خیلی از افراد علاقه مند هستند که فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشند تا بوسیله ی  آن بتوانند محصولات خود را بصورت اینترنتی بفروشند ، اما دقیقا نمیدانند چطور یک فروشگاه اینترنتی بسازند!
این مقاله توضیحات لازم درباره ی طراحی یک سایت فروشگاهی مشابه دیجیکالا است. پس تا انتهای مقاله آنرا با دقت مطالعه کنید.

همه میدانیم که موفق ترین فروشگاه اینترنتی در کشور ایران وب سایت دیجیکالا است بطوریکه این فروشگاه الگوی بسیاری از افرادیست که دوست دارند یک فروشگاه آنلاین داشته باشند. ما هم به تبعیت از این دوستان الگوی خود را در این مقاله فروشگاه دیجیکالا مد نظر میگیریم.

 

موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند :

  1. چرا باید سایتی مشابه دیجیکالا طراحی کنیم ؟ 
  2. نیازمندی های طراحی سایت مشابه دیجی کالا. 
  3. بعد از طراحی فروشگاه و آماده شدن آن قدم بعدی چیست ؟‌
  4. آیا  سیستم های آماده مثل وردپرس و ... برای پیاده سازی کسب و کار اینترنتی مناسب است ؟
  5. چه فاکتورهایی برای موفقیت یک سایت فروشگاهی نیاز است ؟ 

 

چرا باید سایتی مشابه دیجیکالا طراحی کنیم ؟

زمانی که ما قصد داریم کار جدیدی را شروع کنیم معمولا از خم و چم آن آشناییت نداریم و اگر سعی کنیم خودمان تمامی روش ها و راه ها را ارزیابی کنیم قطعا به زمان زیادی نیاز داریم و ممکن است شکست های متعددی بخوریم تا بتوانیم به موفقیت برسیم. اما اگر از تجربیات افرادی که آن راه را قبلا رفته اند استفاده کنیم میتوانیم پای خودمان را دقیقا جایی بزاریم که صحیح است و با شکست های خیلی کمتری به موفقیت برسیم. این راز الگو برداری است ما اینجا داریم فروشگاه اینترنتی میسازیم قبلا دیجیکالا هزار راه رفته کلی سیستم روی سایت خودش پیاده سازی کرده بعضی از آنها واقعا شکست خورده اند و برخی موفق بوده اند.

چرا باید سایتی مشابه دیجیکالا طراحی کنیم

اگر یک فروشگاه اینترنتی مشابه دیجیکالا را بعنوان الگوی شروع خود قرار دهیم سریعتر نتیجه میگیریم بقول معروف وقتی یکی تونسته از یه راهی موفق بشه از همون راه شما هم میتونید.

پس دنبال چیزهای اضافی تر نباشید و بهتره ملاک خودتان را در طراحی سایت فروشگاهی همان سایت موفق دیجیکالا قرار بدهید.

البته سایت های فروشگاهی دیگری هم وجود دارد که موفق بوده اند و الگو قراردادن آنها نیز مسئله ای ندارد.

دیجیکالا چه از نظر ظاهری و چه از نظر امکانات یک فروشگاه اینترنتی کاملی میباشد که به همین دلیل توانسته مخاطبین زیادی را جذب کند.

پس بهتر است که هم از نظر ظاهر فروشگاه هم از نظر امکانات و نحوه ی پیاده سازی از دیجیکالا الهام بگیریم :)

البته ما در یکی از عنوان های همین مقاله که مطالعه میکنید درباره ی دلایل اصلی موفقیت و شکست فروشگاه های اینترنتی صحبت میکنیم حتما آن قسمت را مطالعه کنید.

 

نیازمندی های طراحی سایت مشابه دیجی کالا ( Digikala ) 

تقریبا همه میدانیم که برای ساخت و توسعه ی وب سایت نیاز داریم که به یکی از زبان های برنامه نویسی وب تسلط داشته باشیم. یکی از این زبان ها که بسیار محبوب هم هست زبان برنامه نویسی PHP است و خود فروشگاه دیجیکالا هم با پی اچ پی توسعه داده شده است.

همچنین برای پیاده سازی ظاهر فروشگاه دیجیکالا نیاز داریم که بحث فرانت اند را بلد باشیم. فرانت اند یعنی سه زبان html , css , javascript است. تقریبا هسته ی ظاهری تمام سایت های دنیا با همین سه زبان تشکیل میشود. البته html و css زبان برنامه نویسی نیستند و صرفا به آنها زبان خالی گفته میشود اما زبان javascript یک زبان قدرتمندی است.

 

تخصص های لازم برای پیاده سازی سایت مشابه دیجی کالا

 

علاوه بر موارد بالا جهت پیشرفت بیشتر باید به مباحث دیگری مثل فریمورک های PHP یا فریمورک و کتابخانه های CSS و JS و ... تسلط پیدا کنید.

اگر به هر دلیل توانایی یادگیری موارد بالا را ندارید :

برخی از شرکت ها و برنامه نویسان وجود دارند که پروژه های برنامه نویسی قبول میکنند و شما میتوانید با مراجعه به آنها سفارش طراحی سایتی مشابه دیجیکالا را بدهید تا برای شما در قبال هزینه انجام دهند.

اگر توانایی یادگیری مباحث برنامه نویسی را در خود میبینید که چه بهتر ! 

اما یادگیری موارد بالا به راحتی امکانپذیر نیست و شما باید طبق یک یا چند دوره ی آموزشی اصولی پیش بروید.

ما قبلا دوره ی آموزشی در این زمینه ساختیم که از صفر،  آموزش طراحی فروشگاهی مشابه دیجیکالا  درون آن وجود دارد و میتوانید با کسب تخصص و تمرین زیاد یک فروشگاه کامل با امکانات مد نظر خود بسازید.

مزیت یادگیری توسط خودتان این است که دیگر نیازمند شخص جانبی نیستید و همیشه میتوانید مشکلات فروشگاه را رفع کنید یا در صورت تمایل امکانات جدید به آن اضافه کنید.

 

قدمِ بعد از طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

اگر شما توانستید یک فروشگاه اینترنتی کامل مثل دیجی کالا را آماده کنید، هرگز به معنای اتمام کارتان نیست زیرا اقدام های بعدی وجود دارد که اگر آنها را انجام ندهید متاسفانه فروشگاه شما به موفقیت نمیرسد.

چندین مورد وجود دارد که باید آنها را بصورت مستمر روی فروشگاه اینترنتی خود کار کنید که در لیست زیر بصورت اجمالی به آنها پرداختیم: 

  1. بروزرسانی های دوره ای برای ارتقای فروشگاه در نظر گرفته شود. این مورد نیاز به تخصص برنامه نویسی دارد.
  2. از تولید محتوا دست نکشید. قسمت وبلاگ برای معرفی محصولاتتان درست کنید و آنها را نقد و بررسی کنید.
  3. بصورت مستمر روی سئو سایت کار کنید. اگر سئو بلد نیستید از یک متخصص سئو کمک بخواهید.
  4. از تبلیغات فروشگاه خود غافل نشوید. تبلیغات نقش بسزایی در دیدن شما دارند ولی به شرط اینکه تبلیغات صحیح و با کیفیت بالا انجام دهید.
  5. باگ ها و مشکلات امنیتی فروشگاه خود را مرتب چک کنید و در صورت نیاز آنها را رفع کنید تا فروشگاه شما دچار هک نشود.
  6. امکانات مد نظر کاربران سایت خود را بشناسید و آنها را پیاده سازی کنید که این مورد هم نیاز به تخصص برنامه نویسی دارد.

 

آیا  سیستم های آماده مثل وردپرس و ... برای پیاده سازی کسب و کار اینترنتی مناسب است ؟

شاید هزاران سایت فروشگاه اینترنتی با فروشگاه سازهای آماده راه اندازی میشود و طبق بررسی های انجام شده توسط تیم آموزشی آواسام بیشتر آنها در ماه های اول تعطیل میشوند. اما مشکل کجاست ؟ 

از فروشگاه ساز های آماده برای طراحی سایت فروشگاهی استفاده نکنید

چرا سایت هایی که فروشگاه های بزرگی هستند مثل دیجیکالا و باسلام و سایت دیوار و ... هرگز از فروشگاه سازهای آماده استفاده نکرده اند؟ با اینکه در هزینه های آنها بسیار صرفه جویی میشد.

هرگز در تله ی این حرف نیوفتید : 

من فعلا میخام یه فروشگاه کوچیک بزنم ببینم اگه راه میوفته بعد هزینه میکنم یا زمان میزارم یه فروشگاه اختصاصی میسازم. حالا فعلا ووکامرس وردپرس یا پرستاشاپ نصب کنم ببینم چی میشه !

این تله است. شما زمانی میتوانید یک فروشگاه اینترنتی قوی و موفق بسازید که از ابتدا با ابزارهای قوی شروع کنید.

فروشگاه ساز های آماده مثل ووکامرس وردپرس و اپن کارت و ... در واقع برای عموم مردم نوشته شده اند شاید امکاناتی که درون آنهاست مناسب یک کسب و کار خاصی نباشد و همین موارد اضافی باعث سنگین شدن پروژه ی شما میشوند.

بحث بعدی پرفرمنس بالا است که فروشگاه های اختصاصی پرفرمنس بالاتری نسبت به فروشگاه هایی دارند که با وردپرس و ... ساخته شده باشند.

 

چه فاکتورهایی برای موفقیت یک سایت فروشگاهی نیاز است ؟ 

برای اینکه یک فروشگاه اینترنتی موفق شود باید به دو نوع از فاکتورها توجه داشته باشید : یکی فاکتور های فنی سایت و دیگری فاکتورهای غیرفنی 

فاکتورهای فنی و غیرفنی یک فروشگاه اینترنتی چیست ؟ 

فاکتورهای فنی یعنی هرچیزی که برای اجرای صحیح و سالم فروشگاه نیاز است تا محصول فرضی به درستی به مشتریان نمایش داده شود و فرآیند آسانی را برای خرید فراهم کند.

اینکه شما چه نوع محصولی میفروشید یا کیفیت اجناس شما چطور است یا قیمت شما نسبت به رقبای شما چگونه است فاکتورهای غیرفنی از نظر برنامه نویسی میباشند.

دلایل موفقیت فروشگاه های اینترنتی

در زیر ما ۵ فاکتور بصورت اجمالی آورده ایم که ۴ مورد اول فاکتورهای فنی هستند و ۱ فاکتور آخر مربوط به مسائل غیرفنی فروشگاه است.

  1. اختصاصی بودن یا نبودن پروژه ی کدنویسی شده ی فروشگاه
  2. ظاهر سایت فروشگاهی و mobile friendly بودن آن
  3. سرعت اجرای فروشگاه حتی در اینترنت های ضعیف
  4. امکانات اختصاصی مربوط به مشتریان شما
  5. فاکتورهای غیر فنی مثل قیمت مناسب ، کیفیت بالای اجناس ، تامین و تحویل به موقع و پشتیبانی 

اختصاصی بودن سورس کد فروشگاه اینترنتی شما نسبت به فروشگاه سازهای اماده مزیت های فراوانی را در اختیار شما میگذارد. اگر کدنویسی یک فروشگاه بصورت تمیز و قوی نوشته شده باشد سرعت و پرفرمنس فروشگاه شما را افزایش میدهد و مشتریان شما از خرید لذت میبرند.

همین مورد از دید موتورهای جستجو مثل گوگل نکته ی مثبتی است و امتیازی که به صفحات سایت شما میدهد به مراتب بیشتر از سایت هایی هست که با فروشگاه ساز های آماده مثل ووکامرس وردپرس یا مجنتو و ... ساخته شده باشند.

اگر یک فروشگاه اینترنتی بصورت اختصاصی طراحی شده باشد به راحتی میشود درآینده آنرا توسعه داد و امکانات مد نظر را مرحله به مرحله به آن اضافه کرد درحالیکه پروژه های آماده طوری هستند که باید افزونه و ... نصب کنید که در این صورت کلی بار منفی روی سرور های شما هستند و باعث مشکلات امنیتی هم خواهند شد.

تمام موارد بالا که بعنوان معیارهای فنی معرفی کردیم زیربنا و چهارچوب کلی فروشگاه شما را تشکیل میدهند حالا مدیریت فروشگاه هست که باید با تامین جنس و یا محصولات مجازی فروشگاه خود را پربار کرده و به مشتریان خود خدمات ارائه دهد.

 

ادامه دارد ...

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/412
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
زهرا سلیمی / 4 ماه پیش

بسیار عالی و مفید بود به تازگی قصد دارم یه فروشگاه مشابه دیجیکالا طراحی کنم و با مقاله ی شما فهمیدم باید چیکار کنم

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس