور apt و apt-get در لینوکس اوبونتو و دبیان و ...

سالها پیش برای اولین بار در Linux Mint یک پکیج با زبان پایتون ارائه داد که نام آن apt بود و دقیقا از apt-get استفاده میکرد ولی با امکانات دوست داشتنی دیگر . 

این apt که ما در این مقاله در موردش صحبت خواهیم کرد آن apt توزیع Linux Mint نیست . 

قبل از اینکه تفاوت بین apt و apt-get را بررسی کنیم بیایید به پشت ماجرای این دستورات نگاه کنیم و ببینیم که هر کدام وظیفه ی انجام چه چیزی را بر عهده دارد . 

 

دلیل معرفی و استفاده از دستور apt چه بود 

 

توزیع Debian که مادر توزیع های محبوب مثل Ubuntu ، Linux Mint ، elementary OS و ... است یک سیستم مدیریت بسته ها قوی دارد و برای مدیریت این بسته ها از یک سری ابزارها به اسم APT یا Avanced Package Tool استفاده میکند . این را با apt قاطی نکنید اینها یکسان نیستند .

ابزارهای بسیار زیادی در تعامل با APT هستند و به شما اجازه میدهند که بسته ها را نصب کنید ، بروزرسانی کنید ، آنها را حذف کنید یا کارهای دیگر ...

apt-get یکی از این ابزارهای دستوری است که بسیار پر استفاده است یکی دیگر از ابزارهایی که هم دستوری است و هم رابط گرافیکی دارد aptitude است 

اگر با دستورات apt-get آشنایی داشته باشید با دستوراتی مشابه مانند apt-cache روبرو میشوید و اینجاست که مشکل ایجاد میشود . 

همانطور که میدانید این دستورات خیلی سطح پایین هستند و بسیاری از قابلیت های آنها توسط کاربران عادی لینوکس هرگز استفاده نمیشود . 

همچنین دستورات مدیریت بسته های پرکاربرد بین apt-get و apt-cache پراکنده هستند . 

دستور apt برای حل این مشکلات بوجود آمده است . دستور apt دستورات پر استفاده ی apt-get و apt-cache را دارد و تقریبا دستوراتی که به ندرت استفاده میشود کنار گذاشته شده است . همچنین میتواند فایل apt.conf را مدیریت کند . 

apt دستورات لازم برای مدیریت بسته ها را برای شما فراهم میکند و دیگر نیاز نیست بین apt-get و apt-cache گیج شوید . 

 

تفاوت بین دستور apt و apt-get در لینوکس 

 

تمام دستورهای مورد نیاز ضروری توسط apt در اختیار شماست . شما در بین گزینه های زیاد دستورات گم نمیشوید . apt واقعا کاربر پسند تر است وقتی دبیان میگوید << برای کاربران نهایی دلپذیر است  >> بیهوده نمیگه !

دستورات apt کوتاه تر ولی کارآمد تر است و بصورت پیشفرض امکاناتی را فعال کرده است که برای کاربر نهایی پر استفاده هستند . 

شما موقع نصب و حذف بسته ها نوار پیشرفت را مثل تصویر زیر مشاهده میکنید . 

آموزش دستورات لینوکس اوبونتو برای بروزرسانی نصب و حذف بسته ها

 

یکی دیگر از گزینه های پرکاربرد ، آپدیت کردن با apt است، وقتی شما نسخه ی پکیج های لینوکس خود رامیخواهید بروزرسانی کنید دستور apt update تعداد بسته هایی که نیاز به آپگرید دارند را نمایش میدهد سپس با دستور apt list --upgradable میتوانید لیست بسته هایی که آماده ی آپگرید هستند را با اطلاعات آنها مشاهده کنید . 

تصویر زیر را ببینید 

تفاوت بین apt و apt-get در لینوکس

خیلی از کارها که به سادگی با apt انجام میگیرد در apt-get هم با اضافه کردن دستورات بیشتری قابل انجام است ولی فقط دردسر شما را زیاد خواهد کرد . 

 

جایگزین دستورات apt-get و apt-cache در دستور جدید apt

بیایید دستوراتی که در apt-get و apt-cache وجود داشت و با دستورات جدیدی در apt جایگزین شده بررسی کنیم . 

 

دستور جدید در apt دستور قدیمی کاربرد 
apt install apt-get install نصب یک بسته جدید
apt remove apt-get remove حذف یک بسته خاص
apt purge apt-get purge حذف یک بسته با پیکربندی های مربوط به خودش
apt update apt-get update نسخه های بسته ها را در پایگاه داده بروزرسانی میکند ( index )
apt upgrade apt-get upgrade  ارتقا یک بسته به نسخه جدید
apt autoremove apt-get autoremove بسته های اضافی یا غیرکاربردی را پاک میکند
apt full-upgrade apt-get dist-upgrade ارتقا بسته ها با تنظیم خودکار بسته های وابسته به آنها
apt search apt-cache search جستجو یک بسته یا برنامه ی خاص
apt show apt-cache show نمایش جزییات یک بسته خاص

 

همچنین دستور apt چند دستور اضافه خاص برای خود دارد که در زیر لیست کردیم . 

دستور کاربرد
apt list لیست بسته ها با توضیحات بیشتر (installed, upgradable و ... )
apt edit-sources لیست منابع را ویرایش می کند

باید در نظر داشته باشید که apt دائما در حال بروزرسانی است و ممکن است در آینده دستورات جدیدی اضافه شود . 

 

آیا apt-get منسوخ شده است ؟‌

من هیچ اطلاعاتی از اینکه جایی کسی گفته باشد apt-get منسوخ شده است ندیده ام . apt-get قابل استفاده است و هنوز هم بسیاری از قابلیت هایی پرکاربرد دارد ولی برای کاربران عادی بهتر است برای راحتی کار از apt استفاده شود .

برای عملیات سطح پایین و کارهای نظیر ، هنوز هم از apt-get استفاده میشود .

 

شما باید apt استفاده کنید یا apt-get ؟ 

شاید سوال شما این است که در نهایت باید کدام را استفاده کنیم ؟ apt یا apt-get ؟ جواب من این است : اگر شما استفاده کننده ی عالی لینوکس هستید که در خانه از لینوکس برای انجام کارهایی مثل برنامه نویسی و طراحی و ... استفاده میکنید قطعا apt بهتر است . 

apt توسط اکثر توزیع های لینوکس پیشنهاد شده است و یک گزینه ی خوب برای مدیریت بسته هاست . علاوه براین دستورات apt ساده هستند و به راحتی میتوانید به حافظه بسپارید . 

هیچ دلیلی وجود ندارد بعنوان یک کاربر عادی لینوکس از apt-get استفاده کنید مگر اینکه کار خاصی بخواهید انجام دهید که دستورات apt-get مورد نیاز شما باشند   .

 

نتیجه گیری : 

امیدوارم در این مقاله خوب و روان توضیح داده باشیم اما اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید نکات زیر را از این مقاله در نظر داشته باشید :‌

  • apt دارای دستورات apt-get و apt-cache است که با رویکردی ساده تر و پرکاربرد تر ساخته شده است که به شما کمک میکند تا بسته ها را در لینوکس هر چه بهتر مدیریت کنید . 
  • اگر چه apt-get منسوخ نشده است اما شما بعنوان کاربر عادی لینوکس میتوانید این دستور را کنار بگذارید و برای همیشه از apt استفاده کنید . 

 

نظر شما چیه ؟ شما اگر کاربر لینوکس هستید برای مدیریت بسته های خود از apt استفاده میکنید یا apt-get ؟ لطفا نظر خود را در قسمت کامنت ها بنویسید . 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/154
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس