اینتلیجی آیدیا ( intellij IDEA ) چیست ؟ (آموزش نصب استفاده)

اینتلیجی آیدیا ( intellij IDEA ) چیست ؟ (آموزش نصب استفاده)

بروزرسانی : 5 ماه پیش

محیط های برنامه نویسی به شما اجازه میدهند تا کدنویسی راحت تر و لذت بخش تری داشته باشید و همچنین با ابزارهای درونی خود به شما کمک میکنند تا روند توسعه ی خود را سرعت ببخشید. محیط توسعه ی اینتلیجی آیدیا ( intellij IDEA ) یکی از این محیط های کدنویسی است که کمک بسیاری را به برنامه نویسان در طی سالهای گذشته کرده است.

خب بریم که در این مقاله به تعریف اینتلیجی آیدیا ( intellij idea ) بپردازیم و آموزش نصب و استفاده ی آنرا داشته باشیم. حتما تا آخر مقاله مطالعه کنید تا از آموزش رایگان قرار داده شده در این پست استفاده کنید.

 

نگاهی مختصر به محیط اینتلیجی آیدیا (intellij idea)

این محیط توسعه که در بین برنامه نویسان بصورت مختصر با نام اینتلیجی یا intellij  شناخته میشود در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است. سازنده ی این محیط یک شرکت معروف به نام جت برینز ( jetbrains ) میباشد که ما دیگر محیط های توسعه ی این شرکت را هم دیده ایم.

اینتلیجی آیدیا (intellij idea) چیست

محیط توسعه ی اینتلیجی آیدیا ( intellij idea ) به دلیل فراهم کردن قابلیت های زیادی برای برنامه نویسی سالها محیط محبوب برنامه نویسان بوده است بطوریکه در سال 2010 نیز بعنوان بهترین ابزار برنامه نویسی برپایه ی جاوا انتخاب شد این درحالیست که محیط های قویتر و شناخته شده مثل netbeans , eclipse و JDeveloper در کنار اینتلیجی آیدیا وجود داشت.

محیط اینتلیجی آیدیا از زبان های فراوانی پشتیبانی میکند که برای حوزه های مختلف و زبان های برنامه نویسی مختلفی قابل استفاده است مثل پایتون ، اسکالا ، لوآ ، پی اچ پی ،‌کاتلین ، جاوا و ... 

در سال 2014 یک محیط متن باز برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی توسط شرکت گوگل برپایه ی اینتلیجی آیدیا ( intellij IDEA ) توسعه داده شد که اندروید استودیو ( android studio ) نام دارد و بصورت گسترده ای برای ساختن اپلیکیشن های موبایل استفاده میشود.

این محیط در دو نسخه ی پولی و رایگان عرضه شده است که نام نسخه ی رایگان آن intellij idea community میباشد.

در حقیقت محیط اینتلیجی آیدیا در اصل برای زبان جاوا و سپس کاتلین خلق شده ولی برای دیگر زبان های برنامه نویسی هم قابل تنظیم و آماده سازی است.

 

دانلود و نصب اینتلیجی آیدیا ( Intellij IDEA )

شما میتوانید نسخه ی رایگان یا کامیونیتی اینتلیجی آیدیا را از سایت اصلی جت برینز و صفحه ی دانلود اینتلیجی آیدیا آن دانلود کنید.

بعد از باز کردن سایت اینتلیجی ایدیا با صفحه ای مشابه زیر روبرو میشوید که میبینید دو نسخه برای دانلود موجود است.

دانلود اینتلیجی آیدیا ( intellij idea ) و نصب اینتلیجی آیدیا

همانطور که میبینید شما میتوانید نسخه ی Community را بصورت نامحدود و رایگان استفاده کنید و این نسخه کاملا متن باز است ولی نسخه ی Ultimate فقط ۳۰ روز برای تست رایگان است و سپس باید لایسنس آنرا خریداری کنید.

هر دو محیط کاملا قابل استفاده و عالی هستند ولی نسخه ی Ultimate بخاطر پولی بودن فقط یک سری ابزارهای اضافی دارد که مقایسه ی این دو را سایت خود جت برینز بخوبی انجام داده است که از اینجا میتوانید ببینید.

بعد از دانلود اینتلیجی آیدیا شما به راحتی میتوانید آنرا روی مک ، ویندوز یا لینوکس نصب کنید. 

برای نصب روی سیستم عامل ویندوز کافیست فایل exe را از لینک بالا دانلود کنید و روی سیستم خود نصب کنید . نصب اینتلیجی روی ویندوز هیچ مشکل و سختی ندارد و به راحتی با چند کلیک نصب میشود.

همینطور نصب اینتلیجی روی مک هم با درگ کردن در مسیر اپلیکیشن ها تمام میشود و قابل استفاده است.

اما در لینوکس ممکن است بحث کمی متفاوت باشد برای اینکه شما بتوانید بروزرسانی های مرتب را داشته باشید و همچنین اینتلیجی آیدیا با توزیع شما سازگار باشد بهتر از اینتلیجی آیدیا را از مخزن توزیع خود نصب کنید. 

مثلا اگر از توزیع آرچ یا هر یک از توزیع های آرچ بیس استفاده میکنید میتوانید با دستور زیر نصب کنید :‌

 

sudo pacman -S intellij-idea-community-edition

 

.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/364
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس