۶ دلیل برای انتخاب Flask بعنوان فریمورک وب

۶ دلیل برای انتخاب Flask بعنوان فریمورک وب

بروزرسانی : 5 ماه پیش

امروزه برنامه نویسان وب برای توسعه ی سریعتر پروژه های خود و همچنین بالا بردن امنیت و بسیاری از قابلیت های دیگر از فریمورک های وب استفاده میکنند.

برای هر زبان برنامه نویسی فریمورک های مختلفی وجود دارد و برای زبان پایتون نیز فریمورک های مختلفی داریم. همچنین توسعه دهندگان وب به دلیل راحتی و همچنین کاهش سرعت توسعه ی پروژه های خود از فریمورک استفاده میکنند.

این روزها توسعه ی سریعتر ، نقش اساسی در پیشرفت یک توسعه دهنده دارد و از آنجایی که یکی از اهداف اصلی فریمورک سرعت بخشیدن به پروژه هاست و باعث میشود که سرعت یک توسعه دهنده را افزایش دهد.

دلایل انتخاب فریمورک فلسک flask

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان هایی هست که طی سالهای گذشته محبوبیت بسیار زیادی را کسب کرده است طبق آمارهای سایت stackoverflow در سال ۲۰۲۱ پایتون سومین زبان برنامه نویسی محبوب در جهان بود. از زبان پایتون برای توسعه ی وب هم میتوانید استفاده کنید و استارتاپ ها و سایت های بزرگی با زبان python ساخته شده اند.

فریمورک Flask یکی از فریمورک های زبان برنامه نویسی پایتون است که محبوبیت زیادی دارد و طبق آمارهای جت برینز در سال ۲۰۲۰ فریمورک فلسک بهتر از بقیه فریمورک های پایتونی بوده است.

 

۶ دلیل محبوبیت و انتخاب فریمورک فلسک ( Flask )

ویژگی های فریمورک فلسک

در بالا دیدیم که فریمورک فلسک ( Flask ) از محبوبیت زیادی برخوردار است و ممکن است این سوال پیش بیایید که چه چیزی باعث محبوبیت فریمورک فلسک شده است ؟ 

اگر ادامه ی همین مقاله را مطالعه کنید بصورت کامل ما به دلایل اصلی محبوبیت فریمورک Flask پرداختیم و همچنین این دلایل میتواند نکته های خوبی باشد که شما هم یادگیری فریمورک فلسک ( Flask ) را شروع کنید.

 

1 - مقیاس پذیری بالای فریمورک فلسک ( Flask )

امروزه که شتاب پیشرفت وب سایت ها بسیار زیاد است ، ایده ها معمولا با یک اپلیکیشن کوچک شروع میشوند و سپس در طول زمان براساس نیاز توسعه داده و گسترش پیدا میکنند.

اگر یک استارتاپ یا اپلیکیشن کوچکی دارید که میخواهید شروع کنید و بعدا آنرا توسعه دهید فلسک به دلیل مقیاس پذیری بالا ، یکی از گزینه های خوب برای شماست.

مقیاس پذیری فریمورک فلسک

اگر با گذشت زمان و توسعه ی بیشتر روی سایت ، میزان ترافیک سایت شما هم افزایش پیدا کند فریمورک فلسک پاسخگوی نیاز شماست ، سایت Pinterest از فریمورک Django به فریمورک Flask کوچ کرد و روزانه میلیاردها درخواست را بدون مشکل پردازش میکند.  یکی از دلایل اصلی مقیاس پذیر بودن  Flask برنامه نویسی ماژولار است که باعث میشود code base پروژه موازی با پیشرفت پروژه توسعه داده شود.

 

2- استفاده آسان و انعطاف پذیری فلسک ( Flask )

بعنوان یک توسعه دهنده ، وقتی فریمورکی را انتخاب میکنید معمولا دوست دارید فریمورکی را انتخاب کنید که به شما قدرت سفارشی سازی مطابق با نیاز های خودتان را بدهد.

در فریمورک فلسک بخش های بسیار کوچکی وجود دارد که شما نمیتوانید آنها را تغییر دهید اما در مقایسه با فریمورک جنگو ، بسیار باز تر هست و به توسعه دهنده ها این امکان را میدهد تا یک فریمورک منعطف تر را داشته باشند.

انعطاف پذیری و استفاده آسان فریمورک فلسک

علاوه بر همه ی اینها درک و به کارگیری فریمورک فلسک ( ‌Flask ) برای تازه کارها نیز آسانتر است و یکی از دلایل آن وجود مستندات عالی برای فریمورک فلسک است که در ابتدای کار سردرگمی های توسعه دهنده را فورا رفع میکند.

 

3- کنترل بیشتر روی پروژه در فریمورک فلسک ( Flask )

فریمورک فلسک یکی از شناخته شده ترین فریمورک های توسعه ی وب میباشد که به توسعه دهندگان اجازه میدهد کنترل کاملی روی code base پروژه ی خود داشته باشند. این فریمورک به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا کامپوننت هایی که نیاز دارند را انتخاب کنند و در واقع فریمورک در کنارفریمورک هایی که شما نیاز دارید برای شما نصب میشود ، همچنین برنامه نویسان میتوانند افزونه های از پیش نصب شده را نیز مدیریت کنند.

تسلط بیشتر روی پروژه های فلسک

مثلا فرض کنید یک وب سایت به دیتابیس یا اعتبارسنجی فرم ها نیازی ندارد در اینصورت برنامه نویس میتواند به راحتی این نیازمندی ها را از روی فریمورک خود حذف کند.

 

4- پشتیبانی از Testing در فریمورک فلسک ( Flask )

بعد از اتمام توسعه ی یک وب سایت با فریمورک فلسک ، وارد فاز تست کردن آن میشویم ، متاسفانه در بسیاری از فریمورک های وب گزینه ی تست کردن بصورت پیشفرض وجود ندارد و شما باید یک افزونه یا فریمورک جدایی برای انجام عمل Test روی پروژه ی خود پیدا کنید.

تست کردن در فریمورک فلسک

در فریمورک فلسک ( Flask ) امکان Unit Test بصورت درونی قرار گرفته است و شما میتوانید قبل از انتشار نهایی پروژه ی خود آنرا تست کنید.

علاوه بر این ، فریمورک فلسک دارای سرور درونی ، دیباگر سریع و امکاناتی برای درخواست های restful دارد ،‌این امکانات یکپارچه کار Test کردن پروژه را برای یک تیم یا برنامه نویس آسانتر کرده است. با وجود همه ی اینها فریمورک فلسک واقعا سبک است.

 

5- تحقیقات آسانتر را به توسعه دهنده میدهد.

در دنیای توسعه ی وب مدرن ، شما نیاز به یک فریمورکی دارید که دست شما را در تحقیقات آزاد بگذارد و اینجاست که فریمورک فلسک یک گزینه ی خوبی برای شماست. فناورهای جدید و مدرن روزانه در حال افزایش است و شما باید آنها را در پروژه ی خود مورد آزمایش قرار دهید.

سایت مدرن با فلسک Flask

 

فریمورک فلسک در پیاده سازی این فناوری های مدرن بسیار سریع است و در جامعه ی پایتون نیز به همین علت معروف است.

اگر توسعه دهنده وب قصد داشته باشد که با پیشرفت پروژه ویژگی های جدیدی نیز به آن اضافه کند فریمورک فلسک یک گزینه ی خوب است.

 

6- منحنی یادگیری کم عمق دارد.

زمانی که برنامه نویسان وب ، برای اولین بار یک فریمورک را انتخاب میکنند به منحنی یادگیری آن فکر میکنند و شاید این سوال پیش بیاید عمق آن چقدر است ؟ 

اگر زمان برای شما اهمیت داشته باشد دوست دارید فریمورکی را انتخاب کنید که منحنی یادگیری کم عمق داشته باشد و اینجاست که فریمورک Flask خود را نشان میدهد و از سایر فریمورک های پایتون در این مسئله بهتر است.

منحنی یادگیری در فریمورک فلسک

درک کردن فریمورک Flask کار چندان سختی نیست و به همین خاطر توسعه دهندگان آنرا دوست دارند حتی یک فرد تازه کار میتواند در عرض چند هفته به آن مسلط شود ( اگر با پایتون آشنا باشد ).

به همین دلیل هم محبوبیت این فریمورک در حال افزایش است و توسط توسعه دهندگان زیادی در توسعه ی انواع وب سایت ها استفاده میشود و انتظار میرود که سالهای بعدی رشد آن بیشتر شود.

 

سخن پایانی مقاله : 

فریمورک فلسک ( Flask ) یکی از میکرو فریمورک های زبان پایتون است و بخاطر سبک و سریع بودن در بین توسعه دهندگان وب محبوبیت زیادی را پیدا کرده است. در این مقاله دید کلی نسبت به فریمورک فلسک را پیدا کردیم و در چند قسمت هم با جنگو که یکی از محبوبترین فریمورک های توسعه ی وب با پایتون هست انجام دادیم.

فلسفه ی فلسک این است که این فریمورک در ابتدا هیچ افزونه ای ندارد و برنامه نویس میتواند براساس نیاز خود آنها را کنار فریمورک نصب کند و همین مورد باعث سبک تر شدن پروژه ها و بالا رفتن پرفورمنس آنها میشود.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/403
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس