برنامه نویسی موبایل میتونه یکی از حوزه های برنامه نویسی بسیار عالی برای کودکان باشه تا اونها را ترغیب بکنه به سمت برنامه نویسی برن دلیلش هم اینه که کودکان روزانه از اپلیکیشن های زیادی روی گوشی موبایلشون یا تبلتشون استفاده میکنند. برای مثال اگر کودک شما موسیقی گوش میده ، فیلم طنز میبینه یا یه تاکسی آنلاین برای شما با اسنپ میگیره همه ی این کارها رو با استفاده از اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی یا تبلت خودش انجام میده.

اپلیکیشن های موبایل بخش اعظمی از زندگی مردم جهان را در برمیگیره و از این تعداد افرادی هم هستند که به اپلیکیشن های فان و سرگرمی علاقه دارند و کودک میتونه برای این دسته اپ تولید بکنه البته برنامه نویسانی هم هستند که سن کمی دارند و در این حوزه تونستن موفق بشن و از ساختن اپلیکیشن ها و منتشر کردن آنها پولدار هم شده اند.

ما در دوره ی آموزش کامل برنامه نویسی اندروید زبان جاوا را یاد میدیم و کودک ها میتونند از این دوره شروع کنند ولی باید زحمت بیشتری نسبت به افرادی که سن بالاتری دارند بکشند و این طبیعی هست چون بسیاری از مفاهیم رو هنوز بلد نیستن ولی اشکالی نداره این دوره مرحله به مرحله است و اونها را تا تسلط کامل راهنمایی میکنه.

ولی برای شروع و یادگیری برنامه نویسی توسط کودکان ،‌ آنها نیاز به یک دستگاهی دارند تا بتونه اندروید را اجرا بکنه تا نتیجه ی کارشون را در همان لحظه ببینند. یک دستگاه مثل موبایل اندرویدی یا تبلت اندرویدی یا تلویزیون اندرویدی کافی هست تا اونا نتیجه ی برنامه نویسی اندروید که انجام داده اند را ببینند و لذت ببرند. دیدن نتیجه ی کدنویسی ها بصورت آنی برای کودکان بسیار لذت بخش و سرگرم کننده خواهد بود.

آموزش برنامه نویسی اندروید برای کودکان
 

اپلیکیشن موبایل چیست ؟ چرا برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل مهم است ؟

اپلیکیشن ها درست همان نرم افزارهای کامپیوتری هستند با این تفاوت که بجای نصب روی کامپیوتر باید روی دستگاه اندرویدی مثل گوشی موبایل نصب شوند. ما میتونیم همان برنامه ها یا نرم افزارهای کامپیوتری را با اندروید سازگار کنیم یا مشابه آنرا از نو برای اندروید بنویسیم. اپ های موبایل هدف های متفاوتی دارند بعضی ها کاربردی هستند بعضی ها خیلی خاص و بعضی ها برای سرگرمی...

از آنجایی که گوشی های موبایل عنصر جدا ناپذیری از زندگی انسان ها شده است یادگیری برنامه نویسی اندروید برای کودکان نیز جزو ضروریات است که به رشد ذهنی و خلاقیت کودک کمک میکند همچنین آینده ی او را میسازد.

 

آشنایی با سیستم عامل اندروید

همانطور که کامپیوترها سیستمی به اسم ویندوز یا مک یا لینوکس روی خود را دارند گوشی ها هم سیستم عاملی به نام اندروید دارند تا کاربران بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. سیستم عامل ها به کاربران اجازه میدهند تا از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موبایل یا تبلت و ... استفاده بکنند. 

اندروید برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ ساخته شد که در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت گوگل خریداری شد و اولین دستگاه دارای اندروید در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

برای شروع برنامه نویسی اندروید کودکان ، باید ابتدا زبان جاوا ( JAVA ) را یاد بگیرند ، کدهای جاوا در نهایت بصورت فایل هایی با فرمت APK تولید میشود که روی گوشی های اندرویدی نصب میشود. در کلاس های آموزشی آنلاین که در بالا معرفی کردیم از زبان جاوا برای تدریس استفاده شده است و دانش پذیران جاوا را بصورت کامل یاد میگیرند تا با آن اپلیکیشن های اندرویدی را بسازند.

سپس کودکان برای یادگیری برنامه نویسی اندروید باید یک نرم افزار رایگان به نام Android Studio را روی کامپیوتر یا لپتاپ خود نصب بکنند که درون این برنامه ی نصب شده یک امولاتور وجود دارد که یک اندروید مجازی را در کامپیوتر بالا می آورد تا کودکان بتوانند اپلیکیشن ها را روی آنها نصب و تست کنند.

اندروید استودیو بسیار راحت است و برنامه نویسان میتوانند در حین برنامه نویسی نتیجه را درهمان لحظه روی امولاتور ببینند و سرعت کار را بیشتر میبرد.

 

چه چیزی اندروید را خاص کرده است ؟‌

اندروید یک سیستم عامل متن باز است به عبارتی دیگر سورس کد این سیستم عامل بصورت آزاد و باز در اختیار عموم مردم است. تعداد میلیارد ها دستگاه اندرویدی و میلیون ها اپلیکیشن برای اندروید در سرتاسر جهان وجود دارد و هم اکنون اندروید محبوب ترین سیستم عامل در جهان است. از دستگاه های موبایل بگیر تا تلویزیون ها و کنسولهای بازی با اندروید اجرا میشوند.

چه چیزی اندروید را سیستم عامل خاصی کرده است
 
اگر میخواهید فرزندان شما مهارت هایی در زمینه ی کامپیوتر و مخصوصا برنامه نویسی داشته باشند حوزه ی برنامه نویسی اندروید عالی است . در دوره های آموزشی آواسام بسیاری از این دوره ها از صفر شروع میشوند و کودکان شما میتوانند از این دوره ها برای یادگیری یک تخصص خاص مثل همین برنامه نویسی اندروید که بالاتر درباره اش صحبت کردیم استفاده کنند.
 

یک اپلیکیشن اندرویدی چطور توسط یک کودک ساخته شود؟

قبل از اینکه برنامه نویسی اندروید بصورت تخصصی توسط کودکان شروع شود باید در نظر داشته باشند ، برنامه نویسی اندروید در حقیقت دو بخش عمده است یکی بخش فرانت اند یا ظاهر اپلیکیشن های اندرویدی و دیگری بک اند یا کدهای پشت صحنه ی اپلیکیشن های اندرویدی.

آموزش برنامه نویسی اندروید برای کودکان

 

اندروید استودیو نرم افزاری که کودکان باید یاد بگیرند.

برنامه ی Android Studio یک محیط بسیار عالی برای برنامه نویسی اندروید است که کاملا رایگان است و روی هر سیستمی میتوانید نصب کنید.

محیط برنامه نویسی اندروید استودیو
 
این محیط نرم افزاری دارای بخش های زیادی است که به کودکان اجازه میدهد تا هم بتوانند اپلیکیشن اندرویدی خود را برنامه نویسی کنند هم روی گرافیک آن کار بکنند و هم پروژه خود را خطایابی کنند. بخش های دیگری کدها را به سادگی نمایش میدهند و برنامه نویس میتواند بین فایل ها و بخش های مختلف جابجا شود.
 

طراحی Layout یا ظاهر اپلیکیشن های اندرویدی

یکی از مهم ترین بخش های تولید اپلیکیشن های اندرویدی ساختن ظاهر گرافیکی یا لیوت اپ میباشد که کاربر استفاده کننده همیشه با آن در ارتباط است. محیط اندروید استودیو سه بخش برای طراحی رابط کاربرای یا همان لیوت اپلیکیشن ها دارد یکی ظاهر ویژوال و طبیعی که در نهایت نمایش داده میشود یک نوع ویرایش براساس blueprint که محل قرارگیری عناصر روی صفحه و تنظیمات آنها را برای برنامه نویس ساده تر میکند و یک بخش هم کدنویسی های همه این ها میباشد که با XML انجام میگیرد.

طراحی رابط کاربری اپ های اندرویدی در android studio
 
محیط اندروید استودیو یک ماکت کلی از اپلیکیشن نهایی برای شما نمایش میدهد که با درگ کردن ابزارهای مختلف روی آن به سادگی میتوانید چیزهای جدیدی خلق کنید.
همانطور که بالاتر گفتیم همه ی این گرافیک ها با استفاده از زبان XML انجام میگیرد که یک زبان بسیار ساده برای یادگیری است. اندروید استودیو از قابلیت تکمیل خودکار یا autocomplete برخوردار است که نیازی به حفظ کردن کدها نیست کافیست حروف اول عبارت را بنویسید بعنوان پیشنهاد نمایش داده میشود و میتوانید فقط انتخاب کنید ...
 

امولاتور چیست ؟‌

وقتی شما برنامه نویسی اندروید میکنید نتیجه ی نهایی باید روی اندروید نصب شود تا نتیجه ی کار را ببینید. حالا فرض کنید گوشی یا تبلت خود را با کابل به کامپیوتر وصل کردید و هر بار فایل نصبی خروجی را در گوشی خود کپی میکنید نصب میکنید و اجرا میکنید . چقدر این کار پرزحمت و زمان بر است . این مشکل با امولاتور حل شده است امولاتور یک نوع برنامه ای است که درون کامپیوتر شماست و دقیقا مثل یک گوشی است اپلیکیشن که در اندروید استودیو تولید میشود همان لحظه به داخل امولاتور منتقل میشود و بصورت خودکار نصب میشود .
 
امولاتور اندروید استودیو
 
امولاتور یک ابزار رایگان اضافه شده در محیط Android Studio است که موقع نصب اندروید استودیو با آن نصب میشود  و سپس میتوانید یک اندرویدی را دانلود کنید و به آن اضافه کنید تا بالا بیاید.
برای تست کردن برنامه نویسی که انجام گرفته تا اپ بالا بیاید با امولاتور به راحتی آب خوردن انجام میگیرد.
 

کودکان چطور برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرند ؟

از آنجایی که فرآیند برنامه نویسی برای افراد با سن بالا زیاد پیچیده نیست ولی ممکن است برای کودکان پیچیده باشد ولی کودکان یک مزیتی نسبت به بزرگ سال ها دارند شور و اشتیاق زیاد هست که به همین خاطر حوصله ی زیادی برای یادگیری نیز دارند.

داشتن یک دوره ی آموزشی ویدیویی  برنامه نویسی اندروید خیلی مهم است و کودکان باید به همراه یک راهنما در ویدیو آموزشی تمرینات را انجام دهند تا به مباحث برنامه نویسی تسلط پیدا کنند. پس قبل از هر چیزی به دنبال یک دوره ی آموزشی برنامه نویسی خوب باشید و آنرا برای کودک خود تهیه کنید.

زبان برنامه نویسی JAVA میتواند یک نقطه ی شروع قوی برای کودکان باشد و از آنجایی که این زبان گسترده و قوی نیز هست درآینده حتما به درد آنها میخورد و میتوانند با این زبان انواع برنامه ها و بازی ها را خلق کنند.

مارکوس پرسون فردی بود که زبان برنامه نویسی جاوا را بدون رفتن به دبیرستان یا دانشگاه آموخت و بصورت تمرینی با این زبان بازی های ساده ای درست میکرد ، همین پرورش ذهنی از زمان های نوجوانی باعث شد یک ذهن پخته ای داشته باشد تا بتواند در جوانی خود پرفروش ترین بازی جهان را با زبان جاوا بسازد و بعنوان بزرگترین برنامه نویسان بازی در جهان شناخته شود. این بازی را مایکروسافت با قیمت ۲ بیلیون دلار از این برنامه نویس خرید و این فرد تبدیل به میلیاردرهای جهانی شد.

آموزش برنامه نویسی اندروید به کودکان
پس پرورش قدرت ذهنی در برنامه نویسی از همان دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است و ممکن است آینده ای شگفت انگیز برای کودک به ارمغان بیاورد.
کاتیلیا کاتاریا یک برنامه نویس هندی هست که فقط ۷ سال سن دارد و حتی اسمش در کتاب گینس ثبت شده است. 
آیان قریشی کودک ۵ ساله ی پاکستانی که برنامه نویس هست و به استخدام شرکت مایکروسافت درآمده است.
حالا این مثال ها باعث نشود که کودک خود را مجبور کنید حتما برنامه نویسی یاد بگیرد اما اگر علاقه دارد او را آزاد بگذارید و دوره ها و ابزارهای آموزشی مناسب برای او تهیه کنید و باور کنید. برنامه نویسی حوزه ای هست که هم آینده ی فوق العاده ای دارد هم کودکان جای پیشرفتی در آن دارند.
 
برنامه نویسی اندروید با جاوا برای کودکان
 
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم کودکان بهتر است برای ساختن اپلیکیشن های اندرویدی زبان برنامه نویسی جاوا را یاد بگیرند در دوره ی آموزش برنامه نویسی اندروید با تدریس مهندس سام نیکزاد زبان جاوا و برنامه نویسی اندروید از صفر شروع میشود و قدم به قدم با جلسات منظم و تمرینات لازم ، برنامه نویسی اندروید تدریس میشود که میتوانید تهیه کنید.
برنامه نویسی اندروید علاوه بر اینکه تخصص برنامه نویسی را به کودکان منتقل میکند بلکه آنها را مجبور میکند در بحث های طراحی گرافیکی نیز پیشرفت کنند چون اپلیکیشن های موبایل نیاز به طراحی رابط کاربری یا گرافیکی هم دارند. این کار با زبان ساده ای به اسم XML انجام میگیرد که در دوره ی آموزشی برنامه نویسی اندروید مهندس نیکزاد اینم تدریس شده است.
آموزش برنامه نویسی اندروید برای کودکان

در نهایت ، بعد از برنامه نویسی جاوا و طراحی گرافیکی با xml اپلیکیشن تولید میشود و بصورت یک فایل APK قابل نصب روی دستگاه است که میتوانید با انتقال آن به روی گوشی یا تبلت آنرا نصب و استفاده کنید و در صورت اینکه اپلیکیشن شما پیشرفت کرد و آماده ی انتشار بود میتوانید یک اکانت در مارکت های اندرویدی مثل کافه بازار یا مایکت بسازید و اپ خود را منتشر کنید.
بازی سازی برای کودکان

ساختن بازی برای کودکان خیلی هیجان انگیز است. اکثر بازیسازان در جهان به سمت ساخت بازی برای گوشی های هوشمند حرکت میکنند چون مخاطبین زیادی دارد. 
برنامه نویسی اندروید میتواند نقطه ی شروعی برای ساختن بازی های جالب برای اندروید نیز باشد با استفاده از کتابخانه های مختلف بازی های قوی برای اندروید ساخته میشود.
 
سخن پایانی 
اگر شما کودک یا نوجوان هستید که این مقاله را مطالعه میکنید ، به شما تبریک میگوییم که به حوزه ی برنامه نویسی علاقه مند شده اید. اگر متعهدانه و با نظم برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید مطمئن باشید سالهای بعدی آینده ای درخشان و پر از افتخار در انتظار شماست.
اگر شما پدر یا مادر هستید و دوست دارید آینده ای خوب برای فرزند خود رقم بزنید و اگر فرزند شما به برنامه نویسی علاقه دارد شک نکنید به بهترین حوزه علاقه پیدا کرده است دنیا به سمت فناوری در حرکت است تعداد برنامه نویسان روز به روز در حال افزایش است و همچنین نیاز بازار کار نیز دو سه برابر رشد برنامه نویسان است و همیشه جای خالی برنامه نویسان در جامعه ها حس میشود.
کودکانی که برنامه نویسی یاد میگیرند ذهن قویتر و فعال تری دارند و در آینده اگر در زمینه ی برنامه نویسی فعالیت کنند موفقیت های خیلی بیشتری نسبت به بقیه پیدا میکنند چون زمینه ی اصلی و مبنا را در ذهن خود از قبل پررورش داده اند.
 
 
لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/359
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
ملیکا / 2 سال پیش

سلام ممنون ازتوضیحاتتون، شما کدام زبان برنامه نویسی کودکان رو پیشنهاد می کنید؟

زیبا / 2 سال پیش

عالی بود .این سوال تو ذهنم بود که برای فرزندم که کلاس هشتم هست چه دوره ای مناسبه.که تو این پست جوابشو گرفتم

پشتیبانی آواسام :

سلام . ممنون . برای کلاس هشتم همه ی حوزه های برنامه نویسی مناسب هست مشکلی نخواهند داشت ولی از دوره ی دوازده قدم ما شروع کنند اونجا دوره های بعدی رو خودشون متوجه خواهند شد.

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس