لینوکس برای برنامه نویسان

لینوکس برای برنامه نویسان

بروزرسانی : 3 ماه پیش

لینوکس برای برنامه نویسان خوب است یا بد ؟‌

مدتی پیش دوستی میگفت اگر میخواهید در برنامه نویسی حرفه ای شوید ابتدا یاد بگیرید که با لینوکس کار کنید و در سیستم عامل لینوکس برنامه نویسی کنید.اما بهتر است بدانید لینوکس هم مثل تمام ابزارها یک ابزار کمک کننده و سرعت دهنده به برنامه نویسان است و اصلا به این موضوع ربط ندارد که شما مک استفاده میکنید یا لینوکس، اما استفاده از لینوکس برای برنامه نویسی شدیدا توصیه میشود چون سرعت و پرفرمنس بالاتری در برنامه نویسی میدهد و همچنین شما را حرفه ای تر میکند چون از یک سیستم عامل حرفه ای برای خودتان استفاده میکنید. 

در این مقاله قراره که صحت این صحبت را بررسی کنیم و ببینیم که :‌

 

آیا برنامه نویسان باید لینوکس مصرف کنند ؟ چرا ؟‌

آیا برنامه نویسان باید از لینوکس استفاده کنند ؟ چرا ؟‌

 

انتخاب یک سیستم عامل برای کارهای مختلف در حالت کلی بستگی به سلیقه ی فرد دارد چون تمام کارهایی که لینوکس انجام میدهد را ویندوز و مک هم میتواند انجام دهد ، اینجا بحث توان انجام کارها نیست بلکه بحث سر این است که کارها چطور و با چه سرعتی انجام میگیرد. برنامه نویسان هم میتوانند به راحتی با ویندوز کار کنند هم با مک و هم با لینوکس ولی یک سری ویژگی ها در لینوکس برای برنامه نویسان وجود دارد که ممکن است این سیستم عامل را ترجیح دهند . 

در زیر لیستی از ویژگی های لینوکس که برای برنامه نویسان مفید است را آورده ایم 

  • لینوکس اوپن سورس است .
    اوپن سورس به معنی این است که برنامه نویس در سیستم عامل آزادی کامل دارد و برخلاف ویندوز و مک که کلوز سورس هستند محدود نیست . برنامه نویس دوست دارد تمام قابلیت های سیستم عامل را در دست داشته باشد در حالیکه بخاطر تجاری بودن محصولات ویندوز و مک این امکان مقدور نیست و اگر یک قطعه تغییری در این سیستم ها نیاز باشد برنامه نویس دچار محدودیت میشود . 
    اما در لینوکس کافیست قسمتی از برنامه ی شما با سیستم عامل سازگار نباشد کافیست یک patch ارسال کنید . 
    برنامه های لینوکسی نیز اوپن سورس هستند و این دوباره یک مزیت دیگر برای لینوکس نسبت به ویندوز و مک است .

  • لینوکس رایگان است .
    لینوکس یک سیستم عامل رایگان برای برنامه نویسان است دیگر نیازی نیست ویندوز یا مک را بخرید و کلی پول بابت این سیستم عامل های محدود هدر دهید . شما به رایگان میتوانید در هر کجای دنیا که هستید یک سیستم عامل به همراه تمام برنامه های مورد نیاز برنامه نویسی را داشته باشید . 

  • لینوکس بسیار سریعتر و سبک تر است . 
    لینوکس در کامپایل کردن کدها عالی عمل میکنه . برای برنامه نویسان اندروید سرعت کم گردل و بیلد کردن پروژه ها در مک و ویندوز یک درد سر بزرگ است ولی کافیست همین برنامه نویس ها عمل بیلد کردن گردل محیط اندروید استودیو را در لینوکس تجربه کنند ، شاهد سرعت چشم گیری خواهند شد . 
    امولاتور اندروید به دلیل اینکه اساس سیستم عامل اندروید نیز لینوکسی است در سیستم عامل های لینوکس بسیار سریع و  روان است . 
    در برنامه نویسی و توسعه ی وب نیز سرعت شما دو چندان است . 


  • لینوکس به طرز باور نکردنی قابلیت شخصی سازی دارد . 
    یک توزیع لینوکس در صورت لزوم میتواند با حجم 1.44 مگابایت درون یک فلاپی جای بگیرد ! لینوکس را میتوان تقریبا برای استفاده در هر جا و به هر شیوه ای شخصی سازی کرد . در حالیکه در ویندوز و مک چنین قابلیت هایی محال است 

  • لینوکس پایداری بسیار بالایی دارد . 
    توزیع های لینوکسی دائما در حال بروزرسانی هستن  ، سیستم های مدیریت بسته های عالی دارند که میتوانند با دریافت چند کیلوبایت از اینترنت یک برنامه را بصورت کامل بروزرسانی کنند در حالیکه در ویندوز و مک چنین چیزی اصلا وجود ندارد و برای بروز آوری یک برنامه شما باید آن را مجددا با هر حجمی که دارد نصب کنید . 
    به دلیل بروزرسانی های سریع و پشتیبانی عالی سیستم عامل لینوکس پایداری بالایی نسبت به ویندوز و مک دارد و وقتی لینوکس نصب میکنید خیالتان راحت است که نیاز به repair کردن یا نصب مجدد سیستم عامل نخواهید داشت . 

  • لینوکس با هدف تخصص ساخته شده است ولی مک و ویندوز نه . 
    هسته ی لینوکس توسط یک گیک به نام لینوس توروالدز ساخته شده است و از ابتدا هم هیچ هدفی برای تجاری شدن یا کسب درآمد نداشته است و همیشه تخصص و گسترش تخصص حرف اول را در لینوکس زده است اما مک و ویندوز بر سرتجارت در جدل بودند و هدف آنها از اول تا اخر تجارت و فروش بیشتر بوده است پس چیزی که برای یک برنامه نویس مفید است محصولی تخصصی است نه محصولی تجاری که برای استفاده ی مردم عادی ساخته شده است . 

  • حریم خصوصی و امنیت لینوکس عالی است . 
    شاید برای هر فردی حریم خصوصی اش مهم باشد . لینوکس اوپن سورس است شما هر چیزی را در کنترل خود دارد میتوانید سیستم عامل را بنا به سلیقه ی خود تنظیم کنید میتوانید سیستم عامل جدیدی روی کرنل لینوکس بنویسید ولی چیزی که مهم است این است که از داده های شما سو استفاده نمیشود . 
    بارها و بارها در اینترنت و در اخبار خوانده اید که شرکت های بزرگ فناوری جهان اطلاعات مردم را بصورت مخفیانه میفروختند بعید نیست اگر روزی بشنوید مک و ویندوز کاملا جاسوسی بوده اند پس به همین خاطر هیچ برنامه نویسی دوست ندارد اطلاعاتش فروخته شود . 
    لینوکس امنیت عالی دارد چون برعکس ویندوز بصورت پیشفرض هیچ شخص و هیچ برنامه ای به اصل سیستم دسترسی ندارد همه چیز در یک پوسته ی بیرونی در حال کار کردن است پس عملا ضربه ای به هسته ی سیستم عامل شما وارد نمیشود به خودی خود ایمن است و نیاز به آنتی ویروس و ... ندارد ولی تصور کنید یک هفته بدون انتی ویروس با ویندوز به اینترنت متصل شوید ببینید چه ویروس هایی کامپیوتر شما را داغون میکنند .

 

محبوب ترین سیستم عامل مورد استفاده ی برنامه نویسان تو جهان چیه ؟

آمار محبوب ترین سیستم عامل برنامه نویسان جهان

اینکه برنامه نویسان در سطح جهانی کدام سیستم عامل را دوست دارند خیلی مهم است . البته برنامه نویسان به دو دسته ی برنامه نویسان آماتور و برنامه نویسان حرفه ای تقسیم بندی میشه . 

اونایی که آماتور هستند بیشتر با ویندوز کار میکنند چون ویندوز در سالهای پیش بصورت موفقی در خانه های مردم جای گرفته است و از اونجایی که اکثر برنامه نویسان آماتور بدون طی کردن آموزش های آکادمیک شروع به یادگیری برنامه نویسی میکنند از همان سیستم عاملی شروع میکنند که قبلا با آن کار کرده اند یعنی ویندوز . 

ولی طبق امارهای موجود برنامه نویسان حرفه ای که در شرکت های معتبر مشغول به کار هستند یا بصورت حرفه ای پروژه ای را کنترل میکنند از لینوکس استفاده میکنند . 

بیایید نگاهی به آمارها بیاندازیم . 

سایت stackoverflow هر ساله یک آماری را از برنامه نویسان جهان گردآوردی میکند و از آنجایی که این انجمن روزانه میزبان میلیون ها برنامه نویس آماتور و حرفه ای از سرتاسر جهان است میشود به آمار رجوع کرد . 

شما میتوانید آمار stackoverflow survey سال 2019 میلادی را از اینجا بصورت کامل ببینید .

در ابتدای آمار به سیستم عامل اصلی مورد استفاده ی توسعه دهندگان میرسیم که در رتبه بندی این بخش به شکل زیر است 

  • سیستم عامل ویندوز 47.5 درصد
  • سیستم عامل مک 26.8 درصد
  • سیستم عامل های برپایه لینوکس 25.6 درصد
  • و بی اس دی 0.1 درصد 

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید در این بخش از آمار ویندوز در رتبه ی اول است و همانطور که در بالا هم اشاره کردیم ویندوز سیستم عامل منتخب اکثر برنامه نویسانی هست که بصورت آماتور برنامه نویسی میکنند یا واقعا مبتدی هستند دلیل این اتفاق را در ادامه خواهیم گفت . برای روشن شدن مطلب ادامه ی آمار ها را نیز بررسی میکنیم .

محبوب ترین سیستم عامل برنامه نویسان

 

در بخش دیگری به آمار جالبی میرسیم این بخش از آمار برای برنامه نویسانی است که در طی یک سال گذشته پروژه های برنامه نویسی و توسعه ی خود را در پلتفرم های مختلف انجام داده و تمام کرده اند  . 

در این بخش شما میبینید که لینوکس در رتبه ی 1 است با 53.3 درصد . در تصویر زیر این آمار را مشاهده میکنید . البته این بخش به دو دسته ی تمام برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه ای تقسیم بندی شده است . 

پلتفرم های مورد استفاده ی برنامه نویسان در جهان در سال 2019

اگر در این بخش از آمار سربرگ مربوط به Professional Developers  مراجعه کنید به آمار مربوط به برنامه نویسان حرفه ای خواهید رسید که در یکسال گذشته پروژه های خود را به انجام رسانده اند و باز هم لینوکس در رتبه ی اول است . در تصویر زیر این بخش را مشاهده میکنید.

پلتفرم مورد استفاده ی توسعه دهندگان حرفه ای در جهان

و در بخش بعدی از این آمار کلی به محبوب ترین سیستم عامل ها خواهیم رسید .  همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید لینوکس با 83.1 درصد بعنوان محبوب ترین در بین تمام سیستم عامل ها و پلتفرم های مختلف جهان است . این یعنی لینوکس بین برنامه نویسان جهان تقریبا محبوب است و فقط 17.9 درصد از برنامه نویسان جهان ممکن است از لینوکس خوششان نیاید .

محبوب ترین سیستم عامل مورد استفاده ی برنامه نویسان جهان در سال 2019

از سه بخش سیستم عامل ها در آمار بالا به نتیجه ی کلی میرسیم 

  1. سیستم عامل محبوب برنامه نویسان در حالت کلی ویندوز است ولی
  2. سیستم عامل محبوب برنامه نویسان حرفه ای لینوکس است و
  3. سیستم عاملی که درون آن برنامه نویسان پروژه های خود را در طیی یکسال گذشته انجام داده اند هم لینوکس است و
  4. محبوب ترین پلتفرم دنیا هم لینوکس است 

 

پس لینوکس بهترین گزینه ی برنامه نویسان بوده است و در یک آمار کلی ویندوز اول بوده و دلیل آن هم مشخص است . برنامه نویسان مبتدی و آماتور در ابتدا با ویندوز کار میکنند چون فکر میکنند لینوکس مشکل است در حالیکه لینوکس مشکل نیست آنها از زاویه ی درستی به لینوکس نگاه نمیکنند . 

در تصویر زیر نظر یکی از کاربران quora درباره ی اینکه چه سیستم عاملی برای برنامه نویسی استفاده میکند را مشاهده میکنید .

نظر کاربران برنامه نویس درباره ی لینوکس

 

بهترین لینوکس هایی که به درد برنامه نویسان میخوره 

توزیع های مختف لینوکسی مناسب برنامه نویسان

لینوکس دارای توزیع های بسیار زیادی است . انواع و اقسام نسخه ها برای انواع توزیع ها باعث سردرگمی برنامه نویسان میشود که باید واقعا کدام را نصب کنند ؟‌ کدام یک آزمایش خود را پس داده است و میتوان به آن اعتماد کر ؟ کدام یک برنامه های مورد نیاز من را خواهد داشت و از این قبیل سوالها ...

اما واقعیت این است که انتخاب توزیع لینوکس راحت ترین کار است که بعد از سوئیچ کردن به لینوکس میتوانید انجام دهید . مهم ترین قدم این بود که شما قصد دارید در لینوکس باشید حالا مهم نیست کدام لینوکس چون اگر یکی بد و باب میل شما نباشد در عرض چند ساعت کل سیستم به همراه برنامه های نصب شده را میتوانید در توزیع دیگری داشته باشید . 

ما قصد داریم بهترین توزیع هایی که برای برنامه نویسان کمک میکند و میتوانند از انها در کامپیوتر و لپتاپ شخصی خودشان استفاده کنند بپردازیم . 

 

درباره ی انتخاب توزیع لینوکسی بهتر است ابتدا نکته ی زیر را مطالعه کنید و در نظر داشته باشید . 

توزیع های مختلف لینوکس برپایه ی هسته ی لینوکس هستند اما برخی توزیع های لینوکسی برپایه ی توزیع های دیگری بنا شده اند . اولین توزیعی که ماندگار شد و سعی داشت هسته ی لینوکس را به راحتی هر چه تمام تر مورد استفاده قرار دهد توزیع Debian بود . 

امروزه بسیاری از توزیع ها بر پایه ی Debian  هستند و روی آن نوشته شده اند مثل اوبونتو .

اگر بصورت کلی به قضیه نگاه کنیم میتونیم توزیع های لینوکسی را در دو دسته ی اصلی قرار بدیم . 

  • توزیع هایی که بر مبنای دبیان بنا شده اند 
  • توزیع هایی که خودشون مستقل هستند و روی کرنل لینوکس مستقر شده اند . 

البته این وسط توزیع های دیگری هم هستند که روی آنها توزیع های دیگر بنا شده است مثلا توزیع manjaro بر روی توزیع Arch Linux بنا شده است . 

از آنجایی که این توزیع ها اوپن سورس هستند به راحتی میشود سیستم عاملی نوشت که روی آنها باشد ولی با ویژگی های جدید و بهتر ...

در ادامه به معرفی چندین توزیع مناسب برای برنامه نویسی میپردازیم  . 

لیست زیر مناسب ترین توزیع های لینوکسی برای کارهای برنامه نویسی هستند که میتوانید با کلیک روی هر کدام جزییات مربوط به آن را به همراه لینک دانلود مشاهده کنید . 

  1. Arch Linux
  2. Debian
  3. Raspbian
  4. Gentoo
  5. Ubuntu
  6. Fedora
  7. OpenSUSE
  8. CentOS
  9. Solus
  10. Puppy Linux
  11. Linux Mint 

 

1 سیستم عامل Arch Linux برای برنامه نویسی 

آرچ لینوکس برای برنامه نویسی

سیستم عامل Arch Linux یک سیستم عامل بسیار سریع و سبک است و مخصوصا برای کسانی که کامپیوتر یا لپتاپ با کانفیگ پایین دارند توصیه میشود چون بصورت پیشفرض بسته ی خاصی هنگام نصب در کنار این توزیع نصب نمیشود و مراحل نصب این سیستم عامل برای افرادی که تازه لینوکس را شروع کرده اند بسیار پیچیده و سخت خواهد بود . 

به همین علت این سیستم عامل برای افرادی که تازه به سمت لینوکس آمده اند پیشنهاد نمیشود ولی اگر کاربر لینوکسی هستید و مدت ها پیش با توزیع های دیگر لینوکسی کار کردید و دانش خوبی از لینوکس دارید حتما این توزیع را تست کنید چون که سرعت خوبی دارد .

این سیستم میتواند یکی از بهترین توزیع های لینوکسی برای برنامه نویسان باشد و سرعت کدنویسی و اجرای کد ها را افزایش دهد . 

در کل Arch Linux یک سیستم عامل مناسب و سریع برای کدنویسان است مخصوصا آنهایی که عمیق و در سطح پایین کدنویسی میکنند . 

صفحه ی دانلود Arch Linux 

 

2 سیستم عامل Debian برای برنامه نویسی

سیستم عامل debian برای برنامه نویسی

این سیستم عامل ، دومین توزیعی بوده است که برای لینوکس خلق شده است . شاید صدها نوع توزیع دیگر برپایه ی دبیان بوجود آمده است ولی خود دبیان نیز بعنوان یک سیستم عامل پرکاربرد مورد استفاده است . 

این توزیع قدیمی ترین توزیع لینوکس است که هنوز هم پابرجاست .

دبیان به پایدار بودن معروف است و از آنجایی که سیستم عامل پایداری است برای برنامه نویسانی که نگران کرش کردن ها و باگ های سیستم عاملی هستند مناسب است  .

محیط های کدنویسی به راحتی و اکثرا بصورت رایگان برای این توزیع وجود دارد ، در مستندات سایت Debian یک بخش کاملی برای برنامه نویسان قرار گرفته است که میتوانید از اینجا مطالعه کنید . 

صفحه ی دانلود Debian

 

3 سیستم عامل Raspbian برای برنامه نویسی

سیستم عامل raspbain برای برنامه نویسی

Raspbian بعنوان سیستم عامل پیشفرض نصب شده روی رزبری پای است . هر روز که میگذرد رزبری پای بیش از قبل مورد استفاده قرار میگیرد و پیشرفت میکند . 

این مینی کامپیوتر که گاهی اندازه ی یک کارت بانکی است بخوبی سیستم عامل لینوکس توزیع Respbian را اجرا میکند و بصورت پیشفرض ابزار های برنامه نویسی را به همراه خود دارد و به همین دلیل برای آموزش برنامه نویسی در مدارس و دانشگاه ها مفید است .

پس اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی هستید این توزیع میتواند بهترین توزیع باشد .

صفحه ی دانلود Respbian

 

4 سیستم عامل Gentoo برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس gentoo برای برنامه نویسی

Gentoo  یکی از سریع ترین توزیع های لینوکسی است که نامش را از پنگوئن جنتو گرفته است . این سیستم عامل برای مدیریت و بروزرسانی برنامه های خود از سیستم پورتچ استفاده میکند که مخصوص این سیستم عامل است . 

 سیستم عامل Gentoo  تقریبا از تمامی محیط های دسکتاپی پشتیبانی میکند که میتوانید لیست آنها را اینجا مشاهده کنید .

شما میتوانید تمامی محیط های برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی را در این سیستم عامل پیاده سازی کنید و کار کنید .

صفحه ی دانلود Gentoo

 

5 سیستم عامل Ubuntu  برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس ubuntu برای برنامه نویسی

شاید با شنیدن اسم لینوکس اولین چیزی که به ذهن شما هم برسد اوبونتو است زیرا این سیستم عامل محبوب ترین سیستم عامل لینوکسی جهان است . 

از دلایل محبوبیت این سیستم عامل ، سادگی نصب و راه اندازی ،‌ راحتی استفاده کردن و .... است . از نظر سرعت نسبت به دیگر توزیع های لینوکسی شاید بهتر نباشد ولی از نظر راحتی و استفاده مطمئنا از همگی بهتر است . 

اگر تا کنون هیچ لینوکسی استفاده نکردید و به تازگی میخواهید برنامه نویسی را در محیط لینوکس تجربه کنید Ubuntu میتواند یک گزینه ی خوبی باشد . 

اوبونتو برپایه ی دبیان است و مطمئنا برای مدیریت بسته ها هم باید از APT استفاده کند و پکیج های نصبی این توزیع با فرمت deb در دسترس هستند . 

شما میتوانید تمامی محیط های برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی را در اوبونتو کار کنید . 

اوبونتو نسخه های خیلی زیادی دارد و مرتبا بروزرسانی میشود ولی توصیه ما این است که از آخرین نسخه ی LST اوبونتو استفاده کنید نسخه های غیر LTS ممکن است پایداری خوبی نداشته باشند . 

تا کنون که این مقاله نوشته میشود اخرین نسخه ی LTS نسخه ی Ubuntu 18.04.3 LTS (Bionic Beaver) است و نسخه ی غیر LST نسخه ی Ubuntu 19.10 میباشد . 

صفحه ی دانلود Ubuntu 

 

6 سیستم عامل Fedora برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس fedora برای برنامه نویسی

این سیستم عامل یکی از توزیع های رایگان و متن باز لینوکس است که لینوس توروالدز سازنده ی هسته ی لینوکس از آن استفاده میکند ( فقط جنبه ی اطلاع رسانی دارد و هرگز به معنی نقطه ی قوت فدورا نسبت به دیگر توزیع ها نیست ). 

این توزیع که قبلا Fedora Core نام داشت توسط تیم  ردهت ساخته شده است . 

فدورا بخوبی از زبان های برنامه نویسی و محیط های برنامه نویسی پشتیبانی میکند همچنین شما میتوانید انواع محیط های دسکتاپی را روی فدورا نصب کنید . 

نصب کردن سیستم عامل Fedora کاملا مشابه سیستم عامل Ubuntu راحت و سریع است . 

برای افرادی که میخواهند لینوکس را شروع کنند بعد از Ubuntu پیشنهاد میشود از Fedora در لپتاپ یا کامپیوترهای خانگی شان استفاده کنند . 

فدورا از dnf برای مدیریت بسته های خود استفاده میکند که بروزرسانی و مدیریت نصب برنامه ها را راحت تر کرده است . 

صفحه ی دانلود Fedora 

 

7 سیستم عامل openSUSE برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس openSUSE برای برنامه نویسی

اوپن سوزه یکی از توزیع های رایگان لینوکسی است که ابتدا ترجمه ی آلمانی توزیع اسلکور بوده است . برخی معتقد هستند نام این سیستم عامل از نام کنراد تسوزه ، مخترع اولین کامپیوتر ، اقتباس شده است . 

سیستم عامل openSUSE نیز یکی از سیستم عامل های مورد علاقه ی برنامه نویسان است چرا که همه ی محیط های کدنویسی و زبان های برنامه نویسی برای این توزیع نیز وجود دارد .

نصب و راه اندازی openSUSE راحت و آسان است . 

صفحه ی دانلود openSUSE

 

8 سیستم عامل CentOS برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس CentOs برای برنامه نویسی

سِنت او. اِس ، یک توزیع لینوکس مبتنی بر ردهت انترپرایز لینوکس است . این توزیع بیشتر برای راه اندازی سرور ها مورد استفاده قرار میگیرد و در سال 2011 براساس آمار web technology surveys تعداد 30٪‌ از سرورهای لینوکسی از این توزیع استفاده میکردند که باعث میشد این سیستم عامل در رتبه ی اول بیشترین استفاده در سرورها باشد . 

هر چند که این سیستم عامل مناسب سرور است ولی برای دسکتاپ هم بسیار عالی است و همچنین یکی از توزیع های حرفه ای و مورد استفاده ی برنامه نویسان است . 

این توزیع بیشتر برای توسعه دهندگان وب و تست کردن وب کاربرد دارد دارد . 

نصب و راه اندازی CentOs نسبتا آسان است . 

صفحه ی دانلود CentOs برای دسکتاپ 

 

9 سیستم عامل Solus برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس solus برای برنامه نویسی

سیستم عامل Solus یک سیستم عامل مستقل است که بر روی هسته ی لینوکس نوشته شده است البته نسخه های ابتدایی آن بر پایه ی توزیع دبیان بود . 

این سیستم عامل از محیط دسکتاپی Gnome بهره میگیرد ولی انواع محیط های دسکتاپی روی این سیستم عامل قابل نصب و راه اندازی است . 

تقریبا یک سیستم عامل تازه و نوپا است ولی کافیست در انجمن های مختلف برنامه نویسی چرخی بزنید و درباره ی این سیستم عامل بپرسید و خواهید دید که برنامه نویسان زیادی سالهاست از این توزیع استفاده میکنند و بسیار راضی هستند . 

شعار این سیستم عامل << امروز نصب کن، برای همیشه به روز کن >> است . 

بصورت پیشفرض تعداد برنامه ی کاربردی از جمله LibreOffice Suite, Firefox, Thunderbird, Transmission و VLC روی این سیستم عامل نصب است ولی شما میتوانید تمام برنامه های مورد نیاز این سیستم عامل را از Software Center این توزیع پیدا کنید . 

صفحه ی دانلود Solus 

 

10 سیستم عامل Puppy Linux برای برنامه نویسی

سیستم عامل لینوکس pubby linux برای برنامه نویسی

این سیستم عامل بعنوان یک سیستم عامل زنده یا لایت حساب میشود یعنی به راحتی از روی یک فلش یا سی دی قابل اجراست و از آنجایی که نیاز به سخت افزار قوی و خوبی هم ندارد روی سیستم های قدیمی هم قابل اجراست . البته بعنوان یک دیسک نجات هم میشود از این سیستم عامل استفاده کرد . 

Pubby Linux  برخلاف اکثر توزیع های لینوکسی بر پایه ی دبیان یا دیگر توزیع ها نیست . Pubby Linux بصورت خیلی سبک روی هسته ی اصلی لینوکس نوشته شده است .

با وجود لایت بودن و سبکی این سیستم عامل شما میتوانید تقریبا هر محیط کدنویسی و زبان برنامه نویسی را درون این لینوکس کار کنید . 

صفحه ی دانلود لینوکس Pubby Linux

 

11 سیستم عامل Linux Mint  برای برنامه نویسی

سیستم عامل Linux Mint یک لینوکس بسیار راحت ، کاربرپسند و بر پایه ی اوبونتو و دبیان است . نصب وراه اندازی آن فوق العاده آسان و مدیریت بسته ها و بروزرسانی آنها دقیقا مثل ابونتو است . 

این سیستم عامل برای افرادی که از ویندوز به سمت لینوکس می آیند شدیدا پیشنهاد میشود چون در این سیستم عامل سعی شده است همه چیز مشابه ویندوز باشد ( فقط از نظر ظاهری )‌. 

انواع محیط های دسکتاپی توسط این سیستم عامل پشتیبانی میشود ولی در دسکتاپ mate زیبا و سریع است . 

این لینوکس با تمام محیط ها و زبان های برنامه نویسی سازگار است و به راحتی از طریق software center هر چیز که نیاز داشته باشید میتوانید پیدا کنید و با چند کلیک نصب کنید . 

سیستم عامل Linux Mint نسبت به اوبونتو باگ کمتری دارد و کمتر کرش میکند ، سرعت و کارایی بالاتری نیز نسبت به اوبونتو دارد . 

صفحه ی دانلود Linux Mint به همراه دسکتاپ های مختلف 

 

 

 بهترین ابزارهایی که یک برنامه نویس میتواند روی لینوکس داشته باشد .

بهترین ابزارها برای برنامه نویسان در لینوکس linux

  1.  Atom - یک محیط توسعه ی همه جانبه برای اکثر زبان های برنامه نویسی به همراه بهترین پلاگین ها در محیط لینوکسی 
  2. PyCharm - محیط توسعه ی مخصوص زبان پایتون در لینوکس
  3. Visual Studio Code - محیط کدنویسی مایکروسافت برای لینوکس
  4. Vim - ادیتور متن 
  5. Git - کنترل سورس و کدها 
  6. Zsh یک shell برای لینوکس است
  7. SSH پروتکل شبکه
  8. Byobu مدیریت پنجره های ترمینال و استفاده چند ترمینال بصورت همزمان
  9. Less برای خواندن فایل های متنی در ترمینال 
  10. Filezilla برنامه ی آپلود روی FTP و ...
  11. sshfs  مدیریت پوشه ها و فایل های بصورت ریموت
  12. Synergy برای اشتراک ماوس و کیبورد تحت شبکه 
  13. Terminator باز کردن چند ترمینال درون یک ترمینال
  14. VirtualBox ایجاد ماشین مجازی 
  15.  Exuberant Ctags ابزاری برای هدایت سورس های بزرگ
  16. FreeMind سازماندهی اطلاعات
  17. Meld مقایسه پروژه ها و سورس ها با هم دیگر
  18. Wireshark برای عیب یابی شبکه
  19. GHex یک ویرایشگر باینری
  20. Dia برای ساخت دیاگرام و ..
  21. htop مانیتورینگ پروسه ها 
  22. Mnemosyne فلش کارت لینوکسی برای مدیریت یادگیری
  23. mlocate برای بروزرسانی و مرج کردن دیتابیس 
  24. Eclipse محیط کدنویسی ایکلیپس 
  25. Gimp نرم افزار گرافیکی جایگزین فتوشاپ و ...
  26. Inkscape نرم افزار طراحی برداری یا وکتور جایگزین خوب ایلاستریتور و ...
  27. Kazam نرم افزار ضبط محیط دسکتاپ
  28. Apache HTTP Server وب سرور آپاچی برای طراحی وب
  29. MySQL پایگاه داده مای اسکیو ال
  30. Android Studio محیط برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی

 

نتیجه گیری 

لینوکس برای برنامه نویسان

در این مقاله هدف ما تمرکز روی لینوکس برای افرادی بود که برنامه نویس هستند . در تمامی زمینه های برنامه نویسی لینوکس پرفرمنس بهتری نسبت به دیگر سیستم عامل ها از جمله ویندوز و مک دارد . سرعت بالاتر و کارایی و همچنین از همه مهم تر اوپن سورس بودن برنامه ها و ابزارها ، یکی از دلایل اصلی سوئیچ کردن از ویندوز یا مک به لینوکس بوده است . 

در شرکت های بزرگ هنگام استخدام کردن ، کار کردن در لینوکس و حرفه ای بودن در این سیستم عامل بعنوان یک مزیت اصلی حساب میشود . 

فرقی نمیکند که برنامه نویس وب باشید یا برنامه نویس موبایل در هر صورت شما ابزارهای مورد نیاز خود را به راحتی میتوانید در لینوکس نصب واستفاده کنید . 

لینوکس بسیار مناسب برای افرادی است که کامپیوتر یا لپتاپ ضعیفی دارند چون سرعت عملکرد لینوکس در برنامه نویسی چندین برابر بهتر از ویندوز و مک است . 

و مزیت مهم لینوکس رایگان بودن آن است و شما میتوانید تجربه ی عالی آزادی نرم افزاری را در لینوکس تجربه کنید.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/166
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
iman ghafouri / 3 سال پیش

من به شخصه هم به ویندوز کار میکنم هم لینوکس اما دلیل اصلی استفاده از ویندوز فقط به خاطر برنامه های گرافیکی هستش . یعنی اگه فقط دو تا از شرکت های قول گرافیک مثل اتودسک و ادوبی برای لینوکس خروجی بدن دیگه برای همیشه از لینوکس استفاده میکنم چون دلیلی وجود نداره بخوام از ویندوز استفاده کنم

پشتیبانی آواسام :

2سلام ما دو عدد دوره بصورت رایگان برگزار کردیم به نام دوره ی آموزش گیمپ فارسی در ۶۰ جلسه و دوره ی طراحی وکتور گرافیک در لینوکس که نشون میده تمام کارهای گرافیکی در لینوکس اتفاقا سریعتر و قویتر از ویندوز با نرم افزارهای رایگان قابل انجام است.

فرهاد / 3 سال پیش

راحت وبی پرده بگم که عالی توضیح دادید.خیلی از ابهاماتم برطرف شد.ممنونم.هیچ سایتی اینطور توضیح نداده بود.

حسین / 4 سال پیش

عجب یعنی واقعا میشه با puppy برنامه نویسی کرد! یعنی یه سیستم عامل 300  مگابایتی از پس android stodio بر میاد؟ یا اصلا قابلیت نصبشون و داره؟؟؟! 

پشتیبانی آواسام :

سلام ارتباطی با این نداره که هسته و درون سیستم عامل حجمش چقدره ! همیشه ممکنه نرم افزارهایی باشه که حجمشون از حجم سیستم عامل بالا باشه و خوب هم ران بشه

مهدی / 4 سال پیش
سلام بسیار عالی بود مقاله های آواسام واقعا عالیه
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس