پایان کار پایتون ۲ و تفاوت نسخه های پایتون

پایان کار پایتون ۲ و تفاوت نسخه های پایتون

بروزرسانی : 3 سال پیش

اتمام داستان پایتون نسخه ی ۲ و تمرکز اصلی روی پایتون ۳

 ویدیو آموزشی این پست روی IGTV آواسام قرار گرفته است برای تماشا کلیک کنید.

در تاریخ ۱ ژانویه ی ۲۰۲۰ ، پایتون نسخه ی ۲ برای همیشه منسوخ اعلام شد و از این تاریخ به بعد هیچ بروزرسانی و بهبودی برای این نسخه از زبان برنامه نویسی پایتون منتشر نخواهد شد.

تیم توسعه ی پایتون برنامه نویسان را دعوت کرده است که به نسخه ی جدید یعنی نسخه ی ۳ زبان پایتون سوئیچ کنند.

هر چند که پروژه های نوشته شده به زبان پایتون ۲ همچنان کار میکنند و مشکلی از نظر برنامه نویسی با زبان پایتون ۲ وجود ندارد ولی اگر در آینده ای نزدیک مشکل یا باگ امنیتی در این زبان پیدا شود دیگر هیچ بروزرسانی وجود نخواهد داشت که به داد شما و پروژه ی شما برسد.

پس دوستانی که قصد دارند پایتون را شروع کنند از نسخه ی ۳ زبان برنامه نویسی پایتون باید شروع کنند تا در آینده بدون مشکل با این زبان کدنویسی کنند و بتوانند از ویژگی های جدید این زبان بهره بگیرند.

 

تاریخچه ی نسخه های مختلف زبان برنامه نویسی پایتون

تاریخچه ی نسخه های مختلف پایتون و منسوخ شدن پایتون ۲

اولین نسخه ی منتشر شده ی پایتون یعنی نسخه ی 1 پایتون در سال ۱۹۹۴ بود که نسخه ی رسمی تر آن نسخه ی 1.4 پایتون بود و بعد از بروزرسانی هایی که داشت در سال ۲۰۰۰ میلادی آخرین نسخه از سری نسخه های 1 این زبان منتشر شد. 

نسخه ی 1.6 آخرین نسخه از سری نسخه های 1 پایتون بود و سپس در سال 2000 میلادی نسخه ی 2 پایتون منتشر گردید.

در نسخه ی 2 پایتون باگ های زیادی رفع شده بود و امکانات جدیدی اضافه شده بود و مرتبا تا سال 2008 بروزرسانی برای پایتون 2 انجام گرفت.

در سال 2006 تیم توسعه ی پایتون تصمیم گرفتند که یک نسخه ی جدیدی از پایتون را گسترش دهند و آنرا بعنوان نسخه ی جدیدی از پایتون یعنی پایتون 3 ارائه دهند.

در سال 2008 اولین نسخه ی پایتون 3 منتشر شد و در آن زمان تیم توسعه ی پایتون اعلام کرد که برنامه نویسان از نسخه ی قدیمی یعنی پایتون 2 به پایتون 3 مهاجرت کنند.

از انجایی که سینتکس پایتون ۲ و پایتون ۳ با یکدیگر متفاوت بود کدهایی که برنامه نویسان نوشته بودند روی نسخه ی جدید پایتون اجرا نمیشد و به همین منظور تیم پایتون تا سال ۲۰۱۵ به برنامه نویسان این قول را دادند که برای پایتون ۲ هم بروزرسانی منتشر خواهند کرد.

تا سال ۲۰۱۵ عده ای به پایتون ۳ سوئیچ کردند ولی باز هم برخی شرکت ها و پروژه ها هنوز روی پایتون ۲ کار میکردند و به همین منظور تیم پایتون تصمیم گرفت تا تاریخ ۲۰۲۰ تمدید کند و ۲۰۲۰ را بعنوان غروب پایتون ۲ معرفی کردند.

 

تفاوت نسخه ی ۳ پایتون با نسخه ی ۲ پایتون 

تفاوت نسخه های پایتون ۳ و پایتون ۲

در کل پایتون ۳ با هدف جایگزین شدن با پایتون ۲ منتشر شده است و صد در صد بهبودی های فراوانی نسبت به پایتون ۲ داشته است.

در پایتون ۲ مشکلاتی و باگ هایی وجود داشت که در پایتون ۳ اصلاح شده است و همچنین پایتون ۳ راحت تر از پایتون ۲ است یعنی از نظر سینتکس ساده تر است.

کدهای نوشته شده در پایتون ۲ هنگام کامپایل با پایتون ۳ اجرا نمیشود و برعکس هم همینطور است یعنی سازگاری بین پایتون ۲ و پایتون ۳ وجود ندارد.

برخی از توابع تغییر نام داشته اند و خاصیت و کارکرد برخی از توابع نیز به کل تغییر پیدا کرده است. در زیر چند مثال کلی را میزنیم.

در پایتون دو چاپ کردن عبارت با دستور

print "hello"

انجام میشود در حالیکه همین تابع در پایتون ۳ به شکل دیگری است :

print ("hello")

یا تفاوت بزرگ دیگر این است که اگر در پایتون ۳ عددی را بر عدد دیگری تقسیم کنید خروجی یک مقدار اعشاری یا فلوت است ولی در پایتون ۲ خروجی تقسیم عدد صحیح یا int است.

تفاوت های جزئی بسیاری در بین پایتون ۳ و پایتون ۲ وجود دارد که هنگام یادگیری هر کدام بصورت جدا یاد خواهید گرفت.

اگر ویدیو های آموزشی پایتون را دانلود کردید و دیدید که مدرس با نسخه ی ۲ تدریس میکند میتوانید آنرا ادامه دهید و بعد از آموزش کامل پایتون ۲ سراغ یادگیری پایتون ۳ بروید چون تفاوت ها زیاد نیست و به راحتی میتوانید پایتون ۳ را یاد بگیرید البته این کار کمی از زمان شما را هدر میدهد و بهتر است از همان ابتدا دوره های آموزشی پیدا کنید که با پایتون ۳ تدریس میشود.

 

ویدیو بررسی تفاوت نسخه های مختلف پایتون توسط مهندس نیکزاد

تفاوت نسخه های مختلف پایتون و علت منسوخ شدن پایتون ۲

برای بررسی تفاوت های بین نسخه های مختلف پایتون و دلیل منسوخ شدن نسخه ی ۲ پایتون یک ویدیو اموزشی در IGTV اینستاگرام اواسام تولید شده است که بصورت رایگان میتوانید به این ویدیو دسترسی داشته باشید و انرا تماشا کنید تا درک سریعتر و بهتری از موضوع تفاوت بین نسخه های مختلف پایتون داشته باشید.

 ویدیو آموزشی این پست روی IGTV آواسام قرار گرفته است برای تماشا کلیک کنید.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/195
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس