آموزش پیاده سازی ثبت نام و ورود در نسخه های جدید لاراول

آموزش پیاده سازی ثبت نام و ورود در نسخه های جدید لاراول

بروزرسانی : 4 سال پیش

آموزش ساخت سیستم authentication در لاراول ۶ و به بالا 

همانطور که میدانید از نسخه ی ۶ لاراول دستور php artisan make:auth وجود ندارد و با زدن این دستور در ترمینال با خطا مواجه خواهید شد. دلیل این اتفاق حذف شدن سیستم authentication لاراول نیست بلکه نحوه ی پیاده سازی و استفاده ی آن متفاوت تر شده است و باید به شیوه ی دیگری که در زیر آموزش میدهیم این کار را انجام دهید.

قبل از اینکه نحوه ی پیاده سازی سیستم ثبت نام و ورود یا اصطلاحا authentication با استفاده از فریمورک لاراول در نسخه های جدید مثل نسخه ی لاراول ۶ و لاراول ۷ را بررسی کنیم بهتر است کلا درباره ی سیستم auth لاراول صحبت کنیم تا دوستانی که از این سیستم مطلع نیستند آنرا فرا گیرند.

 

ساخت سیستم ثبت نام و ورود در لاراول

سیستم احراز هویت یا همان سیستم ثبت نام و ورود کاربران یکی از مهم ترین بخش های تقریبا همه ی وب سایت های دنیاست و سایتی که قصد داشته باشد کاربر جدیدی جذب کند حتما باید یک سیستم ثبت نام و ورود را برای خود تدارک دیده باشد.

پیاده سازی چنین سیستمی توسط خود برنامه نویس کار زمان بری خواهد بود و ممکن است حفره های امنیتی از خود به جای بگذارد و باعث متزلزل شدن سیستم درباره ی حملات شود.

لاراول درون خود یک سیستمی را تعبیه کرده است که با استفاده از آن میتوان تمامی فرآیند ثبت نام کاربران و ورود و حتی فراموشی رمز عبور و ... را پیاده سازی کرد. 

در نسخه های قبل تر از نسخه ی ۶ لاراول این سیستم توسط یک دستور ساده درون لاراول پیاده سازی میشد که دستور آن در زیر آمده است . کافی است به مسیر نصب شده ی لاراول خود مراجعه کنید و ترمینال را در این مسیر باز کنید و دستور زیر را بزنید : 

php artisan make:auth

بعد از وارد کردن دستور بالا تمام مواردی که برای ثبت نام و ورود کاربران نیاز باشد در لاراول شما پیاده سازی میشود بهتر است دستورات بالا را روی لاراول تازه نصب شده تست کنید.

همچنین برای اینکه عمل ثبت نام به درستی انجام گیرد شما باید لاراول خود را به یک پایگاه داده ی فعال متصل کنید زیر جدول users شامل کاربران است و توسط لاراول برای شما پیاده سازی خواهد شد و این نیاز به یک دیتابیس دارد.

بعد از ساختن و اتصال دیتابیس به لاراول خود ( تنظیم کردن اطلاعات دیتابیس در فایل env ) شما میتوانید عمل مایگریشن روی دیتابیس را جهت ساختن جدول users در دیتابیس اجرا کنید : 

php artisan migrate

این دستور تمامی اطلاعات دیتابیس را روی دیتابیس شما مایگریت میکند و جداول را میسازد یکی از این جداول ، جدول users است که برای ثبت نام اطلاعات کاربران سایت به کار برده خواهد شد.

پس از انجام عملیات مایگریشین در لاراول شما میتوانید عمل ثبت نام را انجام دهید کافیست بعد از سرو کردن لاراول با دستور زیر در مسیر لاراول به مرورگر رفته و لینک نمایش داده شده در ترمینال را که چیزی مشابه به این لینک است وارد کنید localhost:8000 

php artisan serve

سپس در صفحه ی خوش آمدگویی لاراول یک منو مشاهده میکنید که عمل ثبت نام ( register ) و ورود ( login ) در ان وجود دارد.

خب این از سیستم ثبت نام  و ورود در لاراول از نسخه های قبل تر از نسخه ی ۶ است اما از نسخه ی ۶ به بعد تغییراتی انجام شده است که ممکن است شما با خطای زیر در لاراول مواجه شوید : 

[InvalidArgumentException]
  Command "make:auth" is not defined
  Did you mean one of these?  


      make:test
      make:request
      make:migration
      make:seeder
      make:middleware
      make:controller
      make:provider
      make:policy
      make:event
      make:console
      make:job
      make:listener
      make:model
      make:command

این خطا به شما اعلام میکند که چنین دستوری در لیست دستورات php artisan وجود ندارد و حذف شده است.

 

آموزش پیاده سازی سیستم authentication یا احراز هویت کاربران در لاراول ۶ 

همانطور که در بالا اشاره شده است از نسخه ی لاراول ۶ به بعد پیاده سازی سیستم auth لاراول تفاوت دارد و باید به شکل زیر انجام بگیرد.

از نسخه ی ۶ لاراول سیستم auth درون لاراول ارائه نمیشود و درون یک پکیج جانبی قرار گرفته است که باید نصب کنید و برای نصب کردن این پکیج توسط کامپوزر کد زیر را اجرا کنید : 

composer require laravel/ui

پس از اجرای دستور بالا این پکیج دانلود و نصب میشود و حالا برای پیاده سازی سیستم auth کافیست دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

php artisan ui vue --auth

این دستورات دقیقا کار auth در نسخه های قبلی لاراول را برای شما انجام میدهد.

 

آموزش پیاده سازی سیستم authentication یا احراز هویت کاربران در لاراول ۷

در نسخه ی ۷ فریمورک لاراول پیاده سازی سیستم auth باز هم کمی تغییر پیدا کرده است و مشابه روش لاراول ۶ است. در زیر نحوه ی پیاده سازی این سیستم را به شما نمایش خواهیم داد.

ابتدا پکیج مربوط به سیستم auth لاراول ۷ را با استفاده از کامپوزر دانلود و نصب کنید. برای اینکار ترمینال را باز کنید و دستور زیر را بزنید : 

composer require laravel/ui

سپس با استفاده از دستورات زیر میتوانید سیستم auth را پیاده سازی کنید :‌

php artisan ui:auth
php artisan ui:controllers

در دستورات بالا دستور اولی درباره ی پیاده سازی سیستم auth است و دومی برای ساختن کنترلرهای مورد نیاز است که البته با اجرای دستورات بالا سیستم auth بدون فریمورک سی اس اس و رابط کاربری خاصی پیاده میشود و اگر اجرا کنید بهم ریخته به نظر میرسد.

برای اینکه به همراه سیستم auth فریمورک هایی مثل vuejs و bootstrap و ... را نصب کنیم کافیست دستور زیر را بزنیم : 

php artisan ui bootstrap --auth

 

ویدیو آموزش ساخت سیستم ثبت نام با لاراول ۷ و لاراول ۶ 

در ویدیو آموزشی زیر درباره ی لاراول و آموزش نصب لاراول بصورت کامل صحبت شده است و در نهایت یک سیستم ثبت نام و ورود کاربران با استفاده از فریمورک لاراول را پیاده سازی کرده ایم .

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/188
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس