بطور فزاینده ای برنامه نویسان اندروید در محیط لینوکس در حال افزایش است . دلیل اصلی این امر آن است ، که سیستم عامل لینوکس یک محیط توسعه ی سریع و بسیار آسانی برای برنامه نویسان اندروید فراهم میکند  ( البته در مقایسه با سایر سیستم عامل ها). یکی از اهداف اصلی سیستم عامل لینوکس توسعه و برنامه نویسی است پس باید نصب کردن محیط توسعه ی اپ اندرویدی در این سیستم عامل هم آسان باشد . 

 

ابزار های توسعه ی اندروید در سیستم عامل لینوکس 

محیط اندروید استودیو که توسط شرکت گوگل ساخته و عرض شده است یک محیط برنامه نویسی کامل برای ساختن انواع اپلیکیشن های اندرویدی در محیط لینوکس و دیگر سیستم عامل ها است .این محیط به همراه ده ها ابزار ، امولاتور و نمونه کد ارائه شده است که بتوانید با آن کار کنید .

نکته : قبل از اینکه محیط برنامه نویسی اندروید را آماده کنید باید java را نصب کنید ، بدون وجود java عملا برنامه نویسی اندروید ممکن نیست . 

 

نصب کردن java روی لینوکس 

دریافت جاوا در لینوکس متفاوت است و بستگی به سیستم عاملی دارد که استفاده میکنید . به طور کلی ، اکثر توزیع های لینوکس از OpenJDK پشتیبانی عالی دارند. OpenJDK یک پیاده سازی آزاد از ابزارهای java است . دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا Java را روی توزیع لینوکسی خود نصب کنید . 

 

* نصب روی ubuntu 

کاربران اوبونتو به OpenJDK دسترسی آسان دارند. از نسخه 18.04 اوبونتو ، OpenJDK 11 در دسترس است. برای نصب آن ترمینال را باز کرده و از ابزار مدیریت بسته Apt برای ادامه کار استفاده کنید . 

sudo apt install openjdk-11-jdk

 

* نصب روی debian

Debian یک توزیع لینوکس است که در درجه اول روی نرم افزارهای پایدار و مستحکم متمرکز است.به همین دلیل ممکن است استفاده از آخرین نسخه OpenJDK سخت باشد . منظور ما نسخه ی 11 است البته هنوز هم می توان نسخه 8 را دریافت کرد که کاربردی است.

نکته : اگر حتما باید از آخرین نسخه ی OpenJDK ( نسخه ی 11 ) استفاده کنید  ، نسخه Debian را از "Stable" به "Test" تغییر دهید در این صورت میتوانید از آن استفاده کنید .

برای نصب کردن OpenJDK در debian ترمینال خود را باز کنید و دستور زیر را وارد کنید .

sudo apt-get install openjdk-8-jdk

همچنین بجای دستور بالا برای نصب OpenJDK میتوانید از دستور زیر استفاده کنید تا تمام ابزارهای Java JDK 10 نیز نصب گردد .

sudo apt-get install openjdk-8-*

 

* نصب OpenJDK روی Arch Linux 

آرچ لینوکس یکی از توزیع های سریع و محبوب لینوکسی است ولی متاسفانه نسخه ی 11 OpenJDK برای آن ارائه نشده است هرچند نسخه ی 10 آن در دسترس است که میشود گفت نسبتا جدید است . 

برای نصب کردن برنامه ها در آرچ لینوکس از Pacman باید استفاده کنید پس ترمینال را باز کنید و دستور زیر را وارد کنید . 

sudo pacman -S jdk10-openjdk

 

* نصب OpenJDK روی Fedora 

فدورا یک توزیع لینوکسی محبوب است و نسخه ی 10 OpenJDK برای آن در دسترس است که برای اجرا و توسعه ی اپلیکیشن ها در اندروید استودیو کافی است .  برای نصب برنامه ها در فدورا از سیستم مدیریت بسته های DNF استفاده میشود پس ترمینال را باز کنید و دستور زیر را برای نصب OpenJDK وارد کنید . 

sudo dnf install java-openjdk -y

 

* نصب OpenJDK روی OpenSUSE

بسته به نوع نسخه OpenSUSE که استفاده می کنید ، بسته های شما بسیار جدید یا بسیار قدیمی هستند.به همین دلیل ، دریافت یک نسخه از OpenJDK در تمام نسخه های SUSE کمی مشکل است.

آخرین نسخه ی OpenJDK یعنی نسخه ی 11 هم برای اوپن زوزه موجود است ولی بهتر است به صفحه ی دانلود برنامه های زوزه رفته و از آنجا یک سرچ برای پیدا کردن OpenJDK انجام دهید . 

به این لینک بروید و سپس در صفحه ی دانلود نسخه ی OpenJDK که نیاز دارید را کلیک کنید و سپس install را بزنید تا نصب انجام بگیرد . 

 

* نصب عمومی OpenJDK روی linux 

بسیاری از سیستم عامل های لینوکس از OpenJDK بهره میگیرند چون بصورت ایمن روی ریپوزیتوری های نرم افزاری موجود است . در نتیجه ، نصب OpenJDK بسیار آسان است . برای کار با آن روی هر لینوکسی که دارید ترمینال را باز کنید و در مدیر بسته های خود  برای "OpenJDK" جستجو کنید.

همچنین میتوانید به سایت اصلی خود OpenJDK هم بروید و از اونجا تهیه کنیدش http://openjdk.java.net/ 

 

دانلود اندروید استودیو برای لینوکس 

متأسفانه ، Android Studio یک بسته باینری قابل بارگیری ندارد ، درعوض ، کاربرانی که به دنبال استفاده از مجموعه توسعه اپ اندرویدی در لینوکس هستند یک فایل فشرده سازی شده ی Android Studio را در دسترس دارند . 

برای دانلود Android Studio برای لینوکس کافیست به صفحه ی دانلود اندروید استودیو  بروید و روی DOWNLOAD ANDROID STDUIO که در زیر آن به linux اشاره شده است کلیک کنید تا دانلود شود . حدودا 700 تا 800 مگابایت یا نزدیک به این حجم باید اندازه ی فایل Android Studio باشد . اگر هنگام دانلود توافق نامه ای برای شما نمایش داده شد   کنید و سپس دانلود را بزنید . یک فایل زیپ شده با .tar.gz یا شاید هم .zip برای شما دانلود خواهد شد که از ابزارهای لینوکسی استفاده کنید تا آنرا از حالت زیپ یا فشرده خارج کنید . 

برای این کار میتوانید از ترمینال کمک بگیرید مثلا اگر فایل دانلود شده به مسیر Downloads رفته باشد ترمینال را باز کنید و دستورات زیر را تایپ کنید . 

اگر فرمت فایل دانلود شده zip باشد به این شکل

cd ~/Downloads

unzip NAME_OF_FILE.zip

و اگر فرمت فایل دانلود شده tar.gz باشد به این شکل 

cd ~/Downloads

tar -xf file_name.tar.gz

پس از اینکه فایل دانلود شده از حالت فشرده درآمد با ترمینال به داخل دایرکتوری آن مراجعه کنید و داخل آن پوشه ی bin بروید به شکل زیر 

cd android-studio/bin

 

نصب کردن اندروید استودیو در لینوکس 

برای اجرای نصب اندروید استودیو در مسیر android-studio/bin دستور زیر را از طریق ترمینال اجرا کنید 

./studio.sh

با تصویر زیر روبرو خواهید شد 

نصب اندروید استودیو در لینوکس

در نصب کننده ی android studio که wizard نام دارد روی گزینه ی Standard کلیک کنید  زمانی که wizard عمل نصب کردن را تمام کرد روی گزینه
Start a new Android Studio کلیک کنید تا توسعه با محیط اندروید استودیو در لینوکس را شروع کنید . 

اتمام نصب اندروید استودیو در محیط لینوکس و شروع برنامه نویسی اندروید در لینوکس

ابزارهای command-line برای  Android در لینوکس 

جدا از Android Studio ، محیط های توسعه ی زیادی برای اپلیکیشن های اندرویدی وجود دارد که در لینوکس استفاده میشود . به طور خاص ، ابزارهای command-line که به کاربران امکان تعامل با دستگاه های لینوکس را می دهند .

خوشبختانه ، نصب این ابزارهای خط فرمان به اندازه Android Studio خسته کننده نیست.

برای اینکه ابزارهای خط فرمان Android را روی Linux استفاده کنید ، دستورات زیر را مطابق با توزیع لینوکس خود پیدا کنید و اجرا کنید . 

Ubuntu

sudo apt install android-tools*

Debian

sudo apt-get install android-tools

Arch Linux

sudo pacman -S android-tools

Fedora

sudo dnf install android-tools -y

OpenSUSE

sudo zypper install android-tools

 

دانلود و استفاده از SDK های اندروید در لینوکس 

آخرین مورد بعد از راه اندازی و اجرای اندروید استودیو SDK های اندرویدی است که باید دانلود و در جایی از سیستم خود کپی کنید و به محیط اندروید استودیو معرفی کنید . 

 

لینک کوتاه این مقاله : https://avasam.ir/post/178
این سیستم برپایه ی علاقه مندی شما یک دوره ی مناسب به شما پیشنهاد میدهد
مرا بسوی بهترین دوره ی آموزشی که برای من مناسب است هدایت کن 🤖
برای استفاده ی دیگران و حمایت از ما در جامعه های زیر به اشتراک بگذارید

.:: نظرهای کاربران ::.
mr o gh / 3 سال پیش

سلام اندروید استدیو من در هنگام نصب jdk رو نصب کرد , نسخه ای که نصب میکنه مربوط نسخه شخصی و غیر تجاری     jdk  اوراکل هست؟       ممنون مطلبتون کار من رو راه انداخت

مهمان / 4 سال پیش

عالی بود 123456 good 5a8sa4sa

mostafa ahmadi / 4 سال پیش

سلام بر شما ، ممنون بابت قرار دادن این مقاله ، برای لینوکس ، openjava بهتر است نصب شود یا جاوای سایت اوراکل؟ با تشکر ، ان شاءا... سالم باشین

پشتیبانی آواسام :

سلام .
بستگی داره که بخواهید چه کاری انجام بدید به همین منظور توضیح در این باره در کامنت نمیگنجه و یک مقاله آماده میکنیم و قرار میدیم در سایت :)2
با احترام

دوره ی آموزش پروژه محور ساخت کافه بازار دوره ی آموزش پروژه محور ساخت فروشگاه دیجیکالا آموزش لاراول دوره ی آموزش ویو جی اس