یکی از سوالات طرفداران زبان برنامه نویسی پایتون این میباشد که آیا با زبان پایتون امکان برنامه نویسی اندروید وجود دارد؟ در این مقاله بصورت کامل به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

زمانی که یک نفر برای یادگیری یک زبان آموزش میبیند و سپس در آن زبان مسلط میشود، دوست دارد همه ی کارهای برنامه نویسی خود را با استفاده از آن زبان انجام دهد و این روش مرسوم بین اکثریت برنامه نویسان میباشد.

در ابتدا خلاصه ی کوتاهی درباره ی برنامه نویسی اندروید با زبان پایتون خدمت شما بیان میکنیم ولی پیشنهاد ما این است که اگر حوصله ی کافی دارید حتما مقاله را تا انتها و بصورت کامل مطالعه فرمایید.

 

زبان برنامه نویسی Python برای ساختن اپلیکیشن های اندرویدی راه کارهایی را ارائه داده است مثل فریمورک های Kivy و Beeware ، اما به هر حال حقیقت تلخ درباره ی زبان برنامه نویسی پایتون این است که عملکرد مناسبی برای ساختن اپلیکیشن های اندرویدی ندارد و گزینه های بهتری برای برنامه نویسی اندروید وجود دارد که بسیار بهتر از پایتون عمل میکنند مانند زبان برنامه نویسی Java یا Kotlin که در ادامه ی مقاله درباره ی آنها نیز صحبت خواهیم کرد.

 

آیا برنامه نویسی پایتون با اندروید کار درستی است ؟‌

تجربه ی شخصی من زمانی بود که در سال ۲۰۱۶ با زبان برنامه نویسی پایتون کار میکردم و دوست داشتم هر کاری در حوزه ی برنامه نویسی را با پایتون انجام دهم، در ابتدا اپلیکیشن های دسکتاپی را با Tkinter پایتون انجام میدادم و سپس برای توسعه ی بک اند وب سایت ها از فریمورک معروف جانگو استفاده کردم و بعد از همه ی اینها قصد داشتم نوشتن اپلیکیشن های اندرویدی را نیز انجام دهم.

برنامه نویسی اندروید با پایتون

البته سال های قبل تر تجربه ی استفاده از زبان جاوا برای ساختن اپلیکیشن های اندرویدی را داشتم. زمانی که هنوز محیط Android Studio وجود نداشت و من برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی از محیط Eclipse با زبان جاوا استفاده میکردم. در سال ۲۰۱۶ هنوز زبان کاتلین مطرح نشده بود. 

در هر صورت من قصد داشتم برنامه نویسی اندروید با زبان Python را نیز تجربه کنم و به همین منظور جستجو های زیادی انجام دادم که در نهایت به فریمورک Kivy رسیدم و آنرا برای ساختن اپلیکیشن های اندرویدی استفاده کردم و فهمیدم که در برنامه نویسی نباید روی یک زبان خاص تعصب داشت ، چون من فکر میکردم پایتون به اندازه ی کافی قوی است و میتوان هر کاری با آن انجام داد. بلاخره هر زبان برنامه نویسی در یک حوزه ی خاص معایبی دارد و در حوزه های دیگر مزایایی ...

استفاده از پایتون برای برنامه نویسی اندروید در حال حاضر مزیت خاصی ندارد، پروژه های همانند Kivy و Beeware امیدوارد کننده هستند و پیش بینی آینده تکنولوژی بخاطر سرعت رشد و تغییرات آن ممکن نیست، شاید در آینده یک فریمورک قدرتمند یا ابزار بهتری برای برنامه نویسی اندروید با پایتون ساخته شود ! بعید نیست.

 

درباره ی زبان های برنامه نویسی و حتی پایتون متعصب نباشید

بسیاری از افراد بخاطر داشتن تعصب روی یک زبان خاص مثل زبان برنامه نویسی پایتون، ممکن است در بقیه ی حوزه های برنامه نویسی ناتوان بمانند. بسیاری از افراد با مراجعه به سایت آواسام میپرسند چطوری با زبان پایتون بتوانیم برنامه نویسی اندروید انجام دهیم؟

و زمانی که پشتیبانی سایت ما زبان دیگری مثل جاوا یا کاتلین را پیشنهاد میدهد، بسیاری از این سوال کنندگان بخاطر تعصب روی پایتون از برنامه نویسی اندروید دست میکشند در حالیکه آنها باید جاوا یا کاتلین را یاد میگرفتند چون به برنامه نویسی اندروید علاقه مند بودند ولی تعصب پایتون آنها را از این حوزه محروم میکرد.

روی برنامه نویسی پایتون تعصب نداشته باشید

پیشنهاد ما این است که روی یک زبان خاص متعصب نباشید ، این جمله به معنی این نیست که روی یک زبان تخصص کسب نکنید. متخصص شدن در یک زبان یا تکنولوژی بسیار مهم است ولی اگر یک زمانی دیدید که دیگر آن تکنولوژی یا زبان کارایی ندارد بهتر است آنرا رها کنید و به دنبال گزینه های بهتری باشید.

زبان برنامه نویسی پایتون برای توسعه ی وب سایت بسیار عالی است و در حوزه های دیگری نیز نقش خوبی را دارد ولی اگر قرار باشد در یک حوزه خاص عملکرد مناسبی نداشته باشد باید تخصص لازم به آن حوزه را کسب کنید. در برنامه نویسی اندروید بهترین زبان ها برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا و کاتلین است که ما برای هر دو زبان دوره های ویژه و کاملی جهت مختصص شدن شما تولید کرده ایم. اگر دوست داشتید میتوانید دوره ی آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا و دوره ی آموزش کاتلین سایت ما را ببینید و در صورت تمایل تهیه کنید.

 

جایگزین های زبان پایتون برای برنامه نویسی اندروید چیست ؟

اگر تا اینجا مقاله را مطالعه کرده باشید مطمئنا میدانید که پایتون برای برنامه نویسی اندروید زیاد مناسب نیست و الان در ذهن خود به دنبال جایگزین های بهتری برای برنامه نویسی اندروید میگردید. در ادامه ی همین مقاله چندین زبان برنامه نویسی یا فریمورک برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایل معرفی خواهیم کرد که عملکرد بسیار عالی دارند.

 

1 - زبان Java

زبان برنامه نویسی جاوا از نظر تاریخی اولین زبان برنامه نویسی برای تولید اپلیکیشن های اندرویدی است. جاوا یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا و برپایه ی کلاس ها است که باعث قدرتمندی بیشتری جاوا میشود.جاوا قدمت فراوانی دارد و توسط بسیاری از برنامه نویسان استفاده میشود و یکی از دلایل انتخاب جاوا توسط سیستم عامل اندروید نیز جامعه ی بزرگ این زبان برنامه نویسی بوده است. بسیاری از اپلیکیشن های اندرویدی توسط زبان جاوا خلق شده اند.

زبان جاوا بهتر از پایتون برای برنامه نویسی اندروید است

در برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی، کدهایی که به زبان جاوا نوشته میشود در نهایت به بایت کد تبدیل میشوند و سپس توسط ماشین مجازی جاوا تفسیر میشوند. 

زبان جاوا بصورت رسمی توسط شرکت گوگل برای برنامه نویسی اندروید انتخاب شده است که کتابخانه ها و ابزارهای بسیار زیادی دارد که به برنامه نویسان جهت ساختن راحت تر اپلیکیشن ها کمک میکنند.

 

2 - زبان Kotlin

زبان برنامه نویسی کاتلین یکی از جدیدترین زبان های خلق شده در دنیا میباشد که قدمت آن هنوز به ده سال نرسیده است و رقیب اصلی زبان جاوا در برنامه نویسی اندروید میباشد. بسیاری از برنامه نویسان از جاوا به کاتلین مهاجرت کرده اند و هم اکنون کاتلین یک زبان بالغ محسوب میشود چون آزمایش های خود را قبل از انتشار نسخه ی ۱ پس داده است.

مقایسه کاتلین با پایتون برنامه نویسی اندروید

یکی از مزیت های زبان کاتلین، آسان بودن آن است و در حین آسان بودن خیلی از باگ ها و ایرادات زبان جاوا را ندارد. کاتلین زبان آینده داری است و هم اکنون نیز بسیاری از شرکت ها تمایل به استخدام برنامه نویس کاتلین دارند.

همچنین این زبان توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۱۷ به عنوان زبان رسمی بعد از جاوا اعلام شده است.

 

3 - swift

زمانی که شما قصد داشته باشید برنامه نویسی ios انجام دهید بهترین گزینه سوئیفت میباشد البته گزینه ی دیگری به اسم objective c هم وجود دارد ولی بسیاری از برنامه نویسان بخاطر ابزارهای Swift از آن استفاده میکنند.

این زبان توسط شرکت اپل برای توسعه ی اپلیکیشن های ios ساخته شده و با اینکه زبان جدیدی هست سرعت و کارایی بسیار بالایی دارد. اگر به توسعه ی اپلیکیشن برای محصولات اپل مثل آیفون و ... دارید این زبان بهترین گزینه است.

 

4 - ری اکت نیتیو ( React Native )

ری اکت نیتیو یکی از فریمورک های زبان جاوااسکریپت است که توسط شرکت فیسبوک توسعه داده شده است. با استفاده از آن میتوانید برای android و ios و وب اپلیکیشن بسازید. اگر برنامه نویس وب هستید این فریمورک کار شما را راحت تر خواهد کرد چون از توانایی های برنامه نویسی وب مثل html css  و javascript بهره میگیرد تا یک اپلیکیشن موبایل ساخته شود.

فریمورک React Native برای برنامه نویسی موبایل بهتر از پایتون هست

شرکت هایی مثل Facebook, Instagram, Tesla, Airbnb, Skype و ... برای ساختن اپلیکیشن های خود از React Native استفاده میکنند. شرکت فیسبوک React را برای توسعه ی وب توسعه داده است که عملکرد بسیار عالی داشته است.

برنامه نویسان React Native میتوانند از یک کد نوشته شده هم برای خروجی گرفتن اندروید و هم برای ios استفاده کنند.اگر دوست دارید با دانش برنامه نویسی وب که دارید اپلیکیشن بسازید این گزینه بهترین گزینه برای شماست.

 

5 - فلاتر ( Flutter )

فلاتر یک ابزار اوپن سورس جهت توسعه ی اپ های موبایل است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است. در فلاتر هم همانند React Native برنامه نویس یک کد پایه مینویسد و هم برای Android و هم برای ios خروجی میگیرد. شرکت گوگل برای فلاتر یک زبان جدیدی بوجود آورده که دارت ( Dart ) نام گرفته است. بعد از انتشار نسخه ی ۱٫۲ ، فلاتر به یک گزینه ی پایدار تبدیل شد که توسط شرکت های مختلفی مورد استقبال قرار گرفت.

فلاتر یا پایتون برای برنامه نویسی اندروید

یکی از مزیت های Flutter و React Native کاهش هزینه ها و زمان برای شرکت های مختلف بوده است چرا که به جای دو تیم (تیم برنامه نویس اندروید و تیم برنامه نویس ios ) ، فقط به یک تیم نیاز است.

 

سخن پایانی

پایتون یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب و قدرتمند است و در این شکی نیست ولی ممکن است در زمینه هایی کارایی نداشته باشد مثلا در همین حوزه ی برنامه نویسی موبایل پایتون نمیتواند یک گزینه ی خوبی باشد.

ممکن است برنامه نویسی اندروید با پایتون توسط فریمورک هایی مثل Kivy و Beeware قابل انجام باشد ولی گزینه های بسیار بهتری وجود دارد که از نظر کارایی بسیار بهتر هستند.اگر مقاله ی بالا را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که چه گزینه های برای توسعه ی اپلیکیشن های موبایلی بهتر از پایتون است.

تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و آینده ی پایتون برای برنامه نویسی اندروید نیز به درستی قابل پیش بینی نیست شاید همین فردا پس فردا یک پروژه ی عالی بوجود آمد و دنیای برنامه نویسی اندروید با پایتون را متحول کرد. در حالت کلی این مقاله برای زمان حال صحیح و قابل استناد است.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/360
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
aliz6398suisiTerminator_EmpireBot / 2 سال پیش

من یه روشی دارم میشه برنامه اندروید رو با html و css و جاوااسکریپت ساخت اگه فایل های php روی یک وبسایت وجود داشته باشه میشه برنامه اندروید رو با php ساخت

علیرضا / 2 سال پیش

خدا آباء و اجدادتو بیامرزه چقدر خوب نوشتی

مهمان / 2 سال پیش

من با اون بخش از مقاله که گفتید نسبت به یک زبان برنامه نویسی متعصب نباشیم خیلی خیلی موافقم با اینکه معمولا مدرس ها روی بک زبان پافشاری میکنند خوبه که خودمون مسیر درست رو پیدا کنیم

مسعود فتاحی / 2 سال پیش

به نظرم کاتلین گزینه مناسبی برای اندروید هست بهتر از پایتونه

moonsky / 2 سال پیش

ممنون از اینکه زبان های برنامه نویس بروز در دنیا را آموزش میدین

alireza bazarkhak / 2 سال پیش

ممنون از اطلاعات مفیدتون

زیبا / 2 سال پیش

استاد لطفا بفرمایید مزیت kotlin نسبت به reactNative چیه؟

پشتیبانی آواسام :

سلام اتفاقا در بخش مقالات یک مقایسه بین kotlin و react native انجام شده لینک = https://avasam.ir/post/94

امین رحمانی / 2 سال پیش

بهترین زبان واسه شروع همین پایتونه خیلی ساده و روان و کاربردی

علی حسینی / 2 سال پیش

یک زبان محبوب و عالی .ممنون از توضیحات عالیتون

مهران ولی زاده / 2 سال پیش

پایتون همه کارس، کاش منم مثلش بودم، ممنون از مطلب خوبتون

سحر / 3 سال پیش

سلام مقاله  ی بسیار عالی بود من از گوگل رسیدم به اینجا برای برنامه نویسی اندروید با پایتون و متوجه شدم داستان چیه ممنون

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس