سایت اختصاصی به سایتی گفته میشود که برای ساختن آن از سیستم های آماده استفاده نمیشود برای مثال از سیستم مدیریت محتواهایی مثل وردپرس و سایتی که برنامه نویس روی آن کار میکند و برای پیاده سازی آن کدنویسی اختصاصی انجام میدهد یک سایت اختصاصی است. هرچند اگر روی توسعه ی افزونه یا قالب یک سایت وردپرسی نیز کار کدنویسی انجام شود به آن هم میشود گفت اختصاصی !

 

مدت زمان مورد نیاز برای توسعه یک سایت اختصاصی

مدت توسعه ی سایت



اما سوال اصلی و مهم خیلی از افراد درباره ی سایت های اختصاصی این است که مدت زمان لازم برای ساختن و آماده سازی چنین سایت هایی چقدر است ؟

برای پاسخ دقیقتر به این سوال ، ابتدا باید جنبه های مختلف پروژه را بررسی کنید.مدت زمان انجام یک پروژه با پروژه دیگر بسیار متفاوت است. به عبارتی دیگر یک استاندارد دقیق وجود ندارد که تعیین کند مدت زمان توسعه ی یک سایت اختصاصی چقدر است ولی با در نظر گرفتن شرایط و معیارها میتوان زمان تقریبی به دست آورد.

بطور میانگین حداقل زمان مورد نیاز برای ساختن یک وب سایت اختصاصی ( شروع از صفر برای برنامه نویسی و توسعه تا انتشار ) به مدت ۱۴ هفته زمان میبرد که البته این مدت زمان حداقل میباشد و ممکن است به نسبت ابعاد و امکانات پروژه ی شما بیشتر طول بکشد.

در زیر سوالاتی آورده ایم که برای تعیین مدت زمان ساخت سایت اختصاصی مفید هستند:

  1. پروسه یا فرآیند مورد نیاز برای توسعه ی این وب سایت چیست ؟ 
  2. دریافت فیدبک های لازم توسط توسعه دهنده و انجام تغییرات چقدر سریع است ؟‌
  3. در انتشار محتوای درون سایت چقدر سریع هستید ؟

در ادامه ی مقاله به توضیحات بیشتر درباره ی هریک از سوالات بالا میپردازیم. پس ادامه ی مقاله را حتما با دقت مطالعه کنید تا به پاسخ دقیقتری برسید.

۱ - پروسه یا فرآیند مورد نیاز برای توسعه ی این وب سایت چیست ؟ 

time line برای توسعه ی وب سایت اختصاصی

هر برنامه نویس برای خود نقشه ای دارد و براساس آن توسعه ی یک وب سایت ، از زمان شکل گیری ایده تا انتشار کامل آن را انجام میدهد ولی از نظر زمانی اشتراکات زیادی بین برنامه نویسان هست که میتوان آنرا مورد بررسی قرارداد. در ادامه به تایم لاین انجام یک پروژه ی وب توسط یک برنامه نویس میپردازیم.

۱ - مرحله ی ایده  ( یک هفته ) : همه ی پروژه ها با یک ایده شروع شده اند ، اما در ابتدای شروع پروژه ممکن است شما جنبه های کامل ایده را درک نکرده باشید بنابراین بهتر است یک هفته را صرف تحقیقات درباره ی ایده بکنید و سپس مشکلی را که قصد دارید حل کنید واقعا درک کنید.

۲ - طراحی wireframe ها ( دو هفته ) : سپس ایده را باید تبدیل به wireframe های مختلفی بکنید که برای این کار از برنامه ها و ابزارهای آنلاین میتوانید کمک بگیرید. wireframe نقشه ی کلی کار شماست که بدانید چه چیزی را قرار است پیاده سازی کنید. هر توسعه دهنده برای هر صفحه نقشه ای باید بچیند تا قبل از شروع مطمئن شود چه چیزی قرار است درآن صفحه نمایش داده شود و ارتباط آن با صفحات دیگر وب باید چگونه باشد؟ صفحات مهم کدام هستند؟ هدف آنها چیست ؟‌و ...

۳ - دریافت بازخورد و تغییرات ( یک هفته ) : اگر پروژه برای کارفرما هست باید در این زمان پروژه توسط کارفرما بررسی و فیدبک لازم به برنامه نویس جهت تغییرات داده شود. این تغییرات میتواند شامل wireframe کلی هم باشد و برنامه نویس در این مرحله به راحتی میتواند تغییرات لازم برای آینده را انجام دهد.

۴ - طراحی یا Desing  ( سه هفته ) :  بعد از آماده سازی wireframe در این مرحله شما باید طراحی های اصلی را انجام بدهید یعنی با Html ، Css و Javascript صفحات سایتتان را طراحی بکنید. در این مرحله نیاز نیست که صفحات به جایی متصل باشد و فقط صرفا طراحی میکنید.

۵ - دریافت بازخورد و تغییرات ( یک هفته ) : این مرحله نیز برای طراحی یا Design سایت در نظر گرفته شده که به مدت یک هفته روی فیدبک های لازم برای طراحی ظاهر کار کنید و اگر تغییراتی لازم هست انجام دهید تا گرافیک و ظاهر سایت آن چیزی باشد که میخواهید.

۶ - توسعه ی سایت ( چهار هفته ) :‌ زمانی که طراحی ظاهر سایت یا فرانت اند تمام شد وقت آن رسیده که روی توسعه ی هسته ی اصلی سایت که در سمت بک اند قراردارد کار کنید.این قسمت پیچیده ترین قسمت توسعه ی وب سایت هست و در واقع آن چیزی که در فرانت اند نیاز هست در بک اند باید پیاده سازی شود و باید با یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور این قسمت را انجام دهید مثل پی اچ پی یا پایتون که هر کدام فریمورک های خوبی برای توسعه ی وب مثل لاراول ، کدایگنایتر ، جنگو ، فلسک و ... را دارند.

۷ -  دریافت بازخورد و تغییرات ( دو هفته ) :  این قسمت آخرین بار هست که فیدبک دریافت میکنید و تغییرات لازم را انجام میدهید. دو هفته زمان برای دریافت فیدبک و انجام تغییرات لازم روی بک اند در نظر گرفتیم که البته تغییرات بک اند ممکن است نیاز به تغییرات لازم روی فرانت هم داشته باشد که در این دو هفته ی پایانی باید به انجام برسانید و پروژه را به هدف نهایی نزدیکتر کنید.

۸ - راه اندازی :‌  در مرحله ی راه اندازی یک توسعه دهنده باید بتواند سایت خود را بصورت کامل deploy کند تا بصورت آنلاین و زنده قابل نمایش برای بازدید کنندگان باشد . همچنین باید تدابیر لازم برای موتور های جستجو مثل sitemap و ... را هم انجام بدهد.

 

۲ - دریافت فیدبک های لازم توسط توسعه دهنده و انجام تغییرات چقدر سریع است ؟‌

دادن سریع فیدبک به برنامه نویس وب سایت

بسیاری از پروژه های وب ، بخاطر طولانی بودن زمان دریافت فیدبک به تاخیر می افتند. پس باید کارفرما در ارائه ی فیدبک به برنامه نویس سرعت زیادی داشته باشد تا پروژه با مشکل زمانی مواجه نشود. همانطور که در قسمت بالا مشاهده کردید ما سه بازه ی زمانی برای دریافت بازخورد و انجام تغییرات توسط توسعه دهنده ها در نظر گرفتیم که باید از نظر زمانی دقیق رعایت شوند.

اگر توسعه دهنده هستید و در حال مطالعه ی این مقاله میباشید این موارد را ابتدا به کارفرمای خود ارسال کنید تا مطالعه کرده و از روند کار مطلع باشد

و اگر کارفرما هستید حتما در دادن فید بک به توسعه دهنده سریع باشید معمولا برنامه نویسان در ۲۴ الی ۴۸ ساعت به فیدبک دریافت شده رسیدگی میکنند و تغییرات لازم را انجام میدهند مگر اینکه تغییرات بزرگ باشد و به زمان زیادی نیاز داشته باشد.

 

۳ - در انتشار محتوای درون سایت چقدر سریع هستید ؟

تولید محتوا برای سایت اختصاصی

تاخیر در پیدا کردن محتوای خوب و انتشار آن در سایت یکی از دلایلی اصلی برای تعطیل شدن پروژه های توسعه ی وب هست. مثلا یک صفحه برای سوالات متداول و پاسخ های لازم باید داشته باشید ولی در پیدا کردن سوالات رایج و نوشتن پاسخ های مناسب برای آنها و انتشار در سایت چقدر سریع هستید ؟ 

اگر نیاز به محتوای چند رسانه ای مثل ویدیو ، عکس یا پادکست های صوتی هست برای انتشار دقیق و سریع آنها چه برنامه ای ریختید ؟ اگر تمامی این محتویات با تاخیر تولید شوند در انتشار انها نیز به مشکل میخورید و روند توسعه ی وب سایت نیز مختل میشود.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/394
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس