10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019

بروزرسانی : 4 ماه پیش

یکی از مهم ترین مهارت ها در عصری که زندگی میکنیم برنامه نویسی است . امروزه کامپیوترها و فناوری های مربوط به آن تقریبا در هر صنعتی وارد شده است ، از فرودگاه ها و باند های پرواز گرفته تا سرعت سنج نصب شده روی دوچرخه ی شما. کامپیوترها به شیوه های مختلفی زندگی انسان ها را احاطه کرده اند . میشود گفت زمان کاغذ و قلم رفت و الان بسیاری از شرکت ها ، سازمان ها ادارات دولتی و ... بدون وجود کامپیوتر و اینترنت نمیتوانند کاری از پیش ببرند . 

میشه گفت امروزه برای ذخیره سازی و فراخوانی اطلاعات حتما نیاز به کامپیوتر است . 

شغل برنامه نویسی و توسعه دهندگی به سرعت در حال رشد است و تعداد برنامه نویسان و توسعه دهندگان نیز هر روز بیشتر از قبل میشوند . 

تعداد زیادی زبان برنامه نویسی جدیدی عرضه میشود که برای گروه های مختلفی مناسب می باشند از جمله برای انواع برنامه نویس ها ( مبتدی ، متوسط ، حرفه ای ) همین طور برای پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلفی نیز زبان های مختلفی وجود دارد ( برنامه های تحت وب ,  اپ های موبایل , بازی سازی, سیستم های توزیع شده و ...) .

مناسب ترین زبان های برنامه نویسی در سال 2019 - بهترین زبان های برنامه نویسی

 

در این مقاله قصد داریم بهترین زبان های برنامه نویسی برای سال ۲۰۱۹  میلادی را معرفی کنیم و آنها را تحلیل کنیم ( از نظر درآمد و آینده ) . 

 

ده زبان خوب برای یادگیری و ورود به حوزه ی کاری

این زبان های برنامه نویسی در سال ۲۰۱۹ بررسی شده اند اما اگر شما در سال های بعدی مثلا در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ به این صفحه مراجعه کردید به معنی این نیست که این مقاله منسوخ شده است. معمولا زبان های برنامه نویسی قوی سالهای بسیار زیادی را عمر میکنند و بعضی از زبان ها چون با کامپیوتر عجین شده اند هرگز منسوخ نمیشوند مثل زبان سی پلاس پلاس .

اگر دانش اموز یا دانشجو هستید و یا اینکه شروع یادگیری برنامه نویسی را در برنامه های خود دارید ، این مقالات صد در صد برای شما مفید است و دید شما نسبت به زبان های برنامه نویسی را باز تر میکند.

به شما قول نمیدهیم اما به احتمال قوی سالهای بعدی هم این زبان ها جزو زبان های برتر هستند. بریم که یکی یکی زبانها رو بررسی کنیم

 

1 - پایتون ( Python )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - Python پایتون

 

پایتون  بی شک بهترین زبان برنامه نویسی در سال 2019 می باشد . این زبان بصورت گسترده بعنوان اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری انتخاب شده است . پایتون یک زبان سریع و راحت برای توسعه ی برنامه های تحت وب میباشد . سایت های بزرگی مثل  YouTube, Instagram, Pinterest, SurveyMonkey از پایتون استفاده میکنند . 

پایتون دارای کتابخانه های عالی و زیادی می باشد و جامعه ی زیادی از برنامه نویسان را داراست . 

پایتون زبانی عالی برای افرادی هست که تازه میخواهند شروع کنند و همچنین به دنبال درآمد خوبی از برنامه نویسی هستند . 

بسیاری از استارتاپ ها زبان پایتون را بعنوان تکنولوژی مورد استفاده ی خود ، انتخاب میکنند . این یک فرصت عالی شغلی برای برنامه نویسان پایتون محسوب میشود 

در زیر یک کد کوتاه برای نمایش عبارت Hello world با پایتون را مشاهده میکنید : 

print “Hello World!"

بله ! همانطور که میبینید پایتون خیلی ساده و راحت است  .

 

سطح آسانی برای یادگیری :بسیار آسان ، نمره ی 5 از 5 

سطح شغلی و درآمد: عالی نمره ی 5 از 5 .

 

2 - جاوا ( Java )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - جاوا - java

 جاوا  یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب دیگر است که توسط سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است و سابقه بالاتری دارد تقریبا میشود گفت ده هاست که باقی مانده است . جاوا بصورت گسترده برای توسعه ی برنامه های تحت وب سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد . 

جاوا از پایداری بسیار بالایی برخوردار است که بسیاری از شرکت ها که این زبان را استفاده میکنند این مورد را تائید کرده اند . 

اگر به دنبال کار کردن در سازمان های بزرگ هستید جاوا زبانی است که حتما باید یاد بگیرید . 

جاوا بصورت گسترده برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی نیز به کار می رود و همانطور که میدانید امروزه بیلیون ها دستگاه اندرویدی مورد استفاده قرار میگیرد و این برای هر کسب و کاری مهم است که اپ های اندرویدی خود را داشته باشد . 

این یک فرصت فوق العاده ی کسب و کار برای کسانی هست که جاوا را بلد هستند و گوگل پشتیبان رسمی این زبان برای توسعه ی اندروید است و محیط یکپارچه و عالی به نام Android Studio برای آن ساخته است .

 

سطح آسانی برای یادگیری : آسان تا متوسط نمره ی 4 از 5 

سطح شغلی و درآمد : خوب ! نمره ی 4.5 از 5 

 

3 - سی و سی پلاس پلاس  ( C/C++ )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - سی سی پلاس پلاس - c c++

C/C++ مثل نان و کره ی  برنامه نویسی هستند .  بسیاری از سیستم های سطح پائین مثل سیستم عامل ها ، فایل های سیستمی و ... با سی و سی پلاس پلاس نوشته میشوند . 

اگر دوست دارید یک برنامه نویس سیستمی باشید زبان های سی و سی پلاس پلاس بهترین گزینه ها هستند .

به دلیل اینکه زبان سی پلاس پلاس بسیار سریع و پایدار است بسیاری از برنامه های رقابتی در بازار ، این زبان را انتخاب میکنند . سی پلاس پلاس همچنین چیزی به نام STL  دارد که مخفف Standard Template Library میباشد 

STL مثل استخری از کتابخانه های آماده برای انواع ساختار داده ای ، عملیات محاسباتی و الگوریتم ها میباشد . 

پشتیبانی از کتابخانه ها و سرعت بالای این زبان را محبوب کرده است . 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5 

سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 3.5 از 5 

 

4 - جاوا اسکریپت ( JavaScript )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - جاوا اسکریپت - javascript

جاوا اسکریپت  زبان برنامه نویسی فرانت اند ( رابط کاربری ) است . جاوا اسکریپت بصوت گسترده برای ساخت برنامه های فرانت اند کاربرد دارد . برای مثال وقتی در یک وب سایت روی یک دکمه کلیک میکنید و یک صفحه ی پاپ آپ نمایش داده میشود این عملیات با جاوا اسکریپت پیاده سازی شده است . 

امروزه بساری از سازمان ها و استارتاپ ها از NodeJS که یک محیط اجرائی سمت سرور برای زبان جاوا اسکریپت است استفاده میکنند . 

Node.js این اجازه را به شما میدهد که از جاوا اسکریپت بعنوان یک زبان اسکریپتی سمت سرور استفاده کنید و همانند پایتون و پی اچ پی سایت های داینامیک سمت سرور تولید کنید که در سمت سرور اجرا و نتیجه ی آن به مرورگر ارسال شود. 

از امروز شما میتوانید جاوا اسکریپت را بعنوان یک زبان هم برای سمت کلاینت ( کاربر ) در نظر بگیرید هم سمت سرور . 

اگر یک برنامه نویس وب ، یک برنامه نویس فرانت اند ، یک برنامه نویس موبایل یا یک بازی ساز هستید حتما باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید چون در همه ی اینها مورد استفاده قرار میگیرد . 

 

سطح آسانی برای یادگیری : آسان است نمره ی 4.5 از 5 

سطح شغلی و درآمد : بسیار خوب ، نمره ی 5 از 5 

 

 

5 - زبان برنامه نویسی گو ( Go Language )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - go go lang زبان گو

زبان برنامه نویسی Go که بعنوان Golang هم شناخته میشود یک زبان برنامه نویسی است که توسط گوگل گسترش داده شده است . 

Go بصورت عالی از چند نخی پشتیبانی می کند بنابراین این زبان توسط بسیاری از شرکت ها که به سیستم های توزیع شده متکی هستند ، استفاده میشود .

زبان Go بصورت گسترده ای توسط استارتاپ ها در سیلیکون ولی مورد استفاده قرار میگیرد ، با این حال توسط شرکت ها و استارتاپ های هندی هم مورد استقبال قرار گرفته است . 

افرادی که دوست دارند به استارتاپ های مدل سیلیکون ولی بپویندند یا در سیستم های هسته ای متخصص شوند باید Golang را یاد بگیرند . 

 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5  

سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 2.5 از 5 

 

6 - زبان R 

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - r lanmguage زبان R

زبان برنامه نویسی R  یک زبان برنامه نویسی است که بصورت گسترده ای در زمینه ی آنالیز داده ها و یادگیری ماشین ها دارد . زبان R دارای فریمورک عالی که براساس کتابخانه های مختلفی است ، میباشد که برای توسعه ی الگوریتم های یادگیری ماشین مفید میباشد .

زبان R همچنین در محاسبات آماری عمومی مورد استفاده قرار میگیرد . زبان R توسط بسیاری شرکت ها مورد قبول واقع شده است . 

پس اگر شما قصد دارید به تیم آنالیز داده ای در یک سازمان یا شرکت بپوندید زبان R را یاد بگیرید .

 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5

سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 

 

7 - زبان سوئیفت ( Swift )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - زبان سوئیفت swift language

زبان Swift یک زبان برنامه نویسی باری توسعه ی برنامه های سیستم عامل IOS  اپل میباشد . دستگاه های مبتنی بر IOS بطور فزاینده ای محبوب هستند . 

آیفون های اپل ، یکی از دستگاه هایی میباشد که سهم بزرگی از بازار را به خودش اختصاص داده و رقیب سرسخت سیستم عامل Android به حساب می آید . 

اگر قصد دارید برنامه نویس سیستم عامل IOS  و محصولات اپل باشید زبان Swift را فرابگیرید  .

 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط متمایل به آسان نمره ی 3.5 از 5 

سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 

 

8 زبان پی اچ پی ( PHP )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - زبان پی اچ پی - php language

پی اچ پی ( PHP ) محبوبترین زبان برنامه نویسی اسکریپت نویسی سمت سرور است . 80% از وب سایت های دنیا با این زبان اجرا میشوند . زبان برنامه نویسی php سابقه ی طولانی دارد ولی هنوز هم که هنوز است بازار کار طراحی وب و برنامه نویسی به برنامه نویسان php نیازمند است . 

اگر به توسعه ی وب علاقه دارید یا میخواهید استخدام شوید پی اچ پی را حتما یاد بگیرید . 

سطح آسانی برای یادگیری : آسان نمره ی 4.5 از 5 

سطح شغلی و درآمد : بسیار خوب نمره ی 4.5 از 5 

 

 9 - زبان سی شارپ ( C# )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - زبان سی شارپ c# language

سی شارپ ( C# ) یک زبان همه منظوره است که توسط مایکروسافت ساخته شده است . سی شارپ برای ساخت برنامه های موبایل هایی که ویندوز فون دارند مورد استفاده قرار میگیرید . همچنین برای طراحی وب ، بازی سازی با محیط یونیتی ، ساخت برنامه های ویندوزی و ... از این زبان استفاده میشود . 

 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3.5 از 5 

سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 2.5 از 5 

 

10 - متلب ( MATLAB )

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2019 - best programming languages for learn in 2019 - زبان متلب matlab tools

MATLAB یک ابزار تجزیه و  تحلیل آماری است که در صنایع مختلف برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار میگیرد . 

متلب بصورت گسترده ای در بینایی کامپیوتری و سیستم های پردازش تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد . 

 

سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5 

سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 

 

جمع بندی : 

  • پایتون و جاوا اسکریپت در بازار استارتاپ ها داغ هستند و از فریمورک Node.js زبان جاوا اسکریپت و فریمورک Django و Flask زبان پایتون بصورت گسترده برای تکنولوژی سمت سرور یا بک اند مورد استفاده قرار میگیرد . از آنجایی که دو زبان جاوا اسکریپت و پایتون بسیار راحت هستند برای افرادی که میخواهند تازه شروع کنند توصیه میشود . علاوه بر این ، هر دو زبان دارای بازار کار خوب هستند و نیاز بازار کار برنامه نویسی به این دو زبان شدید است . 
  • جاوا و پی اچ پی در دنیای شرکت ها داغ هستند بسیاری از شرکت از فریمورک  Spring  زبان جاوا و بسیاری دیگر از فریمورک Codeigniter  یا Laravel زبان پی اچ پی استفاده میکنند . 
  • R و MATLAB هم برای دنیای تحلیل ها خوب هستند و اگر شما علاقه مند به دنیای آنالیز داده ها و انواع تحلیل های آماری هستید این دو ابزار را یاد بگیرید . 
  • C/C++ و Golang هم برای سیستم های با تاخیر کم و سیستم های مقیاس پذیر خوب هستند .

 

در ویدیو زیر که آماده کردیم بصورت ویدیویی میتوانید این مطلب را دنبال کنید 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/87
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
علی اسماعیلی / 4 ماه پیش

سلام مقاله ی مفید و عالی درباره ی زبان های برنامه نویسی بود خیلی خوب معرفی کردید من قصد دارم به تازگی برنامه نویسی را شروع کنم ممنون که منو از این سردرگمی درآوردید

آرش مظاهری / 4 سال پیش
سلام. هیچی بیشتر از سی دابل پلاس حال نمیده.
نگین شاملو / 4 سال پیش
مقاله ی بسیار فوق العاده ای بود برای انتخاب زبان در سال 2019 یا همون سال 1389 خودمون من از این مقاله استفاده ی فراوان کردم البته میشه گفت این مقاله فقط برای امسال نیست سال بعد و سالهای بعدم کاربرد داره چون اکثر زبان هایی که معرفی کردید سالهاست که اینطوری محبوب هستند بازم مرسی
ناصر باقری محمودابادی / 5 سال پیش
در حوزه‌ی یادگیری ماشین زبان پایتون خیلی پیشرفت و توسعه‌های زیادی داشته است.
علیرضا / 5 سال پیش
پایتون عالیه
ماهان / 5 سال پیش
با سلام و تشکر، لطفا مطالب بیشتری رو در خصوص معرفی زبان پایتون قرار دهید و کتابخانه ها و چارچوب های کاری آن را معرفی نمایید.
ماهان / 5 سال پیش
گزینه دوم پیشنهادی من البته پایتون هستش. دلیلش اینه که پی اچ پی فقط درگستره ی طراحی سایت هستش. اما با پایتون هم قدرت برنامه نوبسی شما بالا میره، هم می تونید توی طراحی سایت ازش بهره ببرید.
ماهان / 5 سال پیش
اما بخش دوم مربوط میشه به ی زبان سمت سرور: گزینه اول پی اچ پی رو به کسایی توصیه می کنم که قصد دارند با سی ام اس هایی نظیر وردپرس یا جوملا کار کنند.
ماهان / 5 سال پیش
برای طراحی سایت و سمت کاربر، موارد زیر رو باید حتما فرا گرفت: HTML CSS Javascript
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس