میز های stand desk ( استند دسک ) چیست ؟ 

 

	 برنامه نویسی با میزهای ایستاده یا stand desk

میزهای استند دسک جایگزین خوبی برای میز برنامه نویسان است تا بتوانند بصورت ایستاده برنامه نویسی کنند. 

این میز ها میله هایی برای تنظیم ارتفاع دارند و همچنین میزهای دیگری وجود دارد که روی میز کامپیوتر قبلی شما قرار میگیرد و آنرا به یک استند دسک یا stand desk تبدیل میکند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ، چرا باید ایستاده برنامه نویسی کنیم و برای حفظ سلامتی جسمانی و روحی نباید روی یک صندلی بنشینیم تا کدنویسی کنیم ؟

طبق تحقیقات انجام گرفته در مرکز سلامت دانشگاه هاروارد ، نشستن برای ساعات زیادی در طول روز باعث کاهش عمر فرد میشود.کاهش عمر ناشی از مشکلات جسمی است که به برنامه نویسان وارد میشود.

شاید در ابتدا این مورد مسئله ی مهمی نباشد ولی صحبت ما افرادی هست که شغل انها برنامه نویسی هست و معمولا روزانه حداقل چهار ساعت به برنامه نویسی کامپیوتری مشغول هستند.

در ادامه ی مقاله ، توضیحات بسیار مفید درباره ی کدنویسی بصورت ایستاده صحبت خواهیم کرد با ما باشید...

 

چرا نباید بصورت نشسته روی صندلی برنامه نویسی کنیم

 

	 مضرات نشستن در برنامه نویسی

قبل از هر چیزی به این سوال پاسخ بدهید ، چرا ما موقع کار کردن روی صندلی مینشینیم ؟ این قانون از کجا میاد که باید موقع کار کردن بنشینیم ؟‌

پاسخ به سوالات بالا ساده است . ما راحت طلب هستیم ، نشستن در حین کار باعث راحتی میشود.

از طرف دیگر چرا سرآشپزها ، معمارها ، طراحان صنعتی ، مجسمه سازان ، هنرمندان و بسیاری دیگر غالبا میز ایستاده برای خود انتخاب میکنند و موقع کار روی صندلی نمی نشینند ؟ 

البته در نظر داشته باشید تمام افراد موقع خستگی مینشیند و کمی استراحت میکند ولی لزومی ندارد موقع کار کردن باید بصورت نشسته باشیم. این قانون اشتباهی است.

البته این مورد برای مهندسین کامپیوتر و it و بیشتر افرادی که برنامه نویسی میکنند صدق نمیکند و آنها همیشه موقع کار روی صندلی بصورت راحت نشسته اند.

برای برنامه نویس تصوری که در ذهن دارم  یک فرد لم داده روی صندلی است که خواب آلود هم هست ولی برنامه نویسی که سرپا کدنویسی میکند مثل یک نگهبان آماده و سرحال است.

البته تمام اینا صد در صد درست نیس و بستگی به قابلیت های جسمانی فرد ، موقعیتی که در آن است و خیلی عوامل دیگری بستگی دارد ولی من ترجیح میدهم موقع برنامه نویسی مثل یک نگهبان سرحال باشم که سرپا است تا اینکه یک نگهبان پیر خواب آلو که روی صندلی اش چرت زده است ! هر دو نگهبان است ولی این کجا و آن کجا !

 

چرا باید بصورت ایستاده در مقابل استند دسک یا stand−desk برنامه نویسی کنیم ؟‌

 

برنامه نویسی با میز استند دسک یا stand-desk

قبل از اینکه بصورت کامل وارد بحث شویم بهتر است نکته های زیر را درباره ی برنامه نویسی بصورت ایستاده بخوانید:

  • موقع برنامه نویسی بصورت ایستاده شما میتوانید از صندلی هم استفاده کنید. اینطور نیست که صندلی ممنوع باشد ولی برای استراحت است.
  • تایپ کردن روی کیبورد در حالت ایستاده بسیار راحت تر از حالت نشسته است.
  • درد پا و کمر درد های ناشی از نشستن وجود ندارد.
  • موقع برنامه نویسی بصورت ایستاده احساس خستگی بعد از یک روز کاری نخواهید داشت.
  • موقعی که بصورت ایستاده برنامه نویسی میکنید به ناچار زیاد تکان میخورید جای خود را عوض میکنید و باعث تحرک شما میشود.

در ابتدا ممکن است عادت به نشستن باعث جلوگیری از ایستادن شما هنگام کدنویسی شود ولی توجه کنید که این کار اشتباه و این چرخه ی عادت در زندگی بلاخره باید شکسته شود و ترک شود.

وقتی بصورت ایستاده برنامه نویسی میکردم احساس خوبی داشتم ولی عادت به نشستن باعث میشد این کار را ادامه ندهم ولی بلاخره توانستم بصورت ایستاده کدنویسی کنم.

سرانجام منافع برنامه نویسی بصورت ایستاده را در زیر لیست کرده ام که میتواند برای شما مفید باشد :‌

  1. تقویت سلامتی بدن
  2. کاهش دردهای ناشی از تایپ کردن
  3. بهره وری بیشتر
  4. تمرکز بهتر
  5. جدایی بین تفریح و کار جدی
  6. بی حالی کمتر در طول روز
  7. حافظه ی زیاد برای انجام چند کار بصورت همزمان

در بین مزایای استفاده از stand desk مواردی مثل افزایش تمرکز ذهنی ، کاهش درد های جسمانی و سرحال بودن در طول کار یکی از بهترین مزیت ها میباشد که به باعث پیشرفت سریع برنامه نویسان میشود.

در مورد تجربه ی کدنویسی بصورت ایستاده ، تجربه های خوبی را کسب کردم که یکی از این ها بصورت واقعی افزایش تمرکز برای دیباگ کردن مشکلات کدنویسی بوده است که به راحتی میتوانم خطاهای مخفی در اعماق کدها را پیدا کنم.

ایستادن به خودی خود هم باعث فعال شدن مغز میشود من بارها در حین کدنویسی که بصورت ایستاده انجام میدادم بصورت ناخودآگاه مسائل مربوط به دیباگ ، شی گرایی ، پایگاه داده ، متودها و ... را بخوبی حل کردم.

یکی از مشکلاتی که موقع کدنویسی روی صندلی حس کرده بودم دردهای جزئی کمر بود که در افرادی بسیاری حتی بیشتر هم هست و برنامه نویسی کردن بصورت ایستاده تقریبا این مشکل را حل کرده است و دیگر کمر درد به سراغم نمی آید.

البته تمامی این مشکلات جسمی زمانی بیشتر نمایان میشود که اکثر افراد بعد از مدتی نشستن روی صندلی حالت نشستن خود را آرام آرام بصورت ناخودآگاه تغییر میدهند تا حالت راحت تری داشته باشند کیبورد را به سمت خود میکشند کم کم پایین میروند و سعی میکنند راحت تر از قبل باشند به این حالت اصطلاحا حالت غیر ارگونومیک گفته میشود.

بارها در تحقیقات علمی ثابت شده است که نشستن در یکجا چقدر برای سلامتی بد است و مخصوصا در طول زمان و آرام آرام باعث از دست رفتن سلامتی جسمی میشود.

در نظر داشته باشید ، مواقعی که در حالت ایستاده هستید به راحتی میتوانید قدم بردارید کار دیگری انجام دهید مثل لیوان خود را از روی میز بردارید و جای  خود قرار دهید.

اما همین کارها وقتی نشسته هستید چطور؟ بلند شدن از صندلی باعث میشود فکر برداشتن لیوان از روی میز هم از سر خود بیرون کنید ، قدم زدن و تحریک های مداوم در طول روز به کنار !

 

آیا ایستادن طولانی مدت برای برنامه نویسان باز هم مفید است ؟

 

در این مقاله کلا از مزایای برنامه نویسی جلوی میز ایستاده صحبت کردیم اما این باور اشتباه برداشت نشود که ایستادن حتی در زمان طولانی باز هم برای برنامه نویسان مفید است.

این اشتباه است !‌ ایستادن طولانی مدت هم مشکلات خود را دارد . گاهی استراحت کردن در میان کار روی یک صندلی ارگونومی عالی به نظر میرسد.

 

میز ایستاده ی برنامه نویسی یا stand-desk برنامه نویسی را چطور تهیه کنیم؟

تبدیل میز معمولی کامپیوتر به میز استند دسک برنامه نویسی

در کشور های پیشرفته میزهای ایستاده برای برنامه نویسی و دیگر کارهایی که با کامپیوتر انجام میگیرد بسیار محبوب است و تقریبا باب شده است ولی متاسفانه در کشور ایران هنوز این میزها به سختی پیدا میشوند.

البته چون میز های ایستاده یک چیز سلیقه ای هست بهتر است برای ساختن میز مناسب خود از یک نجاری یا کابینت ساز کمک بگیرید.

میز باید متناسب با قد شما ، تعداد مانیتور و دم و دستگاه هایی که روی میز هست باید اندازه گیری شود و ساخته شود تا به راحتی قابل استفاده باشد.

میزهای آماده ی stand-desk معمولا پایه های قابل تنظیم برای ارتفاع دارند که میشود ارتفاع آنها را متناسب با قد تنظیم کرد.

توجه کنید که مانتیور باید دقیقا روبروی صورت برنامه نویس باشد و آرنچ ها هنگام تایپ کردن حالت نیمه خم داشته باشد و اذیت نشود.

هر چند شما میتوانید میز قدیمی خود یعنی میز عادی برنامه نویسی را هم به یک میز stand desk تبدیل کنید. مبدل میز در بازار پیدا میشود که به راحتی روی میز قدیمی شما قرار میگیرد و آنرا stand desk میکند.

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/197
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
علیرضا / 2 سال پیش

بی شک بهترین و منحصر به فرد ترین مقاله ی آمموزشی در زمینه ی برنامه نویسی بود خوندم که کمتر بهش پرداخته میشه

مسعود / 2 سال پیش

سلام من یک مقاله ی علمی و معتبر خوندم از سایت خارجی که بصورت ایستاده برنامه نویسی کردن مفیده تعجب کردم و بعد اومدم فارسی سرچ کردم مقاله ی سایت شما بالا اومد و خوندم دیدم واقعا چنین چیزی وجود داره ممنونم از اطلاع رسانی های شما

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس