روز برنامه نویسان از کجا اومده ( فلسفه این روز )

روز برنامه نویسان از کجا اومده ( فلسفه این روز )

بروزرسانی : 3 سال پیش
 ویدیو [ روز برنامه نویسان از کجا آمده و فلسفه ی آن ]

 

روز برنامه نویسان چه روزی هست ؟‌

زمانی که ۲۵۶ روز از شروع سالهای میلادی گذشته باشد آن روز ، روز برنامه نویسان است و معمولا برنامه نویسان در سرتاسر جهان این روز را به هم تبریک میگویند و جشن میگیرند.

این روز در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده چون تعداد برنامه نویسان بسیار افزایش یافته و همچنین روزی است که برنامه نویسان روی آن تعصب خاصی دارند چون احساس میکنند این تنها روز خاصی است که برای این زمینه ی شغلی بسیار خاص در نظر گرفته شده است.

البته روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و روزهای مشابهی وجود دارد ولی این روز روز خاصی است. اگر چه در کشوری مثل آمریکا تا کنون ( ۲۰۲۱ ) روز برنامه نویسان بصورت رسمی به تقویم میلادی اضافه نشده است اما بسیاری از برنامه نویسان این کشور نیز این روز را جشن میگیرند.

بعضی از مدیرها برای برنامه نویسان خود کیک و شیرینی میخرند و اجازه میدهند آن روز را تفریح کنند ، این میتواند یک انگیزه و شوق فراوان را درون برنامه نویس ها زنده کند تا روز های بعدی با اعتماد بنفس بالاتری کار کنند .

مراسم جشن روز برنامه نویسان در اکراین

 

تاریخچه ی روز برنامه نویس

در سال ۲۰۰۲ در کشور روسیه دو برنامه نویس که در کمپانی نه چندان بزرگی در حال برنامه نویسی بودند تصمیم میگیرند طوماری را آماده کنند که در آن یک روز خاص به تقویم روسیه اضافه شود و آن هم روز برنامه نویسان باشد

سپس این پیشنهاد توسط کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفت و کم کم مسئولین مربوطه در کشور روسیه تصمیم گرفتند یک روزی را برای برنامه نویسان تایید کنند.

سال ۲۰۰۹ وزارت ارتباطات روسیه درخواستی را به جهت رسمیت شناختن روز برنامه نویس به دولت وقت روسیه ارسال کرد و رییس جمهور روسیه به نام دمیتری مدودوف نیز پای آن را امضا کرد و دو روز بعد از امضای او یعنی ۱۳ سپتامبر را بعنوان روز برنامه نویس در نظر گرفتند.

این روز با ۲۲ شهریور در تقویم هجری شمسی مصادف است.

 

چرا ۲۲ شهریور یا ۱۳ سپتامبر‌؟ 

دلایل زیادی برای انتخاب ۱۳ سپتامبر بعنوان روز برنامه نویس بود و اشخاصی هم که طومار را امضا کرده بودند و افرادی هم که دست اندر کار بودند بی نهایت عجله داشتند تا یک روزی تایید شود و روز برنامه نویس برای اولین بار در کشور روسیه ثبت شود. روسیه همیشه در زمینه های علمی و تکنولوژی سعی دارد از امریکا جلوتر باشد و همچنین امریکا نیز چنین تلاشی را در طول تاریخ کرده است.

روزی که تایید میشود درست دو روز بعد از امضای رییس جمهور مدودوف بوده است پس عجله هم در تعیین روز برنامه نویسان دخیل بوده است. اما زیبایی های دیگری نیز در این روز نهفته است که باید به فلسفه ی آن بپردازیم بیایید ابتدا چند تعریف ساده ی کامپیوتری داشته باشیم . سعی کنید از نکاتش استفاده کنید :‌

  • در کامپیوتر برای ذخیره سازی اطلاعات کوچکترین موجودیت بیت هست که مقدار صفر و یک قبول میکند 
  • وقتی هشت بیت را کنار هم قرار میدهید یک بایت تولید میشود
  • بایت سنگ بنای محاسبات ذخیره سازی داده ها در کامپیوتر است ( کیلوبایت - مگابایت - گیگابایت و ... )

طبق تعریف بالا هر بایت درون خود هشت بیت دارد که هر بیت دو حالت مختلف را در خود جای میدهد . 

حالت های مختلف یک بایت در کامپیوتر - روز برنامه نویس

 

اگر به تصویر بالا دقت کنید ما ۲۵۶ حالت مختلف داریم یعنی درون هر بایت که سنگ بنای ذخیره سازی داده ها در کامپیوتر است ۲۵۶ حالت داریم. 

شروع آن با ۰۰۰۰ ۰۰۰۰ است و پایان آن با ۱۱۱۱ ۱۱۱۱ میباشد . بعضی وقت ها روز برنامه نویس را بصورت ۱۱۱۱ ۱۱۱۱ نیز نشان میدهند که به ۲۵۶ اشاره دارد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب ۲۵۶ بعنوان روز برنامه نویس این است که بیشتر توان که عدد ۲ میتواند قبول کند و همچنین کمتر از ۳۶۵ باشد یعنی کمتر از کل روزهای سال باشد همین عدد است.

همچنین این عدد نزدیکترین عدد کامپیوتری به امضا شدن فرمان تایید روز برنامه نویسان در روسیه هم هست .

 

روز برنامه نویسان ایرانی ؟ 

حداقل این روز بگذاریم جهانی باقی بمونه قرار نیست هر کشوری برای خودش یک روز بومی درست بکنه !‌ برنامه نویسی شغلی محلی نیست شغلی جهانی است پس باید یک روز جهانی و مشترک در بین تمام مردم دنیا داشته باشد.

البته برخی ها معتقدند که سال ما از اول نوروز شروع میشود و اگر ۲۵۶ روز حساب کنیم میشود ۱۰ آذر که باز این حرف کمی مورد قبول تر است و میتوان دو روز برنامه نویس را جشن گرفت !‌چه عیبی دارد جشن گرفتن که چیز بدی نیست.

البته یک روز برنامه نویس در کشور چین وجود دارد که ۲۴ اکتبر هست و آنها معتقدند چون ماه اکتبر ماه دهم هست در کنار ۲۴ عدد ۱۰۲۴ که ۲ به توان ده هست را تولید میکند. این عدد عدد زیبایی در کامپیوتر است ولی باز هم بهتر است یک روزی که در بین برنامه نویسان جا افتاده است را قبول کنیم و به آن رسمیت بدهیم تا برنامه نویسان با یک روز مشترک خود را بتوانند بیشتر به جهانیان بشناسانند.

 

 

سخن پایانی 

جشن های در تاریخ بزرگترین ابزاری بودند که یک فرهنگ جدید شکل بگیرد و به دیگر مردم آگاهی داده شود. جشن نوروز یک جشن عادی برای شادی کردن نیست جشن نوروز منتقل کننده پیام و فرهنگ ایرانی و آذربایجان است چرا که این کشور ها سنت دیرینه های خود را در این جشن ها پیاده سازی کرده و به همه ی مردم جهان منتقل کرده اند.

روز برنامه نویسی روزی است که ما میتوانیم جشن بگیریم و در عین جشن و شادی تمام اطلاعات عمومی که برای دیگر افراد نیاز است منتقل کنیم تا آنها آگاهی بیشتری نسبت به شغل برنامه نویس و انسان هایی با عنوان برنامه نویس داشته باشند.

انسان هایی که با ارقام و محاسبات سر و کار دارند شاید بسیاری از آنها انسان های اجتماعی نباشند ولی باعث پیشرفت سریع بشریت ، راحت تر شدن زندگی آنها و حل مشکلات فراوانی میشوند. 

بیایید در این روز با انجام یک کار مفید در زمینه ی کاری خودمان و خدمت به دیگر انسان جهت خوشحال کردن آنها ، برنامه نویس ها را انسان هایی با ذهن قوی و قلبی بزرگ به مردم بشناسانیم .

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/355
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مهمان / 2 سال پیش

چه جالب نمیدونستم روز کامپیوترم وجود داره دمتون گرم

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس