چطور برنامه نویسی را شروع کنیم ؟ ( راهنمای کامل )

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم ؟ ( راهنمای کامل )

بروزرسانی : 1 ماه پیش

برای شروع برنامه نویسی نیاز نیست نگران سختی های آن باشید کافیست چندین راه اصولی و مفید را طی کنید تا شما هم به آرامی به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید. برخی از افراد برنامه نویسی را بخاطر هیجانات ، شور و علاقه ی خود یا هرچیزی که از بحث مالی جداست ، یاد میگیرند ولی بعضی ها واقعا میخواهند ایده های پولساز را با استفاده از برنامه نویسی عملی بکنند و به آینده ی درخشان در حوزه ی برنامه نویسی فکر میکنند. باید بگوییم که هر دو دسته راه درستی را در پیش گرفته اند و اینکه شما در کدام دسته هستید باید خودتان مشخص کنید. در این مقاله درباره ی اینکه چطور برنامه نویسی را شروع کنید صحبت میکنیم و سپس چندین زبان برنامه نویسی محبوب را معرفی میکنیم و نحوه ی یادگرفتن آنها را نیز بیان میکنیم. همچنین شما در این مقاله خواهید دید که یادگیری مبانی برنامه نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اگر حوصله ی مطالعه ی مقاله ی نوشتاری را ندارید ما ویدیو این مقاله را هم درست کردیم که در زیر قرار گرفته و میتونید تماشا کنید :‌

 

 

 

اگر در مسیر یادگیری برنامه نویسی جدی هستید باید بدانید که برنامه نویسی راهی نیست که یک شبه طی شود و شما باید یک استراتژی خوب برای زمان های خود بچینید تا بتوانید منظم جلو بروید و تبدیل به یک برنامه نویس شوید. به همین علت است که برنامه نویسی هنوز هم جزو پردرآمد ترین شغل های دنیاست.

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم ؟‌

در مقاله ی زیر ابتدا درباره ی مبانی برنامه نویسی صحبت کردیم که برای شروع برنامه نویسی بسیار مهم است و سپس ۳ مرحله برای ورود به دنیای برنامه نویسی معرفی کردیم. این مقاله ممکن است در آینده نیز بروزرسانی شود و مطالب جدید و آموزنده ی خوبی به آن اضافه شود پس اگر دوست دارید مطالب آینده را از دست ندهید صفحه را بوکمارک کنید و بعدا هم به همین لینک سر بزنید.

 

برای شروع برنامه نویسی مبانی را جدی بگیرید 

اگر بخواهید برنامه نویسی را شروع کنید قبل از اینکه سراغ زبان های برنامه نویسی و انجام پروژه های مختلفی بروید باید مبانی را مطالعه کنید و قبلتر از آن نیز باید مطمئن شوید که استعداد برنامه نویسی دارید یا نه . مبانی و اصول برنامه نویسی که به آن منطق برنامه نویسی نیز گفته میشود ذهن شما را برای یادگیری تمام زبان های برنامه نویسی آماده میکند. مهم نیست در چه سن و سالی باشید بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که برنامه نویسی برای کودکان نیز مناسب است و آنها از ۵ سالگی به بعد میتوانند کم کم وارد دنیای برنامه نویسی شوند و از آن طرف هم هیچ محدودیتی برای افراد بزرگ سال وجود ندارد.

اصول و مبانی برنامه نویسی برای شروع یادگیری برنامه نویسی

اصول برنامه نویسی به معنی درک کاملی از عملکرد کامپیوتر ، سیستم عامل و باقی مباحث فنی تر در حوزه ی علوم کامپیوتر است. بدون داشتن علم کافی درباره ی نحوه ی عملکرد کامپیوتر ، سیستم عامل و ... شما نمیتوانید یک برنامه نویس خوبی باشید.

اصول برنامه نویسی به معنی درک کاملی از نحوه ی عملکرد زبان های برنامه نویسی هم میشود. بعبارتی دیگر شما باید بدانید زبان برنامه نویسی در کل چیست ؟  زبان های برنامه نویسی معروف توسط چه کسی یا کسانی و با چه هدفی خلق شده اند ؟ روند تکامل و تاریخچه ی زبان های برنامه نویسی را مطالعه کنید، کامپایلر یا مفسر ها چه هستند و چطور کار میکنند ؟‌

برای شروع برنامه نویسی نیاز است که شما باید درک خوبی از مسائل بالا داشته باشید و این موارد در آینده برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی به شما کمک خواهند کرد.

در ابتدا ممکن است کمی شروع برنامه نویسی سخت باشد چون ذهن شما دائما با اطلاعاتی بمباران میشود که شاید قبلا با آنها آشنا نبودید ولی صبر کنید چون مرحله ی سخت ، همین مرحله ی شروع برنامه نویسی است و سپس تبدیل به یک کار لذت بخش و سرگرم کننده برای شما خواهد شد.

برای اینکه سردرگم نشوید یک لیست کوتاهی در زیر تهیه کردیم که به شما نشان میدهد دقیقا چه چیزهایی را یاد بگیرید تا مبانی برنامه نویسی را تکمیل کنید و به مرحله ی بعدی بروید : 

 

  • مبانی کامپیوتر ( نحوه ی کار کردن و تعامل قطعات کامپیوتر مثل رم ، پردازنده ، مادربورد ، کارت گرافیک ، هارد دیسک و ... )
  • ماهیت زبان های برنامه نویسی ( مثلا زبان پی اچ پی برای توسعه ی وب مناسب است و در این تاریخ توسط فلانی ساخته شده است )
  • مطالعه درباره ی کامپایلر و مفسر
  • نحوه ی اجرا شدن زبان های برنامه نویسی 
  • نحوه ی کار کردن یک سیستم عامل ( برای مثال لینوکس ، ویندوز یا مک )
  • حوزه های مختلف برنامه نویسی که میتوانید به آن وارد شوید و برنامه نویسی را شروع کنید ( حوزه ی وب ، حوزه ی موبایل و ... ) 

 

یک برنامه نویس حرفه ای را مثل یک متخصص جراح مغز و اعصاب در نظر بگیرید ، یک متخصص در هر حوزه ی پزشکی قبلا باید دکتر عمومی شود و مدت زمانی را بعنوان پزشک عمومی فعالیت کند تا بتواند متخصص شود . برنامه نویسی نیز به همین شکل است شما تا مسائل عمومی و مبانی اصلی را طی نکنید متخصص شدنی در کار نیست.

 

قدم اول : انتخاب زبان برنامه نویسی برای شروع

اولین و مهم ترین قدم در یادگیری عمیق برنامه نویسی شناخت زبان های برنامه نویسی و انتخاب زبان برنامه نویسی متناسب با نیاز شماست ، در حقیقت کامپیوتر ، موبایل ، وب سایت ، تبلت و موارد مشابهی که میبینید، با استفاده از یکسری دستورالعمل ها کار میکند . (دستورالعمل هایی که بعنوان کدباینری شناخته میشود )

این دستورالعمل ها میتواند به زبان های برنامه نویسی مختلفی نوشته شود و تقریبا میشود گفت زبان برنامه نویسی یک نوع ارتباط دهنده بین برنامه نویسی و کامپیوتر هست که بتواند خواسته های خود را به کامپیوتر بفهماند .

هر زبان برنامه نویسی برای هدفی خلق شده است که هر زبان برنامه نویسی دارای معایب و مزاهای خاص خود است پس اینکه بگوئیم یک زبان برنامه نویسی بر زبان دیگری برتری دارد تقریبا جمله ی اشتباهی است . 

به هر حال شما برای شروع برنامه نویسی باید با جستجو و مطالعه در مورد کاری که میخواهید انجام دهید لیستی از زبان های برنامه نویسی متناسب را تهیه کنید و سپس بین آن زبان ها مقایسه انجام دهید و از تجارب دیگر برنامه نویسان میتوانید استفاده کنید. 

اگر زمانی رسید که یک زبان برنامه نویسی دیگر به درد شما نخورد ، جای نگرانی نیست به راحتی میتوانید زبان برنامه نویسی خود را تغییر دهید ! 

مشکل اصلی که در کشور ایران برای افرادی که تازه شروع برنامه نویسی را استارت زده اند ، همین مورد است که اگر یک فردی در یک زبان برنامه نویسی مسلط شد و بعد از مدتی آن زبان دیگر کارایی لازم را نداشت ، نمیتواند از آنچه قبلا آموخته است دل بکند ! و این یکی از معایب بزرگ برنامه نویسان ایرانی هست که باعث ضعف آنها میشود . پس هر زمانی که نیاز دیدید به راحتی بین زبان های برنامه نویسی سوئیچ کنید و جای هیچ ترسی هم وجود ندارد ! اگر مبانی و اصولی که در ابتدای مقاله به شما آموزش دادیم را بلد باشید برای تغییر زبان مشکلی نخواهید داشت.

 

 زبان های برنامه نویسی C, C++, C#

این زبان ها ، بطور عمده برای ساخت برنامه ها و بازی های مستقل کامپیوتری استفاده میشوند . C و زبان سی پلاس پلاس زبان های برنامه نویسی هستند که ممکن است در ابتدا سخت و نامطلوب به نظر برسند ولی یادگیری این زبان ها مخصوصا برای شروع برنامه نویسی بسیار عالی است.

زبان های c و c++ و c# برای شروع برنامه نویسی

یادگیری این زبان های برنامه نویسی نه تنها درک عمیقی از برنامه نویسی به شما انتقال میدهد بلکه یاد میگیرید که کلا سیستم های کامپیوتری به چه شکلی کار میکنند و به همین خاطر بیشتر جوامع و دانشگاه ها زبان سی پلاس پلاس را برای شروع برنامه نویسی در نظر میگیرند و پیشنهاد میکنند. 

این زبان ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و زیاد مورد استفاده قرار میگیرند ، زبان برنامه نویسی c# هم مشابه به زبان برنامه نویسی java است و برای شروع برنامه نویسی گزینه ی خوبی است و از محبوبیت بالایی بین افرادی که تازه میخواهند برنامه نویسی را شروع کنند داراست . 

 

زبان های برنامه نویسی  java و javascript را در نظر داشته باشید 

زبان برنامه نویسی جاوا با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت متفاوت هستند و دو زبان کاملا از هم جدایی هستند و ما عمدا نام این دو را در کنار هم قرار دادیم تا تفاوت آنها را درک کنید و در یادتان بماند زیرا در شروع برنامه نویسی بسیاری از افراد نام این دو زبان را قاتی میکنند و اشتباها بجای هم استفاده میکنند ، این را همیشه در نظر داشته باشید چون این زبان های برنامه نویسی کاربردهای متفاوتی دارند.

 

زبان جاوااسکریپت برای شروع برنامه نویسی

 

زبان جاوا و جاوا اسکریپت هر دو در حوزه های مختلفی استفاده میشوند و اصطلاحا کراس پلتفرم هستند ولی اهداف جدایی دارند عمده ی کاربرد جاوا اسکریپت برای نوشتن اسکریپت های وب سایت ها میباشد که سمت مرورگر اجرا میشوند ( کلاینت ساید ) اما عمده ی استفاده ی جاوا درحوزه های مختلف مثل نوشتن بازی ، نوشتن یا اپلیکیشن دسکتاپی یا نوشتن اپلیکیشن های اندرویدی استفاده میشود.

طبق آمارها محبوبیت جاوااسکریپت از جاوا بیشتر است اما در نظر بگیرید که قدرت جاوا بسیار بیشتر از جاوااسکریپت است. کدهای جاوا روی ماشین مجازی خودش یعنی جاوا اجرا میشود و به هیچ سیستم عاملی وابسته نیست.

تقاضای بازار برای هر دو زبان جاوا و جاوااسکریپت زیاد است و بهتره است بدانید جاوااسکریپت طی سالهای پیش محبوبترین زبان برنامه نویسی در اکثر آمارهای جهانی بوده است و باز هم باید متذکر شویم که این به معنی کم قدرت یا عدم محبوبیت جاوا نیست. 

شاید این دو زبان برای شروع برنامه نویسی عالی نباشند ولی در کنار زبان هایی که یاد میگیرید بسیار مهم هستند و بهتر است این زبان ها را نیز یاد بگیرید چون کاربردهای فراوانی دارند.

 

زبان برنامه نویسی پایتون ( python )

پایتون یک زبان بسیار گسترده است بطوری که در پلتفرم های زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. پایتون را بعنوان یک ابزار سریع برای خلق افزونه ها ، اسکریپت ها و موارد دم دستی میشناسند و به راحتی نوشته و اجرا میشود. یکی از مثال های خوب برای پایتون بک اند اینستاگرام است که از پایتون و جنگو بهره میگیرد.

 

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم - آموزش شروع برنامه نویسی با پایتون

 

با وجود اینکه پایتون زبانی قدرتمند است  ولی به دلیل اینکه زبانی سطح بالاست و سینتکس آسانی دارد برای شروع برنامه نویسی مناسب است.این زبان برنامه نویسی تقریبا همه جا حتی در مسائل هک و امنیت نیز کاربرد دارد . 

 

زبان برنامه نویسی پی اچ پی (php)

php مخفف Hypertext Preprocessor میباشد و یک زبان برنامه نویسی برای توسعه و ساخت وب سایت میباشد. تقریبا میشود گفت که محبوب ترین زبان برنامه نویسی بک اند در جهان بطوریکه ۸۰ درصد کل وب سایت های دنیا با این زبان ساخته شده است. هرچند که زبان پی اچ پی را زبانی برای شروع برنامه نویسی پیشنهاد نمیکنند ولی اگر قصد شما فقط نوشتن یک برنامه ی ساده سمت سرور یا سردرآوردن از کدهای درون وردپرس و ... است پی اچ پی را میتوانید سریع یاد بگیرید. 

زبان پی اچ پی ( php ) برای شروع برنامه نویسی

این زبان یک زبان شیرین ، آسان ، قدرتمند و عالی برای افرادی هست که میخواهند یک زبان برنامه نویسی وب را سریع یاد بگیرند ! 

پس پی اچ پی یک زبان سمت سرور است که دارای فریمورک ها ، سی ام اس ها ، فروشگاه سازها ، کتابخانه ها ، کلاس ها و ... فراوانی است که به راحتی قابل دریافت است و به رایگان میتوانید از این زبان استفاده کنید. از جمله سی ام اس های معروف آن وردپرس ، جوملا ، دروپال و ... و فریمورک های محبوب آن لاراول ، کدایگنایتر و ... است که همگی برای شروع برنامه نویسی و ساختن یک سایت بدون دردسرهای خاص عالی هستند.

 

برای شروع برنامه نویسی خودتان را به زبان هایی که در بالا معرفی کردیم محدود نکنید 

زبان های برنامه نویسی خیلی زیادی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و استفاده هایی بخصوصی دارد. پس اگر میخواهید بعنوان یک برنامه نویسی واقعی شروع کنید و برنامه نویسی را بعنوان شغل آینده ی خود انتخاب کنید خود را محدود به یک یا چند زبان برنامه نویسی نکنید، یادگیری و تمرین زبان های برنامه نویسی کار دشوار و زمان بری نیست سعی کنید تا میتوانید زبان های برنامه نویسی زیادی یاد بگیرید. البته برداشت اشتباهی نشود منظور یادگیری عمیق هر زبانی نیست شما میتوانید برای شروع برنامه نویسی یک یا دو زبان را عمیقا یاد بگیرید ولی در زبان ههای دیگری نیز آشناییت داشته باشید و بطوریکه اگر نیاز به آنها داشتید بعنوان یک برنامه نویس لنگ نمانید.

تست خود در برنامه نویسی

مطمئن باشید ، اگر یک پروژه ای را استارت بزنید ، با جستجو میتوانید بهترین زبان برنامه نویسی برای انجام آن کار را پیدا کنید ولی مطمئن باشید آن زبان ، فقط برای آن قسمت بهترین است و در جای دیگری ممکن است اصلا به درد نخورد ! پس محدود نباشید 

 

قدم دوم : یادگیری یک زبان برنامه نویسی 

دلخوش به یادگیری در مدرسه یا دانشگاه نباشید ! شروع برنامه نویسی باید توسط خودتان و فعالیت های خودتان رقم بخورد... در اکثر کشورهای دنیا، شرکت های کامپیوتری که در زمینه ی برنامه نویسی فعالیت میکنند ،هنگام استخدام نیروی برنامه نویس ، روی اطلاعات رزومه ی و تخصص های شما توجه دارند نه روی میزان تحصیلات و مدرک دانشگاهی ، هرچند مدرک دانشگاهی مهم است ولی مهمتر داشتن رزومه ی تخصصی در حوزه ی برنامه نویسی است.پس اگر میخواهید یک برنامه نویس حرفه ای باشید کسب تخصص و قدرتمند کردن رزومه را در اولویتی بالاتر از رفتن به دانشگاه و مدرک دانشگاهی در حوزه ی کامپیوتر قرار دهید.

در زمینه ی برنامه نویسی کسی موفق است که با توجه به آموزش های خوب و مفید ، خودش اراده کند و تخصص لازم را کسب کند.به یک مدرس خوب و قدرت درونی خود اتکا کنید تا شروع برنامه نویسی را با لذت رقم بزنید تا در این حوزه ثابت قدم باشید و بتوانید به خواسته های خود برسید. 

 

برای استارت برنامه نویسی آموزش های آنلاین استفاده کنید 

وب سایت های آموزشی فراوانی وجود دارد که به شما زبان های برنامه نویسی را می آموزد و برای شروع برنامه نویسی مناسب هستند. از این سایت های آنلاین غافل نشوید دیدن دوره های ویدیویی از پیش ضبط شده این امکان را به شما میدهد تا یک آموزش را چند بار بتوانید ببینید و با آرامش خاطر قسمت هایی که متوجه نشدید را دوباره ببینید.

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم - استفاده از آموزش های انلاین برنامه نویسی

شرکت کردن در دوره های آنلاین بصورت ویدئویی در زمان و وقت شما صرفه جویی میکند و باعث میشود در مکانی آرام ( در منزل یا محل کار یا هر جایی که هستید ) به راحتی و با شوق بالا آموزش ببینید . 

تقریبا آموزش انلاین برنامه نویسی برای تمامی زبان های برنامه نویسی وجود دارد کافیست به فارسی یا انگلیسی جستجو کنید و از انها استفاده کنید. سایتی که همین الان در حال مطالعه هستید سایت آموزشی آواسام میباشد که در بخش های مختلف برنامه نویسی دوره های آموزشی خوبی را تهیه کرده ایم و میتوانید از بخش محصولات دوره های انلاین ویدیویی را ببینید.

 

تا میتوانید برنامه نویسی را زودتر شروع کنید 

زود تصمیم بگیرید ، اگر میخواهید برنامه نویس شوید دیگر فرصت ها را از دست ندهید چرا که هر چه جوانتر و زودتر شروع کنید دروازه های موفقیت بیشتری در آینده بر روی شما باز میشود.

توجه کنید که این جملات به معنی این نیست که برای شروع برنامه نویسی سن خاصی وجود دارد ما فقط بخاطر اینکه انرژی بیشتری داشته باشید سنین نوجوانی و جوانی را پیشنهاد میکنیم وگرنه اگر شما یک فرد میانسال ولی پرانرژی هستید باید بدانید که سن فقط عدد است و شما همین امروز هم میتوانید برنامه نویسی را شروع کنید و در این حوزه حرفه ای شوید.

 

از داکیومنت های اصلی برنامه نویسی غافل نشوید 

معمولا تمام زبان های برنامه نویسی دارای راهنمایی کامل ( داکیومنت ) میباشد که با مراجعه به وب سایت رسمی آن زبان برنامه نویسی میتوانید داکیومنت آنرا پیدا کنید. در شروع برنامه نویسی ممکن است دائما به مستندات یا داکیومنت زبانی که در حال یادگیری آن هستید نیاز داشته باشید.

داکیومنت ها بصورت روان و ساده ، به همراه مثال های برنامه نویسی سعی میکنند زبان برنامه نویسی خاصی را به شما بیاموزند . مثل داکیومنت زبان برنامه نویسی پی اچ پی که در وب سایت php.net قابل دسترسی است .

برخی از برنامه نویسان انقدر با یک زبان برنامه نویسی کار میکنند و درآن عمیق میشوند که به آنها برنامه نویس سینیور گفته میشود ، دانش این برنامه نویسان باید مساوی با تمام مستندات آن زبان باشد و دیگر رجوعی به مستندات ( به زبان خودمونی تقلب ) وجود نداشته باشد. اگر شما به این سطح برسید یک برنامه نویس سینیور هستید و بالاترین حقوق برنامه نویسی و جایگاه در بین برنامه نویسان را پیدا خواهید کرد.

ولی از آنجای که هم اکنون در مرحله ی شروع برنامه نویسی هستید نیازی نیست مستندات حفظ کنید یا اینکه رفت و آمد به درون مستندات یک زبان برنامه نویسی شما را ناراحت یا نگران نکند چون امری طبیعی هست و تا سالها باید مستندات را بعنوان کمک کننده استفاده کنید.

 

عضو انجمن های برنامه نویسی شوید

انجمن استک اورفلو برای تقویت برنامه نویسی

پس از اینکه با یک زبان برنامه نویسی خاصی شروع کردید و تا حدودی با آن آشنا شدید به یکی از انجمن های برنامه نویسی ایرانی یا جهانی مراجعه کنید و با عضو شدن در آن انجمن سوالات خود را جستجو کنید بپرسید و اگر میتوانید به سوالات دیگران پاسخ دهید . 

انجمن های خوبی مثل stackoverflow وجود دارد که شما میتوانید با پرسیدن و پاسخ دادن امتیاز هم بگیرید . این سایت هم مهارت برنامه نویسی شما را تقویت میکند و هم زبان انگلیسی شما را ...

همچنین یکی از بهترین روش ها برای شروع برنامه نویسی دیدن سوالات مردم هست که قبلتر پیش امده و پاسخ مناسبی که به حل آن مشکل یا سوال کمک کرده است.

به راحتی میتوانید با جستجو کردن انجمن های زیادی در زمینه های مختلف و زبان های برنامه نویسی مختلف پیدا کنید . 

 

قدم سوم : برای بالا بردن سطح مهارت برنامه نویسی ، خود را محک بزنید

پروژه های تستی پیاده سازی کنید . در شروع برنامه نویسی هیچ چیز مهمتر از قرار گرفتن در شرایط واقعی برنامه نویسی نیست.

بعد از یادگیری یک زبان برنامه نویسی چندین پروژه را بصورت تفریحی پیاده سازی کنید . سعی کنید مشکلاتی پیدا کنید که با جستجو کردن بتوانید حل کنید . 

مهارت جستجو و حل مشکل ، یکی از بهترین مهارت ها برای رشد سطح برنامه نویس میباشد.

تجربه خیلی مهم است لینوس توروالدز سازنده ی سیستم عامل لینوکس در کتاب فقط برای تفریح ، مینویسد که من روزانه برنامه های مختلفی مینوشتم برنامه هایی که شاید به درد نمیخورد و پاک میشد ولی عادت کرده بودم که فقط پروژه بنویسم !

میخواهید سطح مهارت برنامه نویسی شما در مدت زمان کمی افزایش پیدا کند ؟ پس بعد از شروع برنامه نویسی سه کار زیر را انجام دهید :‌

  1. پروژه های برنامه نویسی انجام دهید
  2. پروژه های برنامه نویسی بیشتری انجام دهید
  3. و باز هم پروژه های بیشتری در برنامه نویسی انجام دهید 

 

از کد مخزن ها و سورس کدهای آماده استفاده کنید 

کد مخزن ها و سایت های ارائه سورس کد ، برای زبان برنامه نویسی مورد نظر شما وجود دارد مثل گیتهاب که در آن پروژه های مخصوص زبان برنامه نویسی خود را پیدا کنید، بسیاری از این پروژه ها متن باز ( اوپن سورس ) هستند و میتوانید آنها را دانلود کنید و روی آنها تغییرات اعمال کنید.

دیدن پروژه هایی که توسط دیگر برنامه نویسان انجام گرفته به شما کمک میکند تا شیوه ی کدنویسی را بیاموزید و در شروع برنامه نویسی خیلی مهم است که شیوه ی نوشتن کدها بصورت صحیح را یاد بگیرید.

این کار سطح تخصص شما در برنامه نویسی را به طرز چشم گیری افزایش میدهد . 

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم - آموزش استفاده از گیت و گیتهاب برای کد مخزن

و در نهایت برای یک برنامه نویسی موفق شدن ، همیشه مطالعه و تمرین کنید و سعی کنید همیشه بروز باشید ، سعی نکنید روی چیزی که یاد گرفتید تعصب داشته باشید و به راحتی سعی کنید بین زبان های برنامه نویسی سوئیچ کنید 

در زیر تصویری میبینید که به شما زبان های برنامه نویسی مفید برای هر کاری را نشان میدهد : 

اینفوگرافیک انتخاب زبان برنامه نویسی برای شروع

سخن پایانی :

در مجله ی آموزشی که خواندید روش های فراوانی برای شروع برنامه نویسی درج شده است که همگی چکیده ی چندین سال کسب تجربه در زمینه ی برنامه نویسی است ولی به یاد داشته باشید تنها خواندن دستورالعمل ها و راهنمایی های جذاب کافی نیست.برنامه نویسان موفق تنها با تمرین موفق به موفقیت رسیده اند. تمرین نکته ی کلیدی در یادگیری برنامه نویسی است و هرچقدر در یادگیری سعی کنید تمرین های مختلف حل کنید و خود را درون چالش های مختلف برنامه نویسی قرار دهید به همان میزان پیشرفت خواهید کرد و سریعتر از بقیه به نتیجه خواهید رسید. از دوره های آموزشی هم غافل نشوید چون در ابتدای کار که مبتدی هستید ممکن است خواندن مستندات اصلی شما را سردرگم کند برای خواندن و درک مستندات اصلی باید حداقل درک اولیه ای از آن زبان برنامه نویسی یا ابزار خاص داشته باشید. اینجاست که دوره های آموزشی برنامه نویسی وارد میشود و مشکل شما را حل میکند.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/64
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
mahdi jalali / 4 ماه پیش

من قصد دارم برنامه نویسی اندروید با کاتلین را شروع کنم چی پیشنهاد میدین ؟ ممنون میشم به ایمیلم بفرستید mahdijalali245@gmail.com

سالار / 2 سال پیش

سلام و خسته نباشید مقاله ی فوق العاده ی خوبی برای شروع برنامه نویسی بود آیا دوره ی آموزشی خوبی برای شروع برنامه نویسی بصورت ویدیوی سراغ دارید که تمام مراحل اصلی را نشان بده ؟ ممنون میشم معرفی کنید

پشتیبانی آواسام :

سلام . دوره ی آموزشی که برای شروع برنامه نویسی به دنبال آن هستید دوره ی دوازده قدم شروع برنامه نویسی است که در بخش محصولات آواسام موجود است. با احترام

توحید / 4 سال پیش

سلام مقاله ی بسیار عالی و فوق العاده برای شروع برنامه نویسی بود من مدت ها بود در گیر این بودم که واقعا باید از کدام زبان شروع کنم که این مقاله ی اموزشی مشکل من را حل کرد از تیم آواسام کمال تشکر را دارم 

 

ماهان / 5 سال پیش
بعد از یادگیری اکما اسکریپت می تونید اولین گام هاتون رو به سمت چارچوب ها و کتابخانه های جاوااسکریپت بردارید. اینجا جایی هستش که دیگه مثل قبل نیست، اینجا باید ی گزینه رو انتخاب کنید چون گزینه های زیادی پیش رو تون قرار میگیره.
ماهان / 5 سال پیش
گام بعدی که باید رو به جلو بردارین، پیشرفت در زمینه جاوااسکریپت هستش، اما پیش از همه اینجا باید اکمااسکریپت 6 و بالاتر رو بیاموزید. ما به دانش اکما اسکریپت برای حرکت به سمت چارچوب های جاوااسکریپت نیازمندیم.
ماهان / 5 سال پیش
به جز چارچوب کاری، گزینه دیگری هم برای CSS وجود داره و اون هم یادگیری پیش پردازنده هاست، بهترین گزینه درین باره هم بدون شک SASS هستش.
ماهان / 5 سال پیش
گام رو به جلو: منظور اینه که بعد از یادگیری سه مورد اصلی چه چیزهایی رو می تونید یاد بگیرید. 1) پیشرفت در CSS: ما توی این قسمت میایم و چارچوب های کاری برای صفحه آرایی رو میاموزیم و بهترین گزینه هم چیزی نیست جز Bootstrap 4 البته گزینه های متعدد دیگه ای هم وجود داره. به کمک چارچوب های CSS شما می تونید سرعت کد نویسی خودتون رو بشدت بالا ببرید.
ماهان / 5 سال پیش
گام به عقب: یعنی برید و به مرحله ی قبل از طراحی رابط کاربری بپردازید، حالا یعنی چی؟ یعنی آموزش های مربوط به طراحی قالب اولیه سایت با فتوشاپ. شما سعی می کنید در ابتدا تصویر سایت رو بصورت نقاشی طراحی کنید، چون از کدنویسی سریعتر میشه انجامش داد. بعلاوه در این مرحله شما دو مفهوم مهم طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری رو هم باید بیاموزید.
ماهان / 5 سال پیش
بعد از اینکه این سه زبان رو یاد گرفتید. دو تا گام هست که می تونید بردارید: گام به عقب و گام به جلو
ماهان / 5 سال پیش
سعی کنید این سه تا رو یاد بگیرید و حتما هم تمرکزتون رو آموزش های مبتنی بر پروژه باشه تا نکات فنی رو بیاموزید و خودتون رو معطل جزئیات نکنید. اصلا نیازی نیست چیزی رو حفظ کنید، فقط باید ی ذهنیتی داشته باشید که چه کارهایی میشه کرد و ی ذره اسم تگ یا خاصیت یا تابع توی ذهنتون باشه.
ماهان / 5 سال پیش
برنامه نویسی سمت کاربر: در این سمت شما خیلی با انتخاب زبان ها مواجه نیستید، در برنامه نویسی سمت کاربر سه تا چیز رو حتما باید یاد گرفت: HTML, ساخت بدنه ی سایت CSS, صفحه آرایی سایت Javascript تعاملات سایت
ماهان / 5 سال پیش
دوس دارم تجاربم رو در اینجا با دیگر عزیزان در میان بزارم. برای ورود به دنیای وب باید ی چشم انداز کلی داشت. می تونیم دنیای وب رو به دو دسته کلی تقسیم کنیم: برنامه نویسی سمت کاربر و برنامه نویسی سمت سروز
ماهان / 5 سال پیش
همونطور که در جاوااسکریپت و سی اس اس براتون گفتم، بعد از یادگیری اولیه ما میریم سراغ چارچوب ها تا کارمون رو راه بندازن و تسریع ببخشن، بهمین منوال در پی اچ پی هم پیش میریم. واسه پی اچ پی هم گزینه های متعددی برای انتخاب چارچوب کاری وجود داره، اما میشه گفت ی گزینه هست که بالاتر از بقیه هستش و اونم لاراول نام داره. پس سعی کنید بعد از پی اچ پی سراغ این چارچوب کاری برید.
ماهان / 5 سال پیش
اما شما با پی اچ پی می تونید فراتر از سیستم های مدیریت محتوا رو پشتیبانی کنید و می تونید سایت های مورد علاقه خودتون رو هم پیاده سازی کنید. پی اچ پی ی زبان سمت سرور هستش و کلیه نیازهای سمت سرور رو پوشش میده. اگه فقط می خواید طراحی سایت کنید، پی اچ پی گزینه ی عالی ای هستش، اما بازم من بهتون پیشنهاد می کنم ی زبانی رو یاد بگیرید که فراتر از طراحی سایت باشه و پاسخ بهش در پایتون پیدا میشه.
ماهان / 5 سال پیش
پس اگر خواستید برید سمت سیستم های مدیریت محتوا، سعی کنید گزینه ی انتخابی تون وردپرس باشه و بعلاوه با یادگیری دانش ِ پی اچ پی توی این بخش خودتون رو قوی و قوی تر کنید.
ماهان / 5 سال پیش
دنیای وردپرس خیلی پیچیده نیست، اما مهم ترین بخش این دنیا استفاده از افزونه های مختلف برای کارکردهای گوناگون باهاشه. و بین این گزینه ها، شاید بشه گفتم یکی از مهمترین ها، ووکامرس هستش. با ووکامرس شما می تونید ی فروشگاه اینترنتی درست کنید.
ماهان / 5 سال پیش
در بین سیستم های مدیریت محتوا هم گزینه اول وردپرس هستش و نسبت به سایر گزینه ها بیشتر مورد توجه هستش. پس سراغ گزینه ی دیگری نرید.
ماهان / 5 سال پیش
اگر می خواید از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید، سعی کنید پی اچ پی رو هم یاد بگیرید تا بتونید اون رو شخصی سازی کنید.
ماهان / 5 سال پیش
بعلاوه باید در نظر داشته باشید که ما به کمک سیستم های مدیریت محتوا نظیر وُردپرس، جوملا و ... هم می تونیم کار سمت سروز رو سازماندهی کنیم.
ماهان / 5 سال پیش
ی سری زبان ها هستند که متن بازند و ی سری دیگه هستن که مربوط میشن به شرکت مایکروسافت. برای طراحی سایت متن باز گزینه های متعددی وجود داره و از جمله پی اچ پی، پایتون و گو اما مایکروسافت هم سی شارپ رو داره که از طریق کتابخانه ASP.NET میشه باهاش طراحی سایت انجام داد
ماهان / 5 سال پیش
توضیحاتی که ارائه کردم همشون مربوط می شدن به آموزش برنامه نویسی سایت در سمت کاربر، حالا می مونه سمت سرور. واقعیتش اینه که درین باره دانش کافی ندارم، پس بهم خرده نگیرید. ولی بازم نظراتم رو ارائه میدم.
ماهان / 5 سال پیش
ی کتابخانه خیلی مشهور دیگه هم هست به نام JQuery، با توجه به اینکه منابع فارسی خوبی ازش موجود هستش. می تونید یادش بگیرید و براتون راحت خواهد بود، اما مشکل اینجاست که قدرتش نسبت به بقیه موارد کم هستش. و الان دیگه مثل سابق پر قدرت محسوب نمیشه.
ماهان / 5 سال پیش
یادگیری React ساده تر از بقیه هستش و بعلاوه برای برنامه نوبسی موبایل هم کاربرد داره. Vue کمی از بالایی قوی تره، و البته اون هم ساده هستش. Angular یادگیری پیچیده تری داره و بدرد پروژه های بزرگتر میخوره. توصیه میکنم فعلا سراع این نرید و یکی از دوتای بالایی رو مورد استفاده قرار بدین.
ماهان / 5 سال پیش
مهمترین گزینه ها برای چارچوب جاوااسکریپت ازین قرارند: React, Vue, Angular در حال حاضر این سه گزینه مهم ترین گزینه ها و محبوب ترین چارچوب های کاری جاوا اسکریپتی به شمار میان.
کدنویس آواسام 21 / 5 سال پیش
سلام عالی بود
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس