10 زبان برنامه نویسی بازی سازی در 2022

10 زبان برنامه نویسی بازی سازی در 2022

بروزرسانی : 2 سال پیش

ساخت گیم یا بازی سازی یکی از زمینه های پردرآمد و حرفه ای برنامه نویسی است که نیاز به برنامه نویسان با تجربه و خلاق دارد. البته بحث گیم یا ساخت بازی به دو موضوع طراحی گرافیکی و برنامه نویسی منطقی تقسیم بندی میشود که مهم ترین بخش یک بازی که سناریو و قدرت اصلی بازی است ، بخش برنامه نویسی آن میباشد.

در ادامه ی مقاله ده زبان برنامه نویسی برتر برای بازیسازی در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده ایم که امیدواریم با انتحاب یکی از انها وارد دنیای بازی سازی شوید.

محتویات این مطلب : 

  1. زبان c# برای بازیسازی
  2. زبان c++ برای بازیسازی
  3. زبان java برای بازیسازی
  4. زبان javascript برای بازیسازی
  5. زبان python برای بازیسازی
  6. زبان go برای بازیسازی
  7. زبان Lua برای بازیسازی
  8. زبان Ruby برای بازیسازی
  9. زبان PHP برای بازیسازی
  10. زبان Assembly برای بازیسازی

 

اگر حوصله ی مطالعه ی این مقاله بصورت کامل را ندارید میتوانید از ویدیو زیر استفاده کنید:

 

بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی

انتخاب یک زبان یا ابزار برای بازی سازی کاملا به خود شما بستگی دارد و هر زبان برنامه نویسی برای بازی سازی ویژگی های خاص خود را دارد یا مخصوص یک پلتفرم خاصی هست. در کنار زبان های برنامه نویسی موتور های بازی سازی یا همان انجین ها نقش بسیار زیادی را در ساخت بازی ها ایفا میکنند برای مثال موتور بازی سازی Unity 3d یکی از محبوب ترین  وقویترین موتور های بازی سازی است که زبان اسکریپت نویسی آن سی شارپ یا جاوااسکریپت میباشد.

محیط بازی سازی یونیتی unity 3d و زبان بازی سازی آن

 

1 - زبان C# برای بازیسازی 

سی شارپ ( c# ) یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی است و بصورت گسترده ای توسط بسیاری از موتورهای بازیسازی ( engine ) استفاده میشود.یک فریمورک به نام XNA که مجموعه ای از ابزارها و محیط اجرایی میباشد که توسط مایکروسافت برای ساخت بازی های xbox و  ویندوز ساخته شده است. 

 

بهترین زبان برنامه نویسی بازی سازی زبان سی شارپ

همچنین زبان برنامه نویسی سی شارپ بصورت عمده ای در محیط Unity 3d ( محبوب ترین انجین بازی سازی ) استفاده میشود ، اگر دوست دارید بازی های مالتی پلتفرم تولید کنید حتما باید سراغ زبان سی شارپ بروید. 

با زبان سی شارپ در محیط یونیتی به راحتی میتوانید برای موبایل ها نیز بازی بسازید.

این زبان دومین زبان برای بازی سازی با حدود ۲۲٪ استفاده در کل بازی های جهان است.

 

2 - زبان c++ برای بازیسازی

زبان c++ ( سی پلاس پلاس ) برای بازی سازی

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی مناسب بازی سازی ، زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس است که قدرت بسیار بالایی در خلق بازی ها دارد. زبان c++ یک زبان کاملا شی گرا و به دلیل سطح پایین بودن دارای قدرت زیادی است و باعث بالا رفتن پرفرمنس بازی ها میشود و بازی هایی که نیاز به سرعت بالاتری دارد با سی پلاس پلاس نوشته میشود.

زبان c++ به لطف شی گرایی برنامه نویسی اشیا مختلف بازی را آسانتر میکند و در بازی هایی که اندازه ی بزرگی دارند باعث میشود که کدها بهتر مدیریت شوند.

موتور بازی سازی unreal engine که یکی از محبوب ترین و قویترین موتورهای بازی سازی است با زبان c++ کار میکند و برای بازیسازی با این انجین باید c++ بلد باشید.

این  زبان به همراهی زبان c پر استفاده ترین زبان ها برای توسعه ی گیم در جهان هستند بطوری که زبان های سی و سی پلاس پلاس حدود ۵۵٪ از بازار گیم را به خود اختصاص داده اند.

 

3 - زبان جاوا ( Java ) برای بازیسازی

 

زبان جاوا ( java ) برای بازی سازی

جاوا ( Java ) یکی از زبان های کراس پلتفرم است که روی هر سیستم عامل و ماشینی اجرا میشود و به همین خاطر زبان جاوا یکی از مناسب ترین زبان ها برای بازی سازی است.

یکی از بهترین کتابخانه های بازیسازی به زبان جاوا Lightweight Java Game Library میباشد که بازی معروف minecraft نیز با این کتابخانه و زبان جاوا خلق شده است.

کدهای جاوا روی ماشین مجازی java یا jvm پردازش و اجرا میشود و به همین علت به سیستم عامل خاص وابسته نیست. 

زبان جاوا بعنوان سومین زبان پراستفاده برای بازی سازی هست که ۶٪ از کل بازی ها با این زبان خلق شده است.

 

4 - زبان جاوا اسکریپت ( javascript ) برای بازیسازی 

زبان جاوا اسکریپت ( javascript ) برای بازی سازی

زبان جاوااسکریپت ( JavaScript )  یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که برای بازی سازی استفاده میشود و بیشتر بازی هایی که با این زبان خلق میشوند بازی های تحت مرورگر هستند چون جاوااسکریپت تنها زبان اجرایی در سمت مرورگر میباشد.

اما این زبان بصورت گسترده ای در قسمت های دیگر بازی سازی نظیر موتور بازی سازی یونیتی ( unity 3d ) هم استفاده میشود.

موتورهای بازی سازی و کتابخانه های زیادی برای این زبان وجود دارد که به برنامه نویسان اجازه میدهد بازی سازی بکنند مثل A-Frame

با وجود قدرتی که جاوااسکریپت دارد متاسفانه استفاده ی کمی تا به کنون برای بازی سازی شده است بطوریکه تنها ۱٪ از بازی های جهان از این زبان برای بازیسازی استفاده کرده اند.

 

5 - زبان پایتون ( Python ) برای بازیسازی

زبان برنامه نویسی پایتون ( python ) برای بازیسازی

زبان پایتون یکی از پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی است که در حوزه های مختلفی قابل استفاده است. شما از این زبان نیز میتوانید استفاده کنید تا بازی های خوبی بسازید.

با استفاده از pygame  شما میتوانید با زبان پایتون بازی بسازید. شرکت های بازی سازی بزرگی از پایتون استفاده کرده اند.

پایتون بعنوان چهارمین زبان محبوب برای برنامه نویسی است بطوریکه ۶٪ از کل گیم های جهان با این زبان یا به کمک این زبان خلق شده است.

 

6 - زبان برنامه نویسی گو ( GO ) برای زبازی سازی

زبان برنامه نویسی گو ( go ) برای بازی سازی

زبان برنامه نویسی گو ( go programming language ) یکی از جدید ترین زبان های برنامه نویسی است که بصورت متن باز توسط شرکت گوگل ساخته شده است. این زبان برنامه نویسی بسیار موفق بوده و توسط شرکت های بزرگی مثل Google, Dropbox, Paypal, Twitch و Netflix استفاده شده است. 

بازی ساختن بازی با زبان گو (go) فریمورک ها و کتابخانه های زیادی تولید شده است که به آنها میپردازیم.

برای ساختن بازی های دو بعدی : 

  • Ebiten
  • Pixel
  • Engo

برای ساخت بازی های سه بعدی : 

در کل زبان گو یک زبان قوی و آینده داری است ولی شاید نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی جامعه ی کمتری از برنامه نویسان و همچنین منابع کمتر آموزشی داشته باشد.

 

7 - زبان برنامه نویسی لوآ ( Lua ) برای بازیسازی

زبان برنامه نویسی لوآ ( lua ) برای بازیسازی

زبان برنامه نویسی Lua یکی از زبان های برنامه نویسی سبک و در عین حال قوی برای بازیسازی هست. لوآ بخاطر ساده بودن و سبک بودن در بسیاری از گیم انجین ها یا موتورهای بازی سازی استفاده میشود از جمله : 

  • Corona SDK
  • Gideros Mobile
  • ShiVa3D
  • Moai SDK
  • LOVE
  • CryEngine

مفسر lua به زبان c نوشته شده است و به همین خاطر نیز قدرت بالایی دارد.

در حال حاضر حدود ۲٪ از بازی های دنیا با Lua خلق شده اند.

 

8 - زبان برنامه نویسی روبی ( Ruby ) برای بازیسازی

زبان برنامه نویسی روبی (ruby) برای بازیسازی

روبی ( Ruby ) یکی از زبان های برنامه نویسی منعطف و شی گرا است که در کشور ژاپن خلق شده است. روبی یک زبان چندسکویی هست و در زمینه های مختلفی استفاده میشود. روبی برخلاف تصولات عمومی مستندات و آموزش های خوبی دارد و به راحتی میتوانید یاد بگیرید. شاید روبی برای ساختن بازی های خیلی بزرگ مناسب نباشد ولی برای بازی های کوچک و شروع بازی سازی یکی از زبان های عالی است چون یادگیری آن نیز راحت است و کدنویسی با آن لذت بخش ! 

کتابخانه های Ruby 2D و Gosu برای بازی سازی توسط روبی خلق شده اند که میتوانید استفاده کنید.

حدود ۱ ٪‌ از بازی های جهان با این زبان خلق شده است.

 

9 - زبان پی اچ پی (PHP) برای بازیسازی 

زبان برنامه نویسی پی اچ پی (PHP) برای بازی سازی

پی اچ پی (PHP) یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور است و بعنوان محبوب ترین زبان برای ساختن وب سایت ها شناخته میشود . شاید اسم زبان پی اچ پی را با وردپرس یا لاراول و ... که بسیار معروف هستند شنیده باشید.

بسیاری از بازی های آنلاین تحت وب با زبان پی اچ پی نوشته شده اند و اگر به بازی سازی تحت مرورگر فکر میکنید پی اچ پی یکی از گزینه های بازی سازی خوبی است.

برای بازی سازی با زبان PHP میتوانید از کتابخانه ی Opengl مخصوص PHP استفاده کنید که در این لینک موجود است.

حدود ۱٪ از بازی های جهان با این زبان خلق شده است.

 

10 - زبان برنامه نویسی Assembly برای بازیسازی 

اسمبلی یکی از سطح پایین ترین زبان های موجود در جهان است و برنامه نویسی با آن دقیقا مثل حرف زدن با سخت افزار است یعنی شما عملا برنامه ها را باید با کد ماشین بنویسید ! 

اگر علاقه دارید بازی هایی بسازید که در لایه های زیرین کامپیوتر اجرا شوند اسمبلی زبان مناسبی است ولی باید بدانید که بازی سازی حتی بازی های ساده با اسمبلی بسیار زمان بر است و زحمت زیادی میطلبد پس در شرایط خاص و وقتی که شما عاشق درگیر شدن با سخت افزار و ساختن بازی هستید این زبان به درد شما میخورد.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/365
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
مهمان / 2 سال پیش

سلام لطفا اطلاعات خود را بروز کنید

پشتیبانی آواسام :

این مقاله برای سال جاری کاربرد دارد و زبان های معرفی شده الان تاپ ترین زبان های بازی سازی میباشد

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس