یادگیری کاتلین در سال ۲۰۲۱ میلادی

یادگیری کاتلین در سال ۲۰۲۱ میلادی

بروزرسانی : 3 سال پیش

زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) یک زبان جدید برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی است که هم توسط شرکت گوگل بصورت رسمی معرفی شده است و هم بسیاری از مشکلات زبان برنامه نویسی جاوا را حل کرده و سرعت بالاتری دارد. زبان برنامه نویسی کاتلین به دلیل راحت بودن توسط بسیاری از برنامه نویسان مورد قبول واقع شده و روز به روز در حال پیشرفت است.

طبق آمارهای زبان کاتلین در سایت جت برینز ۹۶٪ برنامه نویسان کاتلین را برای پروژه های جدید استفاده میکنند و ۶۳٪ برنامه نویسان کاتلین این زبان را برای برنامه نویسی Android استفاده می کنند.

در ادامه ی مقاله درباره ویژگی های جدید زبان کاتلین و مزیت های آن صحبت خواهد شد ابتدا پیشنهاد میکنیم ویدیوی زیر را تماشا کنید تا علت یادگیری زبان کاتلین در سال 2021 را متوجه شوید.

 

 

یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) در سال ۲۰۲۱ 

در سال ۲۰۲۱ زبان برنامه نویسی کاتلین که یکی از جدید ترین زبان هاست در جایگاه ویژه ای قرار دارد و اگر ادامه ی مقاله را بخوانید متوجه میشید که بعنوان یک برنامه نویس باید کاتلین را یاد بگیرید یا نه ؟

آموزش کاتلین در سال ۲۰۲۱

بسیاری از کاربران عزیز وب سایت آموزشی آواسام از ما سوال میکنند که آیا زبان برنامه نویسی را برای یادگیری در سال ۲۰۲۱ انتخاب کنیم یا نه ؟

آینده ی زبان برنامه نویسی کاتلین چطور است ؟‌

در پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه ابتدا باید زبان برنامه نویسی کاتلین را بخوبی بشناسید و بهتر است ابتدا از مزایای این زبان جدید شروع کنیم و اگر مزایای این زبان شما را جذب خود کرد چه بهتر که با یک دوره ی آموزشی کاتلین عالی شروع کنید و کاتلین را یاد بگیرید.

اگر بخواهیم پاسخ سوالات بالا را بصورت مختصر بدهیم جواب مثبت است و اگر علاقه به زبان برنامه نویسی جدید ،‌آسان ، قوی هستید کاتلین را در سال ۲۰۲۱ یاد بگیرید.

در سال های جدید که دستگاه های هوشمند همراه بیشتر و بیشتر وارد زندگی مردم میشوند هرکسی دوست دارد یک اپلیکیشن موبایلی داشته باشد اما نحوه ی انجام دادن آن باعث سردرگمی میشود. 

حدود ۲٫۵۵ میلیون اپلیکیشن در گوگل پلی وجود دارد که این تعداد هر روز در حال گسترش نیز میباشد و این میان آیا دوست ندارید شما هم مهارت کدنویسی و تولید اپ های اندرویدی را با یک زبان سریع راحت و قوی یاد بگیرید ؟‌ اگر بله پس شروع کنید و کاتلین را یاد بگیرید ! و شاید اینجا سوالاتی درباره ی اینکه چرا کاتلین را یاد بگیرید و یک زبان دیگری را انتخاب نکنید موضوع این مقاله هست و برای درک انتخاب کاتلین باید ادامه ی مقاله را مطالعه کنید.

پلتفرم اندروید نسبت به دهه ی گذشته بسیار پیشرفت کرده است و این پیشرفت نسبت به ios نیز بیشتر بوده است هم اکنون سهم بازار از سیستم عامل های هوشمند به میزان ۷۳ درصد برای سیستم عامل اندروید است.

اما برنامه نویسان برای کدنویسی اپ های اندرویدی خود دو گزینه پیش روی خود دارد یکی جاوا و یکی کاتلین که در ادامه متوجه خواهید شد کدام بهتر است و در زیر یک به یک مزایای کاتلین نسبت به جاوا و دیگر زبان های برنامه نویسی را بیان خواهیم کرد.

 

بصورت خلاصه مزایای کاتلین نسبت به جاوا و دیگر زبان ها : 

 

  • کاتلین برای یادگیری آسان میباشد.
  • کاتلین با زبان جاوا ۱۰۰٪ سازگاری دارد.
  • کاتلین سالم است و خطای Null Pointer Exceptions حل شده است.
  • کاتلین قابل اعتماد تر است.
  • کاتلین جامعه ی بزرگی از برنامه نویسان دارد.
  • کاتلین مولتی پلتفرم برای برنامه نویسی همزمان ios و android استفاده میشود.

 

کاتلین برای یادگیری آسان است

وقتی از یادگیری یک زبان جدید صحبت میشود یکی از فاکتور های اصلی برای برنامه نویسی سختی و آسانی یادگیری آن زبان برنامه نویسی است. برای افرادی که قبلا برنامه نویسی کار کرده اند یادگیری کاتلین بدون زحمت خواهد بود. درک کردن قواعد دستوری کاتلین بسیار ساده و در عین حال کدهای آن قدرتمند است. این یکی از دلایل اصلی انتخاب کاتلین نسبت به جاوا توسط توسعه دهندگان است چون جاوا زبان پیچیده تر و سخت تری است.

 

کاتلین با زبان جاوا ۱۰۰٪ سازگار است

یکی از نگرانی های اصلی برای انتخاب زبان برنامه نویسی جدید این است که شما قبلا پروژه هایی را با زبان دیگری نوشته اید یا درون یک تیم توسعه هستید که با زبان دیگری کار میکنند و این باعث میشود مهاجرت از یک زبان قدیمی به زبان جدید بسیار سخت باشد. زیبایی زبان برنامه نویسی کاتلین اینجا آشکار میشود چون این زبان با زبان جاوا ۱۰۰‌٪ سازگار است . قرار نیست تمام کدهای قدیمی نوشته شده به جاوا را بصورت یکجا به کاتلین تبدیل کنید ، شما میتوانید کدهای کاتلین و جاوا را در کنار هم استفاده کنید و اگر دوست داشتید به آرامی کدهای جاوا را به کاتلین تبدیل کنید . 

 

کاتلین زبان سالمی است و Null Pointer Exceptions رخ نخواهد داد

 

خطای null pointer در زبان کاتلین

یکی از بزرگترین مسائل زبان برنامه نویسی جاوا در تولید اپلیکیشن های موبایل یک خطای معروف به نام Null Pointer Exception میباشد که باعث کرش شدن اپ ها میشود. تقریبا هر برنامه نویس به این خطا برخورد کرده است. این خطا به دلیل null بودن مقادیر پس از انتشار اپ و در موقعیت های مختلفی رخ میدهد که در زمان برنامه نویسی اپ ، توسط برنامه نویس قابل کشف و جلوگیری نیست اما زبان جدید کاتلین با سیستم null safity باعث جلوگیری از وقوع چنین مشکلات و باگ هایی میشود و اپ های سالمی را میتوان تولید کرد.

 

قابل اعتماد بودن زبان کاتلین

باگ Null Pointer Exception تنها چیزی نیست که زبان کاتلین از آن محفوظ است ، کاتلین خیلی بیشتر از اینها نسبت به جاوا سالم و قابل اعتماد است. احتمال وقوع خطا و باگ به دلیل قابلیت های پیشگیرانه زبان کاتلین بسیار کمتر از جاواست و خطاهای ممکن نیز در زمان کامپایل قابل تشخیص و حل کردن هستند که نسبت به جاوا بسیار بهتر عمل کرده است.

 

جامعه ی برنامه نویسان بزرگ زبان کاتلین

با وجود اینکه زبان کاتلین جدیدا معروف و محبوب شده است سال های قبلتر نیز برنامه نویسان زیادی از این زبان استفاده میکردند. افزایش مهاجرت برنامه نویسان در سالهای گذشته باعث بزرگ شدن جامعه ی برنامه نویسان کاتلین شده است و بزرگ شدن جامعه نیز به معنی حل سریع مشکلات و خطاهای این زبان است. همچنین بعد از اینکه شرکت گوگل در کنفرانس سال ۲۰۱۷ زبان کاتلین را بعنوان یک زبان رسمی معرفی کرد بسیاری از برنامه نویسان به سمت این زبان مهاجرت کردند که این خود نیز باعث بزرگ شدن جامعه ی برنامه نویسان کاتلین شده است.

در هر صورت این زبان جامعه ی بزرگی دارد و ترس از بی پاسخ ماندن سوالات دیگر وجود ندارد.

 

کاتلین مولتی پلتفرم ( Kotlin Multiplatform )

یادگیری کاتلین مولتی پلتفرم در سال ۲۰۲۱

شرکت سازنده ی زبان کاتلین ( جت برینز ) در سال ۲۰۲۰ کاتلین مولتی پلتفرم ( Kotlin Multiplatform ) را معرفی کرد که یک ویژگی افزودنی به زبان اصلی است و باعث میشود که هم برای android و هم برای ios اپلیکیشن تولید کنید. کاتلین مولتی پلتفرم به توسعه دهندگان این اجازه را میدهد تا یک کد نوشته و برای ios و android استفاده کنند. این ابزار دوباره باعث شد که کاتلین محبوبیت زیادی بدست آورد و قدم در راه رسیدن به برترین زبان های برنامه نویسی بگذارد.

 

آینده ی برنامه نویسی موبایل و انتخاب زبان مناسب بعد از سال ۲۰۲۱

ما کاملا مطمئن نیستیم که آینده ی برنامه نویسی موبایل قطعا زبان کاتلین است یا نه ؟‌ ولی برای الان بهترین گزینه یادگیری زبان کاتلین است این زبان بسیار منعطف ، قوی و آسان برای یادگیری است و تا کنون نیز هیچ نمودار یا علتی نشان از کاهش محبوبیت یا افت زبان کاتلین نداشته است و همگی رو به پیشرفت بوده ، به همین علت ما هم توصیه میکنیم آموزش زبان کاتلین در سال ۲۰۲۱ را جدی بگیرید.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/349
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
بهنام امین زاده / 3 سال پیش

من میخام دوره ی کاتلین شما رو بخرم . مطلبتون عالی بود مرسی

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس