ساخت سایت با کدایگنایتر ، کوچک ولی قوی

ساخت سایت با کدایگنایتر ، کوچک ولی قوی

بروزرسانی : 4 ماه پیش

 

چرا باید وب سایتی با کدایگنایتر ( codeigniter ) ساخته شود ؟

شاید شما هم بارها و بارها اسم فریمورک کدایگنایتر (codeigniter) را شنیده باشید. یکی از محبوب ترین فریمورک های توسعه ی وب با زبان برنامه نویسی PHP است که در سال های گذشته بین برنامه نویسان وب محبوبیت بسیار زیادی داشت و با بوجود آمدن فریمورکی مثل لاراول از محبوبیت آن کمی کاسته شد اما این به دلیل کم بودن قدرت فریمورک کدایگنایتر نبود در ادامه ی مقاله توضیحات مفصل و همچنین مقایسه ی خوبی بین لاراول و کدایگنایتر خواهیم داشت. ویدیو آخر این مطلب را حتما تماشا کنید.

اما سوال اصلی این است که یک برنامه نویس وب چرا باید کدایگنایتر را یاد بگیرد یا چرا وب سایت هایی با کدایگنایتر ساخته میشوند؟

پاسخ در ویدیو پایانی داده شده است . دلیل اصلی استفاده از کدایگنایتر سادگی در استفاده و انتقال سایت و همچنین سرعت بالا و حجم کم فریمورک است.

در بحث آموزش فریمورک کدایگنایتر بصورت پروژه محور که یک دوره ی آموزش کامل از جناب مهندس نیک زاد میباشد شما بصورت کامل از صفر این فریمورک را میتوانید یاد بگیرید و خواهید دید که در این فریمورک ابزارهای قدرتمند و بسیار عالی قرار دارد که کار ساختن وب سایت ها و مخصوصا وب سایت های کوچک تا متوسط را چقدر راحت تر کرده است و همچنین قدرت و امنیت عالی را هم برای وب سایت شما به ارمغان می آورد.

چه نسخه ای از فریمورک کدایگنایتر ( codeigniter ) را باید استفاده کرد ؟ 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید فریمورک کدایگنایتر در سه نسخه ی مختلف عرضه شده است و در ویدیو پایان این مطلب آموزشی نیز به بحث مقایسه ی نسخه های مختلف کدایگنایتر و نسخه ی مناسب صحبت شده است.پیشنهاد میکنیم ویدیو پایان این مطلب را تماشا کنید.

انتخاب نسخه ی مناسب فریمورک کدایگنایتر برای توسعه ی وب

بهترین نسخه ی حال حاضر فریمورک کدایگنایتر که پایداری خوبی هم دارد Codeigniter 3 است چرا که نسخه ی Codeigniter 2 قدیمی است و دیگر بروزرسانی نمیشود و نسخه ی Codeigniter 4 هم نسخه ی جدید است و ممکن است به آن صورت پایداری نداشته باشد.

نسخه های فریمورک کدایگنایتر مخصوصا نسخه های Codeigniter 3 و Codeigniter 4 تفاوت چندانی از نظر ساختار ندارند و با آموزش کدایگنایتر بصورت کلی شما میتوانید با هر سه نسخه ی موجود کار کنید و عمل توسعه ی وب با کدایگنایتر را پیاده سازی کنید.

در نسخه ی 4 یک سری ابزارها و تغییرات ویژه ای اعمال شده است که پیش بینی میشود در آینده ای نزدیک به یک نسخه ی پایدار و خوبی تبدیل شود ولی استفاده کردن از این نسخه در این زمان ممکن است کمی مشکل زا باشد چون بعضی از بخش های این نسخه در حال تست است.

نسخه ی 3 کدایگنایتر تقریبا پایداری خوبی دارد و بهترین گزینه فعلا همین نسخه است و پیشنهاد میکنیم همین نسخه را دانلود و استفاده کنید.

نصب فریمورک کدایگنایتر ( codeigniter )

فریمورک کدایگنایتر به دو صورت قابل نصب است که روش اول بسیار راحت است .

  • دانلود فایل zip شده و اکسترکت کردن آن
  • نصب از طریق کامپوزر ( composer )

در مرحله ی اول که نصب کردن فریمورک کدایگنایتر از طریق دانلود کردن فایل زیپ این فریمورک است کافیست به سایت کدایگنایتر مراجعه کنید و از بخش Downlaod در منوی بالایی وارد صفحه ی دانلود شوید و بعد سه نسخه ی کدایگنایتر که بالاتر بررسی کردیم را مشاهده خواهید کرد. یکی از نسخه ها را که ما در بخش بالاتر نسخه ی 3 کدایگنایتر را پیشنهاد دادیم دانلود کنید.

آموزش نصب فریمورک codeigniter

بعد از زدن دانلود یک فایل Zip شامل تمامی فایل ها و فولدرهای فریمورک Codeigniter بصورت خام خواهد بود که با کپی کردن در مسیر سرور خود که ممکن است یک هاست یا سرور واقعی باشد یا یک سرورمجازی مثل xampp wampp easy-php باشد کپی کنید.

این فایل zip کپی شده در اولین اجرای خود یک صفحه ی خوش آمدگویی یا Welcome  برای شما بصورت زیر نمایش میدهد.

صفحه ی خوش آمد گویی فریمورک کدایگنایتر ( codeigniter )

نصب کردن فریمورک کدایگنایتر با استفاده از composer  به شکل زیر قابل انجام است:

ابتدا باید composer را از سایت اصلی کامپوزر دانلود و روی سیستم خود نصب کنید.بعد از نصب موفق کامپوزر برای اینکه تست کنید کامپوزر در سیستم شما نصب شده است یا نه دستور زیر را در ترمینال و یا cmd وارد کنید : 

composer

بعد از وارد کردن دستور بالا اگر کامپوزر با موفقیت روی سیستم شما نصب شده باشد با یک لوگو مشابه تصویر زیر مواجه میشوید :‌

آموزش نصب و راه اندازی composer

بعد از اینکه مطمئن شدید کامپوزر در سیستم عامل شما نصب و آماده است حالا میتوانید با استفاده از دستور زیر فریمورک کدایگنایتر را با استفاده از composer نصب کنید :

composer create-project CodeIgniter/framework online-store

در دستور بالا یک پروژه ی جدید بر پایه ی فریمورک کدایگنایتر نسخه ی ۳ ساخته میشود و نام آن online-store گذاشته میشود.

 

سخن پایانی :

در سالهای اخیر فریمورک های بهتری مثل Laravel منتشر شده است و بیشتر افراد هم به سمت لاراول کوچ کرده اند اما از نظر پیچیدگی لاراول کمی پیچیده است و ممکن است هرچیزی دست خود توسعه دهنده نباشد چون اکثرا از پکیج های لاراولی استفاده میشود.در کدایگنایتر به آن صورت پکیج های آماده توسعه داده نشده است و برنامه نویس مجبور است که آنها را خلق کند که این را هم میتوان معایب حساب کرد و هم مزیت ! 

بصورت کلی هنوز هم فریمورک codeigniter از امنیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی پیاده سازی شود میتوانید پروژه های عالی با آن بسازید.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/189
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
younes / 3 سال پیش

جالب بود، تشکر بابت زحمتی که کشیدید

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس