چرا لاراول برای پروژه های بزرگ مناسب است

چرا لاراول برای پروژه های بزرگ مناسب است

بروزرسانی : 5 ماه پیش
دسته بندی :‌ - فریمورک لاراول

لاراول ( Laravel ) یک فریمورک برای زبان برنامه نویسی پی اچ پی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و کم کم نظر بسیاری از برنامه نویسان وب را به سمت خود جلب کرد و اکنون بعنوان محبوب ترین فریمورک توسعه ی وب برای زبان برنامه نویسی پی اچ پی است.

این فریمورک توسط Taylor Otwel  ساخته شده و بر پایه ی الگوی MVC پیاده سازی شده است.

فریمورک لاراول بصورت دوره ای بروزرسانی میشود و همچنین بسیاری از امکانات لازم برای توسعه ی وب سایت را درون خود جا داده تا کار برنامه نویسان وب را بسیار راحت تر کند ، امکاناتی همچون احراز هویت کاربران ، routing ،‌ تعامل با پایگاه داده ، ارسال ایمیل ، ابزارهای ایمنی و ... 

این روزها تقریبا هر وب سایتی به امکاناتی درونی لاراول نیاز دارد و برای توسعه ی آن ضروری است. تصور کنید یک وب سایت پیدا کنید که بدون ثبت نام و احراز هویت کاربران باشد ، آیا چنین سایتی هنوزم هست ؟ قطعا خیر !

فریمورک لاراول برای پروژه های بزرگ



چرا لاراول برای پروژه های بزرگ مناسب است

فریمورک لاراول توسط بسیاری از پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. چه پروژه های انفرادی و چه پروژه های گروهی باشد فرقی ندارد فریمورک لاراول پاسخگوی نیاز پروژه های بزرگ می باشد و از این نظر مشکلی در فریمورک لاراول وجود ندارد ، اما نکته ی مهم نحوه ی پیاده سازی پروژه با لاراول و اجرای آن است که باعث میشود یک پروژه ی بزرگ بخوبی با لاراول اجرا شود.

در فریمورک لاراول ابزارهایی وجود دارد که باعث شده این فریمورک برای پروژه های بزرگ وب هم مناسب باشد و در ادامه ی همین مقاله به آنها میپردازیم

در زیر به ۱۰ ویژگی لاراول که آنرا برای پروژه های بزرگ مناسب کرده میپردازیم.

 

۱ - احراز هویت ( Authentication ) پیشرفته در لاراول

تقریبا در توسعه ی هر وب سایتی ، مدیریت کاربران و همچنین احراز هویت آنها یکی از نیاز های اصلی و پیاده سازی آن کمی مشکل و پیچیده است. شاید ابتدا فکر کنید احراز هویت تنها به معنی ثبت نام و ورود کاربران است ولی در پروژه هایی که کمی بزرگتر میشود احراز هویت معانی دیگری نیز پیدا میکند مثل نقش کاربران ، میزان دسترسی آنها ، مسائل امنیتی و ... 

احراز هویت با فریمورک لاراول

در فریمورک لاراول برای احراز هویت کاربران چندین پکیج ارائه شده است که توسعه دهنده بر اساس نیاز خود یکی از آنها را روی لاراول نصب میکند و عمل احراز هویت انجام میدهد حتی لاراول از احراز هویت token base یا session/cookie base نیز پشتیبانی میکند.

در زیر پکیج های محبوب لاراول برای احراز هویت را میبینید که هر کدام مزایا و کاربرد های خاص خود را دارند :‌

  • Laravel Breeze
  • Laravel Jetstream
  • Laravel Fortify
  • UI (laravel/ui)

 

۲ - امنیت بالا در لاراول

یکی از ویژگی های خوب لاراول که باعث میشود بتوانید آنرا با خیال راحت در پروژه های بزرگ نیز استفاده کنید امنیت بالای این فریمورک است ، بصورت پیشفرض جلوی بسیاری از باگ های امنیتی در لاراول گرفته شده برای مثال تا زمانی که از Eloquent یا Query Builder برای دیتابیس استفاده کنید حمله ی sql injection وب سایت شما را تهدید نمیکند.

لاراول روی تمامی ورودی ها نظارت میکند و به همین علت تمام درخواست ها باید از طریق route ها در لاراول اتفاق بیوفتد و غیر از روت های تعریف شده اجازه دسترسی به اپلیکیشن وجود ندارد.

امنیت در فریمورک لاراول

همچنین لاراول از کوکی ها با استفاده از ایجاد کلید رمزنگاری شده و استفاده از کلاس مربوط به کوکی ها محافظت میکند.

یکی دیگر از حملات که جلوی آن در لاراول گرفته شده CSRF توکن هست که این توکن به درخواست های غیرمجاز اجازه نمیدهد وارد اپلیکیشن تحت وب شما شود.

همچنین فریمورک لاراول با تدابیری از mass assignment نیز جلوگیری کرده است.

اینها فقط بخشی از تدارکات امنیتی فریمورک لاراول بود و چون لاراول یک فریمورک ایمن هست برای پروژه های بزرگ نیز مناسب است و بسیاری از افراد برای ساختن فروشگاه های اینترنتی بزرگ یا سایت های خدماتی بزرگ از لاراول استفاده میکنند.

 

۳ - پرفرمنس بالا با لاراول

گاهی اوقات برخی از عملکرد های وب سایت وجود دارد که بر روی کارکرد سایت تاثیر میگذارد و فریمورک لاراول نیز با ارائه ی ابزارهایی مثل Redis و Memcached عملکرد کلی سایت را بهبود میبخشد و در نتیجه سرعت و پرفرمنس سایت با لاراول بالاتر میرود.

لاراول همچنین پکیج هایی برای افزایش سرعت لود صفحات ارائه میکند ، این پکیج کدهای Html را فشرده سازی میکند ، خطوط اضافی جدید را پاک میکند ، attribute های اضافی را پاک میکند و خیلی کارهای دیگر که در نهایت منجر به افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب میشود.

پرفرمنس بالا در فریمورک لاراول

همچنین به لطف اینکه لاراول برای زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است و در واقع از پرفرمنس PHP در توسعه ی وب ارث بری میکند پس ذاتا باید پرفرمنس بالاتری داشته باشد چون PHP در بک اند نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی سمت سرور از پرفرمنس بالاتری برخوردار هست.

پرفرمنس برای پروژه های بزرگ بسیار اهمیت دارد و از آنجایی که لاراول تدابیری برای پرفرمنس دیده است پس میتواند گزینه ی خوبی برای پیاده سازی پروژه های بزرگ نیز باشد.

 

۴ - ابزار Migration بری پایگاه داده در لاراول 

استفاده از ابزاری به اسم Migration در لاراول نه تنها باعث صرفه جویی در زمان میشود بلکه به مرتب بودن و قابل فهم بودن پروژه ها با لاراول نیز کمک زیادی میکند.

مایگریشن ( Migration ) در لاراول بعنوان یک ورژن کنترلر پایگاه داده عمل میکند و عملیات روی ساختار پایگاه داده را ذخیره سازی میکند.

ساختار مایگریشن شامل تمامی جداول ، ستون های جداول ، نوع داده های ستون ها و خیلی اطلاعات دیگر میباشد که در واقع ساختار جدول های درون پایگاه داده را تعریف میکند و از روی آن دیتابیس ساخته میشود.

مایگریشن ها در لاراول

همچنین شما میتوانید Migration هایی برای بروزرسانی جداول در آینده بسازید و روی آنها اعمال شود.

این ابزار کار گروهی را هم راحت تر میکند چرا که وقتی شما روی پایگاه داده تغییری ایجاد میکنید این تغییر بعنوان یک فایل مایگریشن قابل رویت و استفاده توسط تمام اعضا هست.

همچنین یک تاریخچه از تمام کارهایی که انجام میدهید باقی می ماند که درآینده میتوانید ازآن برای درک دیتابیس استفاده کنید یا اگر دوست داشته باشید میتوانید ساختار یک جدول را به یکی از مراحل قبلی باز گردانید.

برای ساخت و مدیریت دیتابیس پروژه های بزرگ یکی از کاربردی ترین قسمت های لاراول میتواند قسمت مایگریشن این فریمورک باشد.

 

۵ - اوپن سورس بودن لاراول

یکی از بزرگترین مزیت فریمورک لاراول متن باز یا اوپن سورس بودن آن است که به شما آزادی در کار کردن با لاراول میدهد و باعث میشود در چهارچوب سازنده ی آن گیر نکنید. در این صورت شما آزاد هستید تا با کامپوننت هایی کار کنید که اصلا توسط سازنده ی آن ارائه نشده است.

لاراول یک چهارچوب متن باز است

همچنین به لطف متن باز بودن ، لاراول دارای جامعه ی بزرگی از توسعه دهندگان هست که بسیاری از ابزارهای لاراول را توسعه میدهند.

متن باز بودن به شما این امکان را میدهد که پروژه ی لاراول را دستکاری کنید و امکانات جدیدی که مورد نیاز پروژه ی شخصی شماست به آن اضافه کنید. همین امر برای پروژه های بزرگ نیز یک مزیت بزرگ حساب میشود چون معمولا در پروژه های بزرگ مواردی مورد نیاز هست که خاص هستند و باید به فریمورک اضافه شوند که متن باز بودن لاراول به این امر کمک زیادی میکند.

 

۶ - موتور قالب سازی Blade در لاراول

زمانی که پروژه ی تحت وب شما بزرگ میشود پیاده سازی سمت کاربر یا فرانت اند نیز کمی سخت تر میشود و نوشتن کدهای PHP در سمت کدهای View یا قالب اصلا منطقی نیست به همین علت موتور قالب سازی درون لاراول قرار گرفته به اسم Blade که سینتکس خاص خود را دارد و دیگر نیاز نیست سمت View کدهای Php درون فایل های Html نوشته شود. 

سیستم Blade در فریمورک Laravel

با استفاده از Blade میتوانید مثل زبان های برنامه نویسی متغیری را چاپ کنید یا حلقه ای ایجاد کنید و ....

استفاده از Blade  باعث میشود که کارهای گروهی به صورت منظم و دقیق انجام بگیرد چون دیگر کسی که در فرانت اند کار میکند نگران برنامه نویس بک اند نیست بلکه با Blade قالب خود را تکمیل میکند و هرآنچه از بک اند میرسد درون Blade پردازش و نمایش میدهد. 

 

۷ - لاراول یک فریمورک MVC است

در ابتدای این مقاله نیز گفتیم که لاراول یک فریمورک برپایه ی الگوی MVC و کاملا متن باز است. عبارت MVC از سه کلمه ی Model View Controller گرفته شده است که باعث میشود پروژه ی شما به سه دسته ی مدل ها ، ویو ها و کنترلرها تقسیم بندی شود.

فریمورک لاراول یک فریمورک MVC است

وقتی یک فریمورک برپایه ی MVC میشود کارهایی که برای تعامل با پایگاه داده لازم است در بخش Model انجام میشود و هسته ی اصلی سایت در قسمت Controller و همچنین ظاهر و رابط کاربری نهایی سایت در قسمت View انجام میشود و این تقسیم بندی وظایف باعث میشود که این فریمورک برای کارهای بزرگ بسیار مناسب باشد و پروژه هایی که گروهی هستند بهینه تر قابل انجام است چون هر بخش توسط شخص دیگری در گروه انجام میگیرد و دیگر تداخلی در کار هم ندارند.

۸ - بخش Unit Testing در لاراول

در اینجا Unit Test به معنی آزمایش یک چیز در یک زمان واحد است ، همانطور که میدانید کنترلرها درون خود متودهای مختلفی دارند و با استفاده از unit test ما میتوانیم فقط یک متود را در یک زمان مورد آزمایش و تست قرار دهیم.

یکی از دلایلی که توسعه دهندگان وب ، فریمورک لاراول را نسبت به دیگر فریمورک های زبان Php ترجیح میدهند انجام راحت unit test در این فریمورک است.

یونیت تست در لاراول

لاراول به اندازه کافی هوشمند است که php unit را به عنوان یک ابزار آزمایشی در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر unit test ابزارهایی برای انجام آزمایش نوع feature testing را نیز فراهم میکند.

برنامه نویس وب با ابزارهای تست فریمورک لاراول میتواند وب سایت خود را از دید یک کاربر بیرونی تست کند و این تست ها به برنامه نویس از مشکلات و باگ های سیستم خود آگاهی میدهد تا قبل از انتشار واقعی آنها را رفع بکند.

همین ابزارهای تست فریمورک لاراول را برای انجام پروژه های بزرگتر مناسب کرده است.

 

۹ - وب سایت چند زبانه با لاراول 

شاید در ابتدا فکر کنید که زبان انگلیسی در همه ی نقاط جهان درک میشود ولی بهتر است بدانید که تنها ۳۰ درصد مردم جهان زبان انگلیسی را درک میکنند و به همین خاطر اگر وب سایت قرار است برای کشورهای مختلفی سرویس دهی کند بهتر است با زبان آن کشور نیز ارائه شود.

ساخت سایت چندزبانه و بزرگ با فریمورک لاراول

بسیاری از وب سایت های بین المللی سیستم چند زبانه را از همان ابتدا برای پروژه های خود در نظر میگیرند چون اگر زبان های بومی را در نظر نگیرند ۷۰ درصد از مشتریان و کاربران خود را از دست میدهند.

به همین علت فریمورک لاراول میتواند گزینه ی خوبی برای سایت هایی باشد که بزرگ هستند و همچنین نیاز به چند زبانه بودن دارند چون توسعه دهندگان به راحتی میتوانند با لاراول سایتی چند زبانه ایجاد کنند.

 

۱۰ - زمان ارائه کم یا اصطلاحا time to market کم در فریمورک لاراول

در تجارت و مخصوصا تجارتی که در بستر اینترنت باشد time to market بسیار مهم است و به معنی مدت زمانی هست که محصول نهایی ارائه میشود و در دسترس مشتریان و کاربران قرار میگیرد. اگر time to market پروژه پایین باشد رقبا از فرصت استفاده میکنند و تا شما محصولتان آماده شود بازار را برای خود گرفته باشند.

میزان زمان time to market برای فریمورک لاراول و پروژه های بزرگ با لاراول

این فقط یک دلیل برای اهمیت time to market هست و دلایل دیگری مثل نیاز به فروش سریع محصولات ، دد لاین پروژه برای تحویل به کارفرما و ... هم دلایلی هستند که باعث میشود برنامه نویس به فکر انجام سریع پروژه بیوفتد

و اینجاست که لاراول قدرت اصلی خود را نشان میدهد چهارچوبی که اکثر چیزها را درون خود بصورت پکیج آماده دارد و کافیست استفاده کردن از آنها را یاد بگیرید.

یکی از دلایل اصلی انتخاب فریمورک Laravel برای پروژه های بزرگ ، سرعت بالا در پیاده سازی وب سایت و همچنین  بروزرسانی های جدید میباشد که نسبت به دیگر فریمورک ها بسیار بالاتر است.

 

نتیجه گیری :

لاراول فریمورکی هست که توسط بسیاری از پروژه های بزرگ انتخاب شده و امروزه یکی از محبوب ترین فریمورک های توسعه ی وب در سطح جهان می باشد. برنامه نویسان وب به راحتی میتوانند لاراول را یاد بگیرند چون برای یادگیری بسیار روان و راحت است و برای توسعه و پیاده سازی وب سایت ها هم زمان کمتری نسبت به دیگر فریمورک ها نیاز دارد پس گزینه های خوبی برای پروژه هایی هست که زمان برای آنها مهم است.

همچنین لاراول بخاطر وجود تدابیر امنیتی یک فریمورک ایمن هست و خیال برنامه نویس و کارفرما را از نظر امنیتی راحت میکند.

بروزرسانی و نگهداری پروژه های لاراولی نیز آسانتر و کارآمد تر است. پس نتیجه میگیریم که فریمورک Laravel گزینه ی خوبی برای پیاده سازی پروژه های بزرگ میباشد.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/395
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
رضا / 2 سال پیش

یه گزارش از عملکرد لاراول میدید در مقایسه با بقیه فریم ورکها

تست بنچ مارک میگیرید لطفا ؟

مهسا / 2 سال پیش

مقاله ی بسیار عالی درباره ی لاراول بود ممنوننن

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس