تولید برنامه های موبایل با React Native

تولید برنامه های موبایل با React Native

بروزرسانی : 5 ماه پیش

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

ری اکت نتیو ( React Native ) یکی از فریمورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ( javaScript ) میباشد که برای تولید و ساخت اپلیکیشن های واقعی و بومی موبایل به کار برده می شود که با استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  برای سیستم عامل های ios و android میتوان اپلیکیشن تولید کرد. این فریمورک بر اساس یک کتابخانه به نام React میباشد که توسط فیسبوک در جهت کارهای رابط کاربری ساخته شده بود و این بار بجای هدف قرار دادن مرورگرها ، موبایل های هوشمند مد نظر است .

به  عبارتی دیگر توسعه دهندگان وب که با جاوا اسکریپت و کتابخانه های آن کار کرده اند ، اکنون به راحتی میتوانند به یک برنامه نویس موبایل برای تولید اپ های android و ios تبدیل شوند و اپلیکیشن های بومی تولید کنند . 

از آنجایی که بیشتر کدهای نوشته شده توسط توسعه دهنده برای پلتفرمهای مختلف یکسان است پس توسعه دهنده به راحتی میتواند همزمان اپ های ios و android تولید کند . 

در برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) ، همانگونه که برای وب نیز از React استفاده میشد ، توسعه دهنده کدهای خود را با مخلوطی از کدهای جاوا اسکریپت ( javaScript )  و xml مینویسد که بعنوان JSX شناخته میشود . 

در پشت صحنه ری اکت نتیو ممکن است api های رندرینگ مربوط به Objective-C (برای iOS) یا  Java (برای Android)  بهره گرفته شود ، بنابراین اپ های نوشته شده با کامپوننت های UI واقعی رندر خواهد شد نه با استفاده از WebView ها ! پس برنامه ی شما با برنامه های نوشته شده با زبان های اصلی معرفی شده توسط android یا ios تفاوت خاصی نخواهد داشت . 

ری اکت نتیو ( React Native )  با استفاده از زبان جاوا اسکریپت به API های مربوط به پلتفرم دسترسی دارد پس اپ نوشته شده ی شما میتواند به امکانات پلتفرم دسترسی داشته باشد برای مثال دوربین گوشی یا لوکیشن کاربر و ...

ری اکت نتیو ( React Native )  در حال حاضر از دو سیستم عامل ios و android پشتیبانی میکند و پتانسیل این را نیز دارد که در آینده به پلتفرم های دیگر گسترش پیدا کند . 

همانطور که میدانید امروزه برنامه نویسی موبایل بصورت کراس پلتفرم از اهمیت بالائی برخوردار است و هر برنامه نویس موبایل با این مورد را مد نظر داشته باشد که ممکن است یک پروژه واحد برای سیستم عامل های گوناگون موبایل داشته باشد .  

محبوب ترین سیستم عامل های گوشی های هوشمند در دنیا android و ios است که توسط react native میتوانید برای انها اپلیکیشن تولید کنید . 

 

مزیت های استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  : 

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

 

1 - استفاده از api های اصلی پلتفرم ها :

از آنجایی که  ری اکت نتیو از API های اصلی پلتفرم میزبان جهت رندر کردن اپلیکیشن استفاده میکند ، میتوان گفت یک سر و گردن بالاتر از دیگر ابزارهای کراس پلتفرم تولید اپ ،  است . 

ابزارهای کراس پلتفرم دیگر مثل Cordova یا Ionic از JavaScript, HTML, و CSS استفاده میکنند ولی نتیجه ی نهائی اپلیکیشن های آنها در یک WebView رندر و تولید میشود . 

درست است که اپلیکیشن های تولید شده با این ابزار ها نیز کارآیی دارد ولی در آینده باعث ایجاد مشکلاتی مخصوصا در بخش پرفرمنس اپلیکیشن خواهد بود . 

همچنین این ابزارها به api های ui اصلی پلتفرم ها دسترسی نخواهند داشت .  همچنین ابزارهای دیگری هستند که از api های اصلی استفاده میکنند مثل فلاتر که در بین ابزارهای توسعه ی اپ های کراس پلتفرم فلاتر و ری اکت نیتیو هر دو جزو مواردی هستند که از api های اصلی بهره میبرند.

وقتی این ابزارها بجای استفاده از api های اصلی پلتفرم ها آنها را شبیه سازی میکنند ، این مهندسی معکوس ممکن است در آینده مشکلات زیادی بوجود بیاورد مثلا در بخش ساخت انیمیشن و ...

 

2 - جامعه ی زیاد :

توسعه ی ری اکت نتیو ( React Native ) در رویداد hackathon  سال 2013 شروع شد . این کار در پاسخ به درخواست جامعه ای از برنامه نویسانی بود که با react کار میکردند و به دنبال ابزاری برای توسعه ی اپ های موبایل بودند . نتیجه ی تلاش های فیسبوک منجر به تولید ری اکت نتیو ( React Native )  شد که توسط تیم تیم فیسبوک نیز پشتیبانی میشود و توسط جامعه ای از برنامه نویسان رو به جلو حرکت میکند . 

وجود برنامه نویسانی که با JavaScript کار میکنند ، و همچنین برنامه نویسانی که با react کار کرده بودند باعث شده است که جامعه ی بسیاری از برنامه نویسان برای کدنویسی اپ های موبایل با react native بوجود بیاید . 

 

3 - حداکثر استفاده مجدد از کد و صرفه جویی در هزینه و زمان :

با استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  کدهایی که برای توسعه ی اپلیکیشن های android مینویسید برابر با همان کدهایی هست که برای توسعه ی اپ های ios مینویسید و این به معنی حداکثر استفاده ی مجدد از کدها و صرفه جوئی در زحمت و زمان برنامه نویسان است . بصورت تئوری میتوان گفت که این صرفه جوئی 50% میباشد . طبق تحقیقات انجام شده ، هر برنامه نویس میتواند 90% از کدهای نوشته شده برای android را برای اپ های ios نیز استفاده کند  و فقط بخش های کوچکی از کد باید باز نویسی و تغییر پیدا کند . البته ممکن است این زمان و این درصد برای اپ های مختلف و تغیییرات مختلف در اپ ها متفاوت باشد. 

 

4 - نمایش تغییرات بصورت زنده : 

ری اکت نتیو ( React Native ) برای ساخت اپ های موبایل بعد از React در نظر گرفته شده است به عبارتی دیگر ری اکت نتیو ( React Native ) براساس ایده های React برای توسعه ی اپ های موبایل ساخته شده است . در حقیقت ری اکت نتیو دارای امکاناتی است که در بسیاری از ابزارهای توسعه ی موبایل نمیتوانید پیدا کنید . 

live reload یکی از این ابزارهاست که به شما اجازه میدهد تغییرات را بصورت آنی و زنده ببینید . فرض کنید یک پنجره باز کردید و در حال کدنویسی هستید و یک پنجره ی دیگری دارید که اپلیکیشن را برای تست نمایش میدهد هر انچه که در بخش کدنویسی تغییر میدهید به سرعت در بخش پیش نمایش اپ اعمال میشود و بصورت زنده میتوانید مشاهده کنید . 

 

5 - پرفرمنس بهتر :

معماری React Native بسیار مناسب برای دستگاه های تلفن همراه است . ری اکت نتیو ( React Native ) از GPU (واحد پردازش گرافیکی) استفاده می کند در حالی که دیگر ابزارهای توسعه ی اپ های نتیو ، بیشتر از CPU (واحد پردازش مرکزی) استفاده میکنند . در مقایسه با فن آوری های hybrid ( که تنها گزینه ی توسعه ی اپ های کراس پلتفرم بودند ) ، ری اکت نتیو ( React Native )  بسیار سریعتر است . 

 

6 - ماژولار و معماری بصری قوی مثل React : 

یکی از مزایای استفاده از ری اکت نتیو ( React Native ) که قبلا هم درباره ی آن صحبت کردیم و اینجا بصورت شفاف تر به آن میپردازیم . 

ماژولار بودن و معماری بصری قوی باعث می شود که توسعه دهندگان دیگر به راحتی با پروژه های شما بتوانند کار کنند . این مزیت باعث شده است که کارهای تیمی با ری اکت نتیو ( React Native ) بهتر پیش رود و همچنین بروزرسانی اپلیکیشن های مربوط به وب سایت ها راحت تر انجام بگیرد . 

همچنین افرادی که اپ ها را تست میکنند زمان کمتری را صرف درک منطق برنامه نویسی و سناریو پروژه  صرف میکنند . 

این به صرفه جویی در وقت منجر می شود و میتواند برای شرکت ها و افراد برنامه نویس موبایل خوشحال کننده باشد . 

 

شروع برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) : 

ری اکت نتیو یا react native چیست و  چه کاربردی دارد آموزش راه اندازی react native

برای شروع برنامه نویسی با ری اکت نتیو ( React Native ) شما باید محیط کدنویسی خود را آماده کنید که بسته به سیستم عاملی که استفاده میکنید ( مک ، ویندوز ، لینوکس ) باید نرم افزارهای مورد نیاز را دانلود و نصب کنید . 

برای شروع ما سعی داریم نحوه ی نصب و آماده سازی محیط کدنویسی برای ویندوز را آموزش دهیم هر چند این مورد برای مک یا لینوکس تفاوت چندانی ندارد . 

مراحل زیر را طی کنید : 

  1. ابتدا Node.js و Android Studio را دانلود و نصب کنید . پیشنهاد میکنیم از نسخه های LTS مربوط به Node.js استفاده کنید 
  2. پایتون2 و jdk رو جداگانه نصب کنید
  3. حالا react native را با دستور زیر نصب کنید : 
    npm install -g react-native-cli​
  4. حالا SDK های اندروید را دانلود و نصب کنید 

حال با دستور زیر میتوانید یک پروژه ری اکت نتیو ( react native ) ایجاد کنید : 

react-native init AwesomeProject 

پس از ایجاد فولدر پروژه و وصل بودن شبیه ساز اندروید با دستور زیر برنامه شما اجرا میشود :

cd AwesomeProject 
 react-native run-android 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/91
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
ناصر باقری محمودابادی / 5 سال پیش
جفتش خوبه ولی پشت فلاتر گوگل هست که با اندروید حداقل بیشتر مچ میشه
امید غلامی / 5 سال پیش
یادگیری ریکت برام سخت...به نظرتون چیکار کنم که باهاش ارتباط برقرار کنم؟
پشتیبانی آواسام :

سلام باید یک دوره ی آموزشی جامع و کامل فارسی پیدا کنید و باهاش شروع کنید . 

علیرضا / 5 سال پیش
مقاله خیلی خوبی بود react فوق العادس
ماهان / 5 سال پیش
لطفا ً دوره ی آموزشی ری اکت بهمراه دیگر شاخه های پر کاربرد این کتابخانه نظیر ری داکس و ری اکت نیتیو رو هم آموزش دهید.
ماهان / 5 سال پیش
ممنون میشم اگر مقایسه ای بین ری اکت نیتیو و فلاتر قرار دهید.
پشتیبانی آواسام :

سلام این مقایسه قبلا در سایت قرار گرفته است به لینک زیر بروید : 

https://avasam.ir/blog/92

ماهان / 5 سال پیش
به نظر میرسه که مطلب درج نشده است.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس