سریال نقشه راه برنامه نویسی-قسمت ۷ - شغل برنامه نویسی

سریال نقشه راه برنامه نویسی-قسمت ۷ - شغل برنامه نویسی

بروزرسانی : 2 سال پیش

اگر تا به اینجا با سریال نقشه ی راه برنامه نویسی بوده باشید و قسمت ها را بصورت مرتب طی کرده باشید الان وقت آن رسیده که به فکر شغل برنامه نویسی باشید و از آن بتوانید پول در بیاورید.جدای از بحث درآمد از برنامه نویسی، برای ارتقای سطح تخصص برنامه نویسی خود بهتر است حتما یک شغل برای تخصص برنامه نویسی خود پیدا کنید.

وقتی شما شغل برنامه نویسی دارید با چالش های مختلفی بصورت روزانه و در زمان کاری خود برخورد میکنید که همه ی آنها باعث میشود تا سطح تخصص شما در زمینه ی برنامه نویسی ارتقا پیدا کند و این چالش ها یا به اصطلاح برنامه نویسان باگ ها و مشکلاتی که پیش می آید باعث تثبیت شدن آموخته های قبلی شما از برنامه نویسی و همچنین افزایش تجربه ی شما در برنامه نویسی میشود.

در قسمت ۷ ام سریال نقشه ی راه برنامه نویسی تمرکز ما روی بررسی شغل برنامه نویسی ، انواع شغل های برنامه نویسی ، میزان درآمد برنامه نویسی ، باورها و تصورات اشتباه درباره ی شغل برنامه نویسی و نحوه ی مشغول شدن به یکی از شغل های برنامه نویسی است.

 

در صورت اینکه قصد دارید بجای خواندن مقاله از ویدیو آموزشی استفاده کنید ویدیوی قسمت ۷ نقشه ی راه برنامه نویسی به انتهای مقاله اضافه شده است.

 

شغل برنامه نویسی چیست ؟ 

به هر کاری که یک فرد از تخصص برنامه نویسی کسب درآمد میکند شغل برنامه نویسی گفته میشود و از آنجایی که برنامه نویسی بسیار گسترده و متنوع هست شغل های برنامه نویسی نیز گوناگون هستند. 

هر شغل برنامه نویسی میتواند یک شغل رسمی باشد یا یک شغل غیر رسمی و آزاد ، این کاملا به محلی که مشغول هستید و کاری که انجام میدهید بستگی دارد. همانطور که گفتیم تنوع در شغل برنامه نویسی بسیار زیاد است.

شغل برنامه نویسی - قسمت هفتم سریال نقشه راه برنامه نویسی

اما در شغل برنامه نویسی چه کارهایی انجام میگیرد ؟ 

بصورت کلی فردی که به شغل برنامه نویسی مشغول است باید توانایی این را داشته باشد که از تخصص خود در پروژه های واقعی به نحو احسن استفاده کند و خروجی خوبی داشته باشد.

امروز تخصص برنامه نویسی ، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین شغل های دنیا حساب میشود زیرا که بسیاری از کسب و کارها با تکنولوژی عجین شده اند و نیازمند یک برنامه نویس هستند تا سیستم مورد نظر آنها را بتواند پیاده سازی کند یا سیستمی که از قبل پیاده سازی شده را مدیریت و بروز نگهداری کند.

اگر نگاهی به سایت های آگهی بیاندازید در کشور ایران نیز ، روزانه هزاران هزار برنامه نویس از شهرهای مختلف درخواست میشود و البته یکی از خوبی های شغل برنامه نویسی این است که میتواند بصورت ریموت ( دورکاری ) هم انجام بگیرد یعنی حتما نیاز به حضور فرد در شرکت نیست.

 

مزیت های شغل برنامه نویسی 

اگر تا به اینجای مقاله را مطالعه کرده باشید ممکن است با برخی از مزایای شغل برنامه نویسی آشنا شده باشید ولی بگذارید کمی بیشتر درباره ی مزایای شغل برنامه نویسی صحبت کنیم. 

یک - شغل برنامه نویسی میتواند بصورت remote یا دور کار انجام بگیرد یعنی شما اگر یک برنامه نویس در شیراز باشید میتوانید با کارفرمایی که در شهر تهران است به خوبی کار کنید و نیاز به حضور شما در تهران نیست. این مزیت مهمی است برای افرادی که در شهرستان ها یا حتی مناطق دور دست زندگی میکنند و توانایی اقامت در کلانشهرها یا تهران را ندارند و برنامه نویسی تنها شغلی هست که به هیچ جغرافیایی وابسته نیست.

شغل برنامه نویسی بصورت فریلنسری

دو - شغل برنامه نویسی یکی از کم هزینه ترین شغل های موجود هست بطوریکه تنها هزینه ی لازم تهیه یک سیستم ( کامپیوتر یا لپتاپ ) میباشد. البته شما قبلتر باید هزینه های برای آموزش برنامه نویسی بکنید ولی همه ی این هزینه ها در مقایسه با دیگر شغل ها که نیاز به ابزارهای بیشتر ، اجاره ی مکان یا دفتر و هزینه های دیگری را دارد ، بسیار اندک هست. بعد از داشتن یک سیستم کامپیوتری میتوانید شروع کنید و از برنامه نویسی کسب درآمد کنید.

سه - شغل برنامه نویسی معمولا در تمامی کشورهای دنیا حقوق بالاتر از میانگین دیگر شغل ها را دارد و طبق بررسی و تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که برنامه نویسان در کشورهای مختلف دنیا از نظر حقوقی و میزان درامد راضی تر از دیگر شغل ها هستند.پس حقوق یک برنامه نویس نسب به دیگر شغل ها بالاتر است و جزو پردرآمد ترین شغل ها محسوب میشود.

چهار - شغل برنامه نویسی به دلیل اینکه بر مبنای تکنولوژی است همیشه در حال پیشرفت است و جزو شغل های آینده دار محسوب میشود. چرا که تکنولوژی هر روز بیش از قبل به زندگی مردم و کسب و کارهای آنها نفوذ میکند و هر روز شاهد گجت های جدیدی هستیم که روانه ی بازار میشوند و همه ی اینها نیاز به خدمات یا اپلیکیشن هایی دارند که برنامه نویس ها آنها را مینویسند و بروزرسانی میکنند. پس شغل برنامه نویسی از نظر آینده قطعا شغلی تضمین شده هست و هر روز هم جای پیشرفت در آن وجود دارد.

پنج - فرصت های شغلی آزاد برای برنامه نویسی خیلی زیاد است. این مزیت مخصوص افرادی هست که تایم آزاد برای آنها بسیار مهم هست حتی شما میتوانید اهل سفر باشید ولی در حین سفر نیز با لپتاپ خودکدنویسی کنید و شغل خود را هم انجام دهید به همین خاطر برنامه نویسی انقدر محبوب شده است.

شش - برخلاف بسیاری از شغل های دیگر شما نیاز به مدرک برنامه نویسی یا مدرک خاص دیگری ندارید و بدون حتی کوچکترین مدرک نیز میتوانید شغل برنامه نویسی را شروع کنید و از ان کسب درآمد کنید.

 

تصورات و باورهای اشتباه درباره ی شغل برنامه نویسی

در شغل برنامه نویسی نیز همانند دیگر شغل ها یک سری باور ها و تصورات اشتباهی وجود دارد که اگر به آنها توجه ویژه نکنید و آنها را حذف نکنید ممکن است درآینده سد راه شما شوند.

شاید شما هم زیاد شنیده باشید که برنامه نویسی پردرآمدترین شغل دنیاست و این تصور کاملا اشتباه است هرگز برنامه نویسی بعنوان پردرآمدترین شغل دنیا نبوده و هرگز هم شخصی تنها از راه برنامه نویسی به میلیادرها دلار ثروت نرسیده است.

آیا برنامه نویسی پردرآمدترین شغل است ؟‌

این تصور اشتباه از زندگی بیلیونرهای بزرگ می آید که در ابتدا با برنامه نویسی کار خود را شروع کرده اند ، بله درسته ! ثروتمندترین انسان های روی زمین مثل بیل گیتس ، ایلان ماسک و .... با برنامه نویسی شروع کرده اند ولی آن شروع بوده نه شغل همیشگی آنها ...

بیل گیتس بعد از برنامه نویسی اولین سیستم عامل خود دیگر برنامه نویسی نکرد بلکه مدیر شرکت اش بود و حتی یک خط کد هم ننوشت ولی توانایی مدیریت دیگر برنامه نویس ها را داشت و سپس نیز وارد شغل بیمه و ... شد 

ایلان ماسک در ابتدا که پی پال را ساخت برنامه نویسی میکرد ولی بعد از موفقیت این ایده و رسیدن به ثروت بزرگ هرگز کدنویسی نکرد بلکه مدیر چندین شرکت دیگر بود که آنها را به موفقیت رسانید.

اگر این باور اشتباه را در ابتدا داشته باشید که برنامه نویسی پردرامدترین شغل دنیاست به احتمال خیلی زیاد هیچ پیشرفتی در برنامه نویسی نخواهید کرد و به سرعت از برنامه نویسی زده شده و از این شغل خارج خواهید شد.

بهترین کاری که میتوانید بکنید خودشناسی هست ، توانایی های اصلی خود در برنامه نویسی را بشناسید و بدون حواس پرتی آنها را تقویت کنید رزومه ی خود را تهیه کنید و سعی کنید آرام آرام آنرا تکمیل کنید در این صورت است که موفقیت و پول از طریق برنامه نویسی نیز کم کم به سمت شما جمع میشوند.

 

انواع شغل های برنامه نویسی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم شغل برنامه نویسی انواع مختلفی هست که این بستگی به خود شما دارد که به کدام علاقه مند هستید.

در لیست زیر انواع شغل های برنامه نویسی را مشاهده میکنید :‌

  • فریلنسری
  • استخدام در یک شرکت دولتی یا آزاد
  • کار روی استارتاپ یا ایده های شخصی

فریلنسری یا freelancer به شغلی گفته میشود که بصورت آزاد و از راه دور انجام میگیرد.قبلتر در کشور ایران به شغل فریلنسری شغل پروژه ای هم گفته میشد چرا که فرد یک پروژه را از راه دور در قبال مبلغی پول انجام میدهد. این روزها سایت های زیادی هستند که ارتباط بین کارفرما و فریلنسر را ایجاد میکنند شما یک پروژه ای را اخذ میکنید و قرار است که در مدت زمان معلومی با دستمزد معلومی تحویل دهید. این نوع کار کردن یکی از انواع شغل های برنامه نویسی نیز محسوب میشود. عدم وابستگی مکانی و زمانی از مزایای شغل فریلنسری هست.

 

در مقابل فریلنسری ، استخدام از طریق برنامه نویسی وجود دارد که بعضی از افراد استخدام را ترجیح میدهند. ممکن است استخدام توسط یک ارگان دولتی انجام بگیرد یا توسط یک شرکت کاملا خصوصی اما چیزی که درباره ی شغل برنامه نویسی در حالت استخدامی وجود دارد حضور فیزیکی در مکان و در ساعت مشخص است درست مثل یک کارمند بانک و ...

 

و در نهایت یک برنامه نویس میتواند روی استارتاپ یا ایده ی شخصی خود کار کند. در این صورت شغل برنامه نویس نه فریلنسری محسوب میشود و نه بصورت استخدامی ... اگر ایده ای دارید که ارزش زمان گذاشتن را دارد حتما روی آن تمرکز کنید چون از نظر آینده و درآمد بسیار بهتر از استخدامی و فریلنسری خواهد بود ولی نیازمند زمان ، صبر  و حوصله ی زیادی است.

 

اگر حوصله یا وقت کافی برای مطالعه ی دقیق مقاله را ندارید میتوانید از ویدیو زیر استفاده کنید : 

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/377
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس