انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای شروع برنامه نویسی 

نقشه ی راه برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

اگر برنامه نویسی را به تازگی شروع کرده باشید درگیر این هستید که دقیقا دنبال یادگیری کدام زبان برنامه نویسی بروید و در زمینه ای که مورد علاقه ی شماست سوال شما این است که بهترین زبان از همه نظر کدام است ؟‌

اگر دقت کرده باشید زبان های برنامه نویسی بسیار زیاد هستند و انتخاب کردن زبان گاهی برای برنامه نویسانی که تازه شروع کرده اند سخت است . در این پست آموزشی و ویدیویی که در انتهای این پست هست شما به درک درستی از زبان های برنامه نویسی میرسید و در نهایت با اطمینان میتوانید یک زبان را انتخاب کنید و آنرا یاد بگیرید.

 

در حالت کلی اگر سوال های زیر در ذهن شما است این ویدیو و پست به درد شما میخورد :‌

 

  • از چه زبان برنامه نویسی شروع کنم
  • نقشه ی راه برنامه نویسی چیست
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست
  • بهترین روش یادگیری برنامه نویسی چیست
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای هک چیست
  • بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد چیست

 

از چه زبان برنامه نویسی شروع کنم ؟ 

انتخاب مناسب ترین زبان برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی

در ابتدا باید در نظر داشته باشید برنامه نویسی گستردگی فراوانی دارد و شما باید ابتدا زمینه ی برنامه نویسی که در آن قصد دارید فعالیت کنید را مشخص کنید و سپس اقدام به انتخاب زبان نموده و آموزش ببینید.

اگر به زندگی برنامه نویسان دیگر نگاه کنیم میبینیم که انتخاب زبان برنامه نویسی برای آنها طبق چهار ملاک زیر بوده است و آنها با در نظر گرفتن چهار مورد زیر اقدام به انتخاب ، یادگیری و کار با آن زبان برنامه نویسی شده اند :‌

  1. فرصت های شغلی
  2. آینده و چشم انداز 
  3. آسانی در یادگیری
  4. پروژه های قابل انجام ( وجود جامعه ی بزرگ برای هر زبان بعنوان یک ملاک جهت انتخاب کردن آن بوده است)

در ادامه به توضیح تک به تک ملاک های بالا میپردازیم.

1 -  فرصت های شغلی : از آنجایی که اکثر افراد جهت کسب درآمد از راه برنامه نویسی وارد این حوزه شده اند دوست دارند زبانی را انتخاب کنند که فرصت های شغلی و درآمد از طریق آن زبان برنامه نویسی تضمین شده باشد تا زحمت های انها هدر نرود. هم اکنون بازار کار به سمت دستگاه های هوشمند کوچک مثل تبلت ها و گوشی های موبایل در حال حرکت است چون روز به روز تعداد موبایل ها در حال افزایش است حال برنامه نویسی انتخاب میکند که برای موبایل ها اپ بنویسد و برنامه نویس دیگری انتخاب میکند در زمینه ی بازی سازی برای موبایل فعالیت کند و این کاملا بستگی به خود فرد دارد که در کدام زمینه و زبان برنامه نویسی وارد شود.

2 - آینده و چشم انداز : برنامه نویس علاوه بر فرصت های شغلی یک زبان برنامه نویسی ، دوست دارد یک زمینه در برنامه نویسی را انتخاب کند که آینده ی عالی داشته باشد یعنی زبانی را یاد بگیرد که مطمئنا در آینده رشد میکند و اگر برنامه نویس احساس کند که آینده ی زبان برنامه نویسی رو به افول و تباهی است هرگز به سمت آن زبان برنامه نویسی نمیرود.

3 - آسانی یادگیری : هر زبان برنامه نویسی که نسبت به بقیه آسانتر باشد افراد زیادی را به خود جذب میکند چون معمولا افرادی که به زمینه ی برنامه نویسی علاقه مند میشود در ابتدای کار دوست دارند ابزارها و زبان های برنامه نویسی ساده و راحت باشد و زیاد درگیر مسائل فنی نباشند و این خود یکی از ملاک ها برای انتخاب زبان برنامه نویسی است. 

4 - تعداد پروژه های قابل انجام : در حقیقت هر چقدر پروژه های قابل انجام با یک زبان برنامه نویسی زیاد باشد جامعه ی بزرگتری هم دارد و طبیعتا جامعه ی بزرگتر بهتر است چون شما میتوانید در این جامعه سوال های خود را پیدا کنید و اگر پاسخ سوال خود را پیدا نکردید میتوانید در انجمن های برنامه نویسی مثل استک اور فلو سرچ کنید و یا در گیتهاب نمونه کد هایی پیدا کنید که به شما کمک کند. 

در ادامه ی مقاله به معرفی زبان های برنامه نویسی برای هر زمینه ی شغلی برنامه نویسی میپردازیم.

 

نقشه ی راه انتخاب مناسب ترین زبان برنامه نویسی

نقشه ی راه انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

همانطور که میدانید زمینه های برنامه نویسی گسترده است و نقشه ی راه باید طوری ترسیم شود که در نهایت شما بتوانید زبان یا زبان های برنامه نویسی مناسب را پیدا کرده و بدون هیچ دغدغه ی دیگری شروع کنید به یادگیری 

در زیر زمینه های مختلف برنامه نویسی به همراه بهترین زبان های برنامه نویسی که میتوانید انتخاب کنید برای شما شرح داده شده :

  • زبان های برنامه نویسی مناسب وب 
    خب همانطور که میدانید بحث وب به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم بندی میشود.
    اگر برنامه نویس قصد داشته باشد که بک اند کار کند باید زبان های php , python , dotnet , Nodejs و ... را انتخاب کند و سپس در هر کدام از این زبان ها فریمورک ها و کتابخانه های دیگری است البته دات نت و نودجی است زبان نیستند و زبان ها انها به ترتیب سی شارپ و جاوااسکریپت است
    اگر برنامه نویس وب فرانت اند باشید باید زبان های HTML , CSS و جاوااسکریپت را یاد بگیرید و برای ساخت وب سایت های مدرن و ... هم میتوانید از فریمورک ها و کتابخانه های دیگری مثل vue js , react.js , angular.js و ... استفاده کنید البته برای سی اس اس میتوانید از فریمورک های bootstrap , bulma و ... بهره بگیرید.
  • زبان های برنامه نویسی مناسب موبایل
    سیستم عامل android = زبان های جاوا و کاتلین در محیط اندروید استودیو
    سیستم عامل ios = زبان های swift , objective c و ...
    و برنامه نویسی موبایل بصورت cross platform = زبان javascript یا dart برای react native یا flutter
  • زبان های برنامه نویسی مناسب بازی سازی
    بهترین محیط بازی سازی یونیتی هست که برای برنامه نویسی درون آن باید زبان سی شارپ و جاوااسکریپت را یاد بگیرید.
  • زبان های برنامه نویسی مناسب دسکتاپ
    اگر بخواهید برای دسکتاپ برنامه بنویسید بهتر است زبان های زیر را به تفکیک سیستم عامل ها انتخاب کنید.
    برای برنامه نویسی دسکتاپ macos :‌ از زبان های swift اپل یا objective c استفاده کنید.
    برای برنامه نویسی دسکتاپ windows : از زبان های برنامه نویسی c# , python , c , c++ و java میتوانید استفاده کنید.
    برای برنامه نویسی دسکتاپ linux : از زبان های برنامه نویسی python , c , cplusplus  و ... میتوانید استفاده کنید.
  • زبان های برنامه نویسی مناسب هک و امنیت
    اگر به بحث هک و امنیت علاقه مند هستید باید زبان های برنامه نویسی زیر را یاد بگیرید که اولویت و بهتر بودن آنها به ترتیب است : 
    python
    sql
    c
    javascript
    php
    c plusplus
    java
    ruby
    Bash

  • زبان های برنامه نویسی مناسب برای بچه های الکترونیک و افرادی که میکروپروسسور کار میکنند :
    زبان های برنامه نویسی python , c ,c plus plus , assembly  مناسب است که البته همه ی این زبان ها بخاطر ارتباط خانه های هوشمند با برنامه نویسی میکروپروسسور برای خانه های هوشمند و هوش مصنوعی هم مناسب است.
  • زبان های برنامه نویسی همگانی :
    این نوع زبان ها به زبان هایی گفته میشود که اکثر پلتفرم ها کاربرد دارند و برنامه نویس با یادگیری آن زبان در اکثرجاها میتواند کار کند و خروجی بگیرد . این زبان های برنامه نویسی معمولا از محبوبیت زیادی بین برنامه نویس ها برخوردار است و بهتر است که حداقل یکی از انها را یاد بگیرید :
    python
    c , c plus plus
    c#
    java

البته در نظر داشته باشید که یادگیری هر زبان برنامه نویسی نیازمند فراگیری دانش علوم کامپیوتر و مبانی آن است در غیر این صورت در تمامی زبان های معرفی شده در بالا شکست خواهید خورد البته برعکس این موضوع هم غلط است که فقط علوم را یاد بگیرید و به برنامه نویسی و .. نپردازید. 

سخنی از اریک ریموند جزو یکی از برنامه نویسان تاثیر گذار در جهان :‌

یادگیری علوم کامپیوتر نمیتواند از هیچ کس برنامه نویس خوبی بسازد ، همانگونه که فردی قلم موها و رنگ ها را بشناسد نمیتواند نقاش خوبی باشد ...
<< اریک ریموند >>

 

سخن پایانی 

با خواندن مقاله ی بالا و دیدن ویدیو پائین توسط مهندس نیکزاد ، شما به راحتی میتوانید مسیر خود را پیدا کنید و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع و یادگیری را بیابید.

مقاله را یکبار دیگر و ویدیو را یکبار دیگر با دقت ببینید. زبان های مناسب را بنویسد و شروع کنید به یادگیری !

دست دست کردن فایده ای ندارد و بلاخره باید یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید و در حرفه ی خود حرفی برای گفتن داشته باشید... 

 

ویدیو آموزش انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را بصورت کامل میتوانید از زیر تماشا کنید :) 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/202
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
Mohammad Heidari / 2 سال پیش

یکی از مزیت های برنامه نویسی اینه که حوزه های زیادی رو پوشش میده. برای شروع هر کدوم رود مپ های از پیش آماده شده ای وجود داره. البته به نظرم بهتره هر کدوم رو در حد مقدماتی تست کرد تا دید به کدام حوزه علاقه وجود دارد.

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس