کاتلین یا جاوا برای برنامه نویسی اندروید

 

برای برنامه نویسی اندروید kotlin یا java ؟ 

از وقتی که شرکت سازنده ی اندرویدی یعنی گوگل در مراسم google IO در سال 2017 میلادی زبان برنامه نویسی kotlin را بعنوان یک زبان رسمی برای توسعه ی اپ های اندرویدی معرفی کرد ، برنامه نویسانی که قصد دارند توسعه ی اپ های اندرویدی را یاد بگیرند سر دو راهی مانده اند و بزرگترین سوال این است که kotlin بهتر است یا java ؟ با کدوم زبان شروع کنیم ؟ و سوال های مشابه که همیشه پیش میاد . در این مقاله قصد داریم پاسخ سوالات شما برای انتخاب بین جاوا و کاتلین را بدهیم.پس تا پایان مقاله همراه ما باشید

 

پاسخی مختصر و مفید : 

اگر شما کاملا مبتدی هستید و تا به حال توسعه ی اپ های اندرویدی را شروع نکرده اید پاسخ Java است و اگر قبلا توسعه دهنده ی اپ های موبایل بودید و حال میخواهید یک پرش بسوی بازار سودآور توسعه اندروید داشته باشید پاسخ Kotlin خواهد بود. البته با انتشار جت پک کامپوز که توسط جاوا پشتیبانی نمیشود شدیدا توصیه میکنیم برای برنامه نویسی موبایل از کاتلین استفاده کنید.

در مقاله ای که در زیر برای شما آورده ام توضیح دادم چرا یک مبتدی باید با java شروع کند و کسی که java را بلد هست حتما باید kotlin را یاد بگیرد . ممکن است این سوال در ذهن دوستانی ایجاد شود که مبتدی هستند و میخواهند تازه برنامه نویسی اندروید را شروع کنند، با وجود اینکه کاتلین قوی تر ، کد نویسی کمتری دارد و همچنین توسط گوگل بعنوان زبان رسمی انتخاب شده است ، چرا باید java یاد بگیرم  ؟ 

در ادامه بصورت کامل به این سوال پاسخ خواهم داد که چرا زبان برنامه نویسی java را برای شروع برنامه نویسی اندروید مقدم هست !

 

برای شروع برنامه نویسی اندروید با زبان java شروع کنید 

اولین چیزی که وجود دارد و باید در نظر داشته باشید این است که برنامه نویسی اندروید که همه چیز نیست . بعنوان یک برنامه نویس شاید برنامه نویسی اندروید را بعنوان شروع حرفه ی خود انتخاب کرده باشید ولی با یادگیری یک زبان برنامه نویسی کامل و گسترده مثل جاوا ، شما در زمینه های دیگری نیز میتوانید فعالیت کنید چرا که java مختص برنامه نویسی اندروید نیست و همین موضوع باعث میشود فرصت های شغلی بیشتری پیش رو داشته باشید . 

زبان جاوا برای شروع برنامه نویسی اندروید مناسب است

دومین مسئله ای که وجود دارد انجمن بزرگ برنامه نویسان java به پاس قدمت زیاد java است که یک برنامه نویس تازه کار ، در صورت مواجه با مشکلات فنی برنامه نویسی به راحتی میتواند مشکل خود را با پرسش و پاسخ در آن انجمن ها حل کند . 

بسیاری از مشکلات برنامه نویسی که ممکن است برای یک برنامه نویس تازه کار رخ دهد توسط انجمن های برنامه نویسی پاسخ داده و حل شده است .

در حالی که اگر همین مشکلات را به زبان kotlin سرچ کنید پاسخ های خوب و زیادی پیدا نمیکنید چون kotlin هنوز یک زبان برنامه نویسی جدید است . 

همچنین منابع آموزشی زیادی مثل کتاب و فیلم و سایت برای شروع برنامه نویسی اندروید با جاوا وجود دارد در حالی که این گستردگی آموزشی ، برای زبان kotlin هنوز وجود ندارد . 

این مسائل در طول زمان ، برای زبان برنامه نویسی kotlin قطعا حل خواهد شد ، هر چه برنامه نویس بیشتری گِرد یک زبان برنامه نویسی جمع شده باشند ، آن زبان بیشتر ارتقا خواهد یافت و درباره ی kotlin هم به مرور زمان به این شکل خواهد بود اما شاید هرگز به محبوبیت و پذیرش زبان برنامه نویسی java نرسد . 

به همین علت به برنامه نویسانی که تازه میخواهند برنامه نویسی اندروید را شروع کنند ابتدا java را پیشنهاد خواهم داد سپس kotlin .

به هر حال این یک قانون سفت و سخت نیست و یک پیشنهاد آموزشی است . اگر شما در مورد java و kotlin تحقیق کرده اید و مطمئن هستید که kotlin برای شروع شما مفید است با kotlin شروع کنید . 

اما این موضوع را به یاد داشته باشید وقتی شما java را یاد گرفته باشید یادگیری kotlin برای شما آسان و لذت بخش تر خواهد بود چرا که kotlin  بصورت ۱۰۰٪ با java سازگار است . کدهای kotlin در نهایت به بایت کدهای java کامپایل میشود و روی ماشین JVM اجرا میشود .

 

برنامه نویسان java باید kotlin را یاد بگیرند.

یک سری از افراد وجود دارد که java را بلد هست یا اینکه قبلا اپ اندرویدی با java تولید کرده است به این افراد شدیدا توصیه میکنیم kotlin را نیز یاد بگیرند چون kotlin بهره وری بسیار بالایی دارد . 

فکرش را بکنید ، شما میتوانید کاری که با 50 خط در java انجام میدهید را با یک خط در kotlin انجام دهید ! kotlin را میتوان یک زودپز برنامه نویسی تعبیر کرد . 

شما دیگر نیاز نیست مثل java کارهایی از قبیل  getters and setters, equals(), hashCode() یا toString()   را انجام دهید kotlin خودکار انجام میدهد . 

در تصویر زیر یک مقایسه خوب بین java و  kotlin را مشاهده میکنید ، ببینید چقدر کدنویسی kotlin کمتر است  : 

مقایسه kotlin با java در برنامه نویسی اندروید

توسعه دهنده ی زبان kotlin شرکت JetBrains میباشد که بسیاری از محیط های کدنویسی که ممکن است استفاده کرده باشید را تولید کرده است حتی محیط های کدنویسی برای java مثل  IntelliJ IDEA . 

همانطور که بالاتر هم گفتیم kotlin کاملا با java سازگار است . از آنجا که kotlin  بایت کدهای java تولید میکند شما میتوانید فریمورک ها و کتابخانه های java را در kotlin نیز استفاده کنید  . همچنین برنامه نویسان java هم میتوانند از کتابخانه ی kotlin که شما توسعه دادید استفاده کنند. 

حتی یکی از فریمورک های قوی java بنام spring نیز kotlin را پشتیبانی میکند ، البته از نسخه ی spring 5 به بعد. اگر چه در حال حاضر تمام نمونه کدها ، مثال ها و برنامه ها با زبان java هستند ولی در آینده ی نه چندان دوری ممکن است همگی به kotlin تغییر پیدا کنند چرا که گوگل بصورت رسمی ، kotlin را زبان برنامه نویسی اپ های اندروید معرفی کرده است . 

شرکت هایی که اپ تولید می کنند مدت هاست به kotlin  سوئیچ کردند و  علت یادگیری کاتلین توسط برنامه نویسان در سال های اخیر نیز همین است.

خب تقریبا تمام آنچه که باید یک برنامه نویس اندروید برای انتخاب java و kotlin بداند مطالب بالاست و خلاصه ی مطلب بالا هم این است که اگر شما کاملا مبتدی هستید و هیچ زبانی بلد نیستید ولی میخواهید برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید ، java را یاد بگیرید ولی اگر قبلا java را بلد هستید یا برنامه نویس اندروید با java  بودید حتما kotlin را یاد بگیرید . 

با یاد گیری زبان برنامه نویسی java بعنوان یک شروع کننده مبتدی ، شما درک عمیقی از برنامه نویسی را یاد میگیرید همچنین یک زبان گسترده را یاد میگیرید که فقط در توسعه ی موبایل کاربرد ندارد بلکه در تمام زمینه ها میتوانید استفاده کنید . 

و بعد از یادگیری java بعنوان زبان اولیه اگر قصد سرعت بخشیدن به عملکرد خود در برنامه نویسی اندروید را دارید kotlin را یاد بگیرید.

 

مزیت برنامه نویسی اندروید با کاتلین ( kotlin )

بعد از خواندن مقاله ی بالا مطمئنا به یک نتیجه گیری خوبی رسیدید و حالا میدانید که باید با زبان کاتلین شروع کنید یا با زبان جاوا ، هر چند که برای شروع جاوا پیشنهاد شده است اما قرار نیست برنامه نویسی اندروید را تا آخر با زبان جاوا ( java ) انجام دهید پس نیازی نیست بخش های بزرگی از این زبان گسترده را یاد بگیرید و تنها بخشی که برای اندروید نیاز است یاد بگیرید.

نگران نباشید کاتلین تمام کارهایی که برای برنامه نویسی اندروید نیاز دارید، برای شما انجام میدهد پس بعد از آشنایی با زبان جاوا به آموزش زبان کاتلین بپردازید و اگر قصد دارید یک برنامه نویس حرفه ای اندروید شوید حتما کاتلین را خوب یاد بگیرید.

 

در زمانی که این مقاله نوشته شده یعنی در سال ۲۰۲۰ هزاران شرکت و استارتاپ پروژه های خود را با کاتلین انجام داده اند و خیلی از آنها قبلا پروژه های خود را با زبان جاوا نوشته بودند که به دلیل بهینه بودن کاتلین ترجیح داده اند کل سیستم خود را به کاتلین منتقل کنند.

بروزرسانی سال اواخر سال ۲۰۲۳ : در سال های اخیر بروزرسانی های زیادی چه برای محیط اندروید استودیو و چه برای زبان کاتلین اضافه شده است و به نظر میرسد داریم به انتهای عمر زبان جاوا (java) در برنامه نویسی اندروید میرسیم. سیستم پیاده سازی ui اپلیکیشن ها به جت پک کامپوز تغییر پیدا کرده است و خب زبان جاوا توانایی پشتیبانی از jetpack compose را ندارد و شما مجبورید با کاتلین برنامه نویسی کنید همچنین از نسخه ی زرافه ی اندروید استودیو به کلی استفاده از XML حذف شده است. پس بیایید از کاتلین استفاده کنیم چه برای شروع چه برای بعد...

همچنین زبان کاتلین در توسعه ی وب نیز در حال نفوذ است و در backend کاربردی میشود و احتمال میرود در سال های بعدی با بروزرسانی های خوبی روبرو شویم و در کنار زبان های سمت سرور از زبان کاتلین نیز استفاده شود.

 

اگر به فکر استخدام بعنوان برنامه نویس اندروید نیز هستید پس حتما کاتلین را یاد بگیرید چون اگر به آگهی های استخدامی برنامه نویسی اندروید نگاه کنید مطمئنا میبینید که درخواست برنامه نویسان کاتلین بسیار زیاد شده و روز به روز هم در حال افزایش است.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/65
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
علی / 4 سال پیش

سلام

مگه با کاتلین نمیشه کارهای جاوا را انجام داد پس چرا در خط اخر استدلال برای یاد گیری اول جاوا برای مبتدیان را این ذکر کردید که میشه با جاوا کارهای دیگه هم کرد ؟؟؟!!!!

پشتیبانی آواسام :

سلام کاتلین از برخی کتابخانه های و کلاس های جاوایی استفاده میکنه و با وجود کاتلین جاوا حذف نشده است پس یادگیری جاوا مهم است.

m / 4 سال پیش

با سلام و احترام با نظر شما کاملا مخالفم چون برنامه نویسی بیس خاصی نداره که از کدام زبان اول استفاده کنیم و کاتلین برنامه نویسی هست که کد های پیچیده جاوا رو کم کرده و در نهایت بنظرم کاتلین جای برنامه نویسی پیچیده جاوا رو بگیره...

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس