چطور یک برنامه نویس موبایل شوید ؟ (راهنمای کامل)

چطور یک برنامه نویس موبایل شوید ؟ (راهنمای کامل)

بروزرسانی : 4 ماه پیش

صنعت نرم افزاری موبایل ، بسیار گسترده است و انتظار میرود در سال آینده ( 2020) هم رشد بسیاری داشته باشد، این رشد به قدری است که هر برنامه نویس را مجذوب میکند تا یک برنامه نویس موبایل شود، ما راه کارهای عالی در این مقاله نوشته ایم که صد در صد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برای موبایل ها اپلیکیشن تولید کنید.

در واقع تحقیقات نشان میدهد ارزش صنعت نرم افزاری موبایل در سال 2020 به مقدار 188.9 بیلیون دلار خواهد رسید.البته این آمار در زمان نوشتن مقاله در سال ۲۰۱۸ بود و اکنون که سال ۲۰۲۰ هم تمام شده است اتفاق شگفت انگیزی رخ داده، این مبلغ نه تنها واقعیت نبود بلکه بجای 188.9 بیلیون دلار به 581.9 بیلیون دلار رسیده است  یعنی تقریبا چهار برابر چیزی که پیش بینی شده بود.

با این رشد مطمئنا بازار کار برنامه نویسی موبایل بسیار پرسود خواهد بود . در این زمینه میتوانید در شرکت های برنامه نویسی موبایل استخدام شوید یا اپلیکیشن های شخصی خود را تولید کنید .

برای شروع یادگیری برنامه نویسی موبایل نیاز نیست حتما دانشگاه یا جای خاصی برای آموزش ثبت نام کنید و مدرک خاصی دریافت کنید ، البته این کار را میتوانید انجام دهید ولی هزینه و زمان اضافی از شما میگیرد .به همین دلایل است که ما آواسام را راه اندازی کردیم تا در هر مکانی که زندگی میکنید به راحتی از آموزش های آنلاین لذت ببرید و با استفاده از آموزش های برنامه نویسی موبایل آواسام بتوانید برنامه نویسی موبایل را یاد بگیرید.همچنین قبلا درباره ی آینده ی شغلی برنامه نویسی موبایل نیز صحبت کردیم تا نگرانی های شما بابت آینده از بین برود. 

اگر حوصله ی مطالعه ی دقیق مقاله ی زیر را ندارید ما یک پادکست صوتی تولید کرده ایم که میتوانید بجای خواندن مقاله آنرا از همین زیر گوش بدهید:

پادکست صوتی درباره ی اینکه چگونه یک برنامه نویس موبایل شوید

 

چطور یک برنامه نویس موبایل شوید ؟‌

در این مقاله ی آموزشی ما پنج قدم برای شما آماده کرده ایم که با خواندن و عمل کردن به آنها شما میتوانید یک برنامه نویس موبایل شوید . پس بیایید شروع کنیم.

چطور یک برنامه نویس موبایل شویم ؟

راه کارهایی که در زیر ارائه شده است حاصل سالها تحقیقات و تجربیات مهندس نیکزاد میباشد که با همکاری گروه آموزشی آواسام تولید شده است و این راه کار ها توسط هزاران نفر استفاده شده و موفقیت آمیز بوده است.قبلا درباره ی اینکه چطور یک برنامه نویس شوید صحبت کرده بودیم ولی این مقاله ی آموزشی اختصاصا درباره ی این است که شما چطور یک برنامه نویس موبایل شوید.

 

برای شروع برنامه نویسی موبایل یکی از پلتفرم های موبایل را انتخاب کنید . 

اولین قدم برای یادگیری برنامه نویسی موبایل این است که شما ابتدا پلتفرم خود را مشخص کنید . پلتفرم های زیادی همچون Android , iOS , windows , blackberry و symbian و ... میتوانید برای موبایل ها پیدا کنید ولی چیزی که مشخص است این است که Android و iOS است که به بازار موبایل های هوشمند تسلط دارند . 

ممکن است برنامه نویسی برای windows هم جالب باشد اما سودمند نخواهد بود بنابراین اگر به فکر کسب درآمد خوب از این راه هستید راه عاقلانه این است که از بین Android یا iOS یکی را انتخاب کنید البته میتوانید هر دو را هم انتخاب کنید !

 اگر بخواهید در هر کدام از این پلتفرم ها اپلیکیشن تولید کنید مباحث متفاوت است و هر کدام تخصص جدایی نیازمند است  . 

برای شروع پیشنهاد نمیشود که سراغ تسلط بر برنامه نویسی هر دو پلتفرم یعنی android و iOS بروید بهتر است ابتدا یکی از آنها را انتخاب کنید بعد از تسلط بر یکی از آنها میتوانید به راحتی به پلتفرم دیگر هم کوچ کنید . 

شما میتوانید از ویدیو زیر که همان ویدیو پادکست صوتی این مقاله است استفاده کنید تا اگر حوصله ی مطالعه ی با دقت مقاله را ندارید از آن استفاده کنید :‌

 

برای شروع برنامه نویسی موبایل ،‌ مهارت های پایه ای پس زمینه را یاد بگیرید 

برای اینکه به یک برنامه نویس موبایل تبدیل شوید ، باید مهارت ها و دانش لازم برای توسعه ی نرم افزار را یاد بگیرید . اما قبل از شیرجه زدن به دنیای برنامه نویسی بهتر است به سوال زیر پاسخ بدید . 

شما دقیقا از کجا دارید شروع میکنید ؟

 

سه نوع سناریو برای پاسخ به این سوال میتواند وجود داشته باشد . 

  1. شما برنامه نویس وب هستید و الان دوست دارید برنامه نویسی موبایل را یاد بگیرید ، در این حالت ما پلتفرم های خوبی را برای شروع کردن برنامه نویسی اندروید به شما معرفی خواهیم کرد مثل  Appcelerator Titanium . 
  2. شما هیچ تجربه ای در زمینه ی کدنویسی ندارید ولی بصورت مقدماتی میدانید که شی گرایی چیست و چطور کار میکند ؟  در این حالت درک و یادگیری نحوه ی توسعه ی یک اپلیکیشن موبایل برای شما ساده تر خواهد بود . 
  3. شما مطلقا هیچ دانشی در این زمینه ها ندارد و از صفره صفر میخواهید شروع کنید ؟ در این صورت پیشنهاد میکنیم حداقل یک دوره ی آموزشی مبانی برنامه نویسی و کامپیوتر را سپری کنید سپس وارد مباحث برنامه نویسی شوید . 

خب اکنون که با توجه به موارد بالا متوجه شدید در چه مکانی هستید بهتر میتوانید تصمیم بگیرید . 

مرحله ی بعدی شامل موارد زیر خواهد بود 

تسلط بر مهارت های برنامه نویسی موبایل 

بعد از اینکه پلتفرم موبایل مد نظر خود را مشخص کردید برای مثال Android یا iOS شما باید مفاهیم اصلی برنامه نویسی و زبان مورد نیاز آنرا برای تولید اپلیکیشن ها یاد بگیرید . 

شروع ساخت اپلیکیشن برای iOS

 

چگونه یک برنامه نویس iOS شویم

 

شما باید زبان های برنامه نویسی Objective-C  و Swift را یاد بگیرید . اما دقیقا کدام یک را باید انتخاب کنید ؟ پاسخ به این سوال به این مورد بستگی داره که شما چرا برنامه نویسی iOS را میخواهید شروع کنید . 

اگر قصد شما از یادگیری برنامه نویسی iOS این است که محصول شخصی خود را تولید کنید swift گزینه ی بهتری خواهد بود . swift در سال 2014 معرفی شد و از آن زمان تا کنون بازخورد های مثبتی دریافت کرده است . 

ولی اگر قصد دارید برنامه نویسی iOS را با هدف استخدام شدن در شرکت های برنامه نویسی یاد بگیرید گزینه ی Objective-C گزینه ی بهتری خواهد بود . 

هزاران اپ iOS وجود دارد که با Objective-C ساخته شده است برای بروزرسانی و مدیریت آنها نیاز به برنامه نویس Objective-C است . 

شرکت اپل کتابخانه ی توسعه دهندگان iOS را فراهم کرده است که مستندات بسیار خوبی برای برنامه نویسان موبایل است . 

شما میتوانید آموزش ها و ویدیوهای بسیاری را پیدا کنید که به شما در برنامه نویسی iOS کمک خواهند کرد . 

با استفاده از این مستندات پیچیدگی یادگیری توسعه ی اپ های iOS به بخش های کوچک تقسیم میشود و شما به راحتی میتوانید انها را یاد بگیرید . در حقیقت بخش توسعه دهندگان iOS وبلاگ های آموزشی زیادی است . 

 

شروع ساخت اپلیکیشن برای Android

چگونه یک برنامه نویس اندروید شویم

برای برنامه نویسی و تولید اپلیکیشن های Android شما باید زبان های Java یا Kotlin را بلد باشید . برای افرادی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند توصیه میشود ابتدا یک دوره برنامه نویسی جاوا برای اندروید را ببینند بعد شروع کنند . البته مستندات توسعه دهندگان گوگل هم مناسب یادگیری هست ولی برای افرادی که به انگلیسی تسلط دارند و حداقل قبلا تجربه ی برنامه نویسی داشته اند . 

قبل از اینکه شروع به تولید اپ برای Android بکنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که در بازار موبایل ها و دستگاه های بسیار زیادی برای این سیستم عامل وجود دارد چون Android برخلاف iOS اوپن سورس است و شرکت های مختلف روی دستگاه های خود آنرا سازگار کرده اند از جمله موبایل های هوشمند انواع برند ها ، تبلت های مختلف و در نهایت دستگاه ها و اندروید باکس های زیادی هستند که از اندروید بهره میگیرند . طوری شده است که حتی تلویزیون های خانگی با سیستم عامل اندرویدی عرضه میشوند . 

اما جای نگرانی نیست بعد از درک مفاهیم گستردگی اندروید و سازگاری اپلیکیشن خود با دستگاه های مختلف شما بازار بزرگی از موبایل ها را در دست خواهید گرفت . 

 

از برنامه های توسعه یا همان IDE ها استفاده کنید 

این برنامه ها دارای نمونه کدها ، ابزارهای کمکی ، بخش های گرافیکی ، پلاگین ها و ... هستند که به کمک برنامه نویس می آیند و کار را هر چه راحت تر انجام میدهند مثل Android Studio برای برنامه نویسی اندروید . 

برای توسعه ی اپلیکیشن اندرویدی بصورت رسمی شما میتوانید از محیط های زیر استفاده کنید

  • محیط eclipse یک محیط قدیمی که قبل از android studio مورد استفاده بود و همچنان هم برخی برنامه نویسان استفاده میکنند ولی دیگر توسط گوگل پشتیبانی نمیشود
  • محیط Android Studio یک محیط جدید که توسط گوگل برپایه ی محیط Intellij IDEA ساخته شده است و هم اکنون مورد استفاده ی اکثر برنامه نویس اندرویدی است

برای توسعه ی اپلیکیشن iOS بصورت رسمی شما میتوانید از محیط زیر استفاده کنید

  • محیط توسعه ی XCode که توسط شرکت اپل برای ساخت و توسعه ی اپ های iOS ساخته شده است .
  • محیط های توسعه ی دیگری نیز وجود دارد ولی هیچکدام به Xcode نمیرسد .

 

مهارت های برنامه نویسی موبایل را همیشه تمرین کنید 

اینکه شما یاد بگیرید چطور کدنویسی کنید شروع کار است . بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که شما تمرین کنید . شما میتوانید تمرینات خود را به ترتیب زیر انجام دهید . 

  1. توسعه ی اپ یک ایده 
    مشکلات روزمره ی مردم را پیدا کنید و آنها را لیست کنید سپس هرکدام را که احساس میکنید مهمتر است انتخاب کنید و پس از تصمیم گیری برای ساختن اپ خود برنامه ریزی کنید . 
  2. یاد بگیرید ui و ux خوبی ایجاد کنید
    این خیلی مهم است که کاربران استفاده کننده ، به راحتی با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کنند و استفاده کردن از اپلیکیشن نیاز به آموزش های اضافی نباشد . یعنی کاربر برای جابجایی در اپلیکیشن نیاز به آموزش خاصی نداشته باشد و خود به خود اپ را درک کند. ضمنا طوری ui و ux طراحی کنید که امکانات اپلیکیشن را به کاربر نشان دهد .
  3. از کمک دیگران استفاده کنید
    در ابتدا شاید نیاز به کمک افراد خاصی نداشته باشید اما با گسترش اپ باید از کمک دیگران چه بصورت رایگان و چه بصورت پولی استفاده کنید تصور کنید شما کدنویس ماهری هستید ولی گرافیک شما افتضاح است و در این صورت ایده شما هرگز موفق نخواهد شد و اینجاست که شما باید یک گرافیست متبحر پیدا کنید و بخشی از پروژه ی خود را به او بسپارید .
  4.  اپلیکیشن خود را آزمایش کنید
    پس از اتمام توسعه و ساختن اپلیکیشن های موبایل حتما باید آنها را آزمایش کنید چون باگ ها و خطاهای اپلیکیشن اجتناب ناپذیر هستند .
    برای آزمایش شما میتوانید نسخه ای از اپلیکیشن خود را به دوستان خود بفرستید و از آنها بخواهید که اپ را نصب و تست کنند و اگر ایرادی را دیدند به شما گزارش بدهند .

 

رفتن به پلتفرم های دیگر

اگر شما برنامه نویسی موبایل در یک پلتفرم خاص را یاد گرفتید ممکن است بعد از مدتی بخواهید پلتفرم دیگری را نیز یاد بگیرید .

اما در هنگام سوئیچ کردن بین پلتفرمهای مختلف موبایل باید در نظر داشته باشید که هر پلتفرم سلیقه های خاص خود را دارد و همچنین آن پلتفرم ویژگی های خاص خود را دارد که برای از دست ندادن کاربران اپلیکیشن باید آنها را در نظر داشته باشید .

خیلی از دوستان درباره ی این سوال میکنند که آیا یک نفر میتواند در یک زمان هم برنامه نویسی اندروید را انجام دهد و هم برنامه نویسی iOS را ؟ پاسخ این سوال بله است ولی به شرطی که جنبه های مثبت و منفی هر پلتفرم ، ویژگی های منحصر به فرد و استفاده کنندگان آن پلتفرم و سلیقه های انها در نظر گرفته شود .

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/169
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
اکبر راشدین / 11 روز پیش
سلام فایل صوتی شما را شنیدم و لذت بردم علاقه به برنامه نویسی دارم سن من ۵۴ هست آیا بنظرتون میتونم ?
پشتیبانی آواسام :

سلام بله قطعا میتوانید چون هیچ محدودیت سنی برای برنامه نویسی وجود ندارد. با احترام

داوود مهدوی / 3 ماه پیش

من هم آرزو دارم برنامه نویس اندروید بشم خیلی وقته درگیرم ولی نمیدونم چرا پیشرفت نمیکنم هر اموزشی رو باز میکنم ببینم حواسم پرت میشه نمیدونم همه این مشکل رو دارن یا فقط من دارم ولی شدیدا به برنامه نویسی اندروید علاقه دارم کاش یکی بود منو راهنمایی بکنه خیلی حالم بد میشه وقتی میبینیم همه سریعا یاد میگیرند ولی من برنامه نویسی رو نمیتونم یاد بگیرم 

پشتیبانی آواسام :

سلام معمولا این مشکل زمانی رخ میده که شما مبانی و اصول برنامه نویسی را نمیدانید و همینطوری مستقیم میرید سراغ برنامه نویسی اندروید ... پیشنهاد میشه اول دوره ۱۲ قدم برنامه نویسی را طی کنید و سپس برید برنامه نویسی اندروید . در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد. این مشکل اکثر افرادی هست که مبانی رو بلد نیستند. با احترام

نادر عزیززاده / 5 ماه پیش

سلام بسیار مقاله ی مفید و عالی بود لذت بردم هم پادکست صوتیشو گوش دادم هم مطلب رو خوندم 

برای دوستانی که میخان برنامه نویسی اندروید رو شروع کنن پیشنهاد میدم با دقت مقاله رو بخونید

سحر ابراهیم زاده / 5 ماه پیش

سلام از این دوره های آموزشی که در کنار مطلب قرار دادید استفاده کنیم میتونیم از صفر شروع کنیم و برنامه نویسی اندروید را یاد بگیریم ؟ من میخاستم هر دو دوره ی آموزش جاوا و دوره ی آموزش کاتلین شما رو تهیه کنم تا بتونم برنامه نویسی اندروید را شروع کنم ممنون

پشتیبانی آواسام :

سلام بله میتونید کاملا از صفر شروع کنید دوره ها از صفر هستند.

HABIB JAFARI / 1 سال پیش

سلام جناب نیکزاد،

من اصلا هیچ تجربه ای در مورد کامپیوتر و برنامه نویسی ندارم.کلا به قول معروف صفر صفرم.ولی با اطلاعاتی که دارم برنامه نويسي مخصوصا در اروپا در امد خوبی داره.

به همین خاطر میخوام برنامه نویسی موبایل رو یاد بگیرم ،ممنون میشم بیشتر راهنماییم کنید یا اگه کلاس های خصوصی دارین خوشحال میشم ثبت نام کنم و با شما همکاری داشته باشم.

ممنون از پاسخگویی شما

سالار / 2 سال پیش

سلام و خسته نباشید. من قصد دارم برنامه نویسی اندروید را شروع کنم . به نظرتون چه دوره ی آموزش برنامه نویسی اندروید برای من مناسب هست ؟‌

پشتیبانی آواسام :

سلام . ممنون . برای آموزش برنامه نویسی اندروید شما میتوانید از دو زبان کاتلین و جاوا برای برنامه نویسی استفاده کنید که برای هر دو ما دوره های آموزشی فارسی و با کیفیت تولید کرده ایم. پیشنهاد ما ابتدا یادگیری زبان جاوا و سپس کاتلین است. برای مشاهده دوره ها لینک های زیر مراجعه فرمایید:2

برای برنامه نویسی اندروید با جاوا : https://avasam.ir/product/21

برای برنامه نویسی کاتلین : https://avasam.ir/product/48/

sara / 3 سال پیش

سلام وقتتون بخیر

من سئوکار یک سایت برای آموزش برنامه نویسی اندروید هستم 

می خواستم ببینم اگه بخوام از این مطلب یک لینک به وب سایت مورد نظرم بدید شرایطش چیه. 

 

پشتیبانی آواسام :

سلام و تشکر . متاسفانه ما هیچ لینک تبلیغاتی قبول نمیکنیم هر چه هست درون سایت خودمان هست بیرون ارجاع نمیدیم با احترام

مهمان / 4 سال پیش
سلام. ضمن تشکر از مطالب خوبتون, اون دوره مقدماتی که فرمودید رو از کجا تهیه کنیم؟- (بنده به قول خودتون صفره صفرم)
پشتیبانی آواسام :

سلام و تشکر دوره را اینجا تهیه کنید https://avasam.ir/product/21

mahmoud / 4 سال پیش

سلام ممنون این مقاله عالی بود برای من..!

سوالی در ذهنم ایجاد شد که ایا میتوانم زبانی را یاد بگیرم که هر دو پلتفرم رو زیر نظر داشتع باشم؟؟

پشتیبانی آواسام :

سلام منظورتون شاید برنامه نویسی مولتی پلتفرم هست با موارد زیر میتونید2

kotlin multiplatform

flutter

reactnative

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس