روش هایی برای افزایش فروش در فروشگاه های اینترنتی
فرقی نمیکند که فروشگاه اینترنتی خود را تازه ساخته باشید یا سالهاست روی آن کار کرده باشید ، مهم این است که بتوانید فروش خود را افزایش دهید و سوددهی فروشگاه خود را زیاد کنید .
متاسفانه تجارت آنلاین فراز و نشیب های زیادی دارد اما هیچگونه جای دلسردی برای کسب و کار آنلاین شما وجود ندارد . اگر شما هم در جلب مشتری های جدید یا کسب درآمد بیشتر از طریق کسب و کار اینترنتی دچار مشکل هستید ، در این مقاله نکات مفیدی برای شما داریم .
چطور فروش اینترنتی را افزایش دهیم ؟
روش های قدیمی شما ممکن است دیگر کاربردی نباشد چون استراتژی های قدیمی ممکن است دیگر مورد توجه نباشند .
ضروری است که کسب و کار خود را بطور مداوم با روند های جدید کسب و کار ها بروز نگهدارید .
عادت های مشتری ها به ویژه در زمینه ی تجارت آنلاین تغییر کرده است .
ما تمام این موارد را تجزیه و تحلیل کرده ایم و لیستی از راهنمایی هایی که واقعا کار میکند برای شما آماده کرده ایم .
در اینجا یازده راه برتر برای تولید فروش بیشتر در فروشگاه های اینترنتی شما نوشته شده است که در ادامه آنها را میخوانید .
1 - مشتریان فعلی خود را هدف قرار دهید .
وقتی یک کسب و کار اینترنتی با مشکل فروش مواجه میشود سریعا فکر میکنیم به اندازه ی کافی مشتری نداریم .
این یک تصور اشتباه است ، پس این نتیجه گیری برای فروشگاه اینترنتی شما اشتباه است و بجای این فکر شما باید روی توسعه ی فروشگاه آنلاین خود وقت بگذارید.
بجای تمرکز کردن روی جلب مشتری های جدید ، شما باید استراتژی خوبی برای نگهداری و حفظ مشتری های موجود پیاده سازی کنید .
به این آمار نگاهی بیاندازید که درباره ی وفاداری مشتریان در فروشگاه اینترنتی است : لینک منبع آمار
در مقایسه با مشتریان جدید و مشتریانی که تنها یکبار خرید کرده اند ( مشتریان وفادار ) :
- کالاهای بیشتری را به سبد خرید خود اضافه کرده اند
- درآمد بیشتری داشته اند
- زمانی که از سایت بازدید کرده اند سود بیشتری حاصل میشود
اشتباه نکنید ، بدیهی است که شما مشتریان جدید را هم حفظ کنید کسب و کار شما عالی خواهد شد .
اما چرا ؟
چون این افراد قبلا با برند شما آشنا شده اند .
آنها میدانند چطور باید از محصولات شما استفاده کنند و پیچ و خم یادگیری برای آنها نیاز نیست .
بنابراین بر روی تجربه ی مشتریان تمرکز کنید و آنرا بهبود ببخشید .
سعی کنید یک برنامه ی وفاداری مشتریان بچینید تا مشتریان انگیزه ی بیشتری برای پول خرج کردن در خرید های خود داشته باشند .
هر تومان که مشتریان خرج میکنند به یک نوع پاداش یا تخفیف برای خرید های بعدی تبدیل کنید .
هنگامی که یک مشتری مقدار مشخصی از پاداش ها را جمع می کند، می توانند آنها را برای تخفیف در خرید های بعدی استفاده کند و این یک نوع جلب دوباره ی مشتری و ترغیب برای خرید مجدد است .
2 - نمایش علامت های اعتماد سازی به فروشگاه :
هیچکس دلش نمیخواهد از فروشگاه اینترنتی خرید کند که جعلی ، غیر اعتماد یا کلاهبردار باشد .
یکی از مواردی که ابتدا باید از آن مطمئن شوید این است که وب سایت شما ایمن میباشد .
امروزه نگرانی عمده ی خریداران امنیت سایبری است و برای اینکه اطلاعات فروشگاه شما ایمن باشد ( یا حداقل توسط مشتری ها اینطور تصور شود ) از یک SSL کمک بگیرید .
در 5 سال گذشته در کشور ایالات متحده ی آمریکا ، 46% خریداران اینترنتی قربانی دزدی اطلاعات کارت های بانکی شده اند .
برای بیشتر خریداران اینترنتی امنیت اطلاعات مهم ترین اولویت است .
اما چه کاری میتوانید انجام دهید تا اینکه وب سایت شما قابل اعتماد باشد ؟
نشان های امنیتی و مورد اعتماد را در وب سایت خود به نمایش بگذارید .
در کشور های خارجی استفاده از لوگو برنامه های امنیتی مورد استقبال است اما در سایت های ایرانی چندان استقبالی ندارد برای مثال چند نمودار مربوط به برنامه های امنیتی را در تصویر زیر میبنید که مورد اعتماد کاربران خارجی است :
در کشور ایران اعتماد سازی برای وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی از طریق قراردادن لوگوهای مختلفی ممکن میشود .
در زیر نماد های اعتماد و لوگو های مورد استفاده ی محبوب را لیست کرده ایم
- یکی از آنها نماد اعتماد الکترونیکی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به فروشگاه های اینترنتی اهدا میگردد . که هویت فیزیکی صاحب کسب و کار را تائید میکند و با دریافت مدارک هویتی از صاحب کسب و کار اهدا میگردد
- دیگری لوگوی ستاد ساماندهی است که بصورت نقره ای و طلائی اهدا میکردد و نشان دهنده ی هویت صاحب دامنه و کسب و کار است
- لوگو بانکی که از درگاه پرداخت آن استفاده میکنید میتواند اعتماد کاربر را جلب کند زیرا بانک بعد از احراز هویت صاحب کسب و کار درگاه پرداخت را اهدا میکند و موجب اعتماد میشود
- لوگو و لوح تقدیر و افتخارات کسب شده در وب سایت قرار بگیرد زیرا باعث افزایش اعتماد کاربر و حذف برخی استرس ها برای خرید میشود .
3 - از ویدیو استفاده کنید .
خریداران ویدیو را دوست دارند .
در حقیقت، بیش از نیمی از کارشناسان بازاریابی در سراسر جهان می گویند که فیلم نسبت به سایر تکنیک های بازاریابی موثرتر است . ( لینک منبع )
بطور میانگین ، کاربران اینترنت ، 88% بیشتر در وب سایت هایی که ویدیو دارند وقت میگذرانند . ( منبع )
علاوه بر این ، ویدیو یکی از بهترین راه های تبلیغاتی اینترنتی است که ثابت شده است تعریف و نمایش محصول توسط ویدیو باعث افزایش فروش آن خواهد شد .
ویدیو باعث افزایش درگیری و همچنین علاقه ی بیشتر مشتری نسبت به آنچه میشود که شما قصد دارید به فروش برسانید .
ویدیو با مشتری ها درگیر میشود و با خواندن یک متن از یک محصول ، تفاوت زیادی دارد و مشتری به خوبی محصول را میشناسد و درک میکند و علاقه دارد بخرد .
راه معقول برای اضافه کردن ویدیوهای مرتبط در سایت تجارت الکترونیک چیست؟
ویدیو مربوط به معرفی محصول خود را بسازید . نمونه ویدیوهای تبلیغاتی موجود در این لینک را ببینید .
در ویدیوهای مثال بالا بخوبی نمایش داده میشود که مشتری چطور میتواند از محصول در زندگی روزانه ی خودش استفاده کند .
در ویدیوهای وب سایت بالا در مورد محصول پایه ی وسایلی همچون گوشی هوشمند ، تبلت ، دستگاه های GPS و لپتاپ های سبک وزن صحبت میشود .
قرار دادن ویدیو مخصوصا وقتی کاربرد محصولات ، بررسی و تحلیل آنها نیز نمایش داده شود در جذب مشتری بسیار موثر است .
این ویدیوها کاربرد محصول در آشپزخانه، ماشین، اتاق خواب، قایق، دفتر، و حتی حمام را نشان میدهد بنابراین یک محدوده ی مکانی وسیعی برای استفاده در نظر مشتری ، تداعی میشود .
اما این استراتژی لزوما برای تمام محصولات کاربردی نخواهد بود ، برای مثال وقتی شما یک پیراهن میفروشید قرار نیست از نحوه ی استفاده ی پیراهن ویدیو تهیه کنید .
ولی اگر یک کیفیت خاص ، برند خاص یا هر چیزی که قابل تعریف باشد را میتوانید بصورت ویدیو در بیاورید و برای تبلیغات محصول استفاده کنید .
این یک استراتژی ایده آل برای فروشگاه های اینترنتی است که محصولات جدیدی را ارائه می دهند و ممکن است منحصر به فرد یا خلاق باشند .
4 - در توصیه نامه از تصاویر اشخاص استفاده کنید .
بررسی و توصیه ی مشتریان قبلی ، یکی از قویترین راه ها برای اثبات کاربرد محصول است . اما اگر تجربه یا توصیه نامه ای که مینویسید از طرف شخصی مبهم و نامعلوم باشد برای مشتریان شما قانع کننده نخواهد بود .
در نوشتن نظرات مشتریان سابق باید قدم دیگری بردارید . اطلاعات شخص را بصورت واضح به همراه تصویر او و شغل او ( اگر به محصول شما ربط دارد ) بنویسید .
این فروشگاه مثال خوبی برای این کار است .
در تصویر بالا میبینید که Bree Fata یک مربی بهداشتی است و در مورد محصولی که مربوط به محصولی که در زمینه ی شغلی او است صحبت میکند و انرا توصیف میکند پس برای مشتریان قطعا مفید خواهد بود .
در مثال بالا یک تصویر واقعی از فرد ، اعتماد را در مشتریان دیگر ایجاد میکند و باعث میشود که وقتی نظر را میخوانند احساس کنند واقعا محصول آن طور است .
همانطور که میبیینید مثال بالا حرفه ای تر و بهتر به نظر میرسد و شما خودتان نیز مطمئنا از چنین جایی خرید میکنید .
مثال بالا خوب است یا مثلا چنین نظری :
سلام این محصول عالی است . " نیکزاد "
مطمئنا مثال بالاتر بسیار مفید است و چون از تمام مشخصات واقعی و تصویر واقعی نظر دهنده استفاده شده باعث اعتماد بیشتر مشتریانی میشود که قصد خرید دارند .
اینطور اظهارنامه ها که هویت فرد گوینده مشخص است مطمئنا برای افزایش فروش موثر خواهد بود .
یک مثال دیگر برای درک این موضوع این وب سایت می باشد .
برای مثال این فروشگاه محصولات لوازم آرایشی مخصوص افرادی را میفروشد که موهای فرفری دارند .
این وب سایت قادر است تجربیات خریداران را به اشتراک بگذارد .
اگر محصول شما یک مشکل را حل بکند مشتریان دوست دارند آنرا با دیگران به اشتراک بگذارند .
5 - از اپلیکیشن موبایلی غافل نشوید .
اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید تصور نکنید که تمام مشتریان شما بوسیله ی کامپیوتر خود از سایت شما بازدید و خرید میکنند .
در حالیکه آنها از موبایل و تبلت خود نیز برای خرید انلاین استفاده میکنند .
تحقیقات نشان میدهد 40% از کاربران موبایل ، از طریق موبایل خود خرید انلاین داشته اند .
علاوه بر این 63% از افراد نسل هزاره ، از طریق موبایل خود خرید میکنند .
این تعداد افراد را نمیشود نادیده گرفت ، پس حتما اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای موبایل بهینه شده است .
اگر فروشگاه انلاین شما ریسپانسیو نباشد به طرز چشم گیری مشتریان خود را از دست خواهید داد ، پس اگر فروش شما کم است احتمالا یکی از دلایل آن ، بهینه نبودن سایت شما برای موبایل است .
بسیار عالی میشود که واکنش گرا کردن قالب فروشگاه خود را در اولویت قرار دهید .
راه کار دیگر ساختن یک اپلیکیشن قابل نصب روی موبایل است که این مشکل را حل میکند .
در نمودار زیر اپلیکیشن قابل نصب را با یک وب سایت بهینه شده برای موبایل مقایسه کردیم :
در کل بهینه سازی وب سایت برای موبایل یا استفاده از اپلیکیشن موبایل باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا فروش اتفاق بیوفتد :
- کار کردن با آن راحت باشد
- سرعت بالایی داشته باشد
- تنظیمات یا موارد دلخواه کاربر ذخیره شود
- مزایا و پاداش درونش باشد
- قابل شخصی سازی باشد
- قسمتی سرگرم کننده داشته باشد
اگر وب سایت شما بصورت ریسپانسیو یا اپلیکیشن موبایل سایت شما این ویژگی ها را داشته باشد مطمئنا فروش موفقی خواهید داشت .
6 - تخفیفات زیادی قرار دهید .
این تکنیک برای فروش بیشتر به نظر ساده میرسد ولی خیلی از فروشگاه های اینترنتی آنرا نادیده میگیرند .
اگر سود شما کاهش می یابد نگران نباشید کمترین مقدار در حد توان را در نظر بگیرید ولی در عوض تخفیف قرار دهید . این راه کار خیلی سادست در عوض فروش شما و اعتبار شما بیشتر میشود .
به سایت اکپسرس نگاهی بیاندازید . محصولات کلی تخفیف خورده اند و از آنجا استراتژی تخفیف محصولات را یاد بگیرید .
برخی اوقات تمام محصولات یا بیشتر انها را با 40% تخفیف ارائه میکنند .
خیلی از افراد تخفیف را دوست دارند و ناخودآگاه خرید میکنند پس این استراتژی را حتما در نظر داشته باشید .
7 - محصولات پرفروش خود را نمایش دهید .
به مشتریان خود مسیر انتخاب دهید ، به آنها محصولاتی را که بیشتر از همه به فروش رفته است را نمایش دهید . بهتر است دسته بندی پروفروش ها را به صفحه ی اصلی فروشگاه خود اضافه کنید .
اگر شما محصولات زیادی را میفروشید برای کاربران ممکن است گیج کننده باشد مخصوصا کاربران جدید وب سایت .
وقتی یک شخصی به سایت شما مراجعه میکند مجذوب محصولات پرفروش نیز میشود و ممکن است خرید اتفاق بیوفتد .
در تصویر زیر فروشگاهی را میبینید که محصولات پرفروش را در صفحه ی اول قرار داده است :
شما میتوانید در این بخش برخی محصولات را که احساس میکنید کاربران علاقه به خرید انها دارند در این لیست قرار دهید ( البته هیچکس نباید از این حقه مطلع شود ) .
8 - مناسبت ها را از دست ندهید .
مناسبت های خاص مانند عید و ... روزهایی هستند که مردم دنبال خرید هستنند و نسبت به روزهای عادی بیشتر خرید میکنند .
به همین خاطر است که باید در مناسبت های مختلف پیشنهادات ، تخفیفات و تبلیغات های متناسب را بصورت فعالانه ارائه دهید .
شما یک فرصت کوچک ولی فروش خیلی زیاد را در این زمان ها میتوانید به دست بیاورید .
بیایید به آماری که در زیر آمده است نگاهی بیاندازیم ( منبع آمار ) :
این آمار یک آمار جهانی است و در مناسبت های خاصی که برای آنها وجود دارد میبینید فروش خیلی بیشتر اتفاق میوفتد . این مورد برای کشور ایران نیز صدق میکند و در مناسبت های مختلف فروش فوق العاده زیاد میشود مخصوصا در تعطیلات عید نوروز ، قبل از عید نوروز ، اعیاد مختلف مذهبی ، مناسبت های مذهبی که در تقویم تعطیل هستند ، اکثر مناسبت های ایرانی و ....
به مشتریان خود کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنید ، ایمیل ها و پیامک های تبلیغاتی شامل متن تبریک مناسبت و کد تخفیف ارسال کنید .
به یاد داشته باشید در این مناسبت ها مردم دوست دارند برای خودشان ، خانواده و سایر بستگانشان هدایا خرید کنند .
9 - استراتژی به نام FOMO یا ایجاد ترس از دست دادن در مشتری :
FOMO مخفف fear of missing out می باشد که به معنی ایجاد یک ترس در مشتری برای از دست دادن کالا است . شما باید یک عجله در مشتری ایجاد کنید که احساس کند به محصول شما فورا نیاز دارد و اگر آنرا الان تهیه نکند از دستش میرود .
این کار مشتری باعث میشود مشتری خرید خود را به آینده ای موکول نکند که ممکن است هرگز آن آینده از راه نرسد . یعنی مشتری سریعا تصمیم به خرید بگیرد و اگر مشتری خرید را به روز بعد موکول کند ممکن است دیگر خرید را انجام ندهد .
مثلا کاری که میتوانید بکنید این است که به مشتری بگوئید تعداد اقلام موجود کم است و در حال اتمام است ( حتی اگر اینطور نباشد ) .
خطوط هوایی مرتبا این کار را انجام میدهند تا فروش بیشتری داشته باشند .
برای مثال این سایت را ببینید .
4 عدد از 6 عدد موجودی در تصویر بالا که مشاهده میکنید ، محدودیت تعداد دارد ، کمترین مقدار بلیط $303.20 می باشد ولی فقط یک عدد موجودی باقی مانده است که در سمت چپ مشاهده میکنید . این استراتژی میتوانید یک حساسیت در مورد قیمت به مشتری بدهد تا تصمیم مشتری به خرید را تحریک کند .
این ترس در مشتری ایجاد میشود که اگر همین الان آن یک بلیط باقیمانده را نخرد بعدا باید مبلغ بیشتری بپردازد و در این صورت مشتری این تصمیم را میگیرد که همین الان بخرد .
راه دیگر انجام این استراتژی این است که فروش محصولات فوری اتفاق بیوفتد .
اینجا یک مثال برای این مورد وجود دارد .
دوباره این مورد هم در مشتری اضطراب و ترس خرید سریع ایجاد میکند .
فروش ویژه در نیمه شب قرار است تمام شود و اگر مشتری همین الان خرید نکند آنرا از دست خواهد داد .
این حرکت بسیار کاربردی تر از ارسال کد تخفیف یا کوپن برای مشتریهاست که سر ماه انقضا آن است .
10 - روش های مختلف پرداخت را ایجاد کنید .
شما باید روش های مختلف پرداخت را برای محصولات و خدمات خود در وب سایت ارائه دهید . اگر شما فقط یک گزینه ی پرداخت را استفاده کنید ممکن است کاربرانی باشند که از آن شیوه نتوانند پرداخت انجام دهند پس آن مشتری ها از دست شما میروند .
در کشور ایران شما میتوانید از متدهای زیر برای انجام پرداخت استفاده کنید :
- درگاه پرداخت مستقیم از بانک ها
- درگاه پرداخت غیرمستقیم از شرکت های واسط پرداختی
- پرداخت از طریق کد ussd
- پرداخت درب منزل
- پرداخت از طریق واریز به حساب یا شماره کارت و ارائه فیش واریزی
برخی از بانک ها گاهی با اختلال مواجه میشود و ممکن است درگاه پرداخت انلاین شما موقتا قطع باشد و اینجاست که اهمیت وجود یک درگاه بانکی توسط یک بانک دیگر نمایان میشود و کاربر بجای ترک کردن سایت دوباره از طریق بانک دیگری امتحان میکند
مثلا اگر از بانک ملت درگاه دریافت کرده اید از بانک صادرات یا دیگر بانک ها نیز درگاه تهیه کنید
اگر از درگاه های واسط استفاده میکنید از چندین گزینه استفاده کنید چون درگاه های واسط در ایران قانون درست و حسابی و پایداری خوبی ندارند و ممکن است بدون اینکه شما مطلع باشید ساعاتی را قطع باشند . ( مثل قطع شدن های زرین پال )
پرداخت درب منزل مناسب افرادی است که یا اعتقادی به پرداخت اینترنتی ندارند یا توانایی آن را به هر دلیلی ندارند . این افراد دوست دارند بعد از اینکه پیک یا پست محصول را درب منزل آنها تحویل داد مبلغ را نقدا پرداخت کنند که این مورد نیز با بستن یک قرارداد با پست برای شما فراهم میشود .
واریز به حساب هم مخصوص افرادی است که رمز دوم یا رمز خرید اینترنتی ندارند ولی میتوانند به حساب شما وجه را منتقل کنند .
11 - بر روی ارزش های محصول ارائه شده تمرکز کنید .
به مشتریان خود بگوئید که محصول شما چه ویژگی ها و قوت ها را داراست که محصولات دیگر مشابه ندارند .
جزئیات محصول باید با یک نگاه تمام ویژگی های محصول را به مشتری منتقل کند ، و این یک عملکرد برای جذب مشتری است .
سپس یک توضیح مختصر میتواند مفید باشد ، باید به ویژگی های اصلی محصول و نقاط قوت آن تاکید شود .
مقالات دیگر مرتبط با این مقاله ی آموزشی :
دیباگ کردن پروژه های لاراولی با Laravel Debugbar بررسی اپلیکیشن دیجی کالا - کشف زبان برنامه نویسی این اپلیکیشن Sass چیست و با CSS چه ارتباطی دارد پایتون رو از اینجا شروع کنید + ویدیو اطلاعات مفید کاتلین که نباید از دست بدیددوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :