پنج قدم برای برنامه نویس شدن  در ۶ ماه

پنج قدم برای برنامه نویس شدن در ۶ ماه

بروزرسانی : 5 ماه پیش

بیایید صادق باشیم کدنویسی واقعا جذاب و سرگرم کننده است ، برنامه نویسی تقریبا در تمام جنبه های زندگی مدرن نقش دارد. برنامه نویسان بعنوان معماران دنیای دیجیتالی ما هستند. اگر شما قصد دارید یک برنامه نویس شوید و در حال مطالعه ی این مقاله ی آموزشی هستید به احتمال زیاد با برنامه نویسی قبلا آشنا شده اید.  احتمالا میدانید که شغل برنامه نویسی هم پردرآمد و تقاضا برای آن زیاد هست و هم اکنون برداشتن قدم های بعدی برای شما هیجان انگیز است.

۵ قدم برای برنامه نویس شدن در ۶ ماه بدون نیاز به مدرک تحصیلی

شاید مدرک تحصیلی ندارید یا اصلا اگر مدرکی هم داشته باشید مربوط به رشته ی دیگری باشد و حوصله ی خواندن مهندسی کامپیوتر به مدت چهار سال در دانشگاه را ندارید. نگران نباشید برنامه نویسی واقعا نیازی به مدرک تحصیلی ندارد و شما میتوانید همین الان بدون داشتن مدرک یا با مدرک رشته ی دیگری شروع کنید و در نهایت برنامه نویس بسیار عالی شوید.

در این مقاله به شما نشان میدهیم که چطور در مدت زمان شش ماه یک برنامه نویس شوید حتی اگر هیچ مدرک تحصیلی نداشته باشید. پس مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

در ادامه به ۵ گام برای تبدیل شده به برنامه نویس در ۶ ماه بدون نیاز به مدرک تحصیلی میپردازیم .

 

۵ قدم برای برنامه نویس شدن در ۶ ماه بدون نیاز به مدرک 

شاید این سوال در ذهنتان باشد که چقدر طول میکشد من یک برنامه نویس شوم؟ برای برنامه نویس شدن نیاز به سالها زمان نیست شما با یک نقشه ی راه درست و برنامه ریزی دقیق در طول ۶ ماه میتوانید یک برنامه نویس خوب شوید.

و در نهایت مدت زمان یادگیری برنامه نویسی کاملا به خود شما بستگی دارد ممکن است شخصی بتواند همین مدت زمان ۶ ماهه را به ۳ ماه کاهش دهد و همینطور شخصی هم باشد که در یکسال این مسیر را طی کند. 

در زیر ما مراحلی را فهرست کرده ایم که به شما کمک میکند یک توسعه دهنده ی وب یا یک برنامه نویس نرم افزار باشید. 

 

قدم ۱ - منابع آموزشی برنامه نویسی آنلاین را بگردید و هرچه بیشتر یاد بگیرید

بطور کلی انتخاب شغل برنامه نویسی به میزان علاقه و تجربه ی شما بستگی دارد. افرادی که قبلا با اصول برنامه نویسی آشنایی دارند بهتر و سریعتر میتوانند وارد دوره های آموزشی برنامه نویسی شوند و در عین حال افرادی که صفر هستند و هنوز مبانی و اصول برنامه نویسی را نمیدانند باید ابتدا یک دوره ی اصول برنامه نویسی مثل دوره ی ۱۲ قدم برنامه نویسی را طی کنند.

استفاده از منابع آموزشی آنلاین در برنامه نویسی بسیار مهم است و مدت زمان یادگیری برنامه نویسی را کاهش میدهد چون وقتی در دوره های آنلاین شرکت میکنید در زمان شما به شدت صرفه جویی میشود. میتوانید دوره ها را چندین بار ببینید و حتی وقتی در حین دیدن دوره چیزی را متوجه نشدید میتوانید ویدیو را همان لحظه کمی به عقب برگردانید و مطلب را دوباره آموزش ببینید.

مدت یادگیری برنامه نویسی در ۶ ماه

در ابتدای شروع یادگیری برنامه نویسی ، آموزش دیدن و نحوه ی آن بسیار مهم است و برای اینکه در برنامه ریزی های خود به مشکل نخورید حتما تحقیق کنید و دوره های آموزشی خوبی را طی کنید تا زمان شما هدر نرود.

شما میتوانید برای ترسیم نقشه ی راه برنامه نویسی از سریال رایگان نقشه ی راه برنامه نویسی استفاده کنید که در ده جلسه ویدیویی آماده شده است برای تماشای سریال نقشه ی راه برنامه نویسی به بخش مقالات آموزشی سایت آواسام مراجعه کنید و دنبال نقشه ی راه برنامه نویسی بگردید یا از اینجا شروع کنید.

بعد از دیدن نقشه ی راه برنامه نویسی بهتر است دوره ی آموزش ۱۲ قدم برنامه نویسی را برای یادگیری همه ی اصول و مبانی لازم برای برنامه نویسی طی کنید.

 

قدم ۲ - از بوت کمپ های برنامه نویسی برای ارتقای خود استفاده کنید

اگر هیچ تجربه ی برنامه نویسی ندارید و قصد دارید در عرض سه الی شش ماه برنامه نویسی را یاد بگیرید شرکت کردن در بوت کمپ های آموزشی یکی از راه های بسیار عالی برای کاهش مدت زمان یادگیری برنامه نویسی هست.

بوت کمپ ها در واقع برنامه های فشرده ای برای آموزش برنامه نویسی است که به دانش آموزان و دانشجویان کمک میکند که دانش پایه و اصول برنامه نویسی را بسیار سریعتر یاد بگیرند. برخلاف دانشگاه و مدارس که همه چیز را بصورت تئوری یاد میدهند ، در بوت کمپ ها تمرکز و تاکید روی کارها و تجربیات عملی هست ، این کارهای عملی باعث ارتقای سطح مهارت برنامه نویسی شما میشوند و این دقیقا همان چیزی هست که کارفرماها در بازار کار برنامه نویسی به دنبال آن هستند. 

اهمیت بوت کمپ های برنامه نویسی

مهارت های آموزش داده شده در بوت کمپ ها می تواند شامل موارد زیر باشد اما محدود به اینها نیستند :

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • jQuery
  • MySQL
  • MongoDB
  • Python
  • Java
  • C#

تفاوت بوت کمپ ها با کلاس های برنامه نویسی منعطف بودن آنهاست. شما میتوانید نسبت به شرایط زمانی خود در زندگی ،‌در یک بوت کمپ آنلاین برنامه نویسی به صورت پاره وقت یا تمام وقت شرکت کنید.

بسیاری از بوت کمپ های برنامه نویسی را می توان در سه ماه (تمام وقت) یا شش ماه (پاره وقت) تکمیل کرد.

بوت کمپ یک برنامه ی خودآموز نیست ، حتی اگر شما در بوت کمپ های آنلاین شرکت کنید با مدرس و دیگر اعضای بوت کمپ باید در تعامل باشید و هیچ فرقی با بوت کمپ های حضوری ندارد. 

بعد از طی کردن یک بوت کمپ ، سطحی از راحتی ، آشنایی و مهارت برنامه نویسی خواهید داشت که به شما قدرت برنامه نویسی کردن ایده های خود یا استخدام شدن در شغل مورد نظر را میدهد.

شرکت هایی که برنامه نویس استخدام میکنند این را بخوبی میدانند که برنامه نویس خوب ، میتواند در هر محدوده ی سنی و یا از هر رشته ی دیگری بجز برنامه نویسی باشد ، آنها به گواهی بوت کمپ شما توجه میکنند چون این گواهی نشان میدهد شما توانایی و مهارت برنامه نویسی دارید و همچنین متعهد هستید کارها را در زمان مقرر طبق برنامه انجام دهید.

براساس نتایج یک آمار از سایت HackerRank نشان میدهد ۳۹.۲ درصد از مدیران استخدامی شرکتها معتقد هستند هرکس مدرک بوت کمپ را اخذ کرده باشد به اندازه ی کسی که مدرک تحصیلی دانشگاهی کامل دارد واجد شرایط برای استخدامی هستند و حتی ۳۳ درصد از آنها اعلام کرده اند که مهارت های افرادی که مدرک بوت کمپ دارد بیشتر از افرادی هست که مدرک دانشگاهی دارد.

همچنین در این مطالعه نشان میدهد که اکثر مدیران استخدام بر این باورند که فارغ التحصیلان بوت کمپ عالی هستند زیرا آنها فن آوری ها و زبان های جدید را به سرعت یاد می گیرند (71 درصد)، تجربه عملی قوی دارند (61 درصد) و مشتاق به عهده گرفتن مسئولیت های جدید هستند (52 درصد).

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه در مدت شش ماه یا کمتر برنامه نویس شوید، به تمام مزایای آموزشی و شغلی که یک بوت کمپ برنامه نویسی ارائه می دهد نیاز دارید.

 

قدم ۳ - تخصص و تمرکز خود را در نظر بگیرید

همانطور که دانش خود در برنامه نویسی را افزایش می دهید، ممکن است به این فکر کنید باید چه نوع برنامه نویسی باشید؟! 

اگر میدانید که چگونه و کجا قرار است از مهارت برنامه نویسی خود استفاده کنید و حوزه ی مورد علاقه ی خود را پیدا کردید کار شما راحت تر است ، میتوانید یک دوره ی آموزشی تخصصی برای آن حوزه شرکت کنید و کامل یاد بگیرید.

این بدان معنا نیست که شما لزوماً باید یک تخصص را انتخاب کنید، اگر مطمئن نیستید، یک مسیر آموزش عمومی تر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید در آینده چه کاری می خواهید انجام دهید.

مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری برنامه نویسی

به طور کلی، برنامه نویسان وب می توانند یکی از سه مسیر شغلی را انتخاب کنند: front - back - fullstack که به توضیح هریک از اینها در زیر پرداخته ایم.

  • Front End Developer : این نوع از برنامه نویسان روی رابط کاربری سایت تمرکز میکنند یعنی در واقع جایی که کاربران سایت آنرا مشاهده میکنند. توسعه دهندگان فرانت اند در ابتدا روی زیبایی شناسی و ظاهر سایت تمرکز میکنند و سعی میکنند وب سایت از نظر ظاهری زیبا و از نظر کاربرد لذت بخش باشد.
  • Back End Developer : برنامه نویسان بک اند برخلاف برنامه نویسان فرانت اند ، با ظاهر و رابط کاربری سایت کاری ندارند بلکه پشت صحنه مشغول کدنویسی هسته ی اصلی سایت هستند یعنی جایی که داده ها ذخیره میشود و عملیات اصلی سایت کنترل میشود.
  • Full Stack Developer : شخصی که هم بک اند را یاد میگیرد و هم فرانت اند را یک برنامه نویس فول استک وب هست و در واقع دانش خوبی از front end و back end دارد و به تنهایی میتواند یک سایت کامل را توسعه دهد.

امروزه هر برنامه نویس باید یک تخصص برای خود داشته باشد و در یک حوزه تمرکز کند تا به موفقیت برسد. براساس آمار سایت Stackoverflow  در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵.۲ درصد از برنامه نویسان حاضر در این آمار متخصص back end ، میزان ۳۷.۱ درصد برنامه نویس front end و ۵۴.۹ درصد برنامه نویس full stack هستند.

بحث ما تا کنون بیشتر درباره ی برنامه نویس هایی بود که قصد دارند تخصص توسعه ی وب را کسب بکنند ، ممکن است شما بخواهید برنامه نویس اپلیکیشن های موبایل ، بازی ساز ، متخصص امنیت ، برنامه نویس هوش مصنوعی و ... باشید اما محبوب ترین آنها فعلا توسعه ی وب هست و به همین علت ما توسعه ی وب را مطرح کردیم.

هر کدام از حوزه های برنامه نویسی که معرفی کردیم تخصص جدا ، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی جدایی از بقیه دارند که باید هرکدام را جداگانه بررسی کنید و دوره ی آموزشی متناسب با آن را تهیه کنید و درآن شرکت کنید. اگر نمیدانید به چه حوزه ای علاقه دارید بهتر است در یک بوت کمپ آنلاین شرکت کنید یا از دوره ی ۱۲ قدم برنامه نویسی استفاده کنید.

 

قدم ۴ - به دنبال کارآموزی و تجربه های عملی در برنامه نویسی باشید

بهتر است به دنبال پیدا کردن یک جایی برای کارآموزی در برنامه نویسی باشید تا مهارت و تخصصی که در بوت کمپ یا دوره های اموزشی آنلاین کسب کردید را بصورت عملی تجربه کنید. همچنین طی کردن کارآموزی تجربه ی واقعی حضور در یک شرکت برنامه نویسی و برخورد با کارفرما را به شما میدهد.

اهمیت کارآموزی در ارتقای سطح تخصص برنامه نویسی

در کارآموزی همانند کارمندهای استخدام شده ی آن شرکت ، باید در ساعت های کاری در آنجا حضور داشته باشید و از تخصص برنامه نویسی خود در آن محیط استفاده کنید البته کار یک کارآموز بسیار سبکتر از یک فردی هست که استخدام شده ولی بلاخره تسک هایی به شما داده میشود که باید انجام بدهید.

معمولا برای کارآموز در شرکت های برنامه نویسی حقوق تعلق نمیگیرد اگر هم حقوقی داده شود بسیار کمتر از کارمندان استخدامی خواهد بود ولی در قبال کاری که در آن شرکت میکنید به شما آموزش هایی داده میشود و میتوانید از تجربیات موجود در آن شرکت استفاده کنید.

 

قدم ۵ - برای خودتان وب سایت یا پروژه ای بسازید

طبق گفته های قدم ۴ اگر شما توسعه ی وب را انتخاب کردید پس بهتر است دست به کار شوید و یک وب سایت برای خودتان بسازید این کار مدت یادگیری برنامه نویسی را کاهش میدهد چون تجربیات جدیدی کسب میکنید که در دوره های آموزشی پیدا نمیکنید.

همچنین اگر به دنبال شغل خوبی در برنامه نویسی هستید باید نمونه کارهای خوبی هم داشته باشید که اگر چندین سایت یا پروژه بسازید میتوانند نمونه کارهای خوبی برای شما باشند.

با یک سایت portfolio میتوانید نمونه کارهای خود را به نمایش بگذارید و برای درک اهمیت سایت پورتفولیو بهتر است سریال نقشه ی راه برنامه نویسی که یک سریال ده قسمته ی رایگان هست را تماشا کنید.

همچنین بعنوان یک برنامه نویس ، برای اینکه به یادگیری خود سرعت بدهید و حرفه ای تر شوید به دنیای متن باز ( opensource ) نگاه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید پروژه های متن باز را ببینید و روی آنها کار کنید.

همچنین از شبکه سازی نترسید. به افراد موجود در اطراف خود اطلاع دهید که چه زمانی به دنبال شغل هستید و به رویدادهای انلاین یا حضوری بپیوندید و ...

 

سخن پایانی :

ما در این مقاله ی آموزشی ۵ قدم به شما معرفی کردیم که اگر آنها را رعایت کنید و با یک برنامه ی منظم و دقیق پیش بروید در عرض ۶ ماه از فردی که هیچ دانش برنامه نویسی ندارد میتوانید یک برنامه نویس شوید البته تعیین زمان بصورت کلی دقیق نیست زیرا عواملی همچون شرایط فردی ، میزان زمان آزاد برای یادگیری در روز ، میزان علاقه و سطح انرژی فرد ، سرعت یادگیری فرد  و ... روی تعیین مدت زمان یادگیری برنامه نویسی موثر هستند و هر فرد با فرد دیگری متفاوت است . اما زمان اعلام شده میانگین هست و میتوانید روی این زمان تا حدودی حساب کنید.

اما چیز مهمی که خواستیم در این مقاله به شما منتقل کنیم اهمیت نداشتن مدرک تحصیلی یا تحصیل در دانشگاه با رشته ی کامپیوتر است هر شخصی با هر رشته ای میتواند برنامه نویسی را یاد بگیرد و حتی شما اگر مدرک تحصیلی هم نداشته باشید باز مشکلی از نظر یادگیری برنامه نویسی نیست زیرا افراد زیادی هستند که بدون مدرک تحصیلی خاصی ، توانسته اند تخصص برنامه نویسی را کسب کنند.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/386
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
خانم داوری / 11 ماه پیش

من دوره های پایتون را دارم اموزش میبینم  ولی احساس میکنم هیچ چیزی بلد نیستم ازظرفی دوست دارم برنامه نویس بشم و اینکه مرک دانشگاهی ندارم  ابیا میتونم برنامه نویس بشم

 

 

 

 

 

 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس