کوکی ها چیست ؟

کوکی ها چیست ؟

بروزرسانی : 4 ماه پیش
دسته بندی :‌ - طراحی وب

اگر شما یک توسعه دهنده هستید، نمی توانید ضرورت استفاده از کوکی ها را نادیده بگیرید. امروزه در اینترنت به هر زبانی، کوکی مهم است. کوکی‌ ها در برنامه نویسی ، هم برای توسعه دهنده و هم برای کاربر، راه ما را ساده‌تر و بهتر کرده‌اند. پس در این بخش ما بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.

 

کوکی ( cookie ) چیست ؟

 

 

کوکی چیست؟

کوکی به صورت ساده‌تر به معنی اطلاعات متنی در مورد یک وب سایت است. زمانی که از یک وب سایت خاص بازدید می‌کنید، برخی اطلاعات در سیستم شما ذخیره می‌شوند به طوری که وقتی شما دوباره از همان وب سایت بازدید می‌کنید، این وب سایت می‌تواند شما را بشناسد و نتایج را مطابق با اولویت های شما، به شما نشان دهد. کوکی‌ها به مدت طولانی در تاریخ اینترنت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به شیوه‌ای عالی توسعه یافته‌اند.

زمانی که از یک وب سایت بازدید می‌کنید، در واقع صفحه وب سرور را درخواست می‌دهید. برای یک سرور، هر درخواست، یک درخواست منحصر به فرد است. بنابراین اگر شما ۱۰۰ بار بازدید کنید، سرور هر یک از درخواست‌ها را منحصر به فرد تلقی خواهد کرد. از آنجا که شدت درخواست‌هایی که به یک سرور می‌رسد بالا است، واضح و منطقی است که تمام اطلاعات کاربر را در سرور ذخیره نکنید. شاید شما هرگز دوباره آن وب سایت را بازدید نکنید و در این صورت ،همین اطلاعات اضافی خواهند بود. بنابراین، برای اینکه سرور، به طور منحصر به فرد شما را به یاد داشته باشد، سرور، کوکی را همراه با پاسخی که در دستگاه شما ذخیره می‌شود، ارسال می کند. حالا دفعه بعد که شما از همان سرور درخواست می کنید، طبق نظر شما پاسخ شما را دریافت خواهید کرد؛ چون سرور شما را می‌شناسد.

این کوکی برای هر سرور منحصر به فرد است (برخی استثناها امروزه به دلیل تبلیغات وجود دارند). پس شما ممکن است کوکی های زیادی در سیستم خود داشته باشید، اما یک سرور خودش آن را تشخیص می‌دهد و می‌تواند آن را برای شما تحلیل کند. چگونگی این تکامل در طول زمان و استفاده امروز در بخش بعدی مورد بحث قرار گرفته‌است.

 

چرا از  کوکی ها استفاده کنیم؟

کوکی‌ها در همان روزه‌های اولیه اختراع اینترنت توسعه یافتند، چون در بحث توسعه ی وب سایت ها و فروشگاه ها به کمی اطلاعات درباره مشتری نیاز بود تا تجربه ی خود از مشتریان را بهتر کنند. فرض کنید شما به وب سایتی مراجعه می کنید که به زبان محلی شما نیست. شما گزینه فارسی را در بخش زبان این وب سایت انتخاب می‌کنید. حال اگر شما از همان وب سایت ۵ بار در روز بازدید کنید، ممکن است مجبور باشید ۵ بار زبان را به فارسی تغییر دهید. بنابراین، این اطلاعات به عنوان یک کوکی در سیستم شما ذخیره می‌شوند. پس دفعه بعدی که درخواست را ارسال می‌کنید، سرور متوجه خواهد شد که شما می‌خواهید وب سایت را به زبان فارسی ببینید. این جا، جایی است که کوکی نقش حیاتی ایفا می‌کند. اما این یک نمونه بسیار دقیق از کوکی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کوکی ها چگونه کار میکنند؟

 

 

مزیت کوکی ها

مفهوم کوکی‌ها برای ایجاد یک تجربه بهتر با ذخیره اطلاعات کمی به عنوان متن روی ماشین کاربر ایجاد شد. اما به محض این که این مفهوم آشکارتر و موفقیت آمیزتر شد، استفاده از کوکی‌ها، بسیاری از موارد را افزایش داد. امروزه، کوکی ها آنچه که شما جستجو کرده اید، حتی آنچه که در سبد خرید خود ذخیره کرده‌اید را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد. کوکی‌ها، امروز در سطح بسیار بالایی از اطلاعات شما در مورد وب سایت‌های مختلف استفاده می‌شوند. با دانستن این موضوع (که اطلاعات شما در وب سایت های مختلف استفاده می شوند)، واضح است که اندازه اطلاعات افزایش‌یافته است. بنابراین توسعه دهندگان متوجه شده‌اند که تمام اطلاعات را نمیتوان‌ در سمت کاربر ذخیره کرد چون اندازه کوکی را که با درخواست‌ها فرستاده می‌شود، افزایش می‌دهد و همچنین سرعت لود شدن سیستم کاربر را نیز زیاد خواهد کرد. بنابراین، کوکی‌ها در حال حاضر به شیوه‌ای متفاوت ذخیره می‌شوند.

حال اگر از یک وب سایت بازدید کنید، وب سایت به شما یک شناسه کوکی اختصاص می دهد که این کوکی به طور منحصر به فرد می باشد و توسط سرور قابل‌تشخیص است. سپس این شناسه به پایگاه‌داده شرکتی متصل می‌شود که در آن تمام اطلاعات شما ذخیره می‌شود و سپس از پایگاه اطلاعاتی آورده می‌شود. این روش می‌تواند به طور موثر و ایمن مدیریت شود.

 

امنیت کوکی ها چقدر است

 

 

تهدیدهای امنیتی مربوط به کوکی‌ها

کوکی‌ها، که شما باید تا به حال بدانید، اطلاعات خود را بر روی دستگاه شما ذخیره می کنند. این اطلاعات برای شما بسیار شخصی است و تنها باید توسط سروری که آن را ذخیره می‌کند، بازیابی شود. آیا در اختیار داشتن این اطلاعات، دارای هیچ گونه تهدیدات امنیتی می باشد؟ خوشبختانه نه.

موارد زیر باید در ذهن داشته باشید:

•        یک کوکی نمی تواند توسط سرور دیگری مورد استفاده قرار گیرد زیرا شناسه ذخیره شده در کوکی شما مستقیما به پایگاه داده وبسایت مرتبط می شود.

•        یک کوکی هرگز نمی‌تواند برای دسترسی به هر گونه اطلاعات ذخیره‌شده در سیستم شما مورد استفاده قرار گیرد؛ به عبارت دیگر، کوکی ها نمی توانند به اطلاعات درون مرورگر یا هارد دیسک شما دسترسی داشته باشند.

•        یک کوکی نمی‌تواند برای رساندن ویروس‌ها یا هر تهدید دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

•        یک کوکی اما می‌تواند توسط یک وب سایت سوم (با داشتن مجوز البته!) برای دسترسی به اطلاعات و / یا اولویت های شما برای استفاده از آن‌ها برای سود بیشتر خودشان و حتی شما استفاده شود. برای درک آن کمی بیشتر، ما باید انواع کوکی ها را درک کنیم.

 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/83
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
سعید / 4 ماه پیش

مطلبی بسیار عالی درباره ی کوکی ها منتشر کردید ممنون

ماهان / 5 سال پیش
نکته دیگه ای رو هم که درین مبحث باید مورد توجه قرار داد localStorage هستش. اون رو هم باید آموخت.
ماهان / 5 سال پیش
مبحث کوکی ها در کنار مبحث session ها جز مباحث مهم طراحی سایت هستند که نباید هیچکدوم رو از یاد برد و پر اهمیت هستند.
ماهان / 5 سال پیش
من نمی دونم چجوری ی سری سایت ها رو می نویسن که بدون ورود هم اطلاعات ما رو دارن، مثلا میشه پیغام برخط بذاریم براشون بعدا هم که میایم ادامه همون پیغام رو میشه ارسال کرد
هادی پولادوند / 5 سال پیش
یه چرخی توی سایتتون زدم .. مباحث جالبی رو پوشش دادین ولی یه مقدار محتوا کمه..ولی در کل خسته نباشید
رامین مرادی / 5 سال پیش
مقله جالبی بود .ممنون. فقط یه مورد این مورد رو در آواسام هم اعمال کنید .من هروزکه وارد آواسام میشم. مجبورم دوباره لاگین کنم. هر چند تیک مربوطه به یادآوری رو زدم.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس