وضعیت هسته ی لینوکس در سال 2020

وضعیت هسته ی لینوکس در سال 2020

بروزرسانی : 3 ماه پیش
دسته بندی :‌ - لینوکس

کرنل یا هسته ی لینوکس چیست ؟ 

شاید شما هم شنیده باشید که برخی میگویند سیستم عامل لینوکس و برخی دیگر انتقاد میکنن که لینوکس سیستم عامل نیست هسته یا کرنل است. در ادامه میخواهم درباره ی هسته یا کرنل لینوکس به شما بگویم و کرنل لینوکس را سیستم عامل لینوکس اشتباه نگیرید. عبارت لینوکس وقتی خالی به کار برده میشود به خانواده ای از سیستم عامل ها اشاره میکند که بر پایه ی هسته ی لینوکس یا برپایه ی دیگر سیستم عامل هایی که بر پایه ی هسته ی لینوکس هستند اشاره میکند. یعنی اینکه بگوییم لینوکس یک سیستم عامل است کاملا صحیح است و هیچ ایرادی بر آن نیست . خانواده ی سیستم عامل هایی که هسته ی آنها نهایتا به کرنل لینوکس میرسد را میتوانیم لینوکس خالی صدا بزنیم هرچند هر کدام از آنها نام خاص برای خود دارند . 

هسته ی لینوکس چیست ؟ درک هسته یا کرنل لینوکس

 

مثلا لینوکس اوبونتو - لینوکس مینت - لینوکس فدورا - لینوکس دبیان - لینوکس رد هت و ...

اصطلاحا به سیستم عامل های درون این خانواده توزیع های لینوکس هم گفته میشود چون که همگی در ریشه به یک جا میرسند و آنجا هسته یا کرنل لینوکس است . پس لینوکس یعنی سیستم عاملی برای کامپیوترهای شخصی ، سرورها و دیگر دستگاه ها و از این به بعد اگر کسی گفت من روی لپتاپم لینوکس نصب کردم ایرادی بر صحبت های او نگیرید چون که او اشتباه نمیکند . 

اما هسته ی لینوکس یا کرنل لینوکس چیست ؟‌

هر سیستم عاملی برای مدیریت منابع کامپیوتر شما به نحو احسن و در نهایت در حالت کلی ایجاد ارتباط بین شما و کامپیوتر شما است . 

وظایف سیستم عامل بسیار زیاد است و در حوصله ی این مقاله نمیگنجد ولی در این حد توضیح برای شما کفایت میکند که بدانید هسته برای هر سیستم عاملی اجباری و مورد نیاز است چه لینوکس چه ویندوز چه مک و یا هر چیز دیگری ...

هسته ی لینوکس توسط لینوس توروالدز بعنوان یک پروژه ی تفریحی ساخته شد پروژه ای که در ابتدا یک ابزار ساده برای فراهم کردن نیاز های توروالدز بود ولی کم کم انقدر پیشرفت کرد که بعد از سالها لینوس توروالدز احساس کرد ابزاری که تهیه کرده است میتواند بعنوان یک کرنل سیستم عامل باشد .

 

گنو/لینوکس چیست ؟ 

گنو/لینوکس چیست ؟ هسته ی لینوکس چیست

گنو/لینوکس نامی بود که ریچارد استالمن برای سیستم عاملی که جامعه ی گنو ساخته بود انتخاب کرد البته بسیاری از ابزارهای این سیستم عامل تحت گنو بودند ولی چون سیستم عامل انها از هسته ی ضعیفی برخوردار بود هسته لینوکس را استفاده کردند و بعد اسم گنو / لینوکس را برای آن انتخاب کردند که بارها توسط لینوس توروالدز رد شده است و لینوس ترجیح میدهد که هسته ی لینوکس با نام << لینوکس کرنل >> و تمامی سیستم عاملهایی که روی این هسته استوار شوند << لینوکس >> نامیده شود نه << گنو / لینوکس >> . 

سخنی از لینوس توروالدز در مستند  Revolution OS :

خب، فکر می‌کنم توجیه‌پذیر است، اما زمانی قابل توجیه است که شما در واقع توزیعی گنویی از لینوکس درست کنید … همان‌گونه که فکر می‌کنم «ردهت لینوکس» بدون اشکال است، یا «سوزه لینوکس» یا «دبیان لینوکس»، چون اگر شما واقعاً توزیع مخصوص به خودتان را بسازید، آن را نیز باید نامگذاری کنید. اما من فکر می‌کنم در حالت کلی، گفتن «گنو لینوکس» به جای لینوکس مسخره است.

دیدگاه دیگری از لینوس توروالدز خالق لینوکس : 

اومم، این بحث مدت زمانی طولانی و به اندازه کافی ادامه داشته است، از همگی متشکرم. این که مردم لینوکس را چه بنامند واقعاً اهمیتی ندارد، البته تا زمانی که اعتبار به جایی که باید، داده شود (در هر دو طرف). بشخصه، شدیداً به گفتن «لینوکس» ادامه می‌دهم

خب کاملا مشخص است که سازنده ی هسته ی لینوکس دوست ندارد اسم هسته اش تغییر پیدا کند چون فقط چند ابزار یا هر چیز دیگری به آن اضافه شده باشد . 

اندروید را در نظر بگیرید ، سیستم عاملی برای گوشی های موبایل است و هسته ی آن نسخه ی اختصاصی شده از لینوکس است ولی هیچ ابزار گنو در آن وجود ندارد آیا میتوان باز هم نام گنو/لینوکس را برای آن انتخاب کرد مطمئنا نه !

شما وقتی میتوانید نامی برای سیستم عامل خود انتخاب کنید که یک توزیع جدید بسازید که هسته ی لینوکس مبنای آن باشد مثل دبیان لینوکس ، مثل آرچ لینوکس ، مثل فدورا لینوکس نه اینکه نام هسته را عوض کنید به نظر من این نامردی در مقابل زحمات لینوس توروالدز است و یک نوع خودخواهی از طرف ریچارد استالمن برای معروفیت گنو .

در هر صورت گنو/لینوکس و لینوکس هر دو به یک چیز اشاره میکنند ، خانواده ی سیستم عامل هایی که هسته ی آنها کرنل لینوکس است و تمام . 

 

وضعیت هسته ی لینوکس در سال ۲۰۲۰

هسته ی لینوکس دائما در حال آپدیت شدن توسط نویسندگان آن است . در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی میزان کدهای این هسته به تعداد ۲۷.۸ میلیون خط کد رسید . 

بصورت دقیقتر آمار هسته ی لینوکس را میتوانید در اینجا مشاهده کنید و همچنین بصورت کامل در ادامه ی مقاله برای شما توضیح خواهیم داد . 

  • تعداد خطوط هسته ی لینوکس تا تاریخ 2020/1/1 به میزان 27,852,148 خط رسیده است
  • تعداد کل کامیت های لینوکس به تعداد 887,925 رسیده است 
  • و تعداد برنامه نویسانی که روی هسته کار کرده اند 21,074 میباشد 
  • تعداد فایل های این هسته 66,492 است 
  • میانگین اندازه ی فایل ها هسته تقریبا 13448.10 بایت است 

 

آمار هسته ی لینوکس و رشد هسته ی لینوکس در طول سالیان 

در نمودار زیر رشد تعداد خطوط این هسته را مشاهده میکنید . 

وضعیت تعداد خطوط هسته ی لینوکس در سال 2020

در نمودار زیر رشد تعداد فایل های هسته ی لینوکس در طول سالیان گذشته را مشاهده میکنید 

تعداد فایل های هسته ی لینوکس در سال 2020

در لیست زیر نیز برترین نویسندگان هسته ی لینوکس را مشاهده میکنید که در بالاترین گزینه Linus Torvalds خالق لینوکس قرار دارد . 

سازندگان هسته ی لینوکس در سال 2020

در نمودار زیر نیز فعالیت هسته ی لینوکس در 32 هفته ی گذشته را مشاهده میکنید 

فعالیت هسته ی لینوکس در 32 هفته ی گذشته

 

درباره ی آخرین نسخه ی هسته ی لینوکس 

آخرین نسخه ی هسته ی لینوکس که در تاریخ 5 January 2020 منتشر شده است نسخه ی 5.4.8 است . 

ریپوزیتوری اصلی این هسته روی گیت اصلی لینوکس نگهداری میشود که از اینجا میتوانید ببینید . 

 

نوع هسته ی لینوکس چیست 

نوع هسته ی لینوکس از نوع مونولیتیک است که برخلاف مینیکس که از میکروکرنل استفاده میکند یک هسته یکپارچه ای دارد . 

 

دانلود آخرین نسخه ی هسته لینوکس 

برای دریافت اخرین نسخه ی هسته ی لینوکس میتوانید به وب سایت kernel.org بروید و اخرین نسخه ی هسته را دانلود کنید .  حجم هسته ی لینوکس تا کنون صد و خورده ای مگابایت است . 

 

کتاب صوتی فقط برای تفریح ( Just For Fun ) داستان یک انقلاب اتفاقی - زندگینامه ی لینوکس توروالدز و داستان خلق لینوکس 

کتاب صوتی فقط برای تفریح - زندگینامه ی لینوس توروالدز و داستان خلق لینوکس

برای درک بهتر هسته ی لینوکس پیشنهاد میکنیم کتاب صوتی فارسی و رایگان فقط برای تفریح نوشته ی لینوس توروالدز و دیوید دیاموند را گوش بدهید . 

این کتاب از 4 فصل درباره ی زندگی لینوس توروالدز خالق لینوکس و همچنین داستان خلق و شکل گیری هسته ی لینوکس صحبت میکند . 

با شنیدن این کتاب به درک خوبی از وظایف سیستم عامل ها ، کرنل لینوکس و دیدگاه های لینوس توروالدز در زندگی پی خواهید برد . 

کتاب صوتی فقط برای تفریح زندگینامه ی لینوس توروالدز و داستان خلق لینوکس 

 

ویدیو این مقاله ی آموزشی درباره ی هسته ی لینوکس در سال 2020

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/171
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
امین اسماعیلی / 4 سال پیش

سلام مقاله ی فوق العاده ای بود . درباره ی مسئله ی لینوکس و گنو/لینوکس دچار سردرگمی بودم که با این مقاله حل شد و برام روشن شد . ضمنا اطلاعات مفید مقاله درباره ی هسته ی لینوکس فوق العاده بود . همیشه مقاله هاتون را دنبال میکنم عالی هستید .  

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس