چیزهای مهم درباره ی فریمورک Vue.js ( ویو جی اس )

چیزهای مهم درباره ی فریمورک Vue.js ( ویو جی اس )

بروزرسانی : 6 ماه پیش
دسته بندی :‌ - طراحی وب

Vue.js چیست ؟

vue.js یا ویو جی اس یک فریمورک برای زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت است و با استفاده از این فریمورک شما میتوانید فرانت اند یک وب سایت را هرچه سریعتر و زیباتر و کاراتر بسازید .

با وجود فریمورک Vue.js شما میتوانید از فریمورک ها یا کتابخانه های دیگر جاوا اسکریپت هم بهره بگیرید ولی vue.js تقریبا یک فریمورک کامل سمت کلاینت یا فرانت اند وب سایت است . هدف اصلی توسعه ی vue.js ایجاد سایت های تک صفحه ای یا spa بوده است که جلوتر در موردش توضیح خواهیم داد .

فریمورک ویو جی اس ( vue.js )  چیست

 

محبوبیت Vue.js رو به افزایش است و هر روز بر تعداد برنامه نویسانی که به استفاده از این فریمورک رو می آوردند افزوده میشود ولی بیایید قبول کنیم که محبوب ترین ابزار فرانت اند وب سایت ها هنوز هم JQuery است .

در این مقاله چیزهای مهمی که هر توسعه دهنده ی وب باید در مورد Vue.js بداند را لیست کرده ایم که به نظر ما این ها دلایل اصلی برگزیده شدن Vue.js توسط جامعه ی بزرگی از برنامه نویس های وب بوده است .

 

حتی کتابخانه ها و فریمورک های مختلف برای vue.js نوشته شده است که با استفاده از آنها به گسترش پروژه ی خود میتوانید کمک کنید.

 

1 - یادگیری فریمورک Vue.js بسیار آسان است

من قصد ندارم خودم را بعنوان برنامه نویس قوی و تمام عیار معرفی کنم ( نه اینطور نیست ) ولی قبلا تجربه ی استفاده ی Vue.js را داشته ام و آنرا بصورت صادقانه با شما در میان خواهم گذاشت .

 

یادگیری فریمورک Vue.js بسیار راحت است

 

یکی از ویژگی های فریمورک Vue.js به نظر من این است که این فریمورک راحت ترین فریمورک در بین تمامی فریمورک ها یا کتابخانه های جاوا اسکریپتی است . برای شروع شما نیاز به چند خط جاوااسکریپت لابلای HTML نیاز دارید . همین !

برای شروع و حرفه ای شدن در Vue.js شما به دانش خاصی نیاز ندارید . این فریمورک بهترین گزینه برای افرادی که میخواهند تازه شروع کنند یا افرادی که حتی حرفه ای هستند میباشد .

 

2 - فریمورک Vue.js بطور دیوانه کننده ای سریع است

قبول میکنم که اکثر فریمورک های جاوا اسکریپتی سریع هستند اما فریمورک Vue.js پرفرمنس و سرعت بسیار بالاتری دارد .

 

فریمورک vue.js بسیار سریع است

 

تیم vue.js در مستندات خود مقایسه ای را بین vue.js و فریمورک و کتابخانه های دیگر جاوا اسکریپتی2همانند Ract2انجام داده است که شما میتوانید از اینجا مقایسه را ببینید .

دلیل سرعت بالای Vue.js همانند React اتکا به22virtual DOM2است . همچنین Vue.js بسیار سبک است و به همین دلیل سرعت لود بالایی دارد .

همچنین تمامی وابستگی های این فریمورک در زمان رندر شدن بررسی میشود و سیستم میداند که کدام کامپوننت باید مجددا رندر شود یا اینکه بدون تغییر باقی بماند .

این نکته را هم در نظر داشته باشید که Vue.js بدون وابستگی به تمپلیت خاصی با html و css خالی و خام کار میکند و همچنین شما میتوانید روی هر فریمورک سی اس اس یا تمپلیت دیگر نیز از آن استفاده کنید .

 

3 فریمورک Vue.js دارای CLI رسمی است

هر چند وجود این بخش ضروری نیست ولی تیم توسعه دهنده ی Vue.js اینجا یک CLI رسمی را برای کمک به توسعه دهندگان معرفی کرده است . این ابزار همچنین یک محیط توسعه ی مدرن و راحت را فراهم میکند .

ویو جی اس vue.js cli رسمی

 

ابزار CLI به توسعه دهندگان کمک میکند تا با استفاده از دستوراتش بتوانند پروژه های Vue.js را کنترل و مدیریت کنند .

از طریق cli که موجب سرعت بخشیدن به توسعه میشه و میتونیم از این طریق ویو را نصب کنیم و با یک سری دستورات ساده تغییراتمون در کد را بصورت hot reload مشاهده کنیم.

 

4 فریمورک Vue.js جامعه ی بزرگی دارد

وقتی شما با یک زبان برنامه نویسی یا یک فریمورک یا هر چیز دیگری که در این دسته ها قرار بگیرد کار میکنید جامعه ی اطراف آن است که تجربه های شما را میسازد .

 

جامعه ی بزرگ برنامه نویسان vue.js

 

این مهم است که پشتیبانی از چیزی که با آن کار میکنید توسط افراد زیادی باشد . این مهم است که منابع زیادی برای آن وجود داشته باشد .

اگر تعداد اعضای جامعه ی یک زبان یا فریمورک زیاد باشد به راحتی میتوانید مشاوره ی رایگان برای خود پیدا کنید یا میتوانید یک فرد پیدا کنید که پاسخ سوالات فنی شما را بدهد .

این مسئله زمانی بیشتر کاربرد دارد که شما روی پروژه عملی واقعی یا در شرکت واقعی مشغول به کار هستید و به مشکلی خاص برمیخورید که پاسخ ان در اینترنت هم نیست اینجاست که جامعه به کمک شما می آید .

فریمورک Vue.js از ابتدا در گیتهابش رو به گسترش بوده است ، انجمن بسیار فعالی دارد ، کنفرانس های بین المللی نیز دارد و همچنین منابع آموزشی خوب فارسی هم دارد .

شما میتوانید از دوره ی پروژه محور Vue.js آواسام دیدن کنید و در صورت مناسب بودن در آن شرکت کنید .

در هر صورت شاید متعجب کننده باشد که سازنده ی Vue.js خودش نیز شخصا در جامعه ها و انجمن ها حضور دارد و با شما صحبت میکند ، در حقیقت احتمال این وجود دارد که اگر سوالی بپرسید یا بحثی را ایجاد کنید سازنده ی اصلی این فریمورک نیز شرکت میکند .

 

نتیجه گیری

فریمورک Vue.js یک فریمورک سبک وزن و سریع برای فرانت اند وب است . دیگر زمان آن گذشته که سایت ها صفحه به صفحه لود بشن امروزه مشتریان درخواست میکنند که سایت مثل اپلیکیشن باشد . یعنی بدون نیاز به ریفرش شدن و این حرفها اتفاقات درون صفحه ی مرورگر بیوفته .

چیزی که در ابتدا سخت به نظر میرسید و زمانی این کارها با Ajax خالی و ... انجام میگرفت ولی حقیقتا کار با جاوااسکریپت خالی سخت است چون هم میزان کدهای شما زیاد میشود ، هم خطاگیری سخت است و دیگر مشکلات ...

کم کم جای خالی ابزارهای فرانت اند حس میشد که بتوانند این کار را آسان کنند و فریمورک ها و کتابخانه های زیادی برای این کار ظهور کردند که چند مورد آنها موفق بوده است از جمله ی Angular.js , React.js و Vue.js ...

که به نظر میرسد Vue.js برای ساخت سایت های تک صفحه ای عالی عمل کرده است اکثر استارتاپ های جهانی از این فریمورک استفاده میکنند .

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/167
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
وحید / 5 ماه پیش

سلام ممنون میشم یک مقایسه بین vue و react قرار بدهید. تشکر

زهرا / 6 ماه پیش

سلام وقت بخیر ممنون از مقاله ی مفیدتان ایا دوره ی آموزشی خوبی برای ویو جی اس و همچنین nuxt و بقیه کتابخانه های vue مثل vuetify و vuex سراغ دارین ؟ 

ممنون میشم راهنمایی کنید

مهدی قاسمی / 4 سال پیش
سلام . درود بر مجموعه ی آواسام عزیز . بسیار مفید و عالی درباره ی vue.js بود و نکات ارزشمندی داخلش بود . دوره ی ویو جی اس شما را الان تهیه کردم و شروع کردم امیدوارم دوره ی خوبی باشد
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس