زبان برنامه نویسی جاوا ( Java ) بصورت گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد و اگر همین امروز ناپدید شود میلیون ها سایت و اپلیکیشن از کار می افتد. زبان جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سطح جهانی میباشد، در ادامه ی مقاله خواهیم گفت که چرا این زبان از محبوبیت بالایی برخوردار است. ادامه ی مقاله را حتما بخوانید.

 

طبق گفته های سایت TOIBE که تقریبا معتبرترین سایت آماری برای زبان های برنامه نویسی است ، زبان جاوا سالهاست که جزو سه زبان محبوب جهان محسوب میشود. زبان جاوا دارای جامعه ی بزرگ و پرجنب و جوش است و بطور گسترده ای برای سمت سرور یا بک اند در پروژه های بسیاری استفاده میشود، همچنین این زبان در زمینه های یادگیری ماشین ( Machine Learning ) ، پروژه های داده های حجیم یا Big Data و توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی هم بصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

در این مقاله 5 دلیل محبوبیت زبان جاوا در بین توسعه دهندگان و برنامه نویسان مختلف را بررسی می کنیم که بصورت گسترده ای از این زبان حوزه های مختلفی مثل توسعه ی اپلکیشن ها، وب و ... استفاده میکنند.

 

چرا زبان جاوا محبوب است ؟‌

شاید یکی از دلایل محبوبیت سریع زبان جاوا در سالهای اولیه عمر خود پشتیبانی کامل از برنامه نویسی شی گرا یا object-oriented programming بوده است. همچنین زبان جاوا دارای عمر زیادی میباشد که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است و حدودا ۲۶ سال از تولد این زبان برنامه نویسی قدرتمند سپری میشود. شی گرایی باعث میشود که یک زبان تقریبا ساختار ماژولار به خود بگیرد و هر وظیفه مشخص باشد که چه کاری انجام میدهد و بدین ترتیب برنامه نویسان بهتر و سریعتر میتوانند پروژه را پیش ببرند.

در بحث شی گرایی زبان جاوا ، کلاس هایی که ویژگی ها و رفتار داده ها را تعیین میکنند بعنوان اشیا درون پروژه عمل میکنند. جاوا از مفاهیم اصلی شی گرایی مثل ارث بری ، کپسوله سازی ، وراثت چندگانه ، انتزاع و ... را ارائه میدهد که کار با پروژه های جاوا را آسانتر میکند.

جاوا روی ماشین مجازی خودش اجرا میشود و به هیچ سیستم عاملی وابسته نیست و این خود نیز یکی از دلایل برتری جاوا بوده است که باعث میشود برنامه نویسان بدون نگرانی از سیستم عامل مقصد برنامه  نویسی کنند. کدهای جاوا به بایت کد تبدیل میشود که روی ماشین مجازی خودش اجرا میشود

 

دلیل 1 - انعطاف پذیری بسیار بالای جاوا و تاثیرگذاری روی دیگر پلتفرم ها

زبان برنامه نویسی جاوا برای مدت طولانی بعنوان زبان اصلی جهت ساختن اپلیکیشن های تحت وب، اپلیکیشن های اندرویدی و ابزارهای مختلفی بوده است. برای مثال محیط های برنامه نویسی قوی مثل Intellij IDEA ، Eclipse و NetBeans  با زبان جاوا ساخته شده اند.

حوزه ی زبان جاوا در حال حاضر بسیار گسترده تر شده و به زمینه هایی مثل یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و علوم داده ها نیز کشیده شده است.

دلیل محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا ( java )

جاوا به دلیل داشتن ابزارها و راه حل های زیادی برای انعطاف پذیری مورد پذیرش بسیاری از برنامه نویسان قرار گرفته است. زبان جاوا همچنین قابلیت کراس پلتفرم را نیز دارد.  همچنین زبان جاوا برای کار در زمینه های توزیع شده ، تحت شبکه که مورد استفاده ی بسیاری از سرورها و کلاینت هاست مناسب میباشد.

پس یکی از دلایل محبوبیت زبان جاوا انعطاف پذیری آن است بطوری که میتوان برای ساخت وب ، اپلیکیشن موبایل اندرویدی ، دستگاه های هوشمند و ... استفاده کرد و همینطور که در اپلیکیشن های کوچک بسیار قدرتمند است در پروژه های عظیم نیز قدرتمند است.

 

دلیل 2 - زبان جاوا دارای API های زیادی است.

همه ما میدانیم که در برنامه نویسی API  ها چقدر مهم هستند که در JDK ( کیت توسعه ی جاوا ) قرار داده شده اند.در جاوا API ها شامل کلاس ها، interface ها و User Interface ها میباشد. آنها به برنامه نویس اجازه میدهند تا با اپلیکیشن ها و سایت های متفاوتی حتی بصورت real time تعامل داشته باشند. زبان جاوا دارای API های گسترده ای هست که تقریبا در هر حوزه ای قابل استفاده است.

جالب است بدانید API های زبان Java شامل متودهایی برای کار با شبکه، پردازش XML، ارتباط با پایگاه داده، کنترل ورودی/خروجی ها و بسیاری از چیزهای دیگر است. 

چرا از زبان جاوا (java) زیاد استفاده میشود ؟‌

به علاوه کتابخانه های متن باز همانند Google Guava, Apache Xerxes, Apache POI, OpenCV, Gson و غیره برای زبان جاوا موجود هستند.

وقتی API ها بصورت عمومی در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته میشود خلاقیت ها هم بالا میرود چون برنامه نویسان به داده های خصوصی دسترسی دارند که قبلتر نداشته اند مثلا همین توییتر را در نظر بگیرید که API ارائه داده است و چقدر برای برنامه نویسان خوب است.

 

دلیل 3 - جاوا مستندات عالی دارد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی جاوا این است که مستندات عالی دارد وقتی شما قصد دارید در تکنولوژی جدیدی کار کنید یا پلتفرم جدیدی را انتخاب میکنید مستندات جاوا برای تمام آن چیزی که شما نیاز دارید آموزش دارد و به راحتی کار شما انجام میشود.

جاوا ( java ) مستندات عالی دارد

آموزش های جاوا در سطح اینترنت بسیار زیاد است شما میتوانید از این آموزش ها، از مستندات اصلی جاوا، از نمونه کدهای آماده در اینترنت استفاده کنید تا سطح توانایی خود با جاوا را سریعتر بالا ببرید و آنرا در تولید و ارتقا یک اپلیکیشن یا محصول در دنیای واقعی استفاده کنید. 

 

دلیل 4 - جاوا محیط ها و ابزارهای فراوانی دارد.

محیط توسعه یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه برای یک زبان برنامه نویسی خاص است که جاوا هم محیط های زیادی دارد. سه محیط معروف برای زبان برنامه نویسی جاوا محیط های Intellij IDEA ، NetBeans و Eclipse هستند. که البته امروزه یک محیط جدیدتر و قوی تر به اسم Android Studio که برپایه ی همان Intellij IDEA هست برای برنامه نویسی اندروید با جاوا استفاده میشود. برای توسعه ی اپلیکیشن ها با جاوا ابزارهایی مثل Maven و ANT , برای تعامل و تحویل از Jenkins برای Continuous و JConsole یا Visual VM هم برای مانیتورینگ استفاده میشود.

محیط های برنامه نویسی یا IDE های زبان جاوا ( Java )

شما کارهای بسیار زیادی را میتوانید با جاوا انجام دهید و برای آنها کتابخانه هایی از قبل ساخته شده است. همچنین سیستم های GUI (Graphical User Interface) که بالاتر از کتابخانه های پایه ای AWT و Swing میباشد.

یکی از بهترین محیط های برنامه  نویسی جاوا محیط Android Studio برای خلق اپلیکیشن های موبایل است و اگر به این زمینه علاقه مند هستید ما یک دوره ی آموزشی در سایت آواسام تولید کرده ایم که اگر تمایل به یادگیری جاوا در اندروید استودیو را دارید میتوانید از اینجا دوره را ببینید.

علاوه بر این JDBC به شما کمک میکند تا به دیتابیس وصل شوید.

جاوا به دلیل اجرا شدن روی ماشین مجازی جاوا (jre) وابسته به هیچ سیستم یا پلتفرمی نیست و فلسلفه ی جاوا این است که یکبار کد بنویس و همه جا اجرا کن. کافیست jvm روی یک پلتفرم یا ماشینی نصب شود خود را با آن سازگار میکند و جاوا را اجرا میکند دیگر نیازی نیست کار خاصی بکنید.

 

دلیل 5 - جامعه ی قوی از جاوا پشتیبانی میکند.

وجود انجمن های زیاد جاوا دلیل استفاده ی زیاد از جاوا ( java )


پشتیبانی قوی و گسترده از زبان جاوا باعث محبوبیت آن شده است. همه ی باگ ها و خطاها معمولا قبلا توسط برنامه نویسان دیگری کشف شده و در اینترنت پرسیده شده و حل هم شده است.معمولا برنامه نویسان در انجمن stackoverflow  سوالات مربوط به جاوا خود را میپرسند و شما میتوانید سوال کنید حتی به سوال دیگران پاسخ دهید و امتیاز بگیرید. شما میتوانید سوالهایی که با تگ java پرسیده شده اند را از اینجا پیدا کنید و ببنیید که چه منبع عظیمی برای یادگیری است.

 

سخن پایانی 

بسیاری از کاربران و دانشجویان سایت آواسام از پشتیبانی ما درباره ی آینده ی زبان برنامه نویسی جاوا سوال میکنند و محبوبیت جاوا با آینده ی نامعلوم آن خوانایی ندارد.

در مقاله ی بالا که مطالعه فرمودید ما دلایل اصلی برای محبوبیت زبان جاوا در توسعه ی اپلیکیشن و دیگر علوم کامپیوتر مثل علم داده ها را توضیح دادیم.

هم اکنون ماشین مجازی جاوا یا JRE روی اکثر پلتفرم ها و سیستم عامل ها بخوبی نصب و اجرا میشود مثل ویندوز، مک، لینوکس/یونیکس، سیستم های mainframe و حتی دستگاه های موبایل. جای تعجب نیست که جاوا امروزه میتواند بعنوان تکنولوژی غالب بر صنعت توسعه ی نرم افزاری معرفی شود.

زبان جاوا پیشینه و عمر زیادی دارد و تقریبا در هر جای تکنولوژی و فناوری جهان ریشه دوانده است، جاوا اکوسیستم بی نظیر فریمورک ها و اپلیکیشن های سرور دارد که این زبان را سمت سرور قدرتمند کرده است.

زبان جاوا بیشتر از آنکه فکر کنید وارد زندگی روزمره ی شما شده است و شاید خود شما هم متوجه آن نباشید.سرویس هایی که روزانه استفاده میکنید مثل  Google, YouTube, LinkedIn, Amazon, و eBay  تنها مثال های کوچکی هستند که از جاوا بهره میگیرند.

امروزه جاوا در حوزه ی برنامه نویسی اندروید در محیط Android Studio بازار کار عالی دارد که توسط شرکت گوگل بعنوان زبان رسمی توسعه ی اپ های اندرویدی انتخاب شده است.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/361
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
حس / 2 سال پیش

خیلی عالی بود ممنون لطفا یه مقاله در مورد تفاوت جاوا و اسکریپت هم درست کنید خیلی خوب میشه 

مهمان / 2 سال پیش

سلام ممنون از مقاله مفیدتون،من می خوام برنامه نویسی اندروید یاد بگیرم برای شروع کارم جاوا بهتره یا کاتلین ؟

پشتیبانی آواسام :

سلام بهتره ابتدا جاوا و سپس کاتلین یاد بگیرید2

مسعود فتاحی / 2 سال پیش

جاوا خوبه ولی یکم سینتکسش سخته

moonsky / 2 سال پیش

خیلی هم عالی - تشکر

alireza bazarkhak / 2 سال پیش

با تشکر از اطلاعاتتون

محمد / 2 سال پیش

جاوا زبان به شدت قویه، حیف که نشد یادش بگیرم

امین رحمانی / 2 سال پیش

جاوا زبان بشدت قوی هست حتی تو بانک های ایران هم ازش استفاده میشه 

ممنون

علی حسینی / 2 سال پیش

مطالب عالی بود ممنون

مهمان / 2 سال پیش

جاوا خاک خورده اندرویده ، قدیمی و  عالی ، اگه سمت php نمی‌رفتم حتما بهش سر میزدم

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس