آموزش کاتلین

کاتلین چیست ؟

 

آموزش کاتلین

کاتلین یک زبان برنامه نویسی متن بازِ جدید است درست مثل جاوا ، جاوا اسکریپت و … . کاتلین شی گراست و روی ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا می‌شود و در حال حاضر زبان‌های جاوا و جاوااسکریپت را هدف گرفته است .

زبان کاتلین از زبان‌های Java, Scala, Groovy, Gosu و … الهام گرفته است . syntax ( قواعد دستوری ) زبان کاتلین مشابه جاوا نیست ولی با وجود این صد در صد با زبان جاوا سازگار است .

شما میتوانید در کنار کاتلین با جاوا کار کنید و بدون آشکال در کنار هم کار خواهند کرد . کاتلین توانایی استفاده از کلاس‌های قدیمی جاوا را دارد و همین ویژگی‌های انعطاف پذیر بودن کاتلین باعث شده است که برنامه نویسانی که با جاوا کار کرده‌اند و پروژه داشته‌اند ، بدون دردسر و بصورت آرام به زبان جدید کاتلین کوچ کنند .

 

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی کاتلین

 

در لیست زیر برخی مزیت‌ها و معایب زبان برنامه نویسی کاتلین آمده است .

 

  • آسان بودن – قواعد دستوری زبان برنامه نویسی کاتلین بسیار ساده است و از نظر نوشتاری مثل جاواست و یادگیری و بخاطر سپردن آن بسیار سادست . زبان برنامه نویسی کاتلین بسیار شیواست و همین امر باعث می‌شود که کدهای شما خوانایی بالایی داشته باشند .

  • مختصر بودن - کاتلین مبتنی بر JVM و یک زبان کاربردی است. کاتلین بسیار مختصرتر از زبان‌های دیگر مخصوصاً از جاواسات و کدهای کمتری برای پیاده‌سازی کارها نیاز دارد .

  • پرفرمنس بهتر – کاتلین پرفرمنس بهتر و زمان اجرای کمی نیاز دارد .

  • سازگاری و انعطاف پذیری – کاتلین با زبان قبلی توسعه ی اپ های اندرویدی یعنی جاوا کاملاً سازگار است و در کنار کدهای کاتلین می‌شود کدهای جاوا هم نوشت و از کلاس‌های قدیمی جاوا استفاده کرد همین امر باعث می‌شود برنامه نویسان برای کوچ کردن از جاوا به کاتلین دچار سردرگمی و ناراحتی نشوند

  • جدید بودن – زبان کاتلین زبان جدید است و بسیاری از متدهای آن مدرن هستند در حالیکه زبانی مثل جاوا قدیمی است و عمری سپری کرده است . امید به آینده ی کاتلین بسیار بیشتر از امید به آینده ی جاواست اما این را هم در نظر داشته باشید کاتلین جایگزین جاوا نیست و با این هدف هم نیامده است.

  • نتیجه ی مطلوب – وقتی شما اپ اندرویدی تولید میکنید نتیجه‌ای که از کاتلین میگیرید مطلوب تر است چون به لطف Null Safety زبان کاتلین دیگر اپ های شما در آینده کرش نمیکنند و خطای معروف NullPointerException جاوا رخ نمیدهد . همچنین گزارش های زیادی از این وجود دارد که اپ های تولید شده با کدهای کاتلین منابع کمتری از سیستم را اِشغال میکنند در نتیجه اپلیکیشن تولید شده سریعتر است و منابعی مثل باتری را کمتر هدر میدهد.

 

برنامه نویسی اندروید با زبان جدید کاتلین 

آموزش برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین

زبان کاتلین یکی از زبان های رسمی برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید در محیط Android Studio است هر چند زبان کاتلین یک زبان کراس پلتفرم است و با آن میشود برای iOS هم اپ تولید کرد.

بعد از معرفی کاتلین در مراسم گوگل IO توسط تیم توسعه دهنده ی اندروید ، بعنوان دومین زبان رسمی بعد از جاوا برای تولید اپلیکیشن های اندرویدی ، حجم زیادی از برنامه نویسان اندروید از جاوا به سمت کاتلین کوچ کردند و دلیل بیشتر آنها هم مزیت ها و سرعت بالای تووسعه اپلیکیشن ها با کاتلین بوده است.