آیا به دنبال راهی جدید برای نوشتن کدهای خود هستید ؟ ChatGPT یک سیستم انقلابی برپایه ی هوش مصنوعی است که به شما کمک میکند در سریعترین زمان ممکن، کدهای آماده ی برنامه نویسی برای نیازهای خود را تولید کنید. در نوشته ی درباره ی قدرت برنامه نویسی چت جی پی تی ( ChatGPT ) و اینکه آیا این هوش مصنوعی در زمینه ی برنامه نویسی واقعا توانایی دارد صحبت خواهیم کرد .

 

چت جی پی تی ( ChatGPT ) چیست ؟‌

چت جی پی تی ( ChatGPT ) یک ابزار برپایه ی هوش مصنوعی است که میتواند با زبان های برنامه نویسی مختلفی همچون پایتون، جاوا و سی پلاس پلاس برای شما کدنویسی کند. این هوش مصنوعی از NLP یا پردازش زبان طبیعی استفاده میکند تا سوالات شما را درک کند و سپس کدهای مناسب با درخواست شما را بنویسد. طبق ادعاهایی که شده این هوش مصنوعی از یادگیری ماشین ( machine learning ) استفاده میکند و قرار است دنیای برنامه نویسی را متحول کند.

با استفاده از توانایی های هوش مصنوعی ChatGPT برنامه نویسان میتوانند بخشی از کدهای خود را بدون اینکه ساعت ها زمان صرف کنند بنویسند. کافیست درخواست خود را به شکل صحیحی برای چت جی پی تی ارسال کنند.

از آنجایی که ( طبق ادعای سازندگان ) چت جی پی تی مجهز به قدرت یادگیری ماشین است میتواند براساس سوالاتی که کاربران از او میپرسند رفته رفته بهبود پیدا کند . پس اگر اینطور باشد ممکن است کدی که امروز برای شما مینویسند با کدی که فردا تحویل میدهد متفاوت باشد و قطعا باید بهتر شده باشد.

چت جی پی تی میتواند بعنوان یک ابزار بسیار مفید برای کاهش زمان در برنامه نویسی باشد و برنامه نویسان وقت خود را صرف نوشتن کدهای پایه ای نکنند و تمرکز خود را روی مسائل بزرگتر پروژه قراردهند. شرکت ها و سازمان های مختلف که در صنعت نرم افزاری فعالیت میکنند میتوانند از قابلیت های چت جی پی تی ( ChatGPT ) برای افزایش سرعت وبازدهی خود استفاده کنند.

 

توانایی چت جی پی تی ( chatgpt ) در برنامه نویسی چقدر است ؟

توانایی های چت جی پی تی ( ChatGPT ) در برنامه نویسی

چت جی پی تی میتواند قطعه کدهای برنامه نویسی تولید کند ، قسمتی از کدهای برنامه نویسی را توضیح دهد یا کدهایی که از قبل نوشتید را دیباگ کند. با استفاده از ChatGPT، توسعه دهندگان می توانند به سرعت پیش ساخته هایی برای پروژه ی خود، بدون نیاز به نوشتن دستی همه ی کدها داشته باشند. برنامه نویسان میتوانند کدهای تولید شده توسط chatgpt را براساس پروژه ی خود تغییر دهند و از آن استفاده کنند. ( ممکن است استفاده مستقیم کدها باعث باگ و خطا شود )

قابلیت گفتگو در چت جی پی تی و توانایی استفاده از آن در محیط های برنامه نویسی این امکان را به برنامه نویسان میدهد که در حین انجام پروژه مستقیما با چت جی پی تی صحبت کنند و مشکل خود را حل کنند. قطعا این مورد به سرعت توسعه ی پروژه ها کمک فراوانی خواهد کرد.

 

آیا ChatGPT کدهای خوبی مینویسد؟

چت جی پی تی با تولید خودکار انواع کدهای برنامه نویسی شده در زمان برنامه نویسان صرفه جویی به ارمغان می آورد ولی توجه کنید که کدهای نوشته شده توسط چت جی پی تی همیشه نمونه کد هستند و حتما باید یک برنامه نویس انسانی آنها را بازبینی ، اصلاح و دیباگ کند. هرچند که با chatgpt میتوان انواع کدهای برنامه نویسی را تولید کرد اما این هوش مصنوعی برای نوشتن یک پروژه ی کامل یا مسائلی که نیاز به کدنویسی پیچیده دارد،ناکارآمد است و نتیجه ای که برای شما ارسال میکند ممکن است اشتباه باشد.

مزیت اصلی Chatgpt در برنامه نویسی نوشتن سریع کدهای پایه ای است که برنامه نویس نیاز دارد سریعا کسی آنها را بنویسد تا بتواند درون پروژه ی خود استفاده کند. نباید انتظار نوشتن یک پروژه کامل داشته باشید. این ابزار مفید برنامه نویسی قطعا از شیوه های سنتی بهتر است که برای نوشتن ساده ترین کدها نیز باید جستجو میکردید یاد میگرفتید و در نهایت آنرا خط به خط مینوشتید. 

پس اگر برنامه نویس هستید یا قصد شروع یادگیری برنامه نویسی را دارید نگران وجود chatgpt نباشید چون این ابزار یک کمک کننده برای سرعت گرفتن برنامه نویسان است نه برای جایگزینی با برنامه نویسان ! شما میتوانید این هوش را آزمون و خطا کنید خواهید دید در حل مسائل ساده ی برنامه نویسی به شما کمک فراوانی میکند ولی در نوشتن یک پروژه ی کوچک نیز عاجز است. برای مثال شما سوال زیر را از چت جی پی تی بپرسید خواهید دید که گیج میشود و هرگز پاسخی برای آن ندارد.

برای درک این موضوع سوال زیر را که یک سوال چالش برانگیز پایتونی هست از چت جی پی تی بپرسید و کد تولید شده را با اعداد مختلف تست کنید خواهید دید که پاسخ چت جی پی تی همیشه اشتباه است :
کدی به زبان پایتون بنویس که تعداد ارقام اعشار یک متغیر float را بدون تبدیل آن به string چاپ کند.
یا به انگلیسی

 write python code to count number of decimal in float variable without converting it to string.

آیا چت جی پی تی توانایی حل مسائل برنامه نویسی را دارد ؟‌

چت جی پی تی برای حل سریع مشکلات برنامه نویسی و همچنین ارائه نمونه کدهای ساده ی برنامه نویسی طراحی شده است.اگر چه chatgpt میتواند نمونه کدها را برای شما بنویسد یا خطاهای موجود در کدهای شما را پیدا کند ولی هرگز برای حل مسائل پیشرفته ی برنامه نویسی یا نوشتن یک پروژه ی کامل مناسب نیست.

آیا چت جی پی تی ( chatgpt ) تهدیدی برای برنامه نویسان است ؟

آیا ChatGPT تهدیدی برای مهندسین نرم افزار است؟

اگر چه Chatgpt هنوز به جایگاهی نرسیده است که پروژه های برنامه نویسی انجام دهد یا کدهای پیشرفته ای بنویسد ولی میتواند تهدیدی برای جامعه ی برنامه نویسان باشد زیرا با پیشرفت این ربات و قدرت یادگیری آن ( اگر طبق ادعا ها صحیح باشد ) در آینده میتواند کدهای تمیزتر و به مراتب بهتری بنویسید و همین امر باعث کاهش نیاز به برنامه نویسان در شرکت های مختلف خواهد شد.

البته در موقعیت کنونی که هستیم چت جی پی تی نه تنها تهدید نیست بلکه یک کمک کننده و لطف به برنامه نویسان میباشد و اگر چت جی پی تی در همین حدی که امروز هست بماند هیچ تهدیدی وجود نخواهد داشت.

ما قدرت یادگیری چت جی پی تی را حدود دو ماه به چالش کشیدیم و متاسفانه یادگیری قدرتمندی پشت این هوش مصنوعی وجود ندارد و رفتار این هوش مصنوعی این حس را القا میکند که یک ماشین پردازش بسیار قدرتمند میباشد که به یک دیتابیس عظیم از اطلاعات دسترسی دارد و پاسخ های خود را بصورت هوشمند از میان آنها تحلیل کرده و نتایج را به کاربران میفرستد. قدرت یادگیری ماشین چیزی فراتز از حد انتظار است و ممکن است چت جی پی تی اصلا قدرت یادگیری نداشته باشد یا در حد بسیار کم ! 

تصور کنید در هر ثانیه میلیون ها انسان با چت جی پی تی در زمینه های مختلفی صحبت میکنند و اگر این هوش مصنوعی توانایی بالقوه در یادگیری مسائل داشت در عرض ۳۰ روز باید در تمامی حوزه ها یک مغز متفکر کامل میشد و بسیاری از مسائل پیچیده علمی را حل میکرد ... ولی چنین نشده و طبق ادعای کاربران در فضای مجازی حتی نسخه های جدید چت جی پی تی کمی خنگ تر هم شده است.

 

در اینجا چند راه وجود دارد که برنامه نویسان می توانند برای آماده شدن برای محافظت از خود در برابر تاثیر ChatGPT بر شغل خود ، انجام دهند:

  • مهارت های خود را به روز نگه دارید. برنامه نویسان باید از آخرین روندهای برنامه نویسی و فناوری آگاه باشند. آنها باید در یادگیری مهارت های جدید و پیشرفته نیز وقت و سرمایه بگذارند و بقول معروف دائما خود را آپدیت کنند.

  • برای مشاغلی که به خلاقیت و تفکر انتقادی بیشتری نیاز دارند آماده شوید. برنامه نویسان باید مهارت های غیر فنی خود را نیز توسعه دهند. آنها باید بتوانند مشکلات را به طور موثر حل کنند، تفکر انتقادی داشته باشند و با دیگران همکاری کنند.

  • خود را متمایز کنید. برنامه نویسان باید مهارت ها و تجربیات خود را به گونه ای متمایز کنند که آنها را از رقبا متمایز کند. آنها می توانند این کار را با تمرکز بر یک حوزه خاص برنامه نویسی، کسب تجربه در پروژه های پیچیده یا ایجاد نمونه کارها برجسته انجام دهند تا بتوانند از تاثیرات چت جی پی تی محفوظ بمانند و در عوض رقبای آنها که غافل بوده از chatgpt آسیب خواهد دید.

با آماده شدن برای تغییراتی که در آینده رخ خواهد داد، برنامه نویسان می توانند اطمینان حاصل کنند که همچنان در بازار کار مورد تقاضا خواهند بود.

 

محدودیت های ChatGPT در برنامه نویسی چیست ؟

چت جی پی تی معروف ترین هوش مصنوعی برای برنامه نویسی است که توسط برنامه نویسان زیادی استفاده میشود و میتواند نمونه کدهای خوبی بنویسید. با وجود مزیت هایی که دارد معایب یا محدودیت هایی نیز برای chatgpt وجود دارد که سعی کرده ایم در زیر به آنها اشاره کنیم:

  • محدودیت در درک مطلب : یکی از محدودیت های اصلی chatgpt در برنامه نویسی محدودیت آن در درک مطالب و موضوع است. از آنجایی که کدهای تولید شده توسط چت جی پی تی برپایه ی الگوهای قبلی است و به واسطه ی سوالات قبلی تکمیل شده و یاد گرفته است ، اگر چیزی بپرسید که قبلا درباره ی آن به چالش کشیده نشده باشد ، درخواست شما را درک نخواهد کرد.

  • مشکل در حل مسائل پیچیده : چت جی پی تی برای ارائه ی کدهای ساده و مستقیم طراحی شده است. زمانی که در خواست نوشتن کد پیچیده بکنید عملا چت جی پی تی در این موضوع ناتوان خواهد بود زیرا تمام کدهای نوشته شده توسط چت جی پی تی از روی کدهایی هست که قبلا نوشته و یاد گرفته و توانایی فکر کردن روی مسئله ی جدیدی را ندارد.

  • ضعف در هوش عاطفی ‌: یکی از محدودیت های دیگر چت جی پی تی برای برنامه نویسی ضعف این هوش مصنوعی درباره ی احساسات عاطفی و درک آن است. با اینکه میتواند احساسات خاصی را در متن تشخیص دهد اما نمیتواند به روشی همدلانه یا متناسب با نیازهای عاطفی شخصی که با او ارتباط برقرار می کند، پاسخ دهد.این می تواند در هنگام برخورد با مسائل حساس یا هنگام تلاش برای ایجاد رابطه با مشتری یا کاربر، مشکل ساز باشد.

  • عدم توانایی کسب تجربه : اگر چه Chatgpt از مکالمات قبلی چیزهای جدیدی یاد میگیرد ولی توانایی کسب تجربه در زمینه ی برنامه نویسی را ندارد ، نمی تواند پاسخ های خود را بر اساس بازخورد کاربران وفق دهد یا رفتار خود را بر اساس محیط استفاده تغییر دهد. اگر این مشکل رفع نشود اطلاعات ارائه شده در چت جی پی تی همیشه منسوخ میشود و نمیتواند با موقعیت های جدید یا ترند های جدید برنامه نویسی کار کند.

  • تعداد زبان های برنامه نویسی محدود : پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی در چت جی پی تی محدود است و تنها چندین زبان معروف را بخوبی پشتیبانی میکند زبان هایی مثل :
    JavaScript, Python, C#, PHP و Java
    در این صورت Chatgpt برای پروژه ها یا گروه هایی که با چند زبان برنامه نویسی مختلف کار میکنند قابل استفاده نیست.

علاوه بر موارد ذکر شده در لیست بالا ، محدودیت های دیگری ممکن است متناسب با شرایط و ابزارهایی که استفاده میکنید وجود داشته باشد. مثلا اگر در برنامه نویسی حوزه ی هوش مصنوعی فعالیت میکنید و قصد دارید از چت جی پی تی کمک بگیرید ممکن است به مشکل بخورید.

چطور با چت جی پی تی ( chatgpt ) برنامه نویسی کنیم ؟

چطور با Chatgpt برنامه نویسی کنیم؟

کدنویسی با هوش مصنوعی chatgpt میتواند یک تجربه ی جالب و خلاقانه باشد مخصوصا برای افرادی که به تازگی قصد دارند برنامه نویس شوند چرا که به راحتی میتوانند یک نتیجه ی کلی از چیزی که قصد دارند بنویسند را در همان ابتدای کار توسط چت جی پی تی تولید کنند.

همچنین چت جی پی تی میتواند برای دیگر برنامه نویسان که از نوشتن کدهای پایه ای و تکراری خسته شدند و قصد دارند رباتی هوشمند آنها را بنویسد و تحویل دهد.

همانطور که در ابتدای این نوشته نیز اشاره کردیم چت جی پی تی میتواند یک ابزار کمک کننده و عالی برای برنامه نویسان باشد به شرطی که به چشم یک کمک کننده به آن نگاه کنند نه بعنوان یک جایگزین برای خودشان.

 

کارهای جالب برنامه نویسی که با چت جی پی تی میتوانید انجام دهید.

چت جی پی تی انواع مختلف گزینه ها را برای برنامه نویسان ارائه میدهد از شخصی سازی برنامه نویسی که انجام میدهد تا قدرت یادگیری ماشین و ... که به آنها میپردازیم.

در زیر به چندین مورد جالب درباره ی برنامه نویسی با chatgpt اشاره شده است : 

  1. این ابزار برای کاربران توضیحات مفصلی در مورد نحوه عملکرد کدهای نوشته شده ارائه می دهد و درک آن را برای افراد تازه وارد در دنیای برنامه نویسی آسان تر می کند.
  2. این ابزار به شما امکان می دهد کد خود را با توجه به نیازها و ترجیحات فردی خود سفارشی کنید و کنترل بیشتری بر ظاهر و عملکرد پروژه خود داشته باشید.
  3. با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمند chatgpt، می توانید خطاها و باگهای کد خود را پیدا کنید و با عدم نیاز به بررسی دستی تک تک خطوط، در وقت خود صرفه جویی کنید.
زبان برنامه نویسی چت جی پی تی ( chatgpt ) چیست ؟

چت جی پی تی ( Chatgpt ) از چه زبان برنامه نویسی استفاده میکند ؟ 

نسخه ی کنونی chatgpt از زبان برنامه نویسی پایتون ( Python ) بعنوان زبان اصلی خود استفاده میکند. پایتون به دلیل تطبیق پذیری و سهولت استفاده، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. علاوه بر این، به خوبی با سایر فریمورک های برنامه نویسی مانند TensorFlow یا PyTorch ادغام می شود و به توسعه دهندگان امکان ایجاد برنامه های کاربردی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی را می دهد.

ChatGPT توانایی درک کد نوشته شده به زبان های مختلف را دارد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بدون نیاز به یادگیری سینتکس زبان برنامه نویسی جدید، به سرعت روی پروژه ها کار کنند. این باعث صرفه جویی در تایم برنامه نویسان، در بحث برنامه نویسی الگوریتم های پیچیده یا ایجاد برنامه های بزرگ از صفر، می شود. علاوه بر این، ChatGPT را می توان به عنوان یک ابزار اشکال زدایی ( debug ) برای شناسایی خطاها و باگها در قطعه های کد موجود استفاده کرد.

 

نتیجه گیری :

به طور کلی، ChatGPT یک ابزار مفید برای برنامه نویسان در همه سطوح است. این ابزار می تواند به شما در یادگیری برنامه نویسی، سفارشی سازی کد و اشکال زدایی (debug) قسمتی از کدها کمک کند.می توانید از چت جی پی تی ( ChatGPT ) برای دریافت توضیحات مفصلی در مورد مفاهیم برنامه نویسی، مانند متغیرها، توابع، حلقه ها ، شرط ها و ... به همراه مثال استفاده کنید. همچنین می توانید از چت جی پی تی ( ChatGPT ) در انجام تمرینات کدنویسی ، پروژه های مدرسه یا دانشگاهی و ... نیز استفاده کنید. ما درباره ی تهدیدات هوش مصنوعی برای برنامه نویسان بصورت مفصل صحبت کردیم و دیدیم که با انجام چند مورد خاص از تهدیدات چت جی پی تی در امان خواهید بود. 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/416
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
سمیرا قلی پور / 5 ماه پیش

سلام بسیار عالی بود فکر نکنم چت جی پی تی بتونه به اون صورت برنامه نویسی بکنه چون هرچی بیشتر من باهاش کار کردم بیشتر اذیت شدم و باگ های بیشتری وارد کدهای من کرد . بعنوان یک راهنمای سریع یا کمک کننده خوبه ولی برای یادگیری عمیق یک مطلب برنامه نویسی یا انجام پروژه ها و حتی تمرینات پیچیده ی برنامه نویسی اصلا خوب نیست 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس