توسعه ی وب با زبان پایتون ( راهنمای کامل )

توسعه ی وب با زبان پایتون ( راهنمای کامل )

بروزرسانی : 5 ماه پیش

همانطور که مطلع هستید محبوبیت زبان پایتون در چند سال گذشته بصورت تصاعدی در حال افزایش است.این محبوبیت به قدری بود که حتی محبوبیت زبان جاوا را هم پشت سرگذاشت اما برای بعضی از افراد این محبوبیت اصلا تعجب آور نیست.

با افزایش کاربرد مباحثی همچون یادگیری ماشین ( machine learning ) ، آنالیز داده ها و توسعه ی وب ، بسیاری از توسعه دهندگان زبان پایتون را بخاطر وجود کتابخانه های زیاد و قوی ، آسانی یادگیری و سبک بودن ، به کار گرفتند.

بی شک الان بهترین زمان برای یادگیری زبان پایتون هست و امروز در این مقاله درباره ی نحوه ی توسعه ی وب با زبان پایتون را به شما آموزش خواهم داد.

توسعه ی وب با زبان پایتون


اگر وقت کافی یا حوصله ی کافی برای مطالعه ی دقیق مقاله ی زیر ندارید میتوانید از ویدیو زیر استفاده کنید تا یاد بگیرید که چطور با پایتون یک وب سایت را توسعه میدهند :‌

چگونگی توسعه ی وب سایت با زبان پایتون

اگر یک برنامه نویس تازه کار باشید شاید این سوال در ذهن شما باشد که اصلا توسعه ی وب به چه معنی است. اگر چه تعریف کامل توسعه ی وب ممکن است سخت باشد ولی بطور خلاصه توسعه ی وب یعنی برنامه نویسی ، ساختن و نگهداری ( بروزرسانی ) یک وب سایت. بطور معمول یک توسعه دهنده ی وب باید نحوه ی کار کردن با فرانت اند ، بک اند که شامل هسته ی اصلی سایت و پایگاه داده است و هچنین هر چیزی که مربوط به بازدید کننده ی سایت هست را بداند.

در زبان برنامه نویسی پایتون ، فریمورک ها و کتابخانه های بسیاری زیادی برای توسعه ی وب با پایتون وجود دارد که برنامه نویسان وب از آنها استفاده میکنند تا یک وب سایت قدرتمندی را بوجود بیاورند.

خب حالا بیایید کمی از مزیت های توسعه ی وب با پایتون را بررسی کنیم و ببینیم که چرا برنامه نویسان برای توسعه ی وب از زبان پایتون استفاده میکنند:

  1. آسان بودن یادگیری :‌ زبان برنامه نویسی پایتون توسط خیلی از برنامه نویسان بعنوان اولین زبان برای یادگیری برنامه نویسی انتخاب میشود و آن هم به دلیل آسانی یادگیری آن است. پایتون به زبان انگلیسی روزمره که بین مردم استفاده میشود بسیار نزدیک هست و بخاطر همین درک آن راحت تر است. همچنین میزان کدنویسی با پایتون نسبت به زبان های دیگر مثل c++ کمتر است وهمین نیز دلیل دیگری است که باعث آسانی این زبان میشود.

  2. اکوسیستم غنی و کتابخانه های زیاد : پایتون دارای ماژول ها و کتابخانه های کمکی زیادی است که باعث میشود بسیاری از کارها را بدون کدنویسی و فقط با استفاده از آنها انجام دهید. برای مثال ماژول های Numpy و Pandas برای کارهای ریاضیاتی و محاسباتی ، Pygal برای نمودار و SLQALchemy برای نوشتن کوئری ها مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین زبان برنامه نویسی پایتون دارای فریمورک های زیادی برای توسعه ی وب نیز هست مانند Django ، Flask و ...

  3. توسعه ی سریع : از آنجایی که پروژه های پایتون زمان کمتری نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی به خود اختصاص میدهد ، ایده های شما بسیار سریعتر راه اندازی میشود و میتوانید نتیجه ی آنرا نیز سریعتر ببینید. این سرعت بالا در توسعه و راه اندازی برای استارتاپ ها کمک زیادی میکند چون معمولا استارتاپ ها در بحث رقابتی باید سریعتر از بقیه ، سرویس های خود را لانچ کنند

  4. محبوبیت گسترده : پایتون دومین زبان محبوب دنیا بعد از جاوااسکریپت هست که از جوامع مختلف و گوناگونی در آن حضور دارند. به دلیل این محبوبیت و گستردگی بطور مداوم کتابخانه ها و ابزارهای کمکی برای پایتون منتشر میشود. به همین علت برای برنامه نویسان تازه کار مناسب است که با جامعه ی بزرگ و ابزارهای کمکی زیادی روبرو شوند.

فریمورک های توسعه ی وب برای پایتون

زمانی که میخواهید فریمورک را درک کنید به یک جعبه ابزار فکر کنید ! یک فریمورک وب از ماژول ها و کتابخانه های از پیش نوشته شده ای تشکیل شده که کار توسعه ی وب با پایتون را آسانتر و سریعتر کند و وب سایت های ساخته شده با پایتون را قابل اعتماد تر و انعطاف پذیرتر میکند.

فریمورک های توسعه ی وب با پایتون

به عبارتی دیگر ، وقتی برای توسعه ی وب از فریمورک استفاده میکنید به این معنی است که بخشی از پروژه ی شما از قبل نوشته شده و آماده است و فقط بخشی را شما کدنویسی میکنید.

فریمورک های پایتون برای توسعه ی وب در back end به کار گرفته میشوند و به مسیریابی URL ، درخواست های Http ، دسترسی و مدیریت پایگاه داده و امنیت وب را فراهم میکنند. البته استفاده کردن از یک فریمورک پایتون برای توسعه ی وب امری کاملا اختیاری است و اگر بخواهید زمان توسعه ی پروژه ی شما کمتر و دقت آن بیشتر شود استفاده از فریمورک توصیه میشود.

 

فریمورک های Django و Flask محبوب ترین و پراستفاده ترین فریمورک های توسعه ی وب با زبان برنامه نویسی پایتون هستند.

فریمورک جنگو (Django) یک فریمورک متن باز و سطح بالا برای پایتون است که شعارش توسعه ی سریع و تمیز است. جنگو یک فریمورک سریع و انعطاف پذیر است و همچنین دارای جامعه ی پشتیبانی قوی و مستندات عالی است.

فریمورک جنگو به شدت انعطاف پذیر است و همین باعث شده که با MVP ها یا کمپانی های بزرگ کار کنید. برخی از کمپانی ها و محصولات معروف که از جنگو استفاده میکنند Instagram, Dropbox, Pinterest و Spotify است.

فریمورک Flask یک میکرو فریمورک در نظر گرفته می شود که یک چارچوب وب مینیمالیستی است. این فریمورک بسیاری از قابلیت های اضافی که در فریمورک های فول استک مثل Django هست را ندارد مانند انجین تمپلیت سایت ، سیستم احراز هویت ، سیستم authorization و ...

فریمورک Flask همانطور که گفتیم یک فریمورک کوچک و مینیمال هست و بسیاری از قابلیت ها بصورت پیشفرض روی آن نصب نیست اما میتوانید در طول استفاده آن قابلیت ها را در صورت نیاز به flask اضافه کنید.

فلسفه ی پشت Flask این است که یک فریمورک سریع و انعطاف پذیر و کوچک باشد تا فقط ابزارها و پکیج های مورد نیاز روی آن نصب شود نه چیزهای اضافی که ممکن است به درد پروژه شما نخورد. flask نیز یک فریمورک توسعه ی وب برای پایتون است که از محبوبیت بالایی برخوردار است و توسط کمپانی های Netflix, Linkedin و Uber استفاده میشود.

بجز flask و django فریمورک های دیگری برای پایتون وجود دارد که میتوانید برای توسعه ی وب از آنها استفاده کنید مثل : 

  • Pyramid
  • Web2Py
  • Turbogears

 

از کدام فریمورک پایتون برای توسعه ی وب باید استفاده کنیم

خب شاید از خودتان بپرسید من از کدام فریمورک پایتون استفاده کنم ؟ پاسخ این است که به خود شما بستگی دارد. باید مهارت های خود در توسعه ی وب را بررسی کنید. 

اگر شما مهارت بسیار زیادی در توسعه ی وب با زبان پایتون دارید به احتمال زیاد نیاز به بررسی فریمورک ها نیست و با هر فریمورکی شروع کنید برای شما عالی است و حتی ممکن است هیچ فریمورکی استفاده نکنید اما اگر یک برنامه نویس تازه کار در توسعه ی وب هستید فریمورک Django پیشنهاد میشود چون جامعه ی پشتیبان و مستندات خوبی دارد و این نقطه ی شروع عالی برای شماست.

فریمورک جنگو یا فلسک برای توسعه ی وب با پایتون

همچنین از خودتان بپرسید ، آیا دوست دارید کدهای شما از بنیاد قوی داشته باشد و بیشتر آنها را خودتان بنویسید و همچنین فریمورک شما منعطف تر باشد ؟ اگر جواب بله است به احتمال زیاد شما باید از Flask استفاده کنید.

و در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که هر دو فریمورک با زبان پایتون است و قابلیت ها و پرفرمنس پایتون در هر دو به میزان مساوی وجود دارد. مهم نیست کدام فریمورک را استفاده میکنید مهم این است شما با کدام راحت هستید و زیاد نگران انتخاب بین فریمورک های پایتون نباشید.

 

کتابخانه های زبان پایتون برای توسعه ی وب

در قسمت بالا به فریمورک های محبوب زبان پایتون برای توسعه وب پرداختیم و در این قسمت به کتابخانه های خوب برای برنامه نویسی وب با پایتون میپردازیم. این کتابخانه ها در لیست زیر به همراه جزئیات قرار گرفته اند : 

  1. Scrapy 
    این کتابخانه برای ساختن خزنده ، دیتا ماینینگ ، ساخت سیستم تست اتوماتیک و ... خوب است. اگر به دنبال کتابخانه ای برای ساخت خزنده ( web crawler ) استخراج داده از اپلیکیشن خود را دارید Scrapy گزینه ی عالی است. 

  2. Zappa
    اگر به دنبال ساخت اپلیکیشن های بدون سرور ( serverless application ) هستید که روی پلتفرم AWS Lambda پیاده سازی شود Zappa یک کتابخانه ی قدرتمند برای این کار است.

  3. Requests
    این کتابخانه برای ارسال درخواست های HTTP به ساده ترین حالت ممکن استفاده میشود. برای مثال میتوانید یک صفحه ی HTML یا داده های مبتنی بر http را با این کتابخانه دریافت کنید.

  4. Dash 
    این کتابخانه برخی ویژگی هایی مثل چارت ها ، نمودارها و داشبوردهای مختلف را برای توسعه ی وب فراهم میکند که در فریمورک flask جا گرفته است.

 

نقشه ی راه ( roadmap ) توسعه ی وب با پایتون

اگر بخواهید یک توسعه دهنده ی وب با پایتون شوید باید یک نقشه ی راه از توسعه ی وب با پایتون داشته باشید تا بدانید که چه چیزهایی قرار است یاد بگیرید.

 

توسعه ی وب با پایتون ( نقشه راه )


قدم ۱ - یادگیری HTML و CSS

اگر قصد داشته باشید یک توسعه دهنده وب باشید این خیلی مهم است که قبل از هرچیزی html css را یاد بگیرید چون اساس تمام وب سایت های دنیا با html css است. در ابتدای شروع بهتر است که طراحی سایت استاتیک بصورت ریسپانسیو ( responsive ) را یاد بگیرید.

همچنین در شروع بهتر است با مفاهیمی همچون اینترنت ، http , مرورگر ها ، DNS ، هاستینگ و ... که مبانی وب هستند آشنا شوید. همچنین شما میتوانید از فریمورک های css مثل bootstrap , bulma و tailwindcss نیز کمک بگیرید تا سایت خود را سریعتر و بهتر طراحی کنید.

ما قبلا یک دوره ی آموزش کامل برای یادگیری سریع html css به نام دوره ی turbo html css آماده کردیم که میتوانید برای شروع یادگیری از آن استفاده کنید.

 

قدم ۲ - یادگیری JavaScript

قدم ۲ یادگیری جاواسکریپت است چرا که تقریبا در تمامی وب سایت های جهان از جاوااسکریپت در کنار Html - Css برای ساختن فرانت اند ( رابط کاربری ) سایت ها استفاده شده است.

بعبارت دیگر Html - Css و JavaScript سه موردی هستند که هسته ی اصلی تمامی وب سایت های دنیا را تشکیل میدهند و برای یک توسعه دهنده ی وب لازم است که هر سه را بصورت کامل یاد بگیرد.

شما باید مفاهیم اصلی جاوا اسکریپت مثل data types, variables, general conventions, string manipulation, arithmetic و operators, control statements, loops و ... را برای درک جاوااسکریپت یاد بگیرید.

یادگیری جاوااسکریپت و مبنای آن کار توسعه ی وب را برای شما بسیار راحت تر میکند و از آنجایی که جاوااسکریپت در زمینه های دیگر بجز توسعه ی وب نیز کاربرد دارد میتوانید از آن درجاهای دیگری نیز بهره بگیرید. جاوا اسکریپت هم اکنون محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان است. 

ما قبلا یک دوره ی آموزش کامل و جامع برای جاوااسکریپت آماده سازی کردیم که اگر قصد داشته باشید جاوااسکریپت را با یک دوره ی فارسی و عالی شروع کنید حتما در آن شرکت کنید.

 

قدم ۳ - یادگیری DOM و Jquery

بعد از یادگیری کامل جاوا اسکریپت بحث DOM که آن هم مربوط به بخشی از جاوا اسکریپت است را باید درک کنید و یاد بگیرید. همچنین میتوانید از کتابخانه ی Jquery که یک کتابخانه ی معروف برای جاوااسکریپت است برای ایجاد و مدیریت راحت DOM کمک بگیرید که البته کتابخانه ها و فریمورک های زیادی برای جاوااسکریپت هست که بعدتر میتوانید در صورت داشتن علاقه به آنها بپردازید مثل vue.js ، react.js و angular.js که بصورت گسترده ای در پیاده سازی و توسعه ی وب های مدرن استفاده میشوند و همچنین با این سه گزینه میتوانید سایت های SPA یا تک صفحه ای نیز پیاده سازی کنید.

 

قدم ۴ - یادگیری پایتون ( Python )

بعد از اینکه DOM و جاوااسکریپت و Html - Css را مسلط شدید باید به سراغ بک اند بروید و در سمت سرور هسته ی اصلی سایت خود را بسازید که این کار با زبان پایتون قابل انجام است.

یادگیری پایتون خیلی آسان است و شما میتوانید برای سرعت دهی به توسعه ی وب از فریمورکی مثل Django کمک بگیرید.

 

قدم ۵ - یادگیری Django و پایگاه داده 

با استفاده از فریمورک Django شما میتوانید محیط بک اند یا سمت سرور را آماده سازی کنید تا منطق اصلی پشت وب سایت خود را پیاده سازی کنید.

همچنین برای شروع بهتر است از پایگاه داده های سبک مثل SQLite استفاده کنید تا بحث CRUD در پایگاه داده که در توسعه ی وب مکررا استفاده میشود را یاد بگیرید.

در این صورت شما یک وب دولوپر از نوع فول استک خواهید بود.

آموزش توسعه ی وب با زبان پایتون



چگونگی ساخت اولین وب اپلیکیشن با پایتون

برای شروع ساختن اولین اپلیکیشن تحت وب با پایتون بهتر است با یکی از فریمورک های سبک پایتون مثل flask شروع کنید و یک hello world چاپ کنید. بریم که نحوه ی انجامش را ببینیم.

نصب flask 

برای ساخت  وب اپلیکیشن با پایتون اولین قدم نصب فریمورک flask است. برای نصب flask میتوانید از pip که یک پکیج منیجر برای پایتون هست استفاده کنید. 

دستور مقابل به سادگی تمام فریمورک flask را نصب میکند : 

pip install flask

سپس یک فایل جدید به نام hello.py بسازید و کدهای زیر را درون آن بنویسید : 

from flask import Flask
app = Flask(__name__)

@app.route("/")
    def hello():
        return "Hello World!"

if __name__ == "__main__":
    app.run()

توضیحات کدهای بالا : 

خط ۱ : ایمپورت کردن فریمورک flask 

خط ۲ : راه اندازی flask و ریختن آن در متغیر app 

خط ۴ : ساختن یک route برای نمایش ایندکس سایت ، وقتی که در مرورگر به http://locahost:5000 بروید این مسیر را میبینید.

خط ۵ :‌ ساختن یک تابع به اسم hello

خط  ۶ :‌ برگرداندن یک رشته ی خالی با متن Hello World! 

خط ۸ : تست می کند تا مطمئن شود اسکریپت درست اجرا می شود

خط ۹ : ران کردن یا اجرای اپلیکیشن تحت وب جهت نمایش در مرورگر

 

چطور در توسعه ی وب با پایتون ( python ) حرفه ای شویم ؟ 

در ابتدای کار شما باید با برنامه نویسی زبان پایتون بصورت کامل و حرفه ای آشنا باشید و سپس وارد دنیای توسعه ی وب با پایتون شوید زیرا اساس و پایه ی توسعه ی وب با پایتون ، ابتدا یادگیری خود زبان پایتون بصورت کامل است.

اگر این راه یعنی توسعه ی وب با پایتون را انتخاب کردید به شما تبریک میگوییم چون این مسیر یکی از بهترین قسمت های برنامه نویسی است که هم بازار کار و هم آینده ی عالی در انتظار شماست.

اکثر استارتاپ های بزرگ با زبان هایی مثل پایتون پیاده سازی شده اند و شما به راحتی میتوانید استارتاپ خود را در آینده با پایتون و تحت وب پیاده سازی کنید یا در استارتاپ های موجود با حقوق بالا استخدام شوید.

میزان درخواست برنامه نویس وب که به پایتون مسلط باشد روز به روز در حال افزایش است و اگر این مسیر را به درستی طی کنید تخصصی کسب میکنید که جایگاه بسیار خوبی کسب خواهید کرد.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/382
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مسعود احمدی / 2 سال پیش

سلام خسته نباشید بسیار مقاله ی عالی در زمینه ی پایتون بود من میخاستم دوره ی آموزشی پایتون شرکت کنم ولی نمیتونم پیدا کنم شما دوره ای برای پایتون برگزار کردید ؟ از مهندس سام نیکزاد بخاطر برگزاری آموزش های خوب در آپارات تشکر میکنم

ایراندوست / 2 سال پیش

مقاله ی عالی درباره ی توسعه ی وب با پایتون بود ممنونم

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس