5 روش برای ساخت اپ دسکتاپ با پایتون

5 روش برای ساخت اپ دسکتاپ با پایتون

بروزرسانی : 5 ماه پیش

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی شی گرا است. با زبان پایتون میتوانید کدهای ساده ای را بارها و بارها اجرا کنید بدون اینکه نیاز باشد کل پروژه را کامپایل کنید.

البته زبان برنامه نویسی Python یک زبان تعاملی است که طیف گسترده ای از ابزارهای GUI برای ساخت اپلیکیشن های گرافیکی است.

در این مقاله ی آموزشی قصد داریم به ۵ روش برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ با زبان برنامه نویسی پایتون بپردازیم.

 

1. Python4Delphi (P4D)

ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ با زبان پایتون

Python for Delphi (P4D) یک سری از کامپوننت های رایگان برای آماده کردن DLL پایتون برای زبان دلفی و Lazarus است ، این ها به برنامه نویسان اجازه میدهند تا اسکریپت های پایتون را به راحتی اجرا کنند و با قدرت تمام ماژول ها و type های جدید پایتونی ایجاد شود.

شما میتوانید extension های پایتون را به راحتی به شکل dll یا نوع های دیگری دربیاورید. همچنین P4D عملکردهای دیگری را نیز به ارمغان می آورد :‌

  • دسترسی سطح پایین به API پایتون
  • تعامل دو جهته سطح بالا با پایتون
  • دسترسی به آبجکت های پایتون با استفاده از varient های سفارشی دلفی (VarPyth.pas)
  • آماده سازی آبجکت های دلفی برای استفاده در اسکریپت های پایتون با استفاده از RTTI (WrapDelphi.pas)
  • ساخت ماژول های پایتون با کلاس ها و توابع Delphi

P4D استفاده کردن زبان پایتون برای اپلیکیشن های دلفی با بسیار ساده تر میکند ، همچنین P4D به همراه آموزش ها و دمو های بسیار زیادی عرضه میشود تا برنامه نویسان به راحتی بتوانند مشکلشان را حل کنند.

برای شروع کار با Python4Delphi میتوانید از گیتهاب این پروژه دیدن کنید و از آنجا شروع کنید.

2. PyQT

استفاده از pyqt برای ساختن اپ های دسکتاپ با پایتون

pyqt مجموعه ابزارهای ویجت برای ساخت اپلیکیشن های GUI با زبان پایتون است ، این یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین بین اینترفیس های پایتون است. این فریمورک در واقع ترکیبی با QT که ساخت شرکت نوکیاست با زبان برنامه نویسی پایتون است  و به برنامه نویسان این آزادی را میدهد که کدنویسی یا ساخت اپلیکیشن  با ابزارهای گرافیکی را انتخاب کنند.

PyQt برای پلتفرم های مختلفی مثل ویندوز ، مک ، لینوکس ، اندروید ، آی او اس و رزپری پای در دسترس است و از انواع نسخه های پایتون از نسخه ی ۲ و همچنین از نسخه ی ۵ QT پشتیبانی میکند.

 

3. Tkinter

برنامه نویسی دسکتاپ با پایتون و Tkinter

Tkinter یکی از محبوب ترین پکیج های برنامه نویسی دسکتاپ بصورت گرافیکی با زبان پایتون است.نام Tkinter به دلیل سادگی آن است ، Tkinter ترکیبی از چارچوب استاندارد GUI Tk و Python است.

Tkinter با منابع فراوانی از نمونه کدها و کتاب های مرجع ارائه می شود که یک مزیت عالی برای آن حساب میشود ، همچنین ویجت های آماده ی زیادی مثل  labels, buttons و text boxes ارائه میدهد که به وفور در گرافیک اپلیکیشن های دسکتاپی استفاده میشوند.

ویجت button برای ساختن دکمه و همچنین ویجت canvas برای ترسیم اشکال مختلف مانند خطوط، بیضی، چند ضلعی و غیره استفاده میشود.

 

4. Kivy

ساخت اپ دسکتاپ با Kivy پایتون

کیوی ( Kivy ) یک فریمورک قوی برای ساختن اپلیکیشن های دسکتاپی با زبان پایتون است که به توسعه دهندگان پایتون اجازه میدهد خیلی آسان  برای انواع پلتفرم های مختلف مثل  Windows, MacOSX Linux ،  Android-iOS و Raspberry Pi برنامه بنویسند.

ساخت اپلیکیشن با Kivy سرگرم‌کننده، آسان و ارزشمند است، زیرا رایگان است و یک کتابخانه منبع باز پایتون برای ایجاد نرم‌افزار کاربردی با رابط کاربری طبیعی فعال است.

5. PyGUI

کتابخانه PyGUI برای برنامه نویسی دسکتاپ با پایتون

فریمورک PyGUI بعنوان سبک ترین و ساده ترین فریمورک برای ساخت اپلیکیشن های دارای GUI با زبان پایتون است و کاملا کراس پلتفرم است میتوانید و برای Windows, Mac OS و Unix قابل استفاده است.

یک توسعه دهنده PyGUI کد بسیار کمی مینویسد و همین کدهای کم باعث ساخته شدن انواع GUI برای نمایش به کاربر استفاده میشود.

 

نتیجه گیری : 

مواردی که در این مقاله اسم بردیم و بصورت مختصر درباره ی آنها توضیح دادیم فریمورک های محبوب برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ با زبان پایتون بودند. این بستگی به خود شما دارد که برای نوشتن یک اپلیکیشن دسکتاپ از چه ابزار GUI زبان پایتون استفاده کنید و بتوانید اپلیکیشن های دسکتاپی بسازید.

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/407
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس