سریال نقشه راه برنامه نویسی-قسمت ۵ - انتخاب اولین زبان

سریال نقشه راه برنامه نویسی-قسمت ۵ - انتخاب اولین زبان

بروزرسانی : 2 سال پیش

ویدیوی آموزشی این قسمت به انتهای مقاله افزوده شده است که میتوانید در پایان آنرا تماشا کنید

 

این قسمت مربوط به بخش پنجم از سریال نقشه ی راه برنامه نویسی هست که در این قسمت به انتخاب اولین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری خواهیم پرداخت.

از انجایی که قسمت های نقشه ی راه برنامه نویسی باید به ترتیب طی شوند بهتر است قبل از اینکه این قسمت را ببینید یا مطالعه کنید به قسمت چهارم نقشه ی راه برنامه نویسی مراجعه کنید و حتما ویدیو آموزشی قسمت چهارم را ابتدا ببینید.

انتخاب اولین زبان برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی

انتخاب کردن اولین زبان برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی مسئله ی بسیار مهم و حیاتی میباشد چون که میزان موفقیت شما در یادگیری زبان های دیگر را هم تعیین میکند پس آینده ی شما روی اولین زبان استوار میشود.

شاید بپرسید چرا اولین زبان برنامه نویسی انقدر مهم است ؟‌ پاسخ این است . شما تمامی مبانی و مفاهیم اصلی برنامه نویسی که در اکثر زبان های برنامه نویسی مشترک هستند و به آن منطق برنامه نویسی نیز گفته میشود در همان اولین زبان فرامیگیرید حال اگر اولین زبان برنامه نویسی مناسب و استاندارد باشد مطمئنا در آینده یادگیری دیگر زبان های برنامه نویسی برای شما ساده تر خواهد بود و مشکلات کمتری را نسبت به افرادی که از زبان های نامناسب برای شروع انتخاب کرده اند ، خواهید داشت.

نحوه ی انتخاب اولین زبان برنامه نویسی

جالب است بدانید که ۸۰ الی ۹۰ درصد هرآن چیزی که برای یادگیری زبان های برنامه نویسی بعدی نیاز است در اولین زبان برنامه نویسی که انتخاب کردید یاد خواهید گرفت. حال اهمیت انتخاب اولین زبان برنامه نویسی را متوجه شدید برویم سراغ بررسی زبان هایی که برای اولین زبان برنامه نویسی پیشنهاد میدهند.

بهتر است اولین زبان برنامه نویسی را فارغ از حوزه ی برنامه نویسی مورد علاقه ی خود انتخاب کنید و اگر آن زبان مناسب حوزه ی مورد علاقه ی شما هم بود که چه بهتر ! 

دلیل این توصیه این است که شما اولین زبان را نباید با هدف هایی مانند ورود سریع به بازار کار ، خلق سریع یک اپلیکیشن  یا ایده و .... یاد بگیرید . شما اولین زبان را فقط برای یادگیری منطق و اصول اصلی برنامه نویسی باید یاد بگیرید و تمرین کنید.

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی

برای شروع برنامه نویسی چندین زبان برنامه نویسی بعنوان اولین زبان برنامه نویسی در جوامع مختلف و حتی دانشگاه های مختلف دنیا پیشنهاد میشود که تقریبا پیشنهاد تمامی آنها روی دو سه زبان برنامه نویسی است و شما نیز میتوانید یکی از انها را برای شروع برنامه نویسی انتخاب کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع زبانی است که سطح میانی یا سطح پایین باشد و مفاهیم اصلی و بنیادین منطق برنامه نویسی را بتواند به شما منتقل کند تا با استفاده از ان تجربه در آینده بتوانید هر زبانی را که دوست داشتید یاد بگیرید.

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

زبان های برنامه نویسی زیر زبان هایی هستند که در کشورهای مختلف دنیا برای شروع برنامه نویسی آموزش داده میشوند ‌: 

  • سی یا سی پلاس پلاس
  • پایتون
  • سی شارپ و گاهی جاوا

که از سه مورد بالا زبان های سی (c) و سی پلاس پلاس (c plus plus) به دلیل سطح پایین بودن و داشتن تمامی ویژگی های لازم برای اینکه شما بتوانید اصول و منطق برنامه نویسی را درک کنید پیشنهاد میشوند.

در دانشگاه های ایران زبان برنامه نویسی سی شارپ اکثر اوقات بعنوان اولین زبان برنامه نویسی تدریس میشود و این زبان به دلیل سطح بالا بودن ممکن است مسائل پایه ای را درون آموزش خود به دانش پذیر منتقل نکند.

و همینطور زبان پایتون نیز یک زبان سطح بالاست و در بسیاری از کشورهای دنیا بعنوان اولین زبان برنامه نویسی تدریس میشود.

دقت کنید که پایتون تنها به دلیل آسان بودن سینتکس و درک سریعتر انتخاب میشود ولی اگر بخواهید بصورت بنیادین برنامه نویسی را یاد بگیرید هرگز گزینه ی خوبی نخواهد بود و میتوانید بعدا آن را بعنوان زبان دوم سوم و ... انتخاب کنید.

پس پیشنهاد ما در این مقاله زبان c و c plus plus برای شروع برنامه نویسی می باشد.

در بین c و c plus plus هم تفاوت هایی هست که باز هم قابل مقایسه هستند . برای مثال زبان برنامه نویسی c مفهوم oop یا برنامه نویسی شی گرا را درون خود ندارد و شما نمیتوانید با یادگیری سی مبحث شی گرایی را نیز یاد بگیرید.

اما زبان c plus plus شی گرا هست و با یادگیری آن علاوه بر مفاهیم پایه ای و اصلی شی گرایی را نیز یاد میگیرید.

 

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی

همانطور که در بالا خواندید چند زبان برنامه نویسی را میتواند بعنوان بهترین زبان ها برای اولین زبان برنامه نویسی انتخاب کرد ولی از بین تمامی انها به جرات میتوان گفت که زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بهترین انهاست.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برای شروع برنامه نویسی

 

سی پلاس پلاس دارای عمر زیادی است ولی باز هم بعنوان یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در تمامی حوزه هاست. این زبان در سطح میانی هست و با الگو گیری از زبان برنامه نویسی c طراحی شده است.

از ویژگی های سی پلاس پلاس به سرعت بالای آن ، کاربردی بودن در تمامی زمینه ها ، قدرت فراوان در تمامی زمینه ها و .... اشاره کرد.

همچنین این زبان بازار کار بسیار عالی دارد و در هر حوزه ای از حوزه ی گیم گرفته تا هوش مصنوعی و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

روزانه شاید با نرم افزارها و خدماتی که با c plus plus نوشتهه شده اند بدون اینکه متوجه بشویم کار میکنیم.

 

در پایان پیشنهاد میشود ویدیو اموزشی این قسمت را برای یادگیری مباحث و نکات بیشتر بصورت کامل تماشا کنید که در زیر قرار گرفته است : 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/375
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس