افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی

افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی

بروزرسانی : 3 سال پیش

مطمئنا شما وقتی این مطلب را میخوانید برنامه نویس هستید یا قصد دارید یک برنامه نویس باشید و دنبال راه هایی برای افزایش سرعت خود یا بازدهی خود هستید.

وقتی از سرعت در برنامه نویسی صحبت میشود بعضی ها بصورت اشتباه تصور میکنند منظور ما تایپ سریع و کلیک کردن تند تند و ... هست که بیشتر ساخته ی فیلم های تخیلی و ... هست.

افزایش سرعت برنامه نویسی و افزایش بهره وری در برنامه نویسی

منظور از افزایش سرعت برنامه نویسی افزایش بهره وری در برنامه نویسی است .

یعنی شخص برنامه نویس توانایی هایی کسب کند که بتواند پروژه ها و کارهایی را در مدت زمان کمتری نسبت به قبل به انجام برساند.

تعریف درست افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی زمانی تعریف میشود که شما در پروژه های جدید که انجام میدهید تغییری در میزان زمانی که برای آن اختصاص میدهید را حس کنید و کوتاه شدن مدت زمان کدنویسی ،‌ کامپایل ، دیباگ و تست پروژه ها ملموس باشد.

اگر حوصله ی خواندن با دقت این مقاله را ندارید پیشنهاد میکنیم ویدیو زیر را تماشا فرمایید : 

 

چه چیزهایی در افزایش سرعت برنامه نویسی موثر است ؟‌

شاید ویدیو های آموزشی زیادی را درباره ی افزایش بازدهی و سرعت برنامه نویسی دیده باشید که به مسائل حاشیه ای مثل قرار دادن گلدان روی میز کار یا تمیز نگه داشتن میز کار و ... صحبت کرده اند ولی این ها همگی مسائل جانبی و حاشیه ای هستند و تاثیر مستقیم چندانی روی بازدهی یک برنامه نویس ندارند.

در کتاب فقط برای تفریح نوشته ی لینوس توروالدز ، میبینید که لینوس برای کدنویسی و افزایش مهارت های خود پروژه های فان و تفریحی خود را کدنویسی میکرد تا مهارت های او در زمینه ی برنامه نویسی افزایش پیدا کند.

افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی

لینوس دنبال یک میز کار تر تمیز یا میز کاری که روی آن گلدان باشد نبود . درون کمد لباس ها هم به خوبی کدنویسی میکرد  و تا زمانی که به نتیجه نرسد جایگاه خود را عوض نمیکرد.

ممکن است زمانی باشد که شما میز کامپیوتر نداشته باشید ومجبور باشید لپتاپ را روی پاهای خود قرار دهید . این اصلا مهم نیست مهم این است که انگیزه و شور شما برای کدنویسی و استعداد های شما در این زمینه چطور شکوفا شده باشد و در اصل توجه شما در زندگی به کدام سو باشد.

 

چهار نکته برای افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی

  1. تمرین کردن 
  2. تمرکز و نحوه ی تمرکز کردن
  3. استفاده از ابزارهای مناسب
  4. سریع نباشید ! ( توضیحات پایین را بخوانید )

 

تاثیر تکرار و تمرین کردن در افزایش سرعت برنامه نویسی

فرض کنید میخواهید فوتبالیست خوبی باشید آیا بدون تکرار کردن تکنیک های مختلف و آموزش های مختلف تبدیل شدن به یک فوتبالیست عالی امکان پذیر است ؟ 

مطمئنا پاسخ به سوال بالا خیر است و برنامه نویسی نیز به همین شیوه است و برای اینکه بتوانید رفته رفته در بازدهی و سرعت عمل خود در برنامه نویسی پیشرفت کنید باید یاد بگیرید تکرار کنید تمرین کنید ...

این تکرار و تمرین کردن باید جزوی از برنامه های زندگی شما باشد تا تاثیرات مثبت آنرا در آینده ببینید.

افزایش تمرکز در برنامه نویسی

وقتی شما با یک پروژه ی برنامه نویسی درگیر میشوید در حین انجام آن به خطاهایی برخورد میکنید که شاید در ابتدا زمان گیر و حوصله سر بر باشد ولی به این نکته توجه کنید که همین زمان و درگیری در آینده شاید هزاران و هزاران بار بیشتر به درد شما بخورد و در زمان و زحمت های شما صرفه جویی شود.

تخصص به این شیوه کسب میشود که در آینده مغز شما چون چالش های بیشتری را داشته میتواند مسائل را سریعا درک و بدون نیاز به صرف زمان زیادی آنها را حل کند. 

لینوس توروالدز به وضوح در کتاب فقط برای تفریح نوشته از زمان نوجوانی تا زمانی که لینوکس را خلق کرد پروژه های کوچک و تفریحی برای خودش کدنویسی میکرد و این کارها باعث افزایش مهارت های برنامه نویسی او شد و در آینده توانست بزرگترین پروژه ی جمعی تکنولوژی یعنی لینوکس را خلق کند.

 

نحوه ی تمرکز کردن روی برنامه نویسی

تمرکز و توانایی کنترل آن از اهمیت زیادی در برنامه نویسی برخوردار است و اگر بتوانید تمرکز خود را حفظ کنید به راحتی میتوانید بازدهی خود در برنامه نویسی را افزایش دهید.

در طول روز ممکن است شما ساعت ها پشت سیستم یا لپتاپ خود با هدف برنامه نویسی بشینید ولی عملا کار خاصی برای برنامه نویسی انجام نداده باشید دلیل این است که تمرکز و حواس شما به جاهای مختلفی پرت میشود.

افزایش تمرکز و بهره وری در برنامه نویسی

نوتیفیکیشن های جامعه های مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام و فیسبوک را ببندید و سعی کنید در طول روز که مشغول به کار هستید به این سایت ها سر نزنید. این سایت ها توسط روانشناسان مختلفی بررسی و کنترل میشود تا هر شخص را درون خود به تله بیاندازد.

سعی کنید مواردی که تمرکز شما را در طول روز به هم ریخته است را یادداشت کنید و یک به یک آنها را حذف کنید ممکن است تماس یکی از آشنایان باشد یا ممکن است کامنت روی آخرین پست اینستاگرامی شما ...

 تحقیقات ثابت کرده است که اگر تمرکز شما به مدت ۲٫۸ ثانیه به هم بخورد برگشتن به کاری که انجام میداد خیلی سخت است یعنی باید در ۲٫۸ ثانیه سریعا برگردید وگرنه بازدهی شما به شدت کاهش پیدا میکند.

 

استفاده از ابزارهای مناسب در برنامه نویسی چطور باعث افزایش بازدهی شما میشود ؟

در هنگام برنامه نویسی سعی کنید از بهترین ابزارهایی ممکن استفاده کنید . تعصب را کنار بگذارید اگر چیزی را بلد هستید و میدانید که یک ابزار دیگری وجود دارد که بهتر از آن است سعی کنید ابزار دیگر را یاد بگیرید. هرگز روی زبان برنامه نویسی یا محیط کدنویسی یا سیستم عامل خاص تعصب نداشته باشید.

از تغییر نترسید ! خیلی از برنامه نویسان بخاطر ترس از سخت بودن لینوکس نمیتوانند ویندوز را که ممکن است ابزار مناسبی برای برنامه نویسی نباشد ترک کنند . البته بعضی ها دچار تعصب هستند و این جمله را به کار میبرند : 

کاری که در لینوکس انجام میگیرد در ویندوز هم انجام میگیره پس الکی چرا وقتم را بزارم سر یادگیری لینوکس ! 

این دیدگاه اشتباهی هست شما اگر بحث پرفرمنس و مسائل دیگر را مطالعه کرده باشید مطمئنا میدانید که لینوکس و ویندوز در بحث برنامه نویسی با هم تفاوت هایی دارند و به دلیل حرفه ای بودن لینوکس در بحث برنامه نویسی ممکن است سرعت و کارایی یک برنامه نویس بیشتر شود.

یا در بحث توسعه ی وب زیاد پیش می آید که مثلا شخصی از وردپرس استفاده میکند و افرادی هستند که ایراد میگیرند و این جمله را به کار میبرند :

تو خودت اگر برنامه نویس خوبی بودی برای خودت سایت مینوشتی و از وردپرس استفاده نمیکردی.

این جملات جملات سمی هست هر کجا این ها را دیدید سریعا آنها را نادیده بگیرید و سعی نکنید خودتان را قول بزنید از هر ابزار و از هر شخص و از هر سایتی که به پیش برد پروژه ی شما کمک میکند بهره بگیرید مهم نیست چه چیز و کجا باشد .

برای اینکه سرعت شما در برنامه نویسی زیاد باشد سریع نباشید

شاید متعجب شوید ! چطور برای اینکه سرعت خود را در برنامه نویسی افزایش دهیم سریع نباشید ؟ 

منظور این است که با دید اشتباه به قضایا و مشکلات برنامه نویسی نگاه نکنید واقع بین باشید روی مسائل صبر کنید.

تاثیر مثبت این صبر کردن در پروژه ی بعدی برنامه نویسی و همچنین پروژه های بعدی خود را نشان خواهد داد.

سریعا از روی مسائل رد نشوید سعی کنید با آرامش و حوصله یاد بگیرید که مثلا چرا این خطا رخ داده است و چطور باید حل شود و دلیل راه کار چه چیزی بوده است.

شاید برای اولین بار مدت زمان زیادی را از شما بگیرد ولی بار دوم زمان خیلی کمی نیاز دارد و همینطور از زمان شما برای برنامه نویسی و حل مشکلات کاسته میشود و در این صورت شما تخصصی کسب میکنید که به سرعت مسائل را در آینده حل میکنید.

خود را مقایسه کنید با فردی که از روی مشکل حل شده رد شده و زمان برای یادگیری آن نگذاشته است . سری بعدی که خطا رخ میدهد باید دقیقا همان قدر زمان را صرف کند که برای بار اول صرف کرده است و هیچ پیشرفتی در زمینه ی برنامه نویسی برای او حاصل نمیشود.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/200
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله :

برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
سلام / 3 سال پیش

سلام بنده آموزش اوبونتو استاد نیکزاد را دیدم خیلی مفید بود ، یک مشکلی دارم اگر کمک کنید ممنون میشم ، فلش مموری من ویروسی شده و با لینوکس فرمت نمیشه و خطای ریدانلی فایل میده ، لطفاً کمک کنید .

رضا / 3 سال پیش

سلام مقاله خوبی بود و بدرد بخوره برای برنامه نویسان بخصوص اونحایی که گفتین متعصب نباشین

 

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس