۱۵ کد ادیتور عالی در سال ۲۰۲۲ برای برنامه نویسی

۱۵ کد ادیتور عالی در سال ۲۰۲۲ برای برنامه نویسی

بروزرسانی : 7 ماه پیش

در این مقاله قرار است که ۱۵ کدادیتور ( code editor ) برای توسعه و برنامه نویسی در سال ۲۰۲۲ را بررسی کنیم و به جزئیات آنها بپردازیم.

کدادیتور ( code editor ) ها یا IDE ها برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان جهت راحت تر کردن کدنویسی بوجود آمده اند. وقتی شما شروع میکنید با استفاده از یک زبان برنامه نویسی کار کنید به سادگی چندین کدادیتور و آی دی ای برای آن پیدا میکنید.

اما بین یک IDE و Code editor تفاوت های زیادی وجود دارد و IDE ها معمولا از ابتدای شروع پروژه تا کامپایل و نتیجه در کنار برنامه نویس هستند ولی code editor ها همان text editor های خالی هستند که زبان های برنامه نویسی را میشناسند و هیچ کامپایل و خروجی درون کدادیتور ها معمولا رخ نمیدهد اما code editor ها سبک و کاربردی تر از IDE ها هستند و بیشتر برنامه نویسان ترجیح میدهند یک code editor خوب داشته باشند تا یک ide سنگین .

 

کد ادیتور های عالی برای برنامه نویسی در ۲۰۲۲

همه میدانیم که تکنولوژی با سرعت در حال تغییر و پیشرفت است ، شاید چیزی که سال پیش برای ما بسیار کاربردی بود الان منقضی شده و دیگر به آن صورت کاربردی نیست. کدادیتور ها و IDE های برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین علت ما این مقاله را برای امسال یعنی ۲۰۲۲ تنظیم کردیم.

در این لیست کدادیتورهایی مثل ATOM را مشاهده میکنید ولی باید بدانید که شرکت پشتیبانی کننده این ادیتور یعنی گیتهاب توسط شرکت دیگری به اسم مایکروسافت خریداری شد و از بخت بد ATOM ، مایکروسافت یک کدادیتور دیگری به اسم vs code داشت که به همین دلایل ، مایکروسافت بین ATOM و vs code محصول خود یعنی vs code را انتخاب کرد و دیگر قرار نیست ATOM پشتیبانی شود.

البته این به معنی اتمام کار اتم نیست ولی وقتی پشتیبانی یک نرم افزاری قطع میشود کم کم آن نرم افزار هم موجودیت خود در صحنه را از دست میدهد و منقرض میشود. اما در مقابل تمرکز مایکروسافت روی vscode رفت و آنرا توسعه داد.

خب حالا بریم و ۱۵ ادیتور یا IDE که برای برنامه نویسی میتوانید استفاده کنید را بررسی کنیم.

 

۱ - محیط برنامه نویسی NetBeans 

 

محیط کدنویسی نت بینز

نت بینز ( Netbeans ) عمر زیادی دارد و یک محیط کاملا متن باز برای توسعه با زبان های برنامه نویسی مختلف است. این محیط کدنویسی بصورت عمده برای زبان برنامه نویسی جاوا استفاده میشود و ابزارهای قدرتمندی برای کارهایی مثل debugging  , static analytics tools cross-platform support, and multiple language support و provides expert assistance فراهم میکند.

 

 

تجربه ی شخصی : من از ادیتور زیاد استفاده نکردم ولی زمانی برای نوشتن اپلیکیشن های تحت دسکتاپ با زبان جاوا بصورت اجباری از این محیط استفاده میکردم و همچنین برای آموزش سی پلاس پلاس در دوره های آموزشی از این محیط استفاده کردم. این محیط مورد استفاده ی مارکوس پرسون بود که ویدیو های coding with notch را اگر سرچ کنید میتونید ببینید که خالق ماینکرفت از این محیط برای توسعه ی بازی استفاده میکرد.

 

۲ - محیط برنامه نویسی Visual studio code (VS Code)

 

محیط برنامه نویسی vscode

محیط توسعه یا کدادیتور Visual Studio Code که توسط مایکروسافت توسعه داده یکی از برترین کدادیتورهای سال ۲۰۲۲ است. این ادیتور دارای افزونه های خیلی زیادی است و به همین علت میتوان آنرا یکی از کاملترین کدادیتورهای برنامه نویسی معرفی کرد.

از این محیط برای برنامه نویسی انواع زبان ها میتوانید استفاده کنید ولی عمده ی استفاده ی آن برای زبان های برنامه نویسی زیر است : 

JavaScript, Python, Java, TypeScript, C/C++, JSON, Powershell, HTML/CSS, C#, PHP, YAML

 

 

تجربه ی شخصی : به مدت یکسال هست که از atom به vscode مهاجرت کرده ام و دلیلش هم تمرکز مایکروسافت روی vscode و رها کردن اتم بود. بلاخره وقتی نرم افزاری توسط صاحبان آن رها میشود کم کم ترد میشود. محیط vscode افزونه های خیلی زیادی داره و واقعا یکی از بهترین گزینه ها برای برنامه نویسی و توسعه مخصوصا برای وب سایت هست.

برای برنامه نویسی پایتون استفاده کردم لذت بخش بود. در کل گزینه ی خوبی هست و من پیشنهادش میکنم مصرف منابع کمی بالایی داره ولی خب طبیعی هست چون مخلفات زیادی داره البته نسبت به ide های سنگین خیلی سبک تره مثلا در مقابل intellij idea یا php storm برای توسعه ی وب به نظرم vs code بهتره 

 

۳ - محیط برنامه نویسی Brackets 

 

محیط برنامه نویسی brackets

محیط برنامه نویسی Brackets یکی از محیط های متن باز و قابل شخصی سازی است. این ادیتور به مرورگر شما متصل میشود و بصورت آنی نتیجه را نشان میدهد. یکی دیگر از ویژگی های این محیط برنامه نویسی سبک بودن آن است که حجم حدودی ۴۰ مگابایت دارد.

محیط برنامه نویسی Brackets توسط شرکت Adobe خلق شده و در بحث توسعه ی وب باعث سرعت بخشیدن به کدنویسی برنامه نویسان وب میشود.

 

 

۴ - محیط برنامه نویسی ATOM

 

محیط برنامه نویسی اتم

محیط برنامه نویسی اتم تقریبا محیطی مدرن ، متن باز و قدرتمند است که توسط خود توسعه دهندگان و گیتهاب ساخته شده است.

از آنجایی که این محیط کاملا منعطف هست برنامه نویسانی که آزادی بیشتری را دوست دارند این ادیتور را انتخاب میکنند.

این ادیتور نیز دارای افزونه های زیادی برای بسیاری از زبان های برنامه نویسی است.

اما باید بدانید که در تاریخ December 15, 2022 پشتیبانی این محیط به پایان میرسد و مایکروسافت قصد دارد این محیط را رها کند پس ممکن است این محیط از این تاریخ به بعد رفته رفته محبوبیت قبلی خود را از دست بدهید اما همچنان بعنوان یک پروژه ی متن باز باقی می ماند و شاید هم جمعی از برنامه نویسان به گسترش و توسعه ی آن ادامه دادند.

 

 

تجربیات شخصی :‌ اتم واقعا عالی بود ما سالها برای پروژه های حتی بزرگ از اتم استفاده کردیم ولی الان در موقعیت بدی هست و به پایان عمر خود رسیده است. شاید زمانی این مقاله را بخوانید که اتم بصورت کامل آرشیو شده و داستانش تمام شده باشد ولی اشکالی ندارد شما همچنان میتوانید آنرا روی کامپیوتر خود اجرا کنید و استفاده اش کنید. در هر صورت سبک بودن و منعطف بودن و در عین حال وجود افزونه های قوی و فراوان یکی از مزیت های این ادیتور خوب بود.

 

۵ - محیط برنامه نویسی Gedit 

 

محیط کدنویسی Gedit

محیط Gedit یک محیط بسیار سبک برای لینوکس ( البته بصورت پیشفرض ، نسخه های ویندوز و مک هم دارد) هست که قابلیت نصب افزونه های مختلف نیز دارد.  رابط کاربری تمیز و ساده دارد و در آخرین آپدیت خود زبان های زیر را پشتیبانی میکند:

C, C++, Python, Java, HTML, XML و غیره 

این ویرایشگر برای گنوم ( Gnome ) هست و بصورت پیشفرض روی آن نصب است که کاربران لینوکسی از این مزیت برخوردار هستند.

 

 

۶ - محیط برنامه نویسی Sublime Text 

 

محیط برنامه نویسی sublime text

محیط برنامه نویسی Sublime text یک کدادیتور حرفه ای هست که انتظارات یک برنامه نویس حرفه ای را برآورده میکند. شما میتوانید این محیط را دانلود و استفاده کنید ولی برای استفاده طولانی مدت باید لایسنس آنرا خریداری کنید.

سابلایم بعنوان یک محیط توسعه ی سبک و سریع شناخته میشود و در عین حال قدرتمند است.

 

  • قیمت : رایگان ولی برای استفاده بلند مدت پولی
  • مناسب برای : ویندوز ، مک و لینوکس
  • پیش نیاز : هیچ 
  • محل تهیه : دانلود از سایت اصلی sublime

 

۷ - محیط برنامه نویسی Notepad++

 

محیط برنامه نویسی notepad++

نوت پد پلاس پلاس یک code editor خیلی ساده و سبک ولی در عین حال کاربردی برای ویندوز است. برنامه نویسانی که در ویندوز کار میکنند به احتمال زیاد این برنامه را نصب وتست کرده اند.

سبک و عالی است ولی یکی از معایب آن نداشتن نسخه ی لینوکس و مک هست که بیشتر برنامه نویسان در این پلتفرم ها کار میکنند.

اما برای شروع یک محیط عالی است معمولا افرادی که تازه میخواهند برنامه نویسی را شروع کنند توانایی نصب و پیاده سازی محیط های پیچیده را ندارند پس Notepad++ بهترین گزینه برای آنهاست.

 

 

۸ - محیط کدنویسی UltraEdit

 

محیط برنامه نویسی ultra edit

محیط UltraEdit یک نرم افزار اشتراکی هست که در درجه ی اول برای برنامه نویسان ساخته شده است. در واقع این نرم افزار یک ویرایشگر کد هست نه یک پردازشگر ولی عملکردهای زیادی درونش دارد.

این محیط توانایی مدیریت فایل های حجیم دارد و قابل شخصی سازی است.

UltraEdit از زبان های متعددی مانند PHP، Perl، Java، Javascript و غیره پشتیبانی می کند. 

 

 

۹ - محیط برنامه نویسی BBEdit (Earlier known as Text Wrangler)

 

محیط برنامه نویسی BBEditor

 

محیط کدنویسی BBEdit مخصوص کاربران مک هست و از قدیمی ترین ادیتورها هست. جالب است که این محیط ۴۴ زبان را پشتیبانی میکند از جمله Python, VBScript, Javascript, SQL و ... .

از این محیط میتوانید به مدت ۳۰ روز بصورت تستی روی مک خود استفاده کنید. البته در مدت ۳۰ روز شما به تمام ویژگیهای این محیط بصورت رایگان دسترسی دارید و پس از طی ۳۰ روز باز هم ادیتور برای شما قابل استفاده است با این تفاوت که برای باز شدن برخی ویژگی های محیط ، باید آنرا خریداری کنید.

 

 

۱۰ - محیط برنامه نویسی MacVim

 

محیط برنامه نویسی macvim

اگر قبلا تجربه ی کار با Vim را داشته باشید که یک Text editor حرفه ای است میتوانید از MacVim هم روی سیستم عامل مک استفاده کنید.

بعضی از برنامه نویسان ترجیح میدهند موقع کدنویسی از ماوس استفاده نکنند چون دائما هر دو دست آنها روی کیبورد هست و Vim یکی از ادیتورهایی هست که این امکان را میدهد با شورت کات ها کار کنید و نیازی به ماوس نباشد.

ادیتور MacVim هم دقیقا مشابه Vim هست که کمی امکانات اضافه تری دارد

 

 

۱۱ - محیط برنامه نویسی Espresso 

 

محیط برنامه نویسی Espresso

محیط برنامه نویسی Espresso بطور موثری به کدنویسی ، طراحی ، بیلد کردن و انتشار پروژه ها کمک میکند ، همچنین دارای پیش نمایش زنده ی پروژه در مرورگر با استفاده از browser x-Rey ، ابزارهای گوناگون CSS میباشد و به انتشار سریع پروژه ها کمک میکند. به همین علت ها این محیط یکی از محیط های خوب برای توسعه دهندگان وب میباشد.

برای افراد مبتدی عالی هست هرچند ابزارها و امکانات برای افراد حرفه ای هم دارد.

 

 

۱۲ - محیط برنامه نویسی Nova

 

محیط برنامه نویسی Nova


محیط برنامه نویسی Nova یکی از code editor های موجود برای سیستم عامل مک هست که بسیار سریع و انعطاف پذیر هست به همراه تمام ابزارهایی که بعنوان یک برنامه نویس از code editor انتظار دارید.

از ویژگی های این محیط میتوان به سادگی و در عین حال قدرتمندی و زیبایی آن اشاره کرد که کدنویسی را لذت بخش میکند.

محیط نوا از زبان های زیر پشتیبانی میکند : 

CoffeeScript, CSS, Diff, ERB, Haml, HTML, INI, JavaScript, JSON, JSX, Less, Lua, Markdown, Perl, PHP, Python, Ruby, Sass, SCSS, Smarty, SQL, TSX, TypeScript, XML و YAML

 

 

۱۳ - محیط برنامه نویسی BlueFish

 

محیط برنامه نویسی BlueFish

محیط برنامه نویسی BlueFish یکی از قدرتمند ترین کدادیتورها برای برنامه نویسان است. این محیط متن باز و بسیار سریع هست و اکثر زبان های برنامه نویسی را پشتیبانی میکند.

محیط BlueFish روی اکثر سیستم عامل ها با سرعت بالا قابل اجراست.

 

 

۱۴ - کدادیتور حرفه ای Vim

 

محیط برنامه نویس Vim

ادیتور vim بعنوان یکی از حرفه ای ترین ادیتورها برای کدنویسی در نظر گرفته میشود که قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی دارد و به هر طوری که دوست داشته باشید میتوانید آنرا شخصی سازی کنید.

ویم یکی از ادیتورهای بسیار قدیمی است و برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ با نام vi منتشر شده است.

این محیط از زبان های بسیار زیادی پشتیبانی میکند.

 

 

۱۵ - محیط برنامه نویسی Chocolat

محیط کدنویسی chocolat

محیط Chocolat یک محیط آنی برای کدنویسی زبان های C#, F#, VB.NET است. این ادیتور برای سیستم عامل مک است و ویژگی های بسیاری خوبی مانند split editing, block edit, live errors و Code Completion را در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد.

 

  • قیمت : رایگان به مدت محدود
  • مناسب برای : مک
  • پیش نیاز : هیچ 
  • محل تهیه : chocolat

 

نتیجه گیری کلی : در این مقاله ۱۵ ادیتور برای شما معرفی کردیم که در سال ۲۰۲۲ بسیار کاربردی هستند ولی ادیتورها و IDE های زیاد دیگری هستند که شاید شما هم یکی از آنها را ترجیح بدهید.

با هر code editor یا IDE که راحت هستید باید با همان کار کنید ممکن است من با محیط vs code راحت باشم ولی شخص دیگری آنرا انتخاب نکند.

ما ویژگی های ۱۵ کدادیتور را بیان کردیم حالا باید هر یک را نصب و امتحان کنید تا تجربه ی شخصی کسب کنید و با یکی از آنها شروع کنید به برنامه نویسی

نکته ی بسیار مهم این است که شما میتوانید هر کاری که در یک ادیتور انجام میدهید در ادیتور دیگری نیز انجام بدهید مثلا اگر ویدیو اموزشی تهیه کردید که مدرس درآن با ATOM تدریس میکند حتما نباید شما هم ATOM نصب کنید ! شما میتوانید همان کدها را که مدرس در حال آموزش هست در ادیتور دیگری مثل Visual Studio Code بنویسید.

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/393
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس