دو ابزار react natieve و kotlin برای توسعه ی اپ موبایل:

امروزه توسعه ی اپلیکیشن های موبایل سنگ بنای موفقیت ، رشد ، نوآوری و سودآوری در کسب کار ها میباشد . چندین شرکت بزرگ در حال حاضر از تکنولوژی های تلفن همراه برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده می کنند .این مقاله یک مقایسه برای انتخاب فناوری مناسب برای رسیدن به هدف شما از تولید اپ های موبایل است.

 

کاتلین یا ری اکت نیتیو برای ساختن اپلیکیشن های موبایل

اگر میخواهید یک اپلیکیشن موبایل جدید بسازید ، وقت آن است که دو ابزار محبوب توسعه ی اپ های موبایل یعنی زبان برنامه نویسی kotlin و فریمورک react native را مقایسه کنید تا مزایا و معایب هر کدام را تشخیص دهید . 

این تجزیه و تحیلیل کوچک و سریع به شما کمک خواهد کرد تا بعد از خواندن این مقاله متوجه شوید که react native مناسب شماست یا kotlin ؟

 

فریمورک React Native : 

فریمورک React Native یک فریمورک با زبان برنامه نویسی JavaScript است که توسط شرگت فیسبوک برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل ساخته شده است. با react native شما میتوانید برای ios و android برنامه تولید کنید و از کدهای وب در توسعه ی اپلیکیشن های موبایل نیز استفاده کنید . 

react native بر پایه ی فریمورک React میباشد که توسط فیسبوک برای کارهای رابط کاربری وب ساخته شده است که هدف اصلی این فریمورک نیز پوشش تلفن های هوشمند همراه بوده است .

این فریمورک به توسعه دهندگان اجازه میدهد با زبان برنامه نویسی که از قبل با آن کار میکردند اپلیکیشن های موبایل هم تولید کنند ( منظور زبان جاوا اسکریپت است ) .

ری اکت نیتیو ( react native ) برای ساخت اپ های موبایل

کدهای نوشته شده برای سیستم عامل android را میتوان با دیگر پلتفرم ها مانند IOS به اشتراک گذاشت و توسعه دهنده همزمان میتواند برای ios و android اپ تولید کند  . 

این فریمورک به شما اجازه میدهد که از component های ui اصلی سیستم عامل ها استفاده کنید . 

 

مزایای استفاده از React Native : 

  • react native به شما اجازه میدهد با زبان جاوا اسکریپت اپلیکیشن های موبایل تولید کنید و از طراحی مشابه React استفاده میکند که به شما اجازه میدهد رابط کاربری پیشرفته موبایل از Ui کامپوننت های موبایل تولید کنید .
  • کار با React Native می تواند منابع مورد نیاز برای ساخت برنامه های موبایل را کاهش دهد . هر توسعه دهنده که با React کار کرده باشد میتواند برای وب و موبایل کدنویسی کند ، این امر انعطاف پذیری بیشتری را به توسعه دهندگان میدهد ، react native در کارهای تیمی به شدت منابع مورد نیاز را کاهش میدهد . 
  • react native بهترین گزینه برای توسعه دهندگانی است که تجربه ی کار با زبان برنامه نویسی javaScript را دارند و نیاز نیست این دسته برنامه نویسان برای برنامه نویسی android زبان java یا برای ios زبان swift را یاد بگیرند که در نهایت باعث سرعت یادگیری توسعه ی اپلیکیشن های موبایل برای ios و android میشود . این مزیت باعث میشود شرکت های مختلف ، برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل خود به افراد و متخصصین کمتری نیاز داشته باشند و در هزینه های انها صرفه جویی شود .
  • React Native به شدت در بحث رابط کاربری یا UI تمرکز کرده است ، که باعث می شود اپلیکیشن های نوشته شده ، بارگذاری سریع و احساس راحتی را به کاربر نهائی القا میکنند . React Native به شما امکان می دهد برنامه خود را سریعتر بسازید ، برنامه ها در حال توسعه سریع قابل مشاهده هستند چون نیاز به کامپایل مجدد نیست ، با Hot Reloading توسعه دهنده به کدنویسی خود سرعت بیشتری میبخشد و تغییرات را آنی میتواند ببیند 

 

زبان برنامه نویسی Kotlin : 

این زبان برنامه نویسی توسط  JetBrains توسعه داده شده است و پشتیبانی میشود . زبان Kotlin یک زبان برنامه نویسی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا میشود و قابلیت کامپایل به سورس کد زبان javaScript برای LLVM compiler قابل استفاده است . 

پس از تائید شدن رسمیت زبان Kotlin توسط گوگل که سازنده ی سیستم عامل اندروید است ، محبوبیت این زبان بیشتر و بیشتر شد . 

زبان Kotlin بخوبی در محیط Android Studio در کنار زبان Java قابل استفاده است و دیگر ide یا محیط های توسعه نیز از kotlin پشتیبانی میکند . 

زبان کاتلین ( Kotlin ) برای برنامه نویسی موبایل

کدهای نوشته شده با Kotlin نه تنها دقیق و مختصر است بلکه بسیار تمیز و قابل درک میباشد ، این قدرت به برنامه نویسان این امکان را میدهد که خطاهای کمتری داشته باشید و اگر هم خطایی بوجود آمد سریعا قابل حل باشد که شعار کاتلین نیز تقریبا این است : "با خطوط کمتر کد بنویس" !

اگر به کاتلین علاقه مند شده اید و قصد یادگیری این زبان عالی را دارید ما یک دوره ی آموزش ویدیویی به زبان فارسی و با کیفیت بالا تولید کرده ایم که زبان کاتلین را از صفر به شما آموزش میدهد و همچنین سه عدد پروژه ی واقعی درون دوره ساخته میشود که به این زبان تسلط کاملی پیدا کنید. اگر تمایل داشتید این دوره را میتوانید از این لینک ببنید و استفاده نمائید.

 

مزایای زبان برنامه نویسی Kotlin : 

  • از زمانی که گوگل kotlin را معرفی کرده است ، این زبان رشد فوق العاده ای داشته است و از لحاظ ارائه پشتیبانی پایدار از سطوح مختلف تست ، پیشرفت کرده است . بسیاری از مشکلات برنامه نویسی از جمله کار با fragment ها در این زبان حل شده است ، سازگاری معکوس آن با نسخه های قبلی بعنوان یک مزیت دیگر است 
  • Kotlin مختصر است و نیاز به کمترین خطوط کدنویسی برای عملکرهای مختلف را دارد . کلمات ساده ، خطوط کمتری از کد که باعث کاهش احتمال اشتباهات می شود ، بهبود قابلیت نگهداری و خوانایی کدها از مزایای kotlin است ، این بدان معنی است که توسعه دهندگان Kotlin می توانند به طور موثر عملیات نوشتن، خواندن و تغییر کد را انجام دهند .
  • یکی از مزایای Kotlin قابلیت همکاری و سازگاری آن با زبان Java است . این زبان بصورت عالی با java کار میکند ، از جمله فریمورک ها و ابزارهای جاوا که بسیار غنی هستند . 

 

نتیجه گیری : 

React Native از جامعه ی خوب برنامه نویسان برخوردار است که اکو سیستم خوب توسعه ی اپلیکیشن را فراهم کرده است ، و همچنین دسترسی به کتابخانه ها و پلاگین ها زیادی دارد که سرعت توسعه را بیشتر میکند . این اپلیکیشن ها  از ویژگی های بصری و قوی نیتیو بهره می برند بدون اینکه به عملکرد آنها آسیب برساند.

از سوی دیگر، گوگل Kotlin را به عنوان زبان استاندارد برای توسعه اندروید توصیه می کند. 

کاتلین 100% با جاوا سازگار است و همچنین قابلیت کار روی پروژه های قدیمی که با جاوا نوشته شده اند را فراهم میکند . 

Kotlin یک زبان سطح سازمانی است که با هدف حل مشکلات برنامه نویسی و توسعه که با شیوه های قدیمی مثل جاوا وجود داشت منتشر شده است . 

حال بنابه گفته های بالا این شما هستید که در نهایت تصمیم خواهید گرفت که کدام را انتخاب کنید . 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/94
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
MMdhc / 2 سال پیش

سلام مقاله مفیدی بود.
ممنون میشم منبعی در رابطه با نوشتن ماژول ری اکت نیتیو با kotlin رو بهم معرفی کنید.

مصطفی شیری زاده / 4 سال پیش

این مقاله تخصصی واقعا کم نظیر و فوق العاده است، بی نهایت بهره بردیم

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس