برنامه نویسی و ریاضیات + ویدیو

برنامه نویسی و ریاضیات + ویدیو

بروزرسانی : 5 ماه پیش

رابطه ریاضی با برنامه نویسی چیست ؟ 

ارتباط برنامه نویسی و ریاضیات

این سوال یکی از سوال های بسیار کاربردی و پرتکرار بین کسانی است که میخواهند برنامه نویسی را شروع کنند یا اینکه نگران آینده هستند که نکند با دانش کم ریاضی نتوانند در بازار کار برنامه نویسی حرفی برای گفتن داشته باشند.

در این ویدیوی مربوط به همین پست جناب مهندس نیکزاد درباره ی ارتباط ریاضیات با برنامه نویسی صحبت میکند و با گوش دادن به ان میتوانید دید کلی و بهترین نسبت به اینکه آیا ریاضیات برای برنامه نویسی مورد نیاز هست یا نه را داشته باشید

 

آیا ریاضیات پیش نیاز برنامه نویسی است ؟‌

برای پاسخ به این سوال باید دقت کنید که منظور ما از ریاضیات کدام ریاضیات است و منظور ما از برنامه نویسی نیز کدام بخش برنامه نویسی است.

ریاضیاتی که بصورت آکادمیک در دبیرستان ها و دانشگاه ها تدریس میشود شامل مباحث پیشرفته ی ریاضی مثل حل مسائل دیفرانسیل و انتگرال و موارد مشابه هست که ممکن است برای دانش برنامه نویسی نیاز نباشد بجز افرادی که برنامه های خاصی برای پیاده سازی این فرمول ها مینویسند که بحث آنها جداست.

و همچنین باید مشخص کنید که چه نوع برنامه نویسی میخواهید باشید ؟ آیا قرار است یک کرنل سیستم عامل را کدنویسی کنید یا قرار است یک اپلیکیشن ساده برای موبایل بنویسید یا شما قرار است یک سایت طراحی کنید ؟ 

هرچقدر که عمیق تر میشوید و به سطح پایین برنامه نویسی میروید نیاز به ریاضیات بیشتر میشود و هرچه زبان های برنامه نویسی سطح بالاتر انتخاب میکنید نیاز به ریاضی کم رنگتر خواهد شد.

مثلا شما برای نوشتن کرنل لینوکس صد در صد نیاز به درک بهتری از حل مسائل ریاضی خواهید داشت که هرچقدر در ریاضی قوی باشید در برنامه نویسی نیز قوی خواهید بود اما اگر قصد دارید برنامه نویسی باشید که نیاز به درگیری با سخت افزار و ... ندارد معمولا نیاز به ریاضیات چندانی نخواهید داشت مثلا یک شخص میتواند بدون دانش خاص ریاضی اپ های موبایل زیبایی را کدنویسی و تولید کند.

پس ریاضیات در اصل برای شروع برنامه نویسی نیاز نیست و نباید بعنوان پیش نیاز برنامه نویسی به آن نگاه کرد . ریاضیاتی که برای زندگی روزمره همه نیاز است مثل جمع اعداد و ... که مبانی هستند برای شروع برنامه نویسی کفایت میکند.

 

چه زمانی برای برنامه نویسی به ریاضیات قوی نیاز است ؟

نیاز ریاضیات در برنامه نویسی

وقتی شما به برنامه نویسی سطح پایین فکر میکنید یا مثلا نوشتن یک سیستم عامل مطمئن باشید ریاضیات قوی مورد نیاز است چون محاسبات گاهی پیچیده است و باید روابط مختلفی را پیاده سازی کنید تا مثلا یک سیستم عامل بتواند بصورت بهینه از منابع سیستم استفاده کند.

یا اگر قصد دارید یک ربات را برنامه نویسی کنید و وارد بحث هوش مصنوعی شوید شدیدا به ریاضیات نیاز خواهید داشت و اینجاست که نیاز به ریاضیات خودنمایی میکند.

 

آیا ریاضیات باعث تقویت برنامه نویسی میشود ؟‌

در ویدیو بالا مهندس نیکزاد به مثال خوبی اشاره میکنند. ریاضیات و برنامه نویسی درست مثل این است که شخصی بخواهد فوتبالیست حرفه ای شود و نیاز به ورزش هایی مانند شنا و دو میدانی و دوچرخه سواری دارد.

اما آیا شخصی که فوتبالیست حرفه ای شده روی چمن فوتبال و در بین مسابقه با تیم دیگری از دوچرخه سواری و شنا و ... استفاده میکند ؟ قطعا نه ولی دوچرخه سواری ، شنا و دو میدانی و هر ورزش دیگر باعث آمادگی جسمانی و روحی و تقویت تنفس او شده است و همین امر باعث شده که از بقیه بسیار قویتر و آماده تر شود.

ریاضیات در برنامه نویسی درست به این شکل است هر چقدر پایه ی ریاضیات شما قویتر باشد در زمینه ی برنامه نویسی نیز قویتر خواهید بود چون برنامه نویسی سرتاسر حل مسئله است و ریاضیات توانایی حل مسائل مختلف را به شما میدهد.

اگر بخواهید الگوریتم های برنامه نویسی را پیاده سازی کنید مطمئنا اگر ذهن ریاضی داشته باشید بسیار سریعتر و قویتر از دیگران آنها را حل خواهید کرد و دلیل این اتفاق تقویت تفکر الگوریتمی و تفکرات منطقی شماست که در برنامه نویسی شدیدا مورد نیاز است.

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/203
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس